-
[recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Już jakiś czas temu dotarł do mnie nowy obiektyw Carla Zeissa - mianowicie APO Sonnar 135 f/2. Generalnie po wstępnych oględzinach i "przestrzeleniu" stwierdziłem, że nie będę się po raz kolejny roztkliwiał nad genialnym wykonaniem tego sprzętu i świetnymi parametrami optycznymi, skupiając się na fotografowaniu linijek i sprawdzaniem winiety. Postanowiłem po prostu zapakować sprzęt do torby i zrobić nim trochę zdjęć, a następnie napisać po prostu wrażenia z użytkowania :)
No więc, pomimo przeszkód (głównie pogodowych) udało się zaliczy kilka spacerków z obiektywem oraz małą sesję w plenerze. Generalnie APO Sonnar niczym mnie nie zaskoczył. No może tym, że optycznie kładzie na łopatki Canonowską L-kę 135 ! Piszę zupełnie poważnie - 135L uważana jest za świetne szkło - i takie owszem jest. Ale jak zestawimy zdjęcia zrobione na pełnym otworze przysłony z obydwu szkieł, to ostrość Zeissa odpowiada zawsze przymkniętemu o 1EV Canonowi. Nieco inna jest też plastyka zdjęcia, kontrast a nawet kolorystyka - w Sonnarze jest wszystko na jego korzyść. Owszem, minusem jest brak AF, a potwierdzenie ostrości nie zawsze jest w 100% skuteczne. Ja osobiście lubię wspomagać się Live View, ale przy szkle 135mm i w ostrym słońcu korzystanie z tego udogodnienia zrobiło się nieco problematyczne. No ale jak już się dojdzie do wprawy i nauczy się trafiać tym szkiełkiem "do celu" - to efekty są zabójcze !
Dodam, że zdjęcia prezentowane w niniejszej recenzji są wykonane Canonem 6d, przysłona f/2 (chyba, że jest opisane inaczej).
Muszę przyznać uczciwie, że z powodu w/w aspektów fotografowanie tym szkiełkiem nie należy do najłatwiejszych. Za to efekty, jakie potem ogląda się na monitorze wynagradzają z nawiązką wszelkie trudy :)
f/4
Małe porównanie obrazków (Zeiss - Canon)
Jak już wspomniałem, ostrość obiektywu poraża. Chętnie zobaczyłbym cropa z matrycy np. Nikona D800E, ale z 20-megapikselowej matrycy szkiełko wyciska wszystkie poty:
i crop 100%
http://www.kubacichocki.pl/test/zeis...test03crop.jpg
Bezpośrednie porównanie ostrości na f/2 (cropy 100%, najlepsze próby)
Pozostałe fotki:
Przypomnę jeszcze zdjęcia które wrzucałem w innym wątku (pełna rozdzielczość)
http://www.kubacichocki.pl/test/135s...miki_canon.jpg
http://www.kubacichocki.pl/test/135s...miki_zeiss.jpg
Oraz 2 nowe zdjęcia w pełnej rozdziałce:
http://www.kubacichocki.pl/test/zeiss135f2/koniki.jpg
http://www.kubacichocki.pl/test/zeiss135f2/golab.jpg
I jeszcze RAWik dla lubiących grzebać: http://www.kubacichocki.pl/test/135sonnar/raw.cr2
Jak już wspomniałem wyżej - obróbka materiału wykonanego APO Sonnarem 2/135 to czysta przyjemność. Rewelacyjna ostrość w całym właściwie kadrze na otwartej przysłonie - zwłaszcza bezpośrednie porównanie ze 135L - powoduje, że ten obiektyw niszczy konkurencję. Jest to znakomita propozycja dla osób poszukujących najwyższej klasy optyki w tym zakresie ogniskowych. Widzę tutaj zastosowanie w portrecie komercyjnym (wydruki wielkoformatowe, czasopisma). W reportażu może dość mocno przeszkadzać brak AF - w pewnych zastosowaniach (np. śluby) nie do pobicia będzie o połowę tańszy 135L. Ach - a propos ceny - nie wspomniałem, że sugerowana cena detaliczna Zeissa 135 w Polsce to 7800 zł. Sporo, ale jest to szkiełko warte każdej tej złotówki.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
U mnie zaraz po weekendzie :-)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cichy - dla jasności: modelka oparta na łokciach - które jest które?
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Górne Zeiss dolne Canon 135mm jest wszystko w exif ;)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Ciekawe, bo mój nie pokazuje nazwy szkła, a parametry są jednakowe.
Na pierwszym faktycznie, jakby ostrość lepsza, kolory też. Jednak wybrałbym budyń z dwójki ;)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Przecież jest napisane jaka kolejność ;)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Szkło jest niewątpliwie świetne. Mając 50/1,4 czyli chyba najgorszy, a z całą pewnością najtańszy ze wszystkich ZE potwierdzam, że obrazek i kolory są z tych obiektywów bajeczne.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
MC_
Szkło jest niewątpliwie świetne. Mając 50/1,4 czyli chyba najgorszy, a z całą pewnością najtańszy ze wszystkich ZE potwierdzam, że obrazek i kolory są z tych obiektywów bajeczne.
+1.
Planar 1.4/50 to najgorszy optycznie (mydełko na 1.4) Zeiss, a i tak radość focenia jest niesamowita :)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
A z czego ta radość wynika?
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Ostrość jest słabsza ale z racji lepszych mikrokontrastów obrazek wygląda lepiej kiedy nie ogląda się go z lupą. Typowa korekcja a la Zeiss.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
a jak ten nowy Zeiss 135/2.0 pracuje pod swiatlo?
trzyma kontrast? nie wpadaja zadne flary/bliki/duszki i bog wie co jeszcze? ;]
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Wszystkie zdjęcia były z lampą pod słońce z filtrem ND bez osłony przeciwsłonecznej, żaden blik nawet nie wpadł.
PS. wszystkie z modelką, choć wrzuciłem tylko kilka.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Rozmycie tła na zdjęciu z dziewczyną bardziej podoba mi się w Canonie. To z Zeissem dużo bardziej nerwowe, odciąga wzrok od głównego tematu.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
horak
Rozmycie tła na zdjęciu z dziewczyną bardziej podoba mi się w Canonie. To z Zeissem dużo bardziej nerwowe, odciąga wzrok od głównego tematu.
Akurat nerwowy bokeh to znak firmowy Zeissa. Jednym się nie podoba, inni go uwielbiają. Kwestia gustu.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
mi sie nerwowy bokeh z Zeiss'a wogole nie podoba - zdecydowanie wole kremowy ze 135L
ale z kolei 135L to pod swiatlo slabizna, a ja b. lubie focic pod slonce.. ehh
ciekawe co tam Sigma wymodzi ze swoja 135/1.8 OS ;]
poki co zostawiam sobie na sezon 135L
btw. dzieki za test Cichy
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Szkło rewelka nie ma co mówić, chętnie zobaczyłbym (pewnie wielu innych również) porównanie na żywo zeiss 135/2.0 vs zeiss 100/2.0 macro ? Mam ten drugi obiektyw :D może ktoś chętny na ustawkę ?
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
koraf
Szkło rewelka nie ma co mówić, chętnie zobaczyłbym (pewnie wielu innych również) porównanie na żywo zeiss 135/2.0 vs zeiss 100/2.0 macro ? Mam ten drugi obiektyw :D może ktoś chętny na ustawkę ?
Może w końcu wpadniesz do Wrocławia? Za parę dni będzie powód :-)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
strideer
Może w końcu wpadniesz do Wrocławia? Za parę dni będzie powód :-)
To faktycznie będzie powód i co chyba najważniejsze spotkać się :D, mam się nastawić na jakieś modelki ;)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
strideer
Może w końcu wpadniesz do Wrocławia? Za parę dni będzie powód :-)
Cytat:
Zamieszczone przez
koraf
To faktycznie będzie powód i co chyba najważniejsze spotkać się :D, mam się nastawić na jakieś modelki ;)
Przepraszam za OT, ale o czym Wy piszecie? Co poza zlotem zeissowców szykuje się za kilka dni we Wrocławiu?
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Sunders
Przepraszam za OT, ale o czym Wy piszecie? Co poza zlotem zeissowców szykuje się za kilka dni we Wrocławiu?
Nic wielkiego, mam tylko nadzieję mieć Apo Sonnara w wersji ZE, który będzie się normalnie identyfikował w EXIF-ie :-D A koraf ma swojego MP 100 i planujemy zrobić małe porównanie.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
strideer
Nic wielkiego, mam tylko nadzieję mieć Apo Sonnara w wersji ZE, który będzie się normalnie identyfikował w EXIF-ie :-D A koraf ma swojego MP 100 i planujemy zrobić małe porównanie.
Czy ta impreza będzie dostępna dla publiczności? :)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Sunders
Czy ta impreza będzie dostępna dla publiczności? :)
Jak w Las Vegas: publiczność może patrzeć ale nie dotykać :-p
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Faktycznie trochę nerwowo w tle. Nawet ja to dostrzegam tym razem. Ale ostrość wymiata. :D Kolorów nie docenię, bo chwilowo paczam na lapku. Fajny sprzęt. BTW to Zeiss 50 1.4 to i tak chyba najostrzejsza 50'tka. Przynajmniej wg optycznych.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
strideer
Jak w Las Vegas: publiczność może patrzeć ale nie dotykać :-p
W takim razie poczekam na Waszą fotorelację z tej konfrontacji :evil:
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
jellyeater
BTW to Zeiss 50 1.4 to i tak chyba najostrzejsza 50'tka. Przynajmniej wg optycznych.
No nie ma bata, ale w praktyce jest zupełnie inaczej. Tyle warte testy na O.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
jellyeater
BTW to Zeiss 50 1.4 to i tak chyba najostrzejsza 50'tka. Przynajmniej wg optycznych.
Nieuważnie czytałeś ten test - nawet w podsumowaniu napisano:"niezadowalająca jakość obrazu na brzegu kadru dla okolic maksymalnego otworu względnego". Zeiss Makro-Planar T* 50 mm f/2 wypadł w teście optycznych pod tym względem lepiej.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Test Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM - Rozdzielczość obrazu - Test obiektywu - Optyczne.pl
Kierowałem się tymi zdjęciami na dole. Zdjęcia ze środka kadru. Zresztą oni wtedy testowali ją tylko na APS-C. 50 F2 to już nie 50 F1.4. :) Ale tamto szkło to zupełnie inna liga.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Sunders
Nieuważnie czytałeś ten test - nawet w podsumowaniu napisano:"niezadowalająca jakość obrazu na brzegu kadru dla okolic maksymalnego otworu względnego". Zeiss Makro-Planar T* 50 mm f/2 wypadł w teście optycznych pod tym względem lepiej.
Tak, szczególnie na f1.4
Cóż, testy testami a życie życiem. Mi mydełko na pełnej dziurze nie przeszkadza, nie razi. A powyżej f2 robi się już bardzo ostro.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
MC_
Tak, szczególnie na f1.4
Jakość obrazka z Planara T* 50 mm f/1.4 IMO aż tak szczególnie na f/1,4 imponująca nie jest żeby właściciele Makro-Planara T* 50 mm f/2 mieli czego żałować :p
Mam nadzieję, że Apo Sonnarowi T* 135 mm f/2.0 na pełnej dziurze jest bliżej do Makro-Planara T* 100 mm f/2 niż do Planara T* 50 mm f/1.4 :)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Zdecydowanie Ziessy 2/100 i 2/135 to ta sama bajka. Te szkła wyprzedzily możliwości matryc w Canonach :]
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Widzisz Sunders, dla mnie ta jakosc obrazka to nie tylko ostrosc.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Miałem przyjemność zabawy z tym szkłem i powiem szczerze że praca z tym szkłem to czysta przyjemność (jeśli ktoś toleruje szkła manualne). gdyby nie jego cena to pewnie gościło by i u mnie ;)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Do portretów brałbym jednak C, Z jest fajny, ale przesadzili z ostrością kosztem bokeh-u.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Akurat bokeh jak na Zeissa i tak jest dość "kremowy". Chyba nie ma to większego związku z ostrością.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Cichy
Akurat bokeh jak na Zeissa i tak jest dość "kremowy". Chyba nie ma to większego związku z ostrością.
Kształt i wygląd krążka rozproszenia bezpośrednio wpływa na ostrość. Im gładszy bokeh tym mniejsza ostrość - patrz 200/2.8L czy 24-70/2.8 v.I
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
To S35 jest doskonałym zaprzeczeniem tego, co napisałeś...
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Cichy
To S35 jest doskonałym zaprzeczeniem tego, co napisałeś...
Ha, też mi to chodziło po głowie :)
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Cichy
To S35 jest doskonałym zaprzeczeniem tego, co napisałeś...
nie jest żadnym zaprzeczeniem bo bokeh to nie jedyny parametr wpływający na ostrość.
-
Odp: [recencja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
MMM
nie jest żadnym zaprzeczeniem bo bokeh to nie jedyny parametr wpływający na ostrość.
OK, niech tam Ci wpływa..
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Dla mnie te Zeissy nie moga byc bezposrednio porownywane do Canonow z jednego i to bardzo waznego powodu - brak AF'a.
Ja wiem, ze mozna napisac, ze nie wszyscy musza miec i sa ludzie, ktorym bardziej odpowiada niesamowita jakosc a nie uniwersalnosc ale ta droga, to Canona trzeba sobie zmienic na Leice.
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Dla mnie te Zeissy nie moga byc bezposrednio porownywane do Canonow z jednego i to bardzo waznego powodu - brak AF'a.
Pod względem szybkości pracy i celności na pewno nie. Całą resztę można porównać. Ta sama ogniskowa, to samo światło. I chyba wszyscy wymieniają brak AF w Zeiss jako poważny minus.
I nie wiem czy jest takie dobre szkło do Leica. :P
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
jellyeater
Pod względem szybkości pracy i celności na pewno nie. Całą resztę można porównać. Ta sama ogniskowa, to samo światło. I chyba wszyscy wymieniają brak AF w Zeiss jako poważny minus.
I nie wiem czy jest takie dobre szkło do Leica. :P
O jezu, jak priorytetem nie jest fotografowanie obiektów w ruchu, to są celniejsze. Nawet na MF. Nawet bez matówki z klinami, pryzmatami i innymi udogodnieniami. Serio :-)
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Dokladnie 8-)
Domyslam sie, ze gdyby Canon zaczal wypuszczac szkla bez AF'a, to bylyby rowniez ostrzejsze/lepsze od swoich kuzynow z AF'em - ale co z tego, kiedy AF jest bardzo istotnym czynnikiem przy fotografowaniu fotoreportazy, zdjec sportowych, przyrody (czyt. zwierzat w ruchu) etc. Te Zeissy maja wg mnie jedynie najlepsze zastosowanie do filmow robionych aparatem fotograficznym i dla... masochistow :mrgreen:
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
A ja nie jestem tego taki pewien, przecież w obecnych obiektywnych zawsze można AF wyłączyć. A mówienie że w obecnych obiektywach Zeissa nie ma AF to tylko cześć prawdy, nie ma w obiektywach silnika który ustawia ostrość obiektywu, potwierdzenie tej ostrości z "ręcznym" silnikiem jest i to jest znakomite.
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Kurcze - technika idzie do przodu. Od wielu lat niesamowitym wynalazkiem byl i jest AF w aparatach fotograficznych. Oczywiscie - mozemy sie cofac w rozwoju i sluchac walkmanow a nie mp3 albo gramofonow jak ktos jest audiofilem - mozemy. Jednak produkowanie obiektywow 2 x drozszych do body z AF'em tylko po to aby udowodnic, ze da sie wyciagnac lepsza jakosc obrazowania szczegolnie w czasach obrobki komputerowej gdzie 90% zdjec i tak jest "podciagana" i modyfikowana/wyostrzana jest wg mnie nonsensem. Chcesz miec super jakosc zdjec i kompaktowosc - kup Leice. Chcesz miec wylacznie super jakosc - kup sredni format. Chcesz miec bardzo dobra jakosc i uniwersalnosc - kupuj Canona, Nikona lub cala reszte z najwyzszej polki - to moje zdanie.
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
Pikczer
Dokladnie 8-)
Domyslam sie, ze gdyby Canon zaczal wypuszczac szkla bez AF'a, to bylyby rowniez ostrzejsze/lepsze od swoich kuzynow z AF'em - ale co z tego, kiedy AF jest bardzo istotnym czynnikiem przy fotografowaniu fotoreportazy, zdjec sportowych, przyrody (czyt. zwierzat w ruchu) etc. Te Zeissy maja wg mnie jedynie najlepsze zastosowanie do filmow robionych aparatem fotograficznym i dla... masochistow :mrgreen:
Szkoda, że większość ludzi tutaj na forum patrzy i porównuje ze sobą narzędzia niemal wyłącznie z jednej perspektywy - z punktu widzenia fotografa ślubnego, który w tych czasach musi robić dużo, szybko i najlepiej na wczoraj. Odkąd porzuciłem ten temat i skupiłem się na zdjęciach robionych dla własnej przyjemności (niezależnie czy jest to fotografia autorska, czy komercyjna - bo wybierając tematy również czerpię z tego fun), to przynoszę z sesji 30-100 zdjęć (zamiast rząd wielkości więcej), z których wybieram 2-5 ujęć. Pracując z obiektywem w pełni manualnym mogę się skupić na kadrze, bardzo dokładnie nastawić ostrość, mieć przy tym świetny obrazek (ponieważ zarówno Apo, jak i używany przeze mnie TS-E, dają obrazki o niepowtarzalnym charakterze). Praktycznie nie mam ujęć nietrafionych, to mi się nie zdarzało pracując nawet w podobnych tematach ze szkłami AF, gdzie z założenia wylatywało przynajmniej 30% materiału (z powodu różnorakich błędów technicznych). Żyję spokojniej, cykam spokojniej, jest mi tak fajniej - i nie widzę w tym ni krzty masochizmu :-)
Co do uwagi, że w obiektywach AF można wyłączyć silnik i ostrzyć ręcznie. No można, tylko żadne ze szkieł AF jakie przeszły przez moje ręce (a pracowałem wszystkimi elkami w zakresie do 135 mm włącznie, z pominięciem jedynie 24L i 14L) nie były w trybie ręcznym nawet w połowie tak dokładne jeśli chodzi o ostrzenie jak TS-E 24, o Zeissie nie wspominając. Mówiąc wprost - konstrukcyjnie funkcja ręcznego ostrzenia na szkłach AF to jest dodatek, a nie narzędzie do praktycznego stosowania. Co innego obiektywy zaprojektowane do MF. Czasem słychać takie głosy dlaczego Zeiss nie wrzuci do ZE/ZF.2 silników, przecież to nic prostszego. Na pewno mają do tego zdolności projektowe (o czym świadczą obiektywy ZA, Touit), tyle tylko, że dodanie silnika wymusiłoby całkowitą zmianę mechaniki tych szkieł - ponieważ albo ostrzenie byłoby zbyt wolne ze względu na konieczność przesunięcia tubusów o znacznie większe obroty jak w szkłach AF, albo ucierpiałoby ostrzenie manualne. Na szczęście jest wybór. Można mieć manualnego Zeissa, można mieć szkła autofokusujące Canona i innych producentów.
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
strideer
.... Na szczęście jest wybór. Można mieć manualnego Zeissa, można mieć szkła autofokusujące Canona i innych producentów.
I to jest konkluzja pod, którą się podpisuję obiema rękami.
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
RomanS
I to jest konkluzja pod, którą się podpisuję obiema rękami.
Nic dodać ani ująć. Nie mam zamiaru nikogo z fanów AF przekonywać, ale niezaprzeczalnym i potwierdzonym faktem jest, że żaden obiektyw(C. i N.) z AF w trybie manualnym nie jest w stanie dorównać precyzji i dokładności ostrzenia manualnego jakie posiada obiektyw zeiss. Dokładnie wiem co piszę użytkując wcześniej wiele lat C.135/2.0 i nie tylko :p.
-
Odp: [recenzja] ZEISS Sonnar 2/135 APO
Cytat:
Zamieszczone przez
strideer
Szkoda, że większość ludzi tutaj na forum patrzy i porównuje ze sobą narzędzia niemal wyłącznie z jednej perspektywy - z punktu widzenia fotografa ślubnego, który w tych czasach musi robić dużo, szybko i najlepiej na wczoraj.
Kolego - zanim napiszesz cos "mądrego" i jeszcze wyniesiesz sie na wyzyny "WIELKIEJ" fotografii, to CZYTAJ ZE ZROZUMIENIEM!!!! 8-)
Jesli pisze, ze sa rowniez ludzie robiacy zdjecia sportowe, przyrody, koncertow czy fotoreportazu np. ulicznego, ktorzy chca miec wysoka jakosc i to oni potrzebuja sprawnego i szybkiego AF'a aby uchwycic chwile, to sprowadzanie calosci do slubow jest chyba... tendencyjne (po raz kolejny na tym forum) :roll:
Nie interesują mnie onanisci sprzetowi, ktorzy dopatruja sie "10 szczegolow" w kazdym zdjeciu. Chcesz miec "idealne zdjecie" ??? Napisalem - nie uzywaj polsrodkow, tylko zainwestuj w Leice albo sredni format. Chcesz miec "przepiekne i niesamowite" jakosciowo zdjecia - zapraszam do sredniego formatu albo dalmierza i tu kłania sie znow Leica. Kupowanie obiektywow MF za 2 razy wieksze pieniadze do np. 5D MKIII aby uzyskac "jeszcze lepsze zdjecia", to dla mnie nic innego jak onanizm sprzetowy - ale zapraszam wraz z firmą X do zakupu :mrgreen: