-
Jaka f do krajobrazów..
Pewnie było już milion razy,za co przepraszam,ale nie potrafiłem poszukać.Chodzi mi o to jakiej przyłosny najlepiej używać przy krajobrazach..chodzi mi szczególnie o krajobrazy gdzie np przed nami w odległości około 200 metrów jest las,dalej widać pola (pare km),a jeszcze dalej góry (ok 10km)...Wiem,że powyżej jakiejś wartości spada ostrość (chyba różnie bywa ale średnio powyżej 13,czy 14)...no ale czy jeśli damy 14 i złapiemy ostrość na jeden z tych planów to nie ryzykujemy,że pozostałe będą średnio ostre? Czy w dobie ogólnego wyostrzania fotek z programach graficznych nie lepiej robić zdjęć przy maksymalnej przysłonie i ze statywu? Ostatnio tak fotografowałem,miałem czasy rzędu 1/25...oczywiście trawa powiewająca na wietrze była nieostra..ale ciężko mi wyczaić czy lepiej tak czy jednak pstrykać na f w okolicach 14...
-
f/16, ostrzyć na hiperfokalną
ostrość przy przymykaniu spada na bardzo małych otworach (jakieś f/22 i większych) na skutek dyfrakcji
-
Cytat:
Zamieszczone przez jetchan
Czy w dobie ogólnego wyostrzania fotek z programach graficznych nie lepiej robić zdjęć przy maksymalnej przysłonie i ze statywu? Ostatnio tak fotografowałem,miałem czasy rzędu 1/25...oczywiście trawa powiewająca na wietrze była nieostra..ale ciężko mi wyczaić czy lepiej tak czy jednak pstrykać na f w okolicach 14...
No jak gdyby na tym polega świadome fotografowanie, że kiedy chcesz mieć trawę nieostrą (np falowanie na wietrze, "Stepy akermańskie") to ustawiasz tak sprzęt, by ci to wyszło. Innum razem możesz chcieć odwrotnie ... ;)
-
Cytat:
Zamieszczone przez jetchan
Czy w dobie ogólnego wyostrzania fotek z programach graficznych nie lepiej robić zdjęć przy maksymalnej przysłonie i ze statywu? Ostatnio tak fotografowałem,miałem czasy rzędu 1/25...oczywiście trawa powiewająca na wietrze była nieostra..
Teraz dopiero wyczytałem dokładnie, więc dopisuję...
Zawsze lepiej jest robić ze statywu, a zwłaszcza krajobrazy, które z natury rzeczy są raczej obiektem statycznym. Przy czasie rzędu 1/25 nawet na szerokim kącie jest ryzyko, że poruszenie ręką ujawni się na zdjęciu, a ponieważ fotografowany obiekt jest taki, jaki jest, nie ma usprawiedliwienia dla braku statywu:twisted:
Zasadniczo w krajobrazach zależy nam na uzyskaniu jak największej GO, dlatego przymykamy silnie przysłonę i ostrzymy na hiperfokalną. Sprawdź sobie różnicę w GO (np. przy pomocy programu fcalc) dla różnych ustawień przesłony i odległości ostrzenia, a zobaczysz...
Żadne wyostrzenie w PS nie naprawi poruszonego zdjęcia ani nie zwiększy Ci GO (zasada Garbage In, Garbage Out). Wprawdzie PS CS2 zawiera nowy filtr o nazwie "Smart Sharpen" (ulepszona wersja Unsharp Mask), który teoretycznie pozwala zlikwidować poruszenie (Sharpen - Remove - Motion Blur), ale w praktyce akurat to nie daje satysfakcjonujących efektów (aczkolwiek sam filtr z ustawionym Remove - Lens Blur jest na prawdę bardzo dobry do wyostrzania ogólnego)
-
Cytat:
Zamieszczone przez Encor
ostrość przy przymykaniu spada na bardzo małych otworach (jakieś f/22 i większych) na skutek dyfrakcji
Nie całkiem tak, dla obektywu F2.8 MAX ostrości jest już dla przesłony 5.6 zazwyczaj F8 ma już pewien spadek a propnowane F16 wypada naprawdę kiepsko. Ja myśle że na body z cropem, jeśli foci sie szerokim kątem (około 17-24mm) już F 8-11 dają wystarczającą GO bez niepotrzebnego spadku ostrości.
-
1) Jak napisał mój poprzednik -statyw niezbędny do tego najlepiej weżyk i wstepne podnoszenie lustra. To podstawa choć przy odpowiedniej ilości swiatła można się teoretycznie obyć bez.
2) Optymalna przysłona w dużej mierze zalezy od obiektywu i jego osiągów. Zawsze dobrze jest stosować przysłonę najbardziej ostra dla danego obiektywu. Np dla kita f8, dla 50 1,8 f4 itd. Głębia zależy nie tylko od samej przysłony ale i od oddalenia punktu w którym łapiemy ostrość. Dlatego jesli nie zalezy nam na ostrym bliskim pierwszym planie o wysokim f należy zapomnieć. Co do dokładnego wiliczania wartości przysłony proponuję zerknąć tu: http://www.optyczne.pl/index.php?slownik=48 i http://smieciara.easyisp.pl/sharp.html
-
jak uzywam szerokiego i ultra-szerokiego kata to 95% zdjec robie w zakresie f/8~f/11. jak przechodze na tele to wariancja rosnie - w zaleznosci od potrzeb robie z duza dziurka (nawet pelne f/3.5 w Sonnarze), albo mocno domykam (np. telezoom w dlugim koncu)
f/16 absolutnie nie jest potrzebne w szerokim kacie. wrecz bezsensowne, bo nic nie daje, a pogarsza jakosc optyczna, wydluza czasy naswietlania (nawet przy lekkim wiaterku to potrafi byc problem) i utwardza filtry polowkowe.
a juz nagminne uzywanie f/22, jakie niektorzy fotografowie-teoretycy uskuteczniaja, to zbrodnia na ludzkosci. ktora powinna byc karana :)
tak BTW: w cyfrze tym bardziej powinno sie unikac zbyt mocnego przymykania przeslony, bo tu efekt dyfrakcji pojawia sie szybciej. zreszta... jesli taka Tokine 12-24 przy 15mm domknac do f/16 to nietrudno wyliczyc, ze srednica domknietego otworu przeslony spada do jakiegos 1mm. to malo. efekt jest taki, ze zdjecia po prostu staja sie mydlane. jakby nie walczyl. ekwiwalent takiego szkla w malym obrazku (24mm) po domknieciu do f/16 jeszcze jakos sie trzyma
-
Ponoc najlepsza rozdzielczosc optyczna jest w zakresie f8-f11. Wiec jesli nie masz czgos co jest na pierwszym planie co chcialbys miec ostro to ten zakres jest najlepszy.
Calkowicie wiec zgadzam sie z Akustykiem.
Wyzsze wartosci przeslony sa ok np do makro albo aby ograniczyc ilosc swiatla, lub wtedy gdy nie zalezy ci tak na jakosci bo np focisz cos w ruchu.
-
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Gdzieś na necie znalazłem test szkła 10-22 i jest tam tabelka "blur"-są podane różne f i wartości podane przy nich.Rozumiem,że jest to poziom ostrości dla poszczególnych f?No i z tego wychodzi,że przy 10mm najostrzej jest przy 5,6 i 8,przy 15mm-5,6 i 8,a przy 22mm-8 i 11.To by się zgadzało z tym co napisał Akustyk..no ale jak ktoś robi tak długo i takie zdjęcia krajobrazowe jak On to...już wiem przy jakich f'kach mam robić.Wielkie dzięki wszystkim jeszcze raz.Pzdr.
-
re: test szkła 10-22 canona
Cytat:
Zamieszczone przez jetchan
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Gdzieś na necie znalazłem test szkła 10-22 i jest tam tabelka "blur"-są podane różne f i wartości podane przy nich.Rozumiem,że jest to poziom ostrości dla poszczególnych f?No i z tego wychodzi,że przy 10mm najostrzej jest przy 5,6 i 8,przy 15mm-5,6 i 8,a przy 22mm-8 i 11.To by się zgadzało z tym co napisał Akustyk..no ale jak ktoś robi tak długo i takie zdjęcia krajobrazowe jak On to...już wiem przy jakich f'kach mam robić.Wielkie dzięki wszystkim jeszcze raz.Pzdr.
Podaj tego linka z testem 10-22 canona.
I trochę OT jesteś zadowolony z tego szkła?
Pozdrawiam, sensitive
-
http://www.luminous-landscape.com/re...2mm-test.shtml Osobiście jestem BARDZO zadowolony z tego szkła.To moje podstawowe,wszędzie nim focę.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Mam pytanie do użytkowników obiektywu Canon 24-105mm f/4L IS USM, a mianowicie jaka przysłona (lub zakres przysłon) najlepiej się sprawdza u Was w zdjęciach krajobrazowych?
Chodzi mi o uzyskanie efektu w miarę równo rozłożonej ostrości na zdjęciu, gdzie występuje kilka planów znacznie oddalonych od fotografa np. pierwszy plan rozległa łąka, dalej las i góry.
Z poprzednim obiektywem nie miałam tego problemu, szybko udało mi się odkryć jego właściwości, jednak tu zaczynam poważnie zastanawiać się nad oddaniem obiektywu do serwisu w celu sprawdzenia czy nie cierpi na ff lub bf lub jeszcze inną wadę, przez którą obszar ostrości jest podejrzanie 'wąski'...
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
Mam pytanie do użytkowników obiektywu Canon 24-105mm f/4L IS USM, a mianowicie jaka przysłona (lub zakres przysłon) najlepiej się sprawdza u Was w zdjęciach krajobrazowych?
Chodzi mi o uzyskanie efektu w miarę równo rozłożonej ostrości na zdjęciu, gdzie występuje kilka planów znacznie oddalonych od fotografa np. pierwszy plan rozległa łąka, dalej las i góry.
Z poprzednim obiektywem nie miałam tego problemu, szybko udało mi się odkryć jego właściwości, jednak tu zaczynam poważnie zastanawiać się nad oddaniem obiektywu do serwisu w celu sprawdzenia czy nie cierpi na ff lub bf lub jeszcze inną wadę, przez którą obszar ostrości jest podejrzanie 'wąski'...
Jakie body?
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
lub jeszcze inną wadę, przez którą obszar ostrości jest podejrzanie 'wąski'
No właśnie - jakie body? Bo może to matryca jest podejrzanie duża.8-)
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
Mam pytanie do użytkowników obiektywu Canon 24-105mm f/4L IS USM, a mianowicie jaka przysłona (lub zakres przysłon) najlepiej się sprawdza u Was w zdjęciach krajobrazowych?
Chodzi mi o uzyskanie efektu w miarę równo rozłożonej ostrości na zdjęciu, gdzie występuje kilka planów znacznie oddalonych od fotografa np. pierwszy plan rozległa łąka, dalej las i góry.
Z poprzednim obiektywem nie miałam tego problemu, szybko udało mi się odkryć jego właściwości, jednak tu zaczynam poważnie zastanawiać się nad oddaniem obiektywu do serwisu w celu sprawdzenia czy nie cierpi na ff lub bf lub jeszcze inną wadę, przez którą obszar ostrości jest podejrzanie 'wąski'...
Tylko hiperfokalna będzie najlepszym rozwiązaniem. ISSUU - Zdj cia cyfrowe w o wietleniu zastanym. Fascynuj c historia od Available Li... by Helion SA
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Używam go z Canonem 5d Mark I.
italy, dzięki za ten link, ale czy te obliczenia nie wyglądają ciut inaczej przy matrycy CMOS? Czytałam już trochę o hiperfokalnej i spróbuję pobawić się z ustawieniami przy najbliższym wypadzie w teren, ale z czystej ciekawości zapytałam też na forum, bo na pewno każdy kto używa danego sprzętu ma tego rodzaju spostrzeżenia :)
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
Mam pytanie do użytkowników obiektywu Canon 24-105mm f/4L IS USM, a mianowicie jaka przysłona (lub zakres przysłon) najlepiej się sprawdza u Was w zdjęciach krajobrazowych?
Różnie od 9 do 16, nawet 22, zależy ile światła i co chcesz focic.
Tutaj F14 i 16 z polarem na 5D2, foto nr 430-432.
http://www.canon-board.info/przyroda...2/index94.html
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
RobertOn Np. pejzaż górski (lub podobny, złożony z kilku planów) słoneczny dzień, ustawienia: ISO 100, czas 200-320, ogniskowa 24- ...50?
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Ogniskowa - taka jak sobie wypatrzysz co chcesz w kadrze, niekiedy 24, a czasem 35 i więcej.
ISO jak najniższe (100-400) priorytet przysłony Av dla dużej GO - F9-16, czas sam Ci wyjdzie.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
Używam go z Canonem 5d Mark I.
italy, dzięki za ten link, ale czy te obliczenia nie wyglądają ciut inaczej przy matrycy CMOS? Czytałam już trochę o hiperfokalnej i spróbuję pobawić się z ustawieniami przy najbliższym wypadzie w teren, ale z czystej ciekawości zapytałam też na forum, bo na pewno każdy kto używa danego sprzętu ma tego rodzaju spostrzeżenia :)
mam c 60 d więc aps-c. chwilę musiałem poznać ten obiektyw, szukałem różnych kombinacji,z metrem nie biegam, wiec jakieś pomiary mnie nie interesują :)
najczęściej przysłona 8,czasami dochodzę do 16. Ustalam sobie kadr,bardzo często korzystam wtedy z podglądu powiększenia tam gdzie chcę by było ostro,robię zdjęcie, sprawdzam,poprawki jak by coś , robię 2 zdjęcie z ustawieniami na obiektywie:ogniskowa-np 50 i ustawiam literkę L na przeciw ogniskowej 50 . I czasami pierwsze rozwiązanie jest bdb, czasami 2 .
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
RobertOn - Przyznam, że tak się przyzwyczaiłam do manualnych ustawień, że zupełnie nie korzystam z trybów P i AV. Pewnie dlatego, że poprzednio używałam Canona 450d w którym ISO 400 często było dla mnie już nie do przyjęcia, a z niższym ISO z ustawieniami czasu nie można wiele poszaleć, dlatego też wolałam mieć go pod 'ręczna' kontrolą ;)
italy, ogniskowa rzędu 8 dobrze sprawdzała się w moim dawnym Tamronie 17-50mm, dlatego trochę zdziwiło mnie to f16, ale widzę, że przy takim zestawie jaki posiadam nie jest to nic nadzwyczajnego.
W tym poradniku Poradnik: Tworzenie wizualnej głębi w fotografii krajobrazowej - Wersja mobilna - Swiatobrazu.pl autor sporo zdjęć wykonał C 24-105mm. Widzę, że głównie ustawiał wartość przysłony na min. 16 i uzyskiwał mniej więcej taki efekt, jaki mnie interesuje. Może zwiększenie tej wartości i ustawianie na hiperfokalną rozwiąże i mój problem.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
Może zwiększenie tej wartości i ustawianie na hiperfokalną rozwiąże i mój problem.
Nie ma lepszej szkoły niż własne zmagania które później owocują udanymi jakościowo kadrami.
pozdrawiam.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Zgadzam się :) Oczywiście próbowałam różnych ustawień jednak nigdy nie byłam do końca zadowolona z rezultatu, stąd pytanie. Tak naprawdę jestem prawie pewna, że wina leży po mojej stronie i jest to jednak kwestia praktyki z tym modelem niż wady obiektywu, ale przy okazji czyszczenia matrycy która zbliża się nieuchronnie, poproszę o sprawdzenie tego, coby pozbyć się wątpliwości.
Pozdrawiam.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
nutshell
Mam pytanie do użytkowników obiektywu Canon 24-105mm f/4L IS USM, a mianowicie jaka przysłona (lub zakres przysłon) najlepiej się sprawdza u Was w zdjęciach krajobrazowych?
Chodzi mi o uzyskanie efektu w miarę równo rozłożonej ostrości na zdjęciu, gdzie występuje kilka planów znacznie oddalonych od fotografa np. pierwszy plan rozległa łąka, dalej las i góry.
Z poprzednim obiektywem nie miałam tego problemu, szybko udało mi się odkryć jego właściwości, jednak tu zaczynam poważnie zastanawiać się nad oddaniem obiektywu do serwisu w celu sprawdzenia czy nie cierpi na ff lub bf lub jeszcze inną wadę, przez którą obszar ostrości jest podejrzanie 'wąski'...
To rzeczywiście bardzo dziwne. Ja nic takiego nie widzę. Przy jakiej ogniskowej jest wąska GO?
Robiąc rozległe krajobrazy na 24 czy 35 mm nastawiam f/6.3 do f/11 i mam wszystko ostre. Zależy tylko jak blisko jest najbliższy plan, ale przy f/11 może byc bardzo blisko.
Nie ma sensu domykać bardziej niż f/11, chyba że jest coś, co a być ostre w odległosci rzędu 1 m. W zasadzie nie ma też sensu schodzic poniżej f/8, bo ostrzej i tak nie bedzie. Limitem jest rozdzielczość matrycy, nie obiektywu, zwlaszcza z 5D1.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Najczęściej używałam zakresu f8 - f10. Chyba muszę przerobić teorię o hiperfokalnej w praktyce...
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Mocne przymknięcie przysłony skutkuje dużą głębią ostrości i niestety spadkiem jakości. W celu uzyskania bardzo dużej głębi ostrości można też naświetlać dwa (lub więcej) razy ostrząc na pierwszy plan, a następnie na dalszy plan. Potem łączenie w programie graficznym. Przydatne jeśli pierwszy plan jest blisko aparatu. Generalnie nie fotografuję krajobrazu, ale kiedyś zdarzyło mi się pstryknąć kilka widoczków z bliskim pierwszym planem i wtedy wpadłem na taki pomysł. Zapewne nie ja jedyny:lol:
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
przy 10mm na cropie max to f11. możecie sobie gdakać o f22, ja nie domykam i nie będę.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
rzep
Zapewne nie ja jedyny:lol:
Możliwe ;) ale to jest jakieś rozwiązanie, zwłaszcza, gdy tak jak mówisz, pierwszy plan jest bardzo blisko.
Dziękuję Wam za odpowiedzi :!:
Rozbieżność między najlepszym zakresem przysłony jaki podaliście, jest spora :) Pozostaje udać się w jakiś ciekawy plener i próbować do skutku.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Witam Wszystkich
Moim ulubionym tematem sa krajobrazy, dlatego pozwolcie ze dolacze sie do tego ciekawego tematu... pisaliscie o przeslonie/przyslonie, ostrosci hiperfokalnej, GO, obiektywach ...itd, zeby juz nie zakladac nowego watku, moze ktos wyjasni ;
- jak poprawnie naswietlac zdjecia z filtremND(soft) polowkowym szarym ?
- jakiej mocy filtr zastosowac do fotografi wschodow /zachodow slonca `?
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
Zamieszczone przez
rzep
Mocne przymknięcie przysłony skutkuje dużą głębią ostrości i niestety spadkiem jakości. W celu uzyskania bardzo dużej głębi ostrości można też naświetlać dwa (lub więcej) razy ostrząc na pierwszy plan, a następnie na dalszy plan. Potem łączenie w programie graficznym. Przydatne jeśli pierwszy plan jest blisko aparatu. Generalnie nie fotografuję krajobrazu, ale kiedyś zdarzyło mi się pstryknąć kilka widoczków z bliskim pierwszym planem i wtedy wpadłem na taki pomysł. Zapewne nie ja jedyny:lol:
to działa ale pod warunkiem że obiektyw nie zmienia ogniskowej podczas zmiany płaszczyzny ostrości :) np 70-2004L którego masz w stopce zmienia ogniskową i takie kadry niestety nie będą takie same, czasem określa się to jako "pływanie" i 70-200 4L jest tego doskonałym przykładem, pływanie może być zupełnie spore tzn. nawet widoczne w wizjerze podczas zmiany płaszczyzny ostrości. pływanie w tym przypadku jest ceną jaką się płaci za wewnętrzne ogniskowanie.
jeśli chodzi o przymykanie to na FF można przymknąć sporo znam takich co robią (krajobraz teleobiektywem) zawsze na 16 (przynajmniej tak twierdzą) i robią fantastyczne zdjęcia. Przymykanie do 22 na pewno uderza w ostrość zdjęcia więc o takim przymykaniu to tylko w książkach np. B.Petersona i innych tuzów można przeczytać, papier wszystko zniesie - ale robić tego zdecydowanie nie warto. Przy obiektywach szerokokątnych 13 na FF, 11 na cropie nie powinno jeszcze bardzo niszczyć obrazu i takie przysłony są używalne - kiedy dyfrakcja zaczyna niszczyć obraz wystarczy spojrzeć na wykresy ostrości np. na photozone.de widać na nich do jakiej przysłony ostrość rośnie i od jakiej zaczyna spadać - za to spadanie odpowiada dyfrakcja wystarczy popatrzeć i wyciągnąć wnioski.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Cytat:
pływanie w tym przypadku jest ceną jaką się płaci za wewnętrzne ogniskowanie.
Zresztą całkiem wyraźnie występuje ono i w obiektywach nie zmieniających ogniskowej przy ustawianiu ostrości, a tylko przesuwających klasycznie cały sztywny układ optyczny.
Cytat:
jeśli chodzi o przymykanie to na FF można przymknąć sporo
Ze wzoru na limit dyfrakcyjny wychodzi, że graniczna przysłona jest wprost proporcjonalna do krążka rozproszenia, czyli zarazem do wielkości matrycy. Innymi słowy FF można z tym samym dla spadku ostrości skutkiem przymknąć do liczby przysłony o 1,6 raza większej niż APS-C. :O
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
A jakie ustawienia będą najlepsze przy body 5d classic i szkle 70- 200 / 4 chodzi mi o krajobraz
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Jak do krajobrazu to chyba trochę za wąsko. Ze względu na długośc ogniskowej musisz uważać na GO. Trudno jednoznacznie powiedzieć jaki f byłby ok. Spróbuj w okolicach f8 i zobacz jak Ci wychodzi.
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Tak a propos - zdajecie sobie, oczywiście, sprawę z tego, że symbol f to międzynarodowe oznaczenie ogniskowej? :D
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
-
Odp: Jaka f do krajobrazów..
Nie myl f i f-stop vel f-number. ;)
f to jest od dawien dawna oznaczenie ogniskowej i stwierdza to nawet zalinkowany przez Ciebie artykuł.
Jeśli użyjesz to np. w postaci "Trudno jednoznacznie powiedzieć jaki f byłby ok." albo "jaka f do krajobrazów", to - formalnie rzecz ujmując - w zdaniach tym jednoznacznie chodzi o ogniskową (choć wszyscy się domyślają, że o przysłonę :D ).