Kochani, jak najlepiej ustawiać ostrość jeśli fotografuję w dużym pomieszczeniu (przyjęcie) i chcę aby wszystkie osoby były "oddane ostro"? Z góry serdecznie dziękuję za pomoc.
Wersja do druku
Kochani, jak najlepiej ustawiać ostrość jeśli fotografuję w dużym pomieszczeniu (przyjęcie) i chcę aby wszystkie osoby były "oddane ostro"? Z góry serdecznie dziękuję za pomoc.
nie realnie przysłona 11
realnie wszystkich w rzędzie i 1.4
Albo jakiś szerszy kąt i głębia ostrości będzie większa. Inaczej chyba nie da rady.
Wydaje mi się, że na zdjęciach, które wykonywałam starym canone a530 miałam ostrzejszy obraz niż obecnie... no ale dopiero ucze się fotografowania lustrzanką.
Niedawno fotografowałam urodziny mojej kuzynki i stwierdziłam, że bez zewnętrznej lampy błyskowej ani rusz... Światło zastane było tak słabe, że z czasami musiałam schodzić poniżej 1.30. Możecie sobie wyobrazić jakie zdjęcia powychodziły:(
Rozumiem, że nie pozostaje nic innego jak oswoić trudną (moim zdaniem) sztukę fotografowania z użyciem zewnętrznej lampy błyskowej tak?
Czy przy użyciu zewnętrznej lampy jest szansa, że ludzie, których fotografuję w słabym oświetleniu "nie będą poruszeni"? Jakich czasów zazwyczaj używacie fotografując z zewnętrzną lampą błyskową w bardzo źle oświetlonym dużym pomieszczeniu?
Z lampą nawet przy czasie 1/30 zdjęcie wyjdzie ostre bo lampa zamrozi ruch. Mówie o ogniskowych poniżej 50mm chociaż i może z większymi da się rade. Tzn coś z tła może być poruszone, ale postacie bedą ostre.
Poszukaj kalkulatora glebii ostrosci i wszystko bedzie jasne :)
Bo kompakt stosuje swoj algorytm, konstrast, kolory, wyostrzenie zdjecia itp ;)
A jakie iso? Nie boimy sie iso1600 nawet w serii xxxD Poza tym, ja tam po przyzwyczajeniu sie do wagi i ksztaltow puszki - utrzymuje 1/15 na 50mm bez poruszenia. Fakt, ludzie sie poruszaja, ale to opowiesc na inna noc ;)
Bardzo szybcy ludzie - taniec - 1/60 do 1/100 w zaleznosci jak bardzo chce ukazac ruch. Malo ruchliwi ludzie 1/40 albo 1/30, czesto bez lampy ;) Jedynie przy 18mm schodze do 1/10 czasami ;)
Ccialbym zobaczyc efekty...Cytat:
utrzymuje 1/15 na 50mm bez poruszenia
>Bo kompakt stosuje swoj algorytm, konstrast, kolory, wyostrzenie zdjecia itp
Bo kompakt ma mniejsza matryce a co za tym idzie obiektywy o mniejszych ogniskowych o ile mowimy tutaj ciagle o glebi ostrosci. Na prawde, nie ma co dywagowac http://www.dofmaster.com/dofjs.html
O zaleznosci czasu i ogniskowej takze i z uzyciem lampy tez wiele zostalo juz napisane.
http://fc07.deviantart.net/fs29/f/20...nislupus11.jpg
1/3s i 28mm. 1/15 przy 50mm też spokojnie do utrzymania.
phi, 3 sekundy to moja babcia komorka utrzymuje, bo ma 5 megapixeli ;)
za wikipedia:
Bezpośrednio, na zakres głębi ostrości mają wpływ następujące czynniki:
przysłona – im mniejszy otwór względny jest pozostawiony (czyli: czym wyższa liczba przysłony, np. 16 lub 22), tym większa głębia;
odległość na jaką ustawiona jest ostrość obiektywu (odległość między przedmiotem a aparatem) - im odległość ta jest mniejsza, tym głębia ostrości również.
ogniskowa
wiec ogniskowa ma wplyw na glebie ostrosci. Czytalem to we wszystkich ksiazkach oraz doswiadczylem.
Jak mówiłem, DoF nie zależy od ogniskowej lecz od _skali_odwzorowania_
Zdjecie obiektu wypełniającego kadr w tym samym stopniu a wykonanego różnymi ogniskowymi będzie miało taką samą głębię, różnić się będzie perspektywą.
no to pojdz i zrob mi z f 5,6 zdjecie calej sylwetki 17 mm i calej sylwetki 200 mm :) Porownamy :)
200 i 50 @ 4 , może być? Niestety tylko taki kwiatek pod reka.
I gdzie jest mniejszy DoF? :)
moim zdaniem tlo jest bardziej rozmyte na 1 :) Chyba, ze rozmycie tla to jeszcze inna bajka. Teraz nie mam jak wyjsc na eksperymenty bo prowadze zajecia ale zasiales ziarnko zwatpienia. Aczkolwiek dziwi mnie to co do tej pory czytalem. Na glebie ostrosci maja wplyw 3 czynniki - wartosc przyslony, ogniskowa, odleglosc od przedmiotu. Pisal tak Freeman, Peterson, Kelby chyba tez. Wikipedia to samo...
No, odpowiedź mnie zaskoczyla :)
Pierwsze to 50/1.4 drugie 70-200/2.8
Oczywiście rozmycie tła może wyglądać różnie z tych szkieł, ale jak widzisz DoF jest tutaj +/- ten sam.
A co ma wpływ?
Przysłona - tak, zdecydowanie.
Odległość i ogniskowa - tak ale tylko traktując je w parze, zamiast dwóch zmiennych wprowadzamy jedną - skalę odwzorowania, czyli "wielkość obiektu w kadrze".
Perspektywa to jeszcze inna rzecz, jak widzisz przy dłuższej ogniskowej mamy za sprawą węższego kąta widzenia większy "porządek" w kadrze.
cos sie machnalem :) na drugim jest bardziej rozmyte, tak na poczatku napisalem i zrobilem edit... musze jednak odpoczac od pracy. jak zwal tak zwal, wiemy o co biega. Wkleje w ten temat zdjecia doswiadczalne jak bede mial chwile by wyjsc na dwor ;) (czy jak mowia Krakusy na pole ;))