Zobacz pełną wersję : Pełna klatka a ilość światła
Majorka636
27-02-2014, 17:44
Takie mam pytanie - może banalne, ale dla mnie ważne.
Takie mam spostrzeżenie i nie wiem czy jest ono prawidłowe, czy akurat "tak wyszło".
Dotychczas robiłam zdjęcia cropem, ostatnio robiłam próby na pełnej klatce - czy ja dobrze widzę czy FF potrzebuje więcej światła (sorry ale nie mogłam znaleźć odpowiedzi w googlach)? Gdy np. w pokoju zrobiłam zdjęcie croppem na f2.8, to wystarczało mi ISO 400, na pełnej 1200-1600.
Normalne?
Jeśli na pełnej klatce też 2.8 i taki sam czas jak na cropie to ISO powinno być takie samo. Najlepiej oba aparaty ustaw na M i takie same parametry. Mogą być delikatne różnice ekspozycji wynikające z zawyżania wartości ISO przez producentów - podkreślam jednak, że różnice w ekspozycji będą wtedy delikatne a nie w stylu ISO400 vs. ISO1600. Podejrzewam, że miałaś inne czasy albo wartości f.
Majorka636
27-02-2014, 18:21
No nie, wszystko miałam dokładnie takie samo. Producent aparatów też ten sam, dlatego się zdziwiłam, bo nigdzie o czymś takim nie czytałam :/
A pomiar światła jednakowy? Bo na punktowym będzie inna ekspozycja, jak na matrycowym, czy C/W.
Majorka636
27-02-2014, 19:37
Ooo... dzięki za podpowiedź, może być to bo nie robiłam tu żadnych zmian, sprawdzę i dam znać :)
Podejrzewam, że miałaś inne czasy albo wartości f.
Albo zupełnie inne kadry. Różnicy 2EV nie da się w żaden sposób wytłumaczyć wielkością matrycy.
ale pomiar punktowy tak jak Ligo wspomniał może na czymś ciemnym mocno zaburzyć :p
Teraz to ja czegos nie rozumiem - wskazania swiatlomierza moga byc tu rozne, ale to chyba nie ma wplywu na prawidlowa ekspozycje..? Niech mnie ktos oswieci, plisss... Czy fotki byly w obu wypadkach podobnie naswietlone, czy roznica byla w pomiarze i z ff byly przeswietlone?
jan pawlak
28-02-2014, 17:34
Jedyne logiczne wytłumaczenie jest takie, że :
- pomiar światła uśredniał po całym kadrze
- brzegi kadru były znacznie ciemniejsze niż środek
Z dokładnością do dopuszczalnych rozrzutów pomiędzy egzemplarzami, przy fotografowaniu jednolicie oświetlonej ściany, musi wyjść to samo.
jp
PS
Znam wypowiedź odwrotną, która uzasadniała wyższość FF nad APS-C, w której autor/redaktor twierdził że to z powodu większego kąta widzenia w FF wpada, jak woda, więcej światła na matrycę co powoduje.....
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.