Na początek pod ocenę, oglądam i oglądam i nie wiem.
Na 1. - widoczna ściana wyciągana mocno z cienia, akurat było pod słońce.
1.
https://maciejwitkowskiblog.files.wo....jpg?w=1000&h=
2.
https://maciejwitkowskiblog.files.wo...1.jpg?w=700&h=
Wersja do druku
Na początek pod ocenę, oglądam i oglądam i nie wiem.
Na 1. - widoczna ściana wyciągana mocno z cienia, akurat było pod słońce.
1.
https://maciejwitkowskiblog.files.wo....jpg?w=1000&h=
2.
https://maciejwitkowskiblog.files.wo...1.jpg?w=700&h=
Czy może być to zależy do czego. Jeśli to ma być klasyczna fotografia architektury to raczej nie ze względu na zastosowaną perspektywę. Nie kojarzę tego budynku, więc nie wiem jak prezentuje się w realu, ale na foto raczej mało atrakcyjnie. Na tym drugim dodatkowo odbicie dźwigu wygląda fatalnie.
Tak odbicie dźwigu faktycznie do usunięcia. To nowo powstający budynek - brama miasta czy jak to tam ma się nazywać w Łodzi.
Chodzi o foto na stronę firmy która brała udział w budowie.
Pisząc o perspektywie masz na myśli "z której strony" budynek został sfotografowany, czy zniekształcenie spowodowane fotografowaniem szerokim kątem z dołu? Budynek jest wysoki więc nie bardzo miałbym jak stanąć w połowie jego wysokości, żeby wyszło bardziej symetrycznie :D może udało by się jeszcze trochę oddalić ewentualnie i użyć krótszej ogniskowej.
Właśnie się o tym przekonuję.
Może spróbuję jeszcze trochę wyprostować w lr. Bo rozumiem że wg prawideł, jak najbardziej bez zniekształceń.
Jak coś mi się uda to podrzucę.
Mam jeszcze ujęcia z innego miejsca tylko dużo tam drutów trakcyjnych. Zacząłem to w ps czyścić ale idzie jak krew z nosa na tych oknach okienkach.
--- Kolejny post ---
Gimp na szybko pomógł, nie jest idealnie, ale do dopracowania.
Rozumiem, że o to mniej więcej chodziło?
https://maciejwitkowskiblog.files.wo....jpg?w=1200&h=
Mam wrażenie, że dalej jest krzywo zwłaszcza prawa strona (z linijką nie mierzyłem, więc może to tylko wrażenie), ale dużo lepiej.
Coś złego dzieje się z górnymi krawędziami budynku - efekty wyciągania ceni, odróbki
Jest wciąż krzywo bo to na szybko nie efekt finalny.
Krawędzie faktycznie przez niedokładne maskowanie nieba zdaje się. Do poprawy :)
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
W każdym razie wiem już mniej więcej jaki kierunek z perspektywą obrać :)
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
Dużo lepiej niż było, poza wcześniejszymi uwagami, zwróć jeszcze uwagę na "efekt aureoli" - jasnej otoczki wokoło budynku (dzieje się tak zwykle przy mocnym używaniu suwaków przejrzystość lub cienie i światła do całego zdjęcia - warto więc na maskach pracować, ale nie wiem ,czy gimp je ma).
Złota godzina jest dobra, jak możesz ustawić modelkę w odpowiednim kierunku. Tu w pierwszej kolejności czekasz na światło z dobrej strony.
Wbrew temu co się wydaje nam - fotografom, złota godzina nie jest wcale korzystna - dla architektów/projektantów, którzy wolą widzieć swoje dzieło w mocnych/rzeczywistych kolorach, a nie o wschodzie czy zachodzie. Jakiś czas temu był na fstoppers ciekawy artykuł o tym.
Raczej powinieneś dążyć do tego, żeby być jak najdalej i mieć najdłuższą możliwą ogniskową. W gęsto zabudowanym mieście jest to trudne i tylko czasem możesz odejść wzdłuż ulicy i widzieć ciągle interesującą Cię stronę. Dlatego powstały obiektywy tilt-and-shift. Albo jakiś Linhof, ale wtedy wybierasz: dom, samochód czy aparat.
Obiektyw z shiftem można też zapewne pożyczyć.
No więc właśnie :D
Na razie zostanę przy mieszkaniu i samochodzie a oprę się na guided upright w LR i szerszych kadrach, żeby było z czego ucinać :D
No i w miarę możliwości dłuższej ogniskowej.
Chociaż, mam wrażenie, że jeśli umiejętnie wykorzystać zaburzenie perspektywy to na przykład drapacz chmur strzelony z żabiej perspektywy bardziej zainteresuje laika niż wyprostowany zgodnie z kanonami architektury.
Dziękuję za wszystkie porady. Podrzucę jak uda mi się coś fajnie ustrzelić.
Laika lub artystę owszem. Ja lubię rybie oko w takich sytuacjach i ludziom się podobały moje wizje drapaczy chmur z różnych miast. Ale - jak już pisał Macios - architekci i foldery reklamowe mają swoje reguły.
Szukałem, szukałem i wreszcie znalazłem (o tej złotej godzinie i nie tylko):
https://fstoppers.com/architecture/h...e-wrong-319953
Myślę, że warto przeczytać:)
Dzięki. Wezmę sobie do serca
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
dodam coś od siebie - użyj filtra polaryzacyjnego.
I całkiem przyjemnie program Ci to wyprostował, choć degradacja detalu zapewne jest w oryginalnej rozdzielczości.
TS zdecydowanie wskazany jest przy takich ujęciach ogólnych i tego typu architekturze, aczkolwiek spotyka się skrajnie nieodpowiedzialne zastosowanie TS.
Tutaj taki przykład, gdy fotograf raczej popłynął w za*ebistości posiadanej 17stki Canona - uzyskując paskudną karykaturę tego budynku - być może celowo, gdyż "Uni Kato", budzi dość skrajne emocje ;)
Załącznik 2105
Nie mając tilt-shifta być może dobrym pomysłem byłoby zrobienie zdjęcia z dalsza i pewnej wysokości, być może możesz wejść na jakiś inny budynek lub dźwig;)
Nie będziemy przesadzać z tym dźwigiem :D
Niestety mój lr nie ma tej super funkcji- guided upright i pozostaje mi ręczna walka :D
Coś nowego. Czy poprawnie?
4.
https://maciejwitkowskiblog.files.wo....jpg?w=1200&h=
5.
https://maciejwitkowskiblog.files.wo....jpg?w=1200&h=
użyj filtra polaryzacyjnego....
IMHO..
4 - nie pasi mi to, że budynek po prawej jest w cieniu
5 - cień w prawmy dolnym rogu jest nieprzyjemny,
ale to tylko IMHO ;)