-
ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Przymierzam się do zakupu ColorChecker Passport
Co będzie, jeśli stworzę profile aparatu (+obiektywów, różne warunki oświetlenia) pracując na niekalibrowanym monitorze :
- gdy będę oglądał/edytował zdjęcia na tym samym monitorze ?
- gdy będą oglądane na innych monitorach ?
- drukował zdjęcia w Labie ?
Jak to się ma do ustawień fabrycznych monitora np. NEC Mulitsync 2090Uxi ?
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Jesli monitor nieskalibrowany to ma to wogole sens?
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
W pracy z CC chodzi o poprawność kolorystyczną, ale też o pewną powtarzalność wyników. Przydałoby się monitor skalibrować do osiągnięcia maksymalnie dobrych wyników, ale już samo utworzenie profili szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych da Ci korzyści.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
banan82
Jesli monitor nieskalibrowany to ma to wogole sens?
ok, tylko że :
1.
mam 2 monitory 2090UXi które mają kalibrację sprzętową, mają 7 wstępnie zdefiniowanych ustawień kolorów (sRGB, nativ, 4 regulowanie i 1 programowane)
2.
podpięte "cyfrowo" do NVIDIA GeForce GTX 660 gdzie również mogę ustawiać kolory
Czyli jak ustawić/gdzie skalibrować ?
3.
Skoro monitor przenosić np. sRGB to ustawienie w puszce Adobe ma sens ?
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Dom obwieszony zdjęciami, a monitory nieskalibrowane? :shock: ;)
Proponuję zakupić XRite i1Display Pro lub coś niegorszego i skalibrować monitory. Wszelkie próby "na oko" są stratą czasu.
Profile kolorów dla puszek, na podst. tablicy kolorów Passporta lub innej przyzwoitej wy/generować za pomocą Adobe DNG Profile Editor'a - daje dużo lepsze wyniki niż soft/plugin Passporta, szczególnie dla "dziwnych" rodzajów oświetlenia. Na początek można oczywiście skorzystać z eksportu pluginem prosto z LR aby się oswoić z profilowaniem, ale potem radzę czym prędzej zainteresować się wspomnianym softem Adobe (bezpłatnym).
I wtedy się zacznie.. Jednak kiedy uda się w końcu wygenerować dobrze działający profil uniwersalny do puszki (dzienne/sztuczne), nic już nie będzie takie jak wcześniej.. ;) Powodzenia i dobrej zabawy życzę.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
Kuba1
Dom obwieszony zdjęciami, a monitory nieskalibrowane? :shock: ;)
Proponuję zakupić XRite i1Display Pro lub coś niegorszego i skalibrować monitory. Wszelkie próby "na oko" są stratą czasu.
Profile kolorów dla puszek, na podst. tablicy kolorów Passporta lub innej przyzwoitej wy/generować za pomocą Adobe DNG Profile Editor'a - daje dużo lepsze wyniki niż soft/plugin Passporta, szczególnie dla "dziwnych" rodzajów oświetlenia. Na początek można oczywiście skorzystać z eksportu pluginem prosto z LR aby się oswoić z profilowaniem, ale potem radzę czym prędzej zainteresować się wspomnianym softem Adobe (bezpłatnym).
I wtedy się zacznie.. Jednak kiedy uda się w końcu wygenerować dobrze działający profil uniwersalny do puszki (dzienne/sztuczne), nic już nie będzie takie jak wcześniej.. ;) Powodzenia i dobrej zabawy życzę.
Były skalibrowane ostatnio około 1.5 roku temu "w Windows" przez właściciela zestawu do kalibrowania.
Właściciel wyjechał z kraju (nie zapomniał zabrać zestawu !), Windows "odbudowany" po padzie i ............
Czekając na programy/sprzęt zacząłem poważnie przyglądać się monitorom i karcie.
I zaczęły się dylematy, np.
- Skoro producent NEC podaje, że monitory są "profesjonalne sRGB" (co by to nie znaczyło) to czy jest sens ustawiać w puszce przestrzeń Adobe RGB ?
- Czy nie lepiej jest ustawić profil wprost "w monitorze " ? a może wprost "w NVIDIA" ?
- .... itd.
Znasz odpowiedzi na te 2 pierwsze pytania ?
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
- Skoro producent NEC podaje, że monitory są "profesjonalne sRGB" (co by to nie znaczyło) to czy jest sens ustawiać w puszce przestrzeń Adobe RGB ?
To jest trochę bardziej skomplikowane, ale przyznam szczerze, że nie zagłębiałem się nigdy w szczegóły tych zagadnień, ponieważ więcej miejsca zostaje w głowie na ważniejsze dla fotografa rzeczy ;). Starsi i mądrzejsi poradzili aby dać sobie spokój i używać srgb w puszce i tego się trzymam. Monitor nie ma tu wiele do rzeczy, a zwłaszcza to, co napisał producent. Monitor może sobie wyświetlać co chce, byle to , co wyświetla, wyświetlał poprawnie - temu służy kalibracja. Dzięki niej, model w trakcie sesji widzi "to samo" na moim laptopie Samsunga, co ja będę widział kiedy otworzę zdjęcia do edycji w stacjonarnej maszynie z Eizo. Bez kalibracji byłyby to dwa kompletnie różne obrazki. Nie ma tu znaczenia przestrzeń kolorów w aparacie ani w obróbce - jeśli pracujesz z RAW, to pliki wywołujesz potem do takiej przestrzeni barw, jaką sobie ustawisz - ja pracuję w ProPhoto RGB (mimo, że monitory tego nie wyświetlają), a tylko na samym końcu konwertuję JPEG do srgb lub TIFF do czego tam trzeba.
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
- Czy nie lepiej jest ustawić profil wprost "w monitorze " ? a może wprost "w NVIDIA" ?
No, przestrzeń w monitorze możesz sobie ustawiać jak chcesz, jeszcze zależy jaki to monitor, ale każdy(prawie) i tak trzeba skalibrować (jego matrycę), jeśli chce się mieć pewność, że nie ma "za dużo góry lub za mało dołu lub środka". I to nie ma związku z ustawieniami aparatu.
Jeśli czytasz po angielsku, to z pewnością znajdziesz w sieci wyczerpującą odpowiedź na pytanie "srgb or adobe rgb in camera". A może i po polsku.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
A, z ciekawości doczytałem - pierwszy wynik z Google dał coś takiego, przystępnie wytłumaczone:
Adobe RGB vs. sRGB. Wynika z tego, że jeśli drukujesz, to możesz mieć korzyść na wydrukach z używania Adobe RGB w aparacie, o ile po drodze czegoś nie zawalisz. Tak czy tak, nie ma to bezpośredniego związku z kalibracją (lub nie) monitora. Związek z monitorem jest tylko taki, że jeśli posiadasz monitor wyświetlający szersze spektrum, to w przypadku używania Adobe RGB w puszce, teoretycznie dostaniesz to na zdjęciach na nim wyświetlanych, podobnie jak na wydrukach. Jeśli natomiast Twój monitor nie wyświetla takiego spektrum, to będziesz miał to tylko na (poprawnych) wydrukach. Do sieci dalej powinieneś konwertować do sRGB, bo w przeciwnym razie zrobi to za Ciebie przeglądarka użytkownika z zauważalnie gorszym skutkiem, co doskonale zostało pokazane w artykule, na zdjęciu człowieka w okularach.
Wyszło z tego, że ja spokojnie mogę się przestawić na Adobe RGB w puszce, bez modyfikowania moich procedur obróbki, i będę miał "w razie czego więcej kolorów" dla wydruków. Człowiek uczy się całe życie.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Ok, namieszałem trochę - właśnie mi się przypomniało dlaczego zawsze używałem sRGB w puszce.. Bo mi nie dodaje podkreślnika na początku nazwy pliku :D
Te ustawienia nie mają zastosowania do plików RAW.. Tam danych o kolorach jest tyle, ile zarejestruje matryca - są "wszystkie" i kropka. Dopiero wywołane pliki eksportuje się albo do edytora, gdzie otwierane są w tzw. roboczej przestrzeni barw, takiej jak sobie ustawimy w preferencjach - dlatego ProPhoto, bo szersze spektrum obsługuje, ale może być Adobe RGB, sRGB lub jeszcze co innego - jak kto woli/potrzebuje. Znaczenie ma format pliku finalnego - tu dopiero w przedostatnim kroku (przed ew. wyostrzaniem) konwertuję do adekwatnej przestrzeni barw - sRGB do sieci, Adobe RGB do własnego druku, CMYK do poligrafii.
Reasumując - dla pracujących wyłącznie w RAW (jak ja) nie ma znaczenia przestrzeń barw ustawiona w aparacie, bo to ustawienie dotyczy tylko JPEG.
Wracając do Color Checkera - jak najbardziej polecam, niekoniecznie passporta (dla mnie wygodny, kieszonkowy) - może być inna tablica Gretag-MacBeth i tworzenie profili w Adobe DNG Editor.
Nie łączy postów :shock:
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Jeśli mogę spytać. Jak działa taki Color Checker. Robiąc zdjęcia robię też zdjęcia z "kolorową tabliczką" i co dalej? W jaki sposób na podstawie tych kolorów tworzy się profil aparatu?
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Kuba1
Adobe RGB/sRGB wszystko ładnie jeśli nie ingerujesz w zdjęcie.
Jeśli plik Adobe RGB otwierasz na monitorze sRGB i coś robisz z kolorami to wtedy ......
jp
--- Kolejny post ---
Cytat:
Zamieszczone przez
tlustyx
Jeśli mogę spytać. Jak działa taki Color Checker. Robiąc zdjęcia robię też zdjęcia z "kolorową tabliczką" i co dalej? W jaki sposób na podstawie tych kolorów tworzy się profil aparatu?
Albo dostarczonym programem z ColorChecker albo np. programem od Adobe.
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Zamieszanie pojęciowe jakie panuje w tym wątku jako żywo przypomina inne wątki.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Albo dostarczonym programem z ColorChecker albo np. programem od Adobe.
jp
No dobrze, ale patrzę na zdjęcie kolorowych kwadracików i przesuwam suwaczki tak aby wyglądały jak oryginał, czy wskazuję np. pipetką na dany kolor (coś jak balans bieli), a program sam ustawia to tak aby kolor był odpowiedni, następnie zapisuje te ustawienia i używam w kolejnych zdjęciach.
Czy w ogóle źle rozumuję?
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
tlustyx
Czy w ogóle źle rozumuję?
Trochę:)
Rzecz dzieje się automatycznie, zmiany wprowadzane są w Adobe Camera RAW w PS lub Lightroom zgodnie z wcześniej opracowanym i wybranym profilem. Mamy oczywiście możliwość wczytania fotografii Color Checker'a wraz z pozostałymi zdjęciami wykonanymi w tym samym oświetleniu i dostosowania następnie balansu bieli. Czynność tą możemy jednak zautomatyzować pod konkretne warunki oświetleniowe:)
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
tlustyx
Jeśli mogę spytać. Jak działa taki Color Checker. Robiąc zdjęcia robię też zdjęcia z "kolorową tabliczką" i co dalej? W jaki sposób na podstawie tych kolorów tworzy się profil aparatu?
Z pewnością odpowiedź na to pytanie już jest na Forum. Otwierasz takie zdjęcie w edytorze profili i ten edytor, na podstawie tego jak matryca twojego aparatu zarejestrowała w danym oświetleniu kolory ze wzorca, generuje Ci profil twojej matrycy, który potem możesz używać w wywoływarce RAW'ów. Szczegóły nt. procedury znajdziesz w instrukcji użytkowania konkretnego programu do tworzenia profili.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Dzięki za wyjaśnienia. Wynika więc z tego, że kalibracja monitora nie ma tu nic do rzeczy, bo nie muszę nic ustawiać na podstawie wyświetlanego obrazu tylko odpowiedni program ustawia na podstawie danych ze zdjęcia.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
tlustyx
Dzięki za wyjaśnienia. Wynika więc z tego, że kalibracja monitora nie ma tu nic do rzeczy, bo nie muszę nic ustawiać na podstawie wyświetlanego obrazu tylko odpowiedni program ustawia na podstawie danych ze zdjęcia.
Najprawdopodobniej (nie jestem jeszcze pewien ma 100%) tak jest
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
tlustyx
Dzięki za wyjaśnienia. Wynika więc z tego, że kalibracja monitora nie ma tu nic do rzeczy, bo nie muszę nic ustawiać na podstawie wyświetlanego obrazu tylko odpowiedni program ustawia na podstawie danych ze zdjęcia.
Samo profilowanie aparatów traci w dużej części sens gdy pracujemy na nieskalibrowanym monitorze. Owszem, profile zbudowane w oparciu o ColorChecker'a mogą pomóc w poprawnym odwzorowaniu barw wywoływanych RAW'ów, jednak po pierwsze, nie będziemy w stanie realnie ocenić tych zmian (nieskalibrowany monitor nie będzie w stanie wyświetlić właściwych, poprawnych barw) oraz tym samym wprowadzić ewentualnych korekt i zrobić tego świadomie, panując w pełni na tym co widzimy.
Miałoby to sens gdyby pominąć etap korekty kolorystycznej czyli wywołać plik RAW z profilem kolorystycznym oraz bez nanoszenia poprawek przesłać plik do druku lub dla klienta. Warto jednak wspomnieć, że zastosowanie profilu nie zawsze daje zamierzony efekt, w niektórych przypadkach ColorChecker "popełnia błędy", nie jest to narzędzie nieomylne, na którym możemy polegać w 100%.
Z tego właśnie powodu, nieskalibrowanego monitora, aplikacja współpracująca z ColorChecker'em wyświetla monit ostrzegawczy w przypadku braku oprofilowania monitora, który to można oczywiście wyłączyć.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Pytanie :
Przestrzeń robocza puszki : Adobe RGB
Przestrzeń robocza PS : Adobe RGB
Zarządzanie kolorem PS : zachowaj osadzone profile
Ale monitor jest sRGB, nie widzę części (np. niebieskiego) które zarejestrowała "matryca".
Co się dzieje przy pracy na kolorach ?
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Pytanie :
Przestrzeń robocza puszki : Adobe RGB
jp
jpeg z puszki w AdobeRGB (lub zaszyty w rawie jpeg w AdobeRGB) to ustawienie w przypadku RAWów ma znikome znaczenie, puszka raczej nie pracuje w Adobe RGB, używa własnej przestrzeni barwnej, dopiero odrawiacz np. LR wypluje AdobeRGB lub (częściej) ProPhoto ewentualnie sRGB, 8 lub 16 bitów.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Kuba1
Adobe RGB/sRGB wszystko ładnie jeśli nie ingerujesz w zdjęcie.
Jeśli plik Adobe RGB otwierasz na monitorze sRGB i coś robisz z kolorami to wtedy ......
Przyznam, że nie bardzo rozumiem co masz na myśli.
Otwieram "pliki ProPhoto" (mówiąc po Twojemu), przeprowadzam jakąś obróbkę, zamieszczam w sieci, oddaję do składu elektronicznego, do poligrafii i nie miałem sygnałów, żeby coś było nie tak z kolorami. Nie robię tzw. grafiki, logo, etykiet itp., bo wtedy potrzebowałbym lepszych gadżetów do precyzyjnego egzekwowania koloru.
Pamiętaj, że w PS w prosty sposób możesz też sprawdzić czy obrazek stwarza problemy kolorystyczne dla wybranego profilu druku i to łatwo skorygować.
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Pytanie :
Przestrzeń robocza puszki : Adobe RGB
Przestrzeń robocza PS : Adobe RGB
Zarządzanie kolorem PS : zachowaj osadzone profile
Ale monitor jest sRGB, nie widzę części (np. niebieskiego) które zarejestrowała "matryca".
Co się dzieje przy pracy na kolorach ?
jp
Co do punktu pierwszego - Pracując z RAW ustawienia przestrzeni kolorów puszki nie mają znaczenia, w ogóle są pomijalne. One dotyczą tylko JPEG w puszce.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Zmuszony zostałem do samodzielnego kalibrowania.
Kupiłem sprzęt, przedarłem się przez kilka sensownych artykułów, swoją aktualną wiedzę na temat zarządzania kolorem oceniam na trochę więcej niż "dziennikarz " (patrz PS)
Jeszcze sporo pracy abym to świadomie "ogarniał"
Pierwszy sukces jest, wydruk (po soft-proofing) kwiatków na domowej drukarce który wygląda jak na ekranie a który to ekran wygląda jak kwiatki w rzeczywistości.
Ponieważ nowy kolorymetr (Spider4) mierzy światło i "dopasowuje" jasność ekranu od tego oświetlenia mój podstawowy problem teraz to jak w pokoju "zrobić" oświetlenie aby ekran nie "bił po oczach", (miał tylko owe 120).
Są jakieś doświadczenia z praktycznym dopasowywaniem oświetlenia pokoju który tylko czasami pełni rolę pracowni fotograficznej ?
jp
PS
Dwaj bracia , jeden został specjalistą a drugi dziennikarzem.
Specjalista zagłębiał się coraz głębiej i głębiej w temat, patenty, wynalazki, nagrody, odkrycia, cytowany coraz częściej w specjalistycznej literaturze naukowej
Dziennikarz poznawał coraz więcej i więcej zagadnień, komentował coraz częściej w gazetach, TV, coraz więcej był cytowany
Po latach stwierdzili że jeden z nich wie wszystko "o niczym" a drugi wie nic "o wszystkim"
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Mam pliki ICC "mojego" labu dla drukarki wielkoformatowej z wybranymi papierami.
To wszystko się mieści w przestrzeni wyjściowej sRGB (przed konwersją) więc używanie w puszce i PS przestrzeni Adobe RGB jest bez sensu.
Tak samo jest dla mojej domowej plujki.
Mam 2 monitory NEC, numery fabryczne różnią się o 6, oba od początku pracowały razem, mają dokładnie tyle samo przebiegu.
Ale gdy zamienię profile pomiędzy nimi to np. biały "ekran" na którym teraz piszę, gdy przesunę tak że widzę go na obu naraz to na prawym monitorze jest (nieco) cieplejszy
Zrobiłem wstępne profile aparatu : zachmurzone, słonecznie, na słońcu.
Gdy przełączam profile w ACR to na zdjęciu przedstawiającym ColorChecker Chart widać "rewolucję"
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Puszka używa AdobeRGB/sRGB TYLKO na jpegach (lub jotpegach wszytych w RAW) więc jeśli robisz RAWY to rzeczywiście ustawienie tego parametru jest (prawie) bez znaczenia. Co do drugiego zdania jak zwykle się nie zgadzam :).
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jaś
Puszka używa AdobeRGB/sRGB TYLKO na jpegach (lub jotpegach wszytych w RAW) więc jeśli robisz RAWY to rzeczywiście ustawienie tego parametru jest (prawie) bez znaczenia. Co do drugiego zdania jak zwykle się nie zgadzam :).
Nie "wyczuwasz" przestrzeni barwnych.
Przy ustawieniu w puszce Adobe RGB pliki (RAW, jpg) tworzone są i zapisywane na karcie w tej przestrzeni, podkreślnik jako pierwszy identyfikator nazwy pliku o tym przypomina. To że w plikach, w części RAW, nie ingeruje w zapis koloru nie ma nic do rzeczy.
Gdy masz ustawioną przestrzeń w np. PS na Adobe RGB to nie następuje konwersja a gdy masz ustawioną przestrzeń sRGB to następuje konwersja z przestrzeni Adobe RGB do przestrzeni sRGB, zarówno pliku RAW jak i jpg.
LR (do niedawna ?) automatycznie wszystkie wczytywane pliki (RAW, tiff,, jpg) przekształcał do przestrzeni Pro Photo RGB (najszersza chyba) by dopiero przy eksporcie przekształcać do przestrzeni docelowej.
jp
--- Kolejny post ---
Nie wiem czy do końca trafny, ale przykład :
Przestrzeń barwna to jak zapewnienie banku że ma odłożoną kasę dla Ciebie i możesz ją dostać.
Jeśli dostałeś z banku promesę kredytu 1 000 zł to one tam czekają dla Ciebie (Adobe RGB)
A czy ją dostaniesz to oczywiście zależy od Twojej zdolności kredytowej (dochodów, historii itd.), w praktyce możesz dostać znacznie mniej (profil ekranu, drukarki)
Gdy masz promesę na 500 zł (sRGB) to może się okazać że Twoja zdolność kredytowa jest na 800 zł ale..... dostaniesz tylko 500 zł (przycięcie kolorów na złej jakości drukarce)
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
"nie wyczuwasz" :) powiedział ten co sprawą sądząc po zadawanych pytaniach zainteresował się kilka dni temu. Ponieważ dyskusja z autorem zwykle przypomina odbijanie piłki od ściany (ciągłe powtarzanie nieprawdziwych "tez") tym razem podaruję sobie dyskusję, powyższe zdania świadczą o niezrozumieniu tematu.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jaś
"nie wyczuwasz" :) powiedział ten co sprawą sądząc po zadawanych pytaniach zainteresował się kilka dni temu. Ponieważ dyskusja z autorem zwykle przypomina odbijanie piłki od ściany (ciągłe powtarzanie nieprawdziwych "tez") tym razem podaruję sobie dyskusję, powyższe zdania świadczą o niezrozumieniu tematu.
To prawda, przez kilka dni "zmuszony" zostałem do poznania tego zagadnienia, kilka dni uczyłem się, eksperymentowałem, wiem.
Ja należę do tych co jeśli nie rozumieją, nie umieją to tak też otwarcie piszą.
Mimo że zajmuję się fotografią więcej lat niż (chyba) Ty masz.
I nie chowam się za Nickiem by komuś "dowalić".
A Ty zamiast mieć "za złe" mógłbyś wykonać prosty przykład.
1.
Ustaw w puszce przestrzeń sRGB i wykonaj zdjęcie (A) RAW oraz zdjęcie (B) jpg
2.
Ustaw w puszce przestrzeń Adobe RGB i zrób zdęcie (C) RAW oraz zdjęcie (D) jpg
3.
Otwórz je wszystkie w DPP i zobacz w Info co pisze dla tych zdjęć w wierszu : przestrzeń barwna
I nie pisz że nie masz czasu, że nie będziesz .... itd.
jp
PS
Byli tu tacy co pisali że nie rozumieją o co chodzi ale się nie zgadzają
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Mimo że zajmuję się fotografią więcej lat niż (chyba) Ty masz.
Wątpię,
"zajmuję się" to dość szerokie pojęcie - znaczy zajmujesz się zawodowo? czy pięćdziesiąt lat temu kupiłeś zorkę albo smienę? a może hasselblada? :)
, doświadczenie z epoki analoga słabo przekłada się na wiele aspektów fotografii cyfrowej, na część tak, na wiele nie - znam to z doświadczenia.
licytacja wiekiem do niczego nie prowadzi, w cyfrowym świecie "wiek" nie daje monopolu na wiedzę i prawdę.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jaś
Wątpię,
"zajmuję się" to dość szerokie pojęcie - znaczy zajmujesz się zawodowo? czy pięćdziesiąt lat temu kupiłeś zorkę albo smienę? a może hasselblada? :)
, doświadczenie z epoki analoga słabo przekłada się na wiele aspektów fotografii cyfrowej, na część tak, na wiele nie - znam to z doświadczenia.
licytacja wiekiem do niczego nie prowadzi, w cyfrowym świecie "wiek" nie daje monopolu na wiedzę i prawdę.
No i co wyczytałeś z DPP, info, w rubryce przestrzeń barwna dla tych 4 plików ?
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
No i co z tą smieną? czy hasselbladem? z czystej ciekawości pytam.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
AdobeRGB według wielu jest za szeroki na ledwie 8bit na kanał. Dlatego wielu uważa, że woli mieć mniejszą przestrzeń, ale za to mniejsze dziury między kolorami w takim trybie. Ja również tak uważam, dlatego wynikowo zawsze zapisuję do sRGB. Czy jakiś lab naświetli mi AdobeRGB? Ilu z moich klientów ma monitory i odpowiednio skonfigurowane programy i system żeby bawić się w AdobeRGB? To że Lightroom wewnętrznie sobie liczy na szerszych przestrzeniach i głębiach bitowych to już inna bajka.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Ja też zwykle zapisuję wynikowo (i to jest słowo klucz) sRGB, ale nie zawsze bo ostatnio lab wolał AdobeRGB.
Ale tu mowa raczej o źródle niż wyniku, do wyniku od rawa jeszcze kawałek.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
eclipsis
AdobeRGB według wielu jest za szeroki na ledwie 8bit na kanał. Dlatego wielu uważa, że woli mieć mniejszą przestrzeń, ale za to mniejsze dziury między kolorami w takim trybie. Ja również tak uważam, dlatego wynikowo zawsze zapisuję do sRGB. Czy jakiś lab naświetli mi AdobeRGB? Ilu z moich klientów ma monitory i odpowiednio skonfigurowane programy i system żeby bawić się w AdobeRGB? To że Lightroom wewnętrznie sobie liczy na szerszych przestrzeniach i głębiach bitowych to już inna bajka.
Working Space Comparison: sRGB vs. Adobe RGB 1998
No ale mamy już puszki, systemy operacyjne, sprzęt więcej niż 8 bitowy.
Dla mnie jednak jest istotne że ICC z "mojego" Labu dla papierów którym dysponują (po konwersji) nie zajmuje przestrzeni większej niż sRGB.
Moja domowa plujka też
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Chyba nie zrozumiałeś sensu mojej wypowiedzi. Przecież napisałem, że wynikowo sRGB jest wystarczające.
Co to znaczy, że puszki są więcej niż 8 bitowe, chodzi Ci o to, że DAC jest 14 bitowy? Masz monitor, który obsługuje 10 bitów na kanał i taką kartę grafiki? Co z tego, że system adresuje w przestrzeni 32 lub 64 bitowej, przecież to się nie ima zarządzania barwą. Chyba kolego do końca nie wiesz o czym piszesz.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
eclipsis
Chyba nie zrozumiałeś sensu mojej wypowiedzi. Przecież napisałem, że wynikowo sRGB jest wystarczające.
Co to znaczy, że puszki są więcej niż 8 bitowe, chodzi Ci o to, że DAC jest 14 bitowy? Masz monitor, który obsługuje 10 bitów na kanał i taką kartę grafiki? Co z tego, że system adresuje w przestrzeni 32 lub 64 bitowej, przecież to się nie ima zarządzania barwą. Chyba kolego do końca nie wiesz o czym piszesz.
Chyba nie zrozumiałeś sensu mojej wypowiedzi.
Czytałeś uważnie link ?
Też uważam że sRGB (dla mnie) jest wystarczający.
jp
PS
System operacyjny, rzeczywiście, bez sensu w tej szybkiej wypowiedzi.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Przyznam, że nie czytałem linku, zmyliło mni Twoje pierwsze zdanie pod linkiem. Wybacz.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
To prawda, przez kilka dni "zmuszony" zostałem do poznania tego zagadnienia, kilka dni uczyłem się, eksperymentowałem, wiem.
Ja należę do tych co jeśli nie rozumieją, nie umieją to tak też otwarcie piszą.
Mimo że zajmuję się fotografią więcej lat niż (chyba) Ty masz.
I nie chowam się za Nickiem by komuś "dowalić".
A Ty zamiast mieć "za złe" mógłbyś wykonać prosty przykład.
1.
Ustaw w puszce przestrzeń sRGB i wykonaj zdjęcie (A) RAW oraz zdjęcie (B) jpg
2.
Ustaw w puszce przestrzeń Adobe RGB i zrób zdęcie (C) RAW oraz zdjęcie (D) jpg
3.
Otwórz je wszystkie w DPP i zobacz w Info co pisze dla tych zdjęć w wierszu : przestrzeń barwna
I nie pisz że nie masz czasu, że nie będziesz .... itd.
jp
PS
Byli tu tacy co pisali że nie rozumieją o co chodzi ale się nie zgadzają
Rozumiem chęć wykonywania doświadczeń, ale doświadczenie źle zaplanowane niestety nie przyniesie odpowiedzi na żadne pytanie.
Wrzucam link z oficjalnej strony firmy Canon :) (typu szkolenie podstawowe czyli odpowiednia), Link się nazywa:
Understanding Color Spaces
i w drugim akapicie napisano cytuję:
Most current DSLRs and even point-and-shoot cameras support Adobe RGB and SRGB, which is often the camera's default color space. On a RAW workflow, these settings are irrelevant, but they are an important consideration when shooting JPGs.
pogrubienie moje :) żeby nie szukać informacji w tym przydługim i obcojęzycznym tekscie, słowo irrelewant oznacza nieistotny
Czyli oficjalna strona canona twierdzi że jeśli używamy RAWow to ustawienie przestrzeni w aparacie jest nieistotne :), natomiast jeśli używamy JPEGów to ustawienie to jest ważne (w luźnym tłumaczeniu).
Tu Link do całego artykułu:
Canon DLC: Article: Understanding Color Spaces
przed napisaniem "jedynie słusznej prawdy" w poście warto poczytać (i zrozumieć) jakieś podstawy teoretyczne, posty takie czytają różni użytkownicy często początkujący i wielokrotne powtórzenie takiej "prawdy objawionej" miesza im w głowach i później trudno takie zamieszanie naprostować.
--- Kolejny post ---
A tu jeszcze znalazłem informację (której szukałem dotyczy staroci 20D, 5DIII jest pewnie lepszy) na temat jak wygląda przestrzeń barwna aparatu, i nie chodzi o jakieś ustawienia w menu bo to są popierdułki a nie ustawienia czegokolwiek.
http://www.luminous-landscape.com/tu...hoto-rgb.shtml
jak się poczyta to można zrozumieć dlaczego ustawienie AdobeRGB/sRGB jest nieistotne (w przypadku RAWów)
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
jaś
Czy możesz jeszcze raz, ze zrozumieniem przeczytać co napisałem ?
Nie "wyczuwasz" przestrzeni barwnych.
Przy ustawieniu w puszce Adobe RGB pliki (RAW, jpg) tworzone są i zapisywane na karcie w tej przestrzeni, podkreślnik jako pierwszy identyfikator nazwy pliku o tym przypomina. To że w plikach, w części RAW, nie ingeruje w zapis koloru nie ma nic do rzeczy.
Gdy masz ustawioną przestrzeń w np. PS na Adobe RGB to nie następuje konwersja a gdy masz ustawioną przestrzeń sRGB to następuje konwersja z przestrzeni Adobe RGB do przestrzeni sRGB, zarówno pliku RAW jak i jpg.
LR (do niedawna ?) automatycznie wszystkie wczytywane pliki (RAW, tiff,, jpg) przekształcał do przestrzeni Pro Photo RGB (najszersza chyba) by dopiero przy eksporcie przekształcać do przestrzeni docelowej.
Mowa jest o przestrzeniach barwnych a nie o zawartości plików RAW osadzonych w tych przestrzeniach.
Pliki RAW (jaki i jpg) można zapisywać w Adobe RGB jak i sRGB jak i też obrabiać w obu przestrzeniach z tym, że inny będzie zakres dostępnych kolorów gdy będziesz już tworzył z RAW (bez konwersji) plik jpg, tiff np. do wydruku
W puszce ważne jest w jakiej przestrzeni tworzy się plik jpg, bo to już tam decyduje się zakres dostępnych kolorów.
No cóż, nadal nie "wyczuwasz" przestrzeni barwnych.
I co wyczytałeś w DPP /Info, dla tych 4 plików ?
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Przestrzeń robocza puszki : Adobe RGB
jp
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Przy ustawieniu w puszce Adobe RGB pliki (RAW, jpg) tworzone są i zapisywane na karcie w tej przestrzeni
jp
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Pliki RAW (jaki i jpg) można zapisywać w Adobe RGB jak i sRGB
jp
ja pasuję, to mój ostatni post w wątkach jp.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Pomijajac zupełnie zaszyte w RAW obrazki jpg:
Panie Janie, proszę zrozumieć, że Adobe Raw, czy inny taki, nie robi żadnej "konwersji" pliku RAW. W dodatku plik RAW nie może być zapisany ani w sRGB ani w Adobe RGB, jak Pan raczył zasugerować, tak samo jak kartofel nie może być prostopadły albo równoległy.
Aparat tylko nakleja tag, czyli etykietkę na taki plik. Pliki RAW sa "renderowane" na ekranie (albo w drukarce) do takiej przestrzeni, na jaka się zdecyduje program typu Adobe etc., zależnie od ustawień, biorac pod uwagę ten tag, albo nie. Nie ma tak, że, jeżeli Adobe jest ustawione na przestrzeń sRGB i tag na RAWie jest sRGB to się unika jakiejś konwersji a jeśli przeciwnie, to trzeba coś konwertować.
Sa odrawiacze, które w ogóle nie sa świadome tej canonowej etykietki i tak samo poprawnie produkuja obrazki w dowolnej przestrzeni barw z takiego RAWa.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
ok, zgoda.
Spróbuję to jeszcze precyzyjniej.
Robocza przestrzeń barwna to sposób zapisu koloru.
W aparacie można zapisać kolory na 2 sposoby, Adobe RGB oraz sRGB.
W (sposobie) Adobe RGB da się zapisać np. więcej kolorów (większa przestrzeń barwna), niż w sRGB, o ile więcej i jakich więcej zależy od jasności
"Matryca" rejestruje kolory podczas ekspozycji.
W pliku jpg te kolory "matrycy" są już zapisywane według zadeklarowanego w aparacie sposobu(przestrzeni) i jeśli był to sposób Adobe RGB nazwa pliku zaczyna się pod_kreślnikiem. Gdy zadeklarowaliśmy sposób sRGB a "matryca" zarejestrowała więcej kolorów niż sposób sRGB może zapisać to część kolorów bezpowrotnie straciliśmy
W pliku RAW zapisane są kolory "matrycy" oraz zapisany jest sposób jaki zadeklarowaliśmy że będziemy je zapisywali w pliku wykonywalnym.
Jeśli deklarowaliśmy w aparacie że chcemy w (sposobie) Adobe RGB to nazwa pliku zaczyna się pod_kreślikiem.
Gdy wczytujemy plik RAW do "wywoływacza" który "pracuje" w innym sposobie zapisu koloru niż zadeklarowany w pliku to przeprowadza on konwersję do pliku wykonywalnego według swojej przestrzeni barwnej (swojego sposobu)
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
W pliku RAW zapisane są kolory "matrycy" oraz zapisany jest sposób jaki zadeklarowaliśmy że będziemy je zapisywali w pliku wykonywalnym.
Zapisany jest co najwyżej sposób w jaki plik RAW będzie obsługiwany przez DPP. Jeśli korzystasz z ACR to nie ma znaczenia, plik będzie zapisywany w sposób jaki zadeklarujesz w ACR.
Moja rada - jeśli pytasz kogoś o rade to nie zachowuj się jakbyś z racji wieku pozjadał wszystkie rozumy. Raz że niczego się nie dowiesz a dwa mieszasz w głowach ludziom którzy chcieliby się czegoś dowiedzieć przed zadaniem pytania na forum. Jeśli naprawdę zależy Ci na rozwianiu wątpliwości napisz PW do Czornyj z prośba żeby udzielił się w tym wątku. I radzę nie kwestionować tego co napisze, tylko wydrukować, powiesić nad monitorem i powtarzać jak dekalog.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
kaindox
Zapisany jest co najwyżej sposób w jaki plik RAW będzie obsługiwany przez DPP. Jeśli korzystasz z ACR to nie ma znaczenia, plik będzie zapisywany w sposób jaki zadeklarujesz w ACR.
Moja rada - jeśli pytasz kogoś o rade to nie zachowuj się jakbyś z racji wieku pozjadał wszystkie rozumy. Raz że niczego się nie dowiesz a dwa mieszasz w głowach ludziom którzy chcieliby się czegoś dowiedzieć przed zadaniem pytania na forum. Jeśli naprawdę zależy Ci na rozwianiu wątpliwości napisz PW do Czornyj z prośba żeby udzielił się w tym wątku. I radzę nie kwestionować tego co napisze, tylko wydrukować, powiesić nad monitorem i powtarzać jak dekalog.
Czy możesz mi wyjaśnić czym różni się
mój zapis:
Gdy wczytujemy plik RAW do "wywoływacza" który "pracuje" w innym sposobie zapisu koloru niż zadeklarowany w pliku to przeprowadza on konwersję do pliku wykonywalnego według swojej przestrzeni barwnej (swojego sposobu)
od Twojego komentarza do tego zapisu:
Zapisany jest co najwyżej sposób w jaki plik RAW będzie obsługiwany przez DPP. Jeśli korzystasz z ACR to nie ma znaczenia, plik będzie zapisywany w sposób jaki zadeklarujesz w ACR.
bym sobie mógł powiesić to wyjaśnienie nad monitorem
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Uciekają Ci niuanse. Kwadrat to prostokąt ale prostokąt to już nie koniecznie kwadrat. Uderz do CZornyj, na pewno dostaniesz prawdziwe i satysfakcjonujące wyjaśnienie
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
kaindox
Uciekają Ci niuanse. Kwadrat to prostokąt ale prostokąt to już nie koniecznie kwadrat. Uderz do CZornyj, na pewno dostaniesz prawdziwe i satysfakcjonujące wyjaśnienie
Pewno masz rację, (jeszcze ?) nie "znam" człowieka.
Póki co, jako jedno z wielu polecam (jest fajnie prowadzone)
Cambridge in Colour - Photography Tutorials & Learning Community
Z ciekawych "dodatków" jest np. kalkulator który pokazuje z której strony w danym momencie i danej lokalizacji będzie świecić słońce/księżyc (zachody i wschody, droga po nieboskłonie)
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Wracając do tematu. Pożyczyłem sobie ColorChecker Passport, zrobiłem profile do moich aparatów. Fajna i pomocna rzecz. Co do kalibracji monitora to nie widzę związku, skoro i tak pracuję na nieskalibrowanym monitorze. Profil aparatu zmniejszył jedynie ilość mojej pracy przy niektórych zdjęciach.
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
jan pawlak
Gdy wczytujemy plik RAW do "wywoływacza" który "pracuje" w innym sposobie zapisu koloru niż zadeklarowany w pliku to przeprowadza on konwersję do pliku wykonywalnego według swojej przestrzeni barwnej (swojego sposobu)
jp
A jeżeli wywoływacz pracuje w tym samym sposobie zapisu koloru co zadeklarowany w pliku to co się wtedy dzieje? Co innego? :D
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Cytat:
Zamieszczone przez
tlustyx
Wracając do tematu. Pożyczyłem sobie ColorChecker Passport, zrobiłem profile do moich aparatów. Fajna i pomocna rzecz. Co do kalibracji monitora to nie widzę związku, skoro i tak pracuję na nieskalibrowanym monitorze. Profil aparatu zmniejszył jedynie ilość mojej pracy przy niektórych zdjęciach.
Rozumiem, że
Profil aparatu zmniejszył jedynie ilość mojej pracy przy niektórych zdjęciach
dotyczy wszystkich prac :
- w których nie "dotykasz" żadnej funkcji/zmiany związanej z barwą i nasyceniem
- w "ciemno" wysyłasz do labu i drukujesz
i oglądasz tylko wydruki :)
Oczywiście są zdjęcia gdzie wierność koloru ma mniejsze znaczenie dla Ciebie, sam decydujesz jak chcesz "by było".
Chyba jednak lepiej by wpierw mieć/widzieć na ekranie "jak było" i potem wprowadzać swoje wizje/poprawki
Bez skalibrowanego monitora nie jesteś też w stanie zobaczyć jak będzie wyglądał wydruk przed wysłaniem go do labu, wydrukowaniem w domu.
Niestety sam się o tym "ciężko" przekonałem po padzie kompa i przeinstalowaniu systemu operacyjnego.
jp
-
Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora
Kalibrowanie puszki to taka kropka nad i, właściwie zbędna, gdy monitor prawidłowo wyświetla kolory a pracujemy w RAW
Producent dostarczył profile puszki dla różnych ustawień/sytuacji (standard, neutral, portet, landscape, ...) a my dodajemy swoje.
Ale, jeśli chcemy na monitorze dokładnie oddać to "co było" to musimy albo :
- mieć profil zrobiony wcześniej dla dokładnie tej sytuacji (przy pomocy np. colorchecker), co jest sytuacyjnie trudne
- mieć ze sobą colorchecker i zrobić jego zdjęcie w danej sytuacji, co jest znacznie pewniejsze
A jeśli nie jest to np. fotografia produktowa to na monitorze wykreujemy to co chcemy wychodząc z profili producenta (np. neutral)
jp