Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Jakie ustawienia do zdjęć nocnych



wojtek_j
27-03-2006, 23:42
Chcę zadać kolejne pytanie bo mam mały problem.Za każdym razem gdy chcę zrobić zdjęcie w nocy to wychodzi pożółkłe wiem że to chyba balansem bieli trzeba się bawić ( dużo prób ale wciąż jest żółty kolor) ale może ktoś mi powie jak ustawić by wyelminować żółty kolor.Bardzo mi się podobają zdjęcia nocne gdzie widać gwiazdy,miasto z wysoka lecz nie wiem jak mam ustawić do tego aparat no może jak go dobrze ustawić.Mam Canona 350d.Dziękuję za odpowiedż.

Jac
28-03-2006, 00:48
ustaw WB na auto, zdjecia rob w raw i pozniej przy wywolywaniu w DPP ustaw balans bieli taki jaki ci odpowiada, i po klopocie.

akustyk
28-03-2006, 01:06
1. zdjec nocych "jak sama nazwa wskazuje", nie wykonuje sie w nocy tylko poznym wieczorem
2. balans bieli na indascent (zarowka)
3. a jeszcze lepiej filtr konwersyjny. 80A (KB15) albo jeszcze lepiej KB20. pokonuje najgorsze zarowki a wrecz lampy uliczne

Theoo
28-03-2006, 09:46
1. zdjec nocych "jak sama nazwa wskazuje", nie wykonuje sie w nocy tylko poznym wieczorem
2. balans bieli na indascent (zarowka)
3. a jeszcze lepiej filtr konwersyjny. 80A (KB15) albo jeszcze lepiej KB20. pokonuje najgorsze zarowki a wrecz lampy uliczne

Ok. Przy lampach sodowych , ale jeżeli mamy oświetlenie rtęciowe to filtr Wratten CC20. Przy mieszanym oswietleniu na ulicach lampy sodowe /oranz/, rtęciowe/ zielone/, wolę robić w BW albo ściągam potem nasycenie.

akustyk
28-03-2006, 12:21
Ok. Przy lampach sodowych , ale jeżeli mamy oświetlenie rtęciowe to filtr Wratten CC20.
ale oprocz niebieskiego konwersa, nie sam z siebie? jesli dobrze kojarze chodzi Ci o korekcje magenty?



Przy mieszanym oswietleniu na ulicach lampy sodowe /oranz/, rtęciowe/ zielone/, wolę robić w BW albo ściągam potem nasycenie.
warto robic takie zdjecia w kolorze, bo mieszane barwy zrodel swiatla potrafia robic swietne efekty. dosc dobrze sprawdza sie w takiej sytuacji WB 4000K (na swiatlo ksiezyca) - pozostawia zolc/zielen lamp, ale nie sa one zbyt mocne

tyle z moich doswiadczen. choc ostatnio malo robie takich zdjec :)

kami74
29-03-2006, 22:19
Ustaw sobie WB na "szarą kartę" w danym oświetleniu i po sprawie. Ewentualnie skoryguj na tym wykresiku poczwórnym jak coś nadal bedzie nie tak

wojtek_j
29-03-2006, 22:43
A możesz mi wytłumaczyć dokładniej?WB to znaczy zdjęcia czarno białe tak?A szara karta to co to?

piast9
29-03-2006, 22:51
WB to znaczy zdjęcia czarno białe tak? A szara karta to co to?
WB to balans bieli. Szara karta to kartka w kolorze szarym. Dokładnie szara a nie z zafarbem jakimś.

akustyk
29-03-2006, 23:09
WB to balans bieli. Szara karta to kartka w kolorze szarym. Dokładnie szara a nie z zafarbem jakimś.
czegos nie rozumiem :)
szara karta sluzy do referencyjnego zmierzenia ekspozycji. to czy bedzie szara i ile w niej jest szarosci w szarosci to rzecz tak naprawde kompletnie niewazna, byle tylko w danych warunkach oswietleniowych gwarantowala odbicie swiatla na poziomie tych 18%. prawdziwie szary szary jest stosunkowo najbardziej uniwersalny, ale jak bedzie zoltawo-szary, czy zielonkawo-szary to w praktyce i tak ujdzie w wiekszosci przypadkow, o ile zafarb nie zrobi roznicy odbicia swiatla na poziomie przekraczajacym 1/3EV i oszuka swiatlomierz. lekki zafarb nie jest w stanie tego zrobic :)


natomiast do ustawiania balansu bieli sluzy, o dziwo jak sama nazwa wskazuje (i tu bez zartow :) ) kartka biala. o bialosci mozliwie najbielszej z bialych, a wiec bez zafarbu. nie jest wazne jak jasna bedzie ta biel (moze byc lekko szara), byle byla idealnie neutralna barwnie tzn. odbicie przez nia skladowych swiatla: czerwonej, zielonej i niebieskiej bylo jednakowe.

ale dla optymalnego ustawienia WB wskazana jest mozliwie najjasniejsza kartka naswietlona w taki sposob, by nie przeswietlic. wtedy ewentualne roznice miedzy kanalami RGB sa najwieksze (matryce maja najwieksza selektywnosc w jasnych partiach obrazu) a wiec korekta WB dokladniejsza.

oczywiscie, szara karta 18% przeswietlona 2,5 dzialki jest biala :) dlatego od biedy ujdzie i do tego zadania. ale tak stricte formalnie, to nie do korekty WB szara karta sluzy



tego powyzej nie nalezy traktowac zbyt serio. mozna tez napisac do mnie, ze jestem glupi i pisze brednie :lol:

piast9
29-03-2006, 23:47
szara karta sluzy do referencyjnego zmierzenia ekspozycji. to czy bedzie szara i ile w niej jest szarosci w szarosci to rzecz tak naprawde kompletnie niewazna, byle tylko w danych warunkach oswietleniowych gwarantowala odbicie swiatla na poziomie tych 18%.
Karta nie-szara będzie odbijać różnie światło o różnych barwach i już ekspozycję ustawianą na taką kartę będziesz miał różną w zależności choćby od temperatury barwowej światła.



ale dla optymalnego ustawienia WB wskazana jest mozliwie najjasniejsza kartka naswietlona w taki sposob, by nie przeswietlic.
Poprawka - do ustawienia WB wkazana jest jakakolwiek kartka która tak samo odbije R, G i B. A z szarą kartą łatwiej uzyskać brak przepałów. Nie ma potrzeby moim zdaniem, aby była jak najjaśniejsza.

Ktoś wysuwał również teorie na mniejszego łapania zafarbów od pobliskich kolorowych obiektów na szarej karcie, w porównaniu do białej, ale to mnie akurat nie przekonuje.

AGO
30-03-2006, 00:15
A ja powiem tak: kolega nie wyglada na kogos komu potrzebne sa filtry - to przyjdzie jak takich pytan nie bedzie zadawal.
Do fotek nocnych potrzebny ci jest przede wszytkim statyw.
Przykrec aparat do statywu, ustaw sobie automatyke czasu, przeslone na min 16 (w zaleznosci co chcesz focic, im wieksza tym ostrzejsze bedziesz mial zdjecie, a lampy przeksztalca sie w gwiazdki), wlacz samowyzwalacz i ... pstryk.

Co do ustawien innych to WB na auto i tylko RAW - jak bedziesz sobie wywolywal fotografie to inne parametry sobie dobierzesz w zaleznosci od potrzeby i subiektywnej oceny.

Polecam, jak Akustyk, zmierzch - pozniej niebo jest czarne i nieciekawe. W miescie, gdzie oswietlenie jest intensywne czasami mozna focic zupelnie w nocy bo sztuczne swiatlo jest intensywne.

Zycze udanych nocnych fotografii :D

kami74
30-03-2006, 08:28
natomiast do ustawiania balansu bieli sluzy, o dziwo jak sama nazwa wskazuje (i tu bez zartow :) ) kartka biala. o bialosci mozliwie najbielszej z bialych, a wiec bez zafarbu. nie jest wazne jak jasna bedzie ta biel (moze byc lekko szara), byle byla idealnie neutralna barwnie tzn. odbicie przez nia skladowych swiatla: czerwonej, zielonej i niebieskiej bylo jednakowe.

ale dla optymalnego ustawienia WB wskazana jest mozliwie najjasniejsza kartka naswietlona w taki sposob, by nie przeswietlic. wtedy ewentualne roznice miedzy kanalami RGB sa najwieksze (matryce maja najwieksza selektywnosc w jasnych partiach obrazu) a wiec korekta WB dokladniejsza.

oczywiscie, szara karta 18% przeswietlona 2,5 dzialki jest biala :) dlatego od biedy ujdzie i do tego zadania. ale tak stricte formalnie, to nie do korekty WB szara karta sluzy

Zacytuje instrukcje od 350D - najlepsze efekty uzyskasz ustawiając custom WB na 18% szara kartę

AGO
31-03-2006, 15:28
a co do RAW'u to polecam:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-raw-files.shtml