Ostatnio zakupiłem filtr 80A do robienia zdjęć nocnych na filmie do światła dziennego. Jaki film kolorowy do światła dziennego możecie polecić, który mógłbym wykorzystać do zdjęć nocnych z filtrem 80A.
Wersja do druku
Ostatnio zakupiłem filtr 80A do robienia zdjęć nocnych na filmie do światła dziennego. Jaki film kolorowy do światła dziennego możecie polecić, który mógłbym wykorzystać do zdjęć nocnych z filtrem 80A.
napisz no cos więcej co chcess wykonać ,bo nie wiem czy jestes początkuący i zabłądziełeś czy kupiłeś cos przez pomyłke,bo raczej osoby korzystające z takich filtrów wiedzą jak je uzyc i nie pytają jakie filmy kupić na forach, to jest bodaj niebieski filtr jak kojarze ,ale nie jestem pewien,moze mi sie coś pomyliło
witaj Bob!
właściwie to nie wiem w jakim celu kupiłeś ten filter. w większości przypadków pewnie nie da rady "skorygować" światła lamp sodowych. tak gdybam, bo choć mam taki filter nigdy go w nocy nie używałem, bo w tego rodzaju fotografii korekcja barwna nie jest ważna, co więcej nie uważasz, że byłoby dziwne gdyby na zdjęciu pomarańczowe światło lamp sodowych zrobiło się białe.
co do samych filmów, to używałem praktycznie każdego filmu kolorowego do nocnej fotografii. kilka przykładów znajdziesz w moim strumieniu na flickr http://www.flickr.com/photos/rbit9n/ osobiście najbardziej mi podpasowały: kodak ektar 100, kodak profoto 100 (XL), fuji provia 400F. w przypadku kodaków korekcja w zakresie naświetlania 60 - 300 sekund wynosi (eksperymentalnie) 1EV.
pozdrawiam wylewnie i zapomnij o filtrze!
tak tym bardziej ze jest to filtr do korekcji tylko na slajdch ,negatywy kolorowe nie maja podziału do switła zarowego czy dziennego ,są uniwersalne. W czarno białej moze Ci sie przyda jako niebieski filtr .
tu znajdziesz wszystkie nocne moje: http://www.flickr.com/photos/rbit9n/...htphotography/
Jeżeli chodzi o zdjęcia nocne to jetem osobą początkującą i dopiero próbuję. Jeżeli chodzi o sam filtr 80A to kupiłem go jak najbardziej celowo ponieważ przeszkadza mi nienaturalny żółty kolor światła na zdjęciach nocnych i chciałbym przesunąć go bardziej w stronę białego.
no tak,ale uzywając filtru kolorowego na negatywie kolorowym dostaniesz na calym kadrze niebeiski zabarw ,lepiej jednak imo nie kombinować w ten sposób tylko zeskanowac odbitki i w szopie miejscowo podziałac na zdjeciu .
na 400vc robiłem zdjęcia za miastem, więc ciężko mi powiedzieć jak się sprawdzą przy sodówkach.
dwa zdjęcia w/w:
łuna od lamp rtęciowych w podstacji bardzo wysokich napięć.
łuna miasta Rzeszów.
znalazłem jeszcze jeden fot na kompie:
przepraszam za jakość, ale w labie mieli bardzo zły dzień chyba. jak widać, strasznie 400vc leci w niebieski. co prawda rafineria Jasło jest oświetlana rtęciówkami, ale światła na lewym kominie powinny być pomarańczowe, a nie są.
filtr 80A, o którym piszesz jest bardzo przydatny - likwiduje brzydki żółty zafarb, który bardzo ciężko usunąć w programie graficznym bez strat. Efekty bywają jednakoż różne. Najlepiej sprawdza się przy fotografowaniu obiektów oświetlanych halogenami.
Moje przykłady:
Jednak jak widać z cyfry efekty są o niebo (a nawet dwa) lepsze.
P.S.
Filmów najczęściej używałem fuji superia i agfa optima - ale czy to jeszcze można kupić? (na myśli mam agfę).
Pozdrawiam.
@edit: światło sodowe (przynajmniej u mnie) wspominany filtr lubił "robić" takie dziwnie zielone - nie niebieskie :(
porównujesz efekty z cyfry do moich przykładów? jeśli tak, to wyciągasz błędne wnioski, ponieważ te klatki są lekko niedoświetlone, a sam film jest spierniczony przez lab.
bronica ec-tl, zenzanon MC 2,8/50, kodak ektar 100
czy tu też powiesz, że cyfra jest lepsza od filmu?
a jak wpływa dokładnie filtr 80A pokazuje ta para zdjęć:
Yashica Electro 35 GSN, Kodak Profoto 100
Yashica Electro 35 GSN, Kodak Profoto 100, Tiffen 80A.
wybaczcie jakość, to jakiś stary poglądowy skan na szybko, a lepszego nie miałem czasu zrobić, ani ochoty, bo to jakiś testowy film był.
pozdrawiam!
Porównuję efekty jakie można uzyskać z cyfry i z analoga, z uwzględnieniem łatwości realizacji z tej pierwszej.
P.S.
Moje przykłady które dałem są przykładami zastosowania filtra 80A właśnie i miały na celu zilustrowanie zasadności stosowania owego :) Mam też przykłady zdjęć nocnych z filtrem i bez, ale nie są to pstryki udane (takie testowe bardziej) więc bardzo ciężko mi je w chwili obecnej odszukać, ale postaram się je tutaj umieścić.
Pozdrawiam.
chyba masz na myśli szybkość z jaką poznaje się efekty naświetlania. są jednak pewne aspekty nocnej fotografii, w których łatwiej się robi na filmie. są to bardzo długie naświetlania, od pół godziny wzwyż. na przykład takie jak to:
Pomijam markę filmu ( co kto lubi). Natomiast czułość 400ASA/27 DIN pozwoli na złagodzenie kontrastów wynikających z nocnej pory. Naturalnie w wielkim skrócie...bo statyw, spotmeter, konkretna scena, zmiana czułości filmu wynikająca z zastosowania 80A, itd...
A.
to interesujące. czy mógłbyś rozwinąć ten skrót? bo przyznaję bez bicia, że pierwszy raz czytam takie rewelacje. co więcej! w praktyce nie zauważyłem, żeby zdjęcie na 4-setce było mniej kontrastowe niż na setce. ba! uważam, że na setkach lepiej wyglądają nocne landszafty, niż na 4-setkach.
pozdrawiam!
Żadne rewelacje....No, chyba że negatyw 400 ISO jest bardziej kontrastowy od 100 ISO, moim zdaniem nie. A to, że Tobie ( i nie tylko) lepiej wychodzą na 100 ISO to niekoniecznie sprawa wyłącznie kontrastu. Również w skrócie, bo jak wiesz z praktyki, wiele zależy od okoliczności (zachmurzenia, sceny, konkretnej godziny, czy jest jakieś oświetlenie zastane, skalibrowany światłomierz, jaki obiektyw (i czy był jakiś filtr), negatyw, wywoływacz, powiększalnik, papier, itd...). Nie zrozum mnie źle, ja tylko opisuję swoje doświadczenia.
pozdrawiam,
A.
świetnie Cię rozumiem, ale podejrzewam, że nie odróżniłbyś neopana 100 acros od neopana 400 wywołanych w tetenalu ultrafin plus. i tak dalej, i tak dalej.
a poza tym, założyciel wątku chyba pytał o kolor.
Wiesz, poprosiłeś o rozwinięcie tematu, więc tak zrobiłem, choć specjalnie nie lubię pisać.
Masz rację nie odróżniłbym wywołań neopana ultrafinem (choć z lupką na ziarno, kto wie...).Fajne, miękkie negatywy i czasami na nich robię. Tetenalem wywoływałem ostatnio kilkanaście lat temu, to nie jest mój wywoływacz.
Dobra, mniejsza o te nieistotne dla wątku szczegóły.
pozdrawiam,
A.
zastanawiam się, czy kilkanaście alt temu, używałeś akurat tego właśnie ultrafina. ultrafin plus to nieco inna wywojka, niż ultrafin. ale nie ważne, bo lupka nic by nie dała.
O ile przedłużyć czas naświetlania na filmie ( zjawisko Schwarzchilda ) jeśli na cyfrze mam powiedzmy czas 4 minuty. Czy wystarczy dodać 1 minutę - jak to się ma z Waszej praktyki ??
pozdrawiam
ehhhhhh...
http://relax-foto.pl/filmy_prof_neg.html
pierwsze pytanie, czy możesz ufać swojemu światłomierzowi w komórce, znaczy cyfrówce. znaczy czy cyfrowe 100ASA, równa się 100ASA filmu. jeśli tak, to wiedz, że efekt Schwarzschilda przypisany jest do filmu. inny jest dla np. acrosa, a inny dla ilforda. poszukaj w sieci specyfikacji filmów, powinno być w nich wszystko opisane.
jeśli chodzi o filmy kolorowe, to ja robię najczęściej na kodakach i w ich przypadku, niezależnie czy to będzie ektar100, czy portra400 dodaję do naświetlania 1EV, czyli na Twoim przykładzie wskazane 4 minuty, wydłużam do 8 minut.
pozdrawiam!
Dziękuje -właśnie założyłem na dzisiaj ektara 100 ( po 4-5 minutach na cyfrze robi się troszkę szumu, wydaje mi się, że na filmie bedę miał lepiej i chcę zobaczyć efekt )
Dzieki rbit9n nie myslałem, że aż tak dużo coś tam pamiętałem ale wydawało mi się, że ok. 15-20% dłużej wystarczy.
Czy przy powiększaniu stosujesz filtry korekcyjne typu CC, czy nie ma takiej potrzeby ?
nie, nie używam filtrów. uważam, że zdjęcia wyglądają naonczas bardziej naturalnie.
możesz założyć filtr, ale wtedy będziesz miał dominantę niebieską (przykład na poprzedniej stronie.
jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
Jeśli jest światło żarowe to polecam NPL 160, dobry film do długich naświetleń. Od 1/30(to jest najkrótszy czas dla tego neg.) do 2sek. w ogóle nie wymaga korekcji filtrów CC.
Nie wiem co tak długo naświetlasz cyrfą, ale nie polecam takich czasów(4min) ze wzgl. na bardzo nagrzewającą się matrycę.
Zrobisz jak uważasz.
pozdrawiam,
A.
Wiem, że się nagrzewa - do 5-8 minut jest OK, potem na brzegach zdjęcia uzyskuje się czerwony zafarb z przegrzanej matrycy ale wygląda to nawet ciekawie.
do 128 sekund bez korekty (czasu i barwy) można naświetlać provię 100F [RDP III]. to żadna tajemnica, piszą o tym w specyfikacji.
z czarno-białych podobną wytrzymałością charakteryzuje się acros, o!
pozdrawiam!
Szfarchild zależy od filmu, ale generalnie, im dłuższy czas naświetlania tym dłuższa korekta. Znajdziesz w sieci :)
Znalazłem w internecie - film kodak 100 - że przy czasie 4 minut mam naświetlać po korekcie 8 minut (tak też podaje rbit9n) ale znalazłem też aby naświetlać 27 minut - zrobię tak i tak. Podam za parę dni z jakim efektem.
pozdrawiam
hmmm... 27 minut to jakieś 2,75EV (na oko). w sumie negatywowi nie powinno zaszkodzić takie prześwietlenie, ale podejrzewam, że światła będą mocno wypalone. niestety kodak ma to do siebie, że nie podaje w specyfikacjach wartości korekt, zalecając testy we własnym zakresie. pod tym względem fujifilm jest bardziej profesjonalne.
tak czy siak, na efekty czekamy.
minęło tyle strzałów znikąd ile trzeba, a efektów nie widać. czyżby tak źle?
Mam nareszcie - albo nie było czasu albo padał deszcz.
Robiłem 600D przez 3 minuty oraz na filmie kodak ektar 100 (Canon 1V) naswietlanie 8 minut brak szczegółów, zdjęcie ciemne nie doswietlone. Przy 15 minutach jest OK, przy 27 minutach najdłuższy czas mojego naświetlania jest troszkę lepiej ale różnica jest już minimalna. Zrobię jeszcze raz kontrolnie na 5DII i na analogu z czasami + ok. 3 EV bo chcę mieć ten sam kadr z pełnej klatki.
Z cyfry są fotki ładniejsze i mają lepsze kolory - jak mi się uda to wyślę
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
no i jak zawsze klapa z wysyłką fotki
no może teraz
Troszkę pomoglem Ci wstawić.żeby sie zdjęcie otwierało:
dziekuję bardzo - a co trzeba było jeszcze zrobić po pobraniu linka ?
jeszcze raz dziękuję
BAKS, a jak skanowany był ten ektar? jego trudno wyprowadzić do poprawnych kolorów jeśli jest skanowany w nastawach automatycznych. o wiele bardziej sprawdza się skanowanie do tiff jako pozytywu, a potem odwracanie przy użyciu skryptu negfix8.
http://sites.google.com/site/negfix/jak-uzywac
http://www.korex.net.pl/forum/viewto...gfix8&start=45
i przykład mojego autorstwa:
Cenzura: USUNIETE. Sorry ale taki rozmiar to duże przegięcie. Janusz Body
EDIT: Imageshack skaluje zdjęcia a zawsze można podać link do zdjęcia
przepraszam za rozmiar obrazka, ale taki tylko miałem na imageshack. proszę moderatorów, o nie usuwanie go.
pozdrawiam!
Ja pokazałem fotkę pilotową 3 minutową z cyfry
Wszysko jest w exifie
tę 27 minutową na kliszy ektar 100 daję teraz - jest lekko nieostra bo robiłem z lekkiego statywu i nie wytrzymał ciężaru C 1V z gripem
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
pierwsza jest z cyfry 3 minuty ( zdjęcie kontrolne - chodziło tylko o pomiar światła) druga z analoga 27 minut nigdy nie robiłem dłuższych czasów jak kilkanaście sekund i nie myślałem, że efekt S daje tak duże przesunięcie w czasie. Z nudów coś się dowiedziałem.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
cyfra lepiej się robi noc i ładniej wychodzi
1. 82 sek. 24mmII
http://img714.imageshack.us/img714/2105/noc3min4.jpg
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
2. sigma 15-30 na 15mm czas 200 sek. widoczne flary od świateł
takie kolory jak z cyfry mógłbyś uzyskać, stosując kodaka profoto 100, obecnie chyba profoto new się nazywa. to co pokazałeś z ektara, wygląda jak skaszaniony skan. ektar jest wymagającym negatywem i automat, jak pisałem, nie daje rady częstokroć z prawidłowym odwzorowaniem barw. na tym skanie, wygląda an na podobę reali, za zimny jest na ektara. porównaj sobie z moimi nocnikami na flickrze.
Wiem sam jestem zdumiony bo wszystkie inne fotki ( tak samo wołane i analogowo naświetlane ) są cieplutkie i super kolor - a te 4 nocne jakby inny film był
wybierz ten co zaczyna się
dziękuję janmar - już się połapałem z tymi fotkami
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
te nocne to stasznie zimne może za długi czas pozostałe fotki są w takich kolorach normalnych "ektarowskich"
np. próba obiektywu 135 L przysłona 2
Dyskusje na temat cudzych ników i inne podobne przesunięte do pralni.
Skaner dobry Epson Perfection 4990 PHOTO - ale one wszystkie ( chodzi o te 4 nocne ) przy czasach od 8 do 27 minut są dziwnie inne od dziennych (patrz róża tak samo była skanowana ) - może ektar tak ma. Teraz zrobię próbę na Fuji - myślę o 800 iso bo to film do słabszego światła - no i czasy nie będą takie długie jak przy 100
ale jak pisałem, programy przy automatycznym odwracaniu, nie radzą sobie najlepiej z ektarem i wychodzą potem kolorystyczne głupoty. jeśli masz możliwość, zeskanuj film liniowo jako pozytyw, tak żeby otrzymać pomarańczowy negatyw jak w rzeczywistości i dopiero wówczas odwróć go negfixem. wtedy powinieneś otrzymać faktyczne kolory ektara.
najpierw zeskanuj tak jak polecają w tym artykule: http://www.colorneg.com/scanning_sli...on/Epson_Scan/ a potem odwróć tak, jak kol. JaZ99 zaleca w instrukcji negfix'a 8: http://sites.google.com/site/negfix/jak-uzywac
jeśli dalej skan ektara będzie wyglądał jak superia 100, to ja nie wiem.
całe szczęście, że nie wiem gdzie to jest.
pozdrawiam serdecznie.
- ale cały film jest jednakowo skanowany - a po wywołaniu analogowo został skopiowany i też 4 fotki nocne są całkiem inne od pozostałych - jak by ktoś zrobił wstawkę. Dlatego wydaje mi się, że ektar nie nadaje się do długich nocnych naświetań
to zdjęcie było naświetlane 30 minut:
http://farm5.static.flickr.com/4038/...a8290819_z.jpg
kolory pozostały typowe dla ektara. możliwe, że Ty przepaliłeś film, co mogło skutkować rozjechaniem kolorów. i tyle. kończę temat.
baj!
Ładne kolory i ładne zdjęcie
dzięki za naukę