Problem z kolorami RAW w ACR
Witam,
Od kilku miesiecy czytam Canon-Board i w koncu zdecydowalem sie zarejestrowac. Dzieki wam skompletowalem moj skromny zestaw ktorego najwazniejsze skladniki kupilem u polecanego Towersa :). Forum dalo mi solidna dawke wiedzy i pozwolilo rozwiac sporo watpliwosci za co chce serdecznie podziekowac. Tym razem napotkalem jednak problem ktorego rozwiazania nie znalazlem w archiwum.
Po otwarciu pliku w ACR kolory sa znieksztalcone (zielony/zolty zafarb + podbity kontrast i zgubione szczegoly w ciemnych barwach). Zafarb pomaga zmniejszyc zmiana camera profile z domyslnego ACR 4.2 na np. Camera Standard, ale wtedy pozostaje problem z zbytnim nasyceniem zdjecia. Obnizanie Blacks (z 5) pomaga troche wydobyc szczegoly, ale kosztem gorszego kontrastu.
Tymczasem RAWy w DPP wygladaja jak trzeba tzn. tak samo jak JPG z aparatu, ale oprogramowaniu Canona brak m.in. dobrego odszumiania.
W obecnej sytuacji zdjecia z ACR wygladaja brzydko i nienaturalnie nawet po uzyciu WhiBala, a w DPP sa naprawde fajne kolory po balansie bieli.
Jak sprawic by RAW w ACR wygladal na wejsciu tak jak trzeba (tzn. jak JPG z aparatu/RAW z DPP)?
Zalaczam obrazek ilustrujacy problem:
http://img185.imageshack.us/img185/1769/rawgf1.jpg
Rozwiazanie problemu z kolorami w ACR
ZNALAZŁEM DOBRE ROZWIĄZANIE!
Dzisiaj kolejny raz podszedłem do tego problemu (bo jednak DPP jest dosyc toporne) i udalo mi sie rozwiazac problem :).
1. Rozwiazanie problemu z podbitym kontrastem i zanikiem szczegolow w cieniach
Okazalo sie, ze ACR domyslnie ustawia "Tone Curve" na "Medium Contrast" podbijajac kontrast. Wystarczyla zamiana na "Linear" :D.
2. Rozwiazanie problemu z zielono-zoltym zafarbem
Adobe w ostatnich wydaniach ACR wprowadzil dodatkowe profile aparatow (zakladka Camera Calibration w ACR). O ile na profilach ACR 4.2 i 4.4 kolory sa obrzydliwe, a na Adobe Standard sa jakby "wymyte", to Camera Standard daje rade :). Camera Portrait za to malo sie rozni od Camera Standard i moim zdaniem zbyt malo zmienia odcien skory. W oryginalnych profilach 40D roznica w kolorze miedzy profilem Standardowym, a Portretowym jest zdecydowanie wieksza, a tym samym profil jest bardziej uzyteczny.
3. Podsumowanie
Kolory sa niemalze identyczne jak z DPP i JPG z puszki! Jedyna wieksza roznica jest to, ze w ACR zdjecia sa troche ciemniejsze (zapewne kwestia profilu aparatu), ale to zalatwia suwak ekspozycji :).
Mam nadzieje, ze dla ogromu innych osob ktore natknely sie na ten problem (sadzac o ilosci tematow zwiazanych z ACR i kolorem) moje rozwiazanie bedzie pomocne :).
PS: Wreszcie uzywanie karty do balansu bieli ma sens w ACR, kolory sa jak trzeba :). O ile do tej pory robilem na RAW+JPG to od teraz chyba wreszcie przestawie sie na same RAW :D.