Witam:-D tak jak w temacie , chodzi mi o dobrze naświetlone zdjęcie pod słońce, ale przy nałożonym filtrze szarym połówkowym. Co i jak trzeba zrobic zeby w miare cieszyc sie efektem;)
pozdr
Wersja do druku
Witam:-D tak jak w temacie , chodzi mi o dobrze naświetlone zdjęcie pod słońce, ale przy nałożonym filtrze szarym połówkowym. Co i jak trzeba zrobic zeby w miare cieszyc sie efektem;)
pozdr
tak tylko ze jak sobie blysniesz lampa to cholernie ja widac... nawet z dyfuzorem...
uzyj bardzo mocnego polowkowego ND1,2
i wpakuj jeszcze polaryzacyjny
powinno dac rade nawet pod mocnym sloncem:)
Polar nic nie da, bo ograniczy światło w całym kadrze o ok 2 EV. Tylko połóweczka :)
Lampa, a najlepiej dwie, trzy lampy
ale jaki pomiar itp?? gdzie mierzyc
a co konkretnie chcesz uzyskac i co fotografujesz? pejzaz ze sloncem w kadrze? szara polowka na niebo? lampa blyskowa faktycznie w takim przypadku niewiele pomoze ;)
mierz matrycowo, tak zeby ziemia i niebo sie naswietlilo normalnie. slonce i tak bedzie przepalona plama. moze jakas korekcja na minus?
IMHO najsensowniej tak:
Albo automatyką, jakieś -1EV i +1EV z lampki
Albo manualnie, ekspozycja na niebo, i lampka tak, żeby oświetliła temat.
pejzaż pod słońce
To tylko szara połówka i w specyficznych warunkach polar (tak jak wyżej napisano, kąt padania światła 90 stopni).
Może na początek poleciłbym lekturę październikowego numeru Digital Foto Video. Jest temu poświęcony cały artykuł.
Wypróbuj taki sposób: w jakimś automatycznym trybie robisz pomiar światła matrycowy bez słońca w kadrze, późnej w M ustawisz te parametry ale jak już masz słońce w kadrze i powinno być ok.
W ten sposób to słońce i znaczna część nieba będzie wypalona do cna. Wszystko zależy od tego co ma być ważniejsze na zdjęciu - czy obiekt na pierwszym planie, zachód słońca czy też nawet obiekt będzie zasłaniał słońce. Na to nie ma reguły, wszystko zależy od pory dnia i od tematu zdjęcia, czy to Landszaft czy portret. Polecam ćwiczyć i analizować, a kiedy nadejdzie moment zrozumienia to satysfakcja gwarantowana :)
ja robię sporo pod słońce i polecam tryb uśredniony i korekcja +1 EV
gdzieś czytałem, że teoretycznie najbardziej dokładny ma być punkt 15o od słońca, ale to rada dla zawodowców ;]
no i oczywiście zamknięta do końca przysłona - takie efekty:
A ta przysłona tak wielka (f22) to w jakim celu? :) - pytam z ciekawości bo długie czasy jak widzę nie były potrzebne, gwiazdkę ze słońca można chyba już zrobić z mniejszej liczby przysłony, a wtedy i zdjęcie nie traciłoby na jakości. Ponadto im mniejsza dziura tym bardziej widoczne bliki i flary - chyba że to zamierzone :)
Do pejzażu to bym aparat na statyw postawił i jakiegos hdr'a zmącił. Lepszego efektu chyba nic nie da...