PDA

Zobacz pełną wersję : AF w 5D Mark III - chaotycznie poruszające się obiekty.



canon_user
12-12-2013, 21:40
Koledzy, mam problem z tym, że nie wiem czy jego poruszenie zgodne jest z tematem tego działu.

Od jakiegoś czasu dysponuję body 5D Mark III oraz obiektywem Canon EF 35mm F/1.4L. Zwykle pracuję na tym zestawie w studio i tutaj spisywał się wyśmienicie (pod względem plastyki, ostrości i kontrastów bo AF odgrywa tutaj niewielką rolę). Przyszło mi jednak wykonać krótki reportaż grupy dzieciaków podczas zabawy. Wcześniej tego typu zdjęcia wykonywałem na 5D Mark II w połączaniu z ciemnym obiektywem Canon EF 24-105mm F/4.0L. Warunki oświetleniowe były bardzo średnie i miałem pewne trudności z AF stąd wspomagałem się lampą 600EX-RT. W przypadku 5D Mark III warunki były podobne, pomyślałem jednak, że ulepszony AF oraz jasny obiektyw ułatwią pracę podczas fotografowania chaotycznie poruszających się dzieci we wszystkie możliwe strony:)

Poległem...

Po wglądzie w materiał okazało się, że jest problem z ostrością i do znaczący. Fotografowałem na przysłonie 2.8, obawiałem się zejść niżej. Być może to 2.8 okazało się zbyt nisko. Chciałem jednak maksymalnie zminimalizować siłę błysku i raczej delikatnie doświetlić niż polegać tylko na świetle błyskowym. Próbowałem okiełznać ten rozbudowany system AF z bocznymi punktami jednak zwyczajnie mi to nie wyszło. Lampę ustawiłem na synchronizację z czasem 1/200 gdyż dzieciaki skakały i biegały więc krótki czas był jak najbardziej wskazany.

Pytanie, czy mieliście okazję poznać bliżej ten system AF w nowej 5'tce? Czy powinienem korzystać z gotowych ustawień AF? Jeśli tak, który tryb byłby tutaj najbardziej odpowiedni? Przyznaję, że nie poznałem jeszcze tego body zbyt dobrze. W 5D Mark II fotografowałem na środkowym punkcie i nie miałem zbytnio wyboru. Tutaj wybrałem sobie grupę punktów AF i manewrowałem nimi w zależności od położenia obiektu, na który ostrzyłem (w tym wypadku była to twarz dziecka).

Trochę się zawiodłem i mam ogromną nadzieję, że wynika to z braku mojego doświadczenia w obsłudze tego body. W 5D Mark II wraz z ciemnym obiektywem, wiedziałem, że nie mogę liczyć na zbyt wiele stąd byłem zadowolony, że cokolwiek wyszło. Wraz z nowym body i szkłem miałem cichą nadzieję, że będzie lepiej. Gdybyście mieli jakieś sugestie, własne doświadczenia w tej kwestii lub bezpośrednio przy tego typu zdjęciach np. w przedszkolu, będę wdzięczny za dobrą radę:)

becekpl
12-12-2013, 22:16
jest taki temat 5mk3 w praktyce
tam znajdziesz odpowiedz

Kuba1
13-12-2013, 00:20
Trochę się zawiodłem i mam ogromną nadzieję, że wynika to z braku mojego doświadczenia w obsłudze tego body.Dokładnie tak - brak doświadczenia, a podjąłeś się trudnego zadania.


Gdybyście mieli jakieś sugestie, własne doświadczenia w tej kwestii lub bezpośrednio przy tego typu zdjęciach np. w przedszkolu, będę wdzięczny za dobrą radę:) Nie fotografuję w przedszkolu. Robię za to sporo koncertów - muzycy bywają równie dynamiczni jak dzieci. Mam własne dorosłe i nadal fotografuję czasami małe dzieci brata.

Co do rad - moim zdaniem wybranie mocno aberrującego obiektywu jest pierwszym powodem porażki, ale nie jedynym. Przyjmij od razu do wiadomości, że AF w 5D3 źle znosi aberrujace szerokie szkła. Skoro strzelałeś przy f:2.8, to po co Ci był obiektyw z f:1.4?
Z tego co piszesz, wnioskuję że próbowałeś trybu AI Servo - jeśli tak, to moim zdaniem jest to drugi powód, który trochę przyczynił się do mizernego efektu. Nie piszesz jakich punktów AF używałeś w trybie servo. Coś piszesz o jakiejś "grupie punktów AF" - ostrzałka w 5D3 i w ogóle AF Canona ma to do siebie, że ostrzy na to, co "uzna" za najlepszy punkt zaczepienia, co nie zawsze będzie tożsame z Twoim zamiarem, ponieważ obszar krycia punktów AF jest nieco większy (upraszczając) niż kwadracik/i w wizjerze. Czasem może to mieć zasadnicze znaczenie dla zdjęcia i o tym trzeba wiedzieć i uwzględniać to w trakcie fotografowania. Dodatkowo, jeśli używasz punktu AF rozszerzonego, to wiedz że przy szerokim kącie narażasz się na większy procent nietrafionych zdjęć.

Teraz o tym, jak ja postępuję w przypadku fotografowania ruchliwych muzyków lub dzieci:
1. Tryb AF - One Shot (czasem AI Focus). Punkty AF - tylko krzyżowe. Priorytet ostrości w serii i w one shot.
2. Obszar AF - punktowy lub precyzyjny punktowy ~50/50.
3. Ja zwykle używam "Rear Focusing", ale w takich przypadkach jakieś75% zdjęc wykonuję jak bym miał AF w spuście (trzymajac AF-on i naciskajac spust) i tobie radzę spróbować AF pod spustem (prawdopodobnie już tak masz) dlatego że:
4. Fotografujesz bez przekadrowywania - wyceluj aktywnym punktem AF i strzelaj. Strzelaj seriami, jeśli jest akcja. Kadruj ew. tak, żeby zostawić margines na przycięcie zdjęcia w PP, ale dzięki rozmieszczeniu punktów AF w 5D3 większość można robić z docelowym kadrem, lub z niewielkim przycięciem potem.

Ad. 2 - precyzyjnego pkt. AF w 5D3 (nie mylić ze zwykłym punktowym) generalnie nie polecam do reportażu stałkami Canona 24L i 35L z powodu aberracji występujących w tych skądinąd bardzo dobrych szkłach.

To, co napisałem sprawdza się u mnie zadowalająco, co nie znaczy że przypadku Twoim czy kogoś innego zadziała out of the box. Trzeba ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć, a własna recepta na zwiększenie skuteczności się pojawi. Opisany przeze mnie sposób fotografowania poruszających się ludzi wymaga szkieł z szybkim AF - ja używam w takich sytuacjach zoomów 24-70L II i 70-200 2.8 II i na tych szkłach można polegać w filmach akcji ;). Ktoś inny może skutecznie używać innych narzędzi i na pewno wielu takich się znajdzie. Ja wrzuciłem swoje trzy grosze.

Raideur
13-12-2013, 11:40
Kuba1 Dorzuce sie do tego co powiedziales, gdyz uwazam ze w 5mk3 af jest bardzo rozbudowany i naprawde najlepsza metoda na jego okielznanie jest go uzywanie w kazdych sytuacjach dostosowujac parametry przy ktorych osiagniemy najlepsze wyniki?
Szczegolnie z c24L moze z poczatku platac figle co tez trzeba opanowac? :lol:

canon_user
13-12-2013, 12:45
Tak na szybko pragnę podkreślić, że mój nieudany reportaż wynika właśnie z niewiedzy na temat rozbudowanego AF w 5D Mark III. W poprzednim korpusie nie miałem wielu opcji tylko robiłem zdjęcia, tutaj zdecydowanie przekombinowałem i nie w tą stronę, w którą powinienem. Zrobiłem sporo ujęć mniej w stosunku do poprzednich, podobnych sytuacji, w których miałem okazję fotografować. Kombinowałem, kręciłem i teraz mam za swoje:)


Skoro strzelałeś przy f:2.8, to po co Ci był obiektyw z f:1.4?Obiektyw ten kupiłem jako jeden z najbardziej uniwersalnych z całej gammy stałoogniskowych (wg własnych potrzeb i preferencji). Przysłona 1.4, 1.6 czy 1.8 jak najbardziej będzie przeze mnie wykorzystywana. W opisywanej sytuacji nie miałem potrzeby uzyskania tak płytkiej głębi ostrości, stąd przysłona 2.8. Oczywiście jest kilka klatek poniżej tej wartości.


Z tego co piszesz, wnioskuję że próbowałeś trybu AI Servo...Fotografowałem w trybie One Shot.


24-70L II i 70-200 2.8 II i na tych szkłach można polegać w filmach akcjiW to nie wątpię jednak muszę polegać na tym co mam, a wbrew pozorom 35mm 1.4 to też świetne szkło.
Nowe body jest od niedawna, skupiony na innych "statycznych" tematach jakie fotografowałem, nie miałem okazji zapoznać się z całym systemem tego nowego AF'u. Porwałem się na dość wymagające zadanie i efekty są jakie są:)

Kuba1
13-12-2013, 15:05
Kuba1 Dorzuce sie do tego co powiedziales, gdyz uwazam ze w 5mk3 af jest bardzo rozbudowany i naprawde najlepsza metoda na jego okielznanie jest go uzywanie w kazdych sytuacjach dostosowujac parametry przy ktorych osiagniemy najlepsze wyniki?
Szczegolnie z c24L moze z poczatku platac figle co tez trzeba opanowac? :lol:Oczywiście, masz rację. Zabawka jest na tyle fajna, że każdy może mieć swój indywidualny sposób na jej skuteczne użycie. Ważne, żeby na siłę nie forsować niewłaściwych sposobów, bo wtedy tylko frustracja..

Gargins
13-12-2013, 17:11
Ja nową 5tkę mam od miesiąca i powiem Tobie, że dwa tygodnie temu też wybrałem się porobić córci zdjęcia na baliku i poległem na całej linii. Miałem zapięty 24-105 i ŻADNE zdjęcie mnie nie zadowala. Totalna porażka wynikająca z nieznajomości sprzętu. Wczoraj Młoda miała Jasełka i z duszą na ramieniu szedłem to udokumentować. Wiele wcześniej w domu kombinowałem z ustawieniami i powiem Tobie, że na 120 fotek 7 jest popsutych. Fociłem głównie 70-200 F4 is. Tryb AF - One Shot czasami Al Servo. Punkt AF centralny i przekadrowywałem. Tak, że trzeba ćwiczyć by możliwości tej puszki opanować i iść robić zdjęcia bez stresu.

scooter
13-12-2013, 19:57
A po co przekadrowywales?

bucefal14
13-12-2013, 20:22
a no właśnie.. chyba po to kupujemy aparat z super autofokusem aby z niego korzystać.
A swoją drogą można ustawić tak aby autofokus śledził sam obiekt np: punktowo?
Ewentualnie ustawić tak, że obiekt pojawia się w ustawionym punkcie i aparat automatycznie ostrzy ?

fro
13-12-2013, 21:00
Można i tak i tak...

Gargins
13-12-2013, 21:31
A po co przekadrowywales?

Tak jak napisałem pierwsza sesja na baliku totalna porażka więc chociaż z Jasełek chciałem zrobić córci pamiątkę, a nie zaliczyć kolejną wtopę. Na Mk3 przesiadłem się z I a tam wiadomo tylko środkowy. Boczne na co dzień używam i jest dobrze, ale do tej pory robiłem bardziej statyczne fotki.

Raideur
13-12-2013, 21:57
Gargins Porazka? Niemozliwe bo nawet slabo znajac ustawienia MK3, mozna liczyc na udane zdjecia.

canon_user
13-12-2013, 23:04
Największy problem jaki sprawiły mi szalejące dzieciaki tkwił w tym, że w biegu bardzo szybko przemieszczały się zbliżając i oddalając od obiektywu.
AF miałem ustawiony w taki sposób, że wybrałem sobie opcję "Case 1" czyli nastawy uniwersalnej i następnie punkty AF jak poniżej.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/ljz36s6nkg)

O ile mnie pamięć nie myli, próbowałem również w ten sposób.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://wyslijto.pl/download/d7fh5rq1x4)

Skutek był taki, że AF trafiał gdzieś w ucho dziecka, szyję, włosy, kołnierzyk itp. Efektem zdecydowanie nie były portrety z ostrą twarzą dziecka. Tak jak śledzę sobie punkt ostrości AF w Canon DPP, czasami trafiał w obszar oka jednak mimo wszystko fotografia była nieostra (przykładowo: przysłona 2.8, a czas 1/160). Oczywiście zdaję sobie sprawę, że Canon nie ma zaprogramowane "trafiaj w oko" jednak myślałem, że wybierze punkt najbliższy, a tak do końca nie było. Przy przysłonie 2.8, trafienie we włosy czy ucho wystarczy jednak aby twarz była nieostra. Być może wyjściem jest manewrowanie tylko jednym punktem AF w obrębie całego pola 61 puntów i wybór tego momentu kiedy trafimy w obrębie najbliższym twarzy.

Przyznam się, że bez kombinacji, na środkowym AF w starej puszce (5D Mark II + 24-105 F/4.0) efekt był podobny ale przy reportażu ślubnym w naprawdę dużo trudniejszych warunkach oświetleniowych.

Znalazłem w sieci taki oto przewodnik po opcjach AF w nowej 5'tce. Są to suche dane, myślę, że trzeba poćwiczyć na dynamicznych, poruszających się obiektach i zweryfikować rezultaty.
http://cpn.canon-europe.com/files/education/technical/inside_canon_eos_5d_mark_iii/AF_guide_EOS5D_MarkIII_eng_January2013.pdf

Gargins
13-12-2013, 23:15
Gargins Porazka? Niemozliwe bo nawet slabo znajac ustawienia MK3, mozna liczyc na udane zdjecia.
A byłeś kiedyś na dziecięcym baliku gdzie światła jest tyle co kot napłakał?

canon_user
13-12-2013, 23:18
A byłeś kiedyś na dziecięcym baliku gdzie światła jest tyle co kot napłakał?

Okazuje się, że reportaż ślubny to pikuś. Dziecięcy balik - to dopiero wyzwanie:)

Kuba1
13-12-2013, 23:42
A swoją drogą można ustawić tak aby autofokus śledził sam obiekt np: punktowo?Można, ale nie licz na cuda. Śledzenie działa dobrze w pewnych sytuacjach, w innych nie.


Ewentualnie ustawić tak, że obiekt pojawia się w ustawionym punkcie i aparat automatycznie ostrzy ?Nie, to fotograf uruchamia AutoFocus.



[...]
AF miałem ustawiony w taki sposób, że wybrałem sobie opcję "Case 1" czyli nastawy uniwersalnejDlatego pytałem, czy fotografowałeś w Servo.. Te tryby dotyczą servo, A Ty sam napisałeś:
Fotografowałem w trybie One Shot.

Kuba1
14-12-2013, 00:17
[..]punkty AF jak poniżej.

http://wyslijto.pl/download/ljz36s6nkg

O ile mnie pamięć nie myli, próbowałem również w ten sposób.

http://wyslijto.pl/download/d7fh5rq1x4
No to tak jak już wcześniej pisałem - sam sobie pomogłeś w porażce. Pierwszy obrazek, to strefa - działa jak pomniejszony Autowybór pola AF i ostrzy na najbliższy element w obszarze krycia AF. Drugi to punktowy rozszerzony - również da Ci w dużej części losowe wyniki. Powtórzę to na tym forum enty raz - ten AF nie czyni cudów i nie myśli za fotografa. Jeśli powierza się sprawy w "jego ręce", to wyniki są słabe i tyle. Główna zasada - nie należy ustawiać większego obszaru krycia AF, niż obiekt/fragment który ma być ostry. Wiadomo, że to się zmienia - obiekty zbliżają się i oddalają, raz trzeba trafić w oko, raz wystarczy gdzieś w korpus. AF w 5D3 to jest instrument, którego trzeba nauczyć się biegle używać, tak samo jak grać na instrumencie muzycznym - jeden grajek zagra lepiej, drugi gorzej na tym samym instrumencie.

Jeśli dzieci Ci biegały tak jak piszesz wyżej, to trzeba było pstrykać w AI Servo, używając punktowego obszaru AF i używać serii, nie oszczędzać migawki. W dynamicznych sytuacjach nie ma czegoś takiego, jak 100% trafionych zdjęć. Czasem jest w takiej sesji tylko kilka ostrych zdjęć, ale chodzi o to żeby było chociaż jedno światowe ;).

Myslę, że w opisanej przez Ciebie sytuacji nie trzeba było focić szerokim szkłem, bo zapewne z konieczności byłeś blisko dzieciaków i w takiej sytuacji AF musi się mocno napracować w Servo. Ty jednak servo nie używałeś, tym samym jeszcze zmniejszając szanse na udane zdjęcie.

To, co jeszcze przychodzi mi do głowy, to aby nie zmieniać od razu podstawowych zasad wykonywania zdjęć, z powodu zakupienia bardziej zaawansowanego sprzętu. Trzeba najpierw zbadać jak się ten sprzęt sprawdza przy fotografowaniu "po staremu". Porobić na centralnym z przekadrowywaniem, potem zamienić przekadrowywanie na używanie bocznych punktów jak już napisałem wyżej. I wyłączyć punkty niekrzyżowe - 48 krzyżowych nie wystarczy?

canon_user
14-12-2013, 00:43
No to tak jak już wcześniej pisałem - sam sobie pomogłeś w porażce.Z całą świadomością biorę tą porażkę na klatę.


To, co jeszcze przychodzi mi do głowy, to aby nie zmieniać od razu podstawowych zasad wykonywania zdjęć, z powodu zakupienia bardziej zaawansowanego sprzętu. Wracam zatem do punktu wyjścia, którym jest "stara szkoła" jeszcze z czasów mojej poprzedniej puszki. W sytuacjach dynamicznych i w pewien sposób związanych z "odpowiedzialnością" za materiał nie czas na eksperymentu tylko znane i sprawdzone metody pracy. Sukcesywnie będę starał się flirtować z moim nowym narzędziem pracy, a być może wyniknie z tego głębsze uczucie, jakiś szalony romans:)

fro
14-12-2013, 01:02
Nie, to fotograf uruchamia AutoFocus.



Ale jeśli fotograf przytrzymuje AF-ON lub spust do połowy, a w ustawieniach AF jest wybrany przypadek 3 to aparat wyostrzy natychmiast na obiekt jak tylko znajdzie się on w obrębie wybranego czujnika lub grupy czujników AF, a chyba o to chodziło koledze?

Kuba1
14-12-2013, 02:22
Ale jeśli fotograf przytrzymuje AF-ON lub spust do połowy, a w ustawieniach AF jest wybrany przypadek 3 to aparat wyostrzy natychmiast na obiekt jak tylko znajdzie się on w obrębie wybranego czujnika lub grupy czujników AF, a chyba o to chodziło koledze?Jeśli przytrzymasz włączony AF (obojętnie czy spustem migawki czy przyciskiem Af-on), to uważasz, że AF poczeka na Twój "obiekt"? - Nie, AF wyostrzy od razu na to, co znajdzie na swojej drodze, np. na tło oddalone o 5 czy tam 200 metrów od płaszczyzny występowania obiektu. Sama instrukcja obsługi nie wystarczy do poznania tego systemu, trzeba go wziąć do ręki, a wtedy czar pięknych papierowych formułek pryska. Ten AF widzi w kadrze wszystko("śmieci" też), w odróżnieniu od wielu fotografów. Już niejeden się o tym przekonał, czy to przesadzając z czułością śledzenia, czy to szafując AF-Spot'em. Po drugie, sam na pewno wiesz używając Canona, że "wyostrzy natychmiast" może mieć wiele znaczeń, niekoniecznie dosłownych ;).

jan pawlak
14-12-2013, 04:35
A po co przekadrowywales?

To jest inspirujące pytanie, warto by taki wątek stworzyć.
Wady i zalety przekadrowywania, w różnych sytuacjach fotografowania.

Fotografuję głównie "sytuacje, ulice, pejzaże" a więc głownie statyczne, z ręki i ze statywu.

Z ręki prawie zawsze przekadrowywuję, korzystam ze środkowego jednopunktowego (lub rozszerzonego) AF.
Cel główny to szybkość wykonania i panowanie nad głębią ostrości.
Mam ustawione Av, dla C1 Av=5,6 a dla C2 Av= 2,8 lub pracuje w trybie P

Na statywie pracuję w LV.

jp

Raideur
14-12-2013, 09:03
A byłeś kiedyś na dziecięcym baliku gdzie światła jest tyle co kot napłakał?

Nawet ostatnio robilem zdjecia gdzie jeszcze mniej swiatla?



Czemu uzywasz tylko case1 uniwersalna, skorzystaj z innych, jesli chcesz trafic w oko to ustaw af punkt precyzyjny i trafisz w srodek oka?:idea:

fro
14-12-2013, 09:40
Jeśli przytrzymasz włączony AF (obojętnie czy spustem migawki czy przyciskiem Af-on), to uważasz, że AF poczeka na Twój "obiekt"? - Nie, AF wyostrzy od razu na to, co znajdzie na swojej drodze, np. na tło oddalone o 5 czy tam 200 metrów od płaszczyzny występowania obiektu. Sama instrukcja obsługi nie wystarczy do poznania tego systemu, trzeba go wziąć do ręki, a wtedy czar pięknych papierowych formułek pryska. Ten AF widzi w kadrze wszystko("śmieci" też), w odróżnieniu od wielu fotografów. Już niejeden się o tym przekonał, czy to przesadzając z czułością śledzenia, czy to szafując AF-Spot'em. Po drugie, sam na pewno wiesz używając Canona, że "wyostrzy natychmiast" może mieć wiele znaczeń, niekoniecznie dosłownych ;).

Nie będę analizował całego Twojego posta, powiem tylko, że jest przyrostem formy nad treścią. To co napisałeś, ma się nijak do tego co napisałem ja. I uwierz mi, nie znam tego tylko z instrukcji. Napisałem tylko, że AF ostrzy natychmiast na obiekt w jego obrębie, wiec jest oczywiste, że również na tło.

tryton
14-12-2013, 10:15
Dobrze by było przerzucić ten wątek tutaj: http://www.canon-board.info/canon-dslr-19/5d-iii-a-wybor-ustawien-afa-88605/. Powyższa dyskusja jest idealną jego kontynuacją i może przywróci go do życia.

canon_user
14-01-2014, 10:55
W najbliższym czasie mam ponownie okazję odwiedzić przedszkolaków podczas balu przebierańców. Tym razem pójdę w kierunku krzyżowych punktów AF. Mam nadzieję, że będzie lepiej:) Przekonam się o tym niebawem.

zysk
14-01-2014, 16:18
Jeśli dzieci Ci biegały tak jak piszesz wyżej, to trzeba było pstrykać w AI Servo, używając punktowego obszaru AF i używać serii, nie oszczędzać migawki. W dynamicznych sytuacjach nie ma czegoś takiego, jak 100% trafionych zdjęć. Czasem jest w takiej sesji tylko kilka ostrych zdjęć, ale chodzi o to żeby było chociaż jedno światowe .
Z mnogości ustawień AF najczęściej używam powyżej wymienionego.Mam wtedy najwięcej trafień.Przekonały mnie o tym zawody modeli,ależ one miały przyśpieszenia :shock: .

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://simen.nazwa.pl/chwale/canon/kolo.jpg)


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://simen.nazwa.pl/chwale/canon/kolo2.jpg)

DAN
18-12-2014, 17:45
I jak w koncu spisuje sie to all servo w 5 d mark III w reportazach slubnych , tancach itd? Jesli macie jakies patenty piszcie.

mkamelg
23-12-2014, 00:56
Patenty? Proszę bardzo:

Canon EOS 5D Mark III AF and Custom Function Settings for Wedding Pho… (http://www.slideshare.net/edatrero/canon-eos-5d-mark-iii-af-and-custom-function-settings-for-wedding-photographers)

DAN
23-12-2014, 16:43
Patenty? Proszę bardzo:

Canon EOS 5D Mark III AF and Custom Function Settings for Wedding Pho… (http://www.slideshare.net/edatrero/canon-eos-5d-mark-iii-af-and-custom-function-settings-for-wedding-photographers)

Dzięki, pisząc patent chodziło mi o najlepsze ustawienie all-servo (które zostało przesadnie rozbudowane) do np tanców na slubie itd.Zapytam więc krótko które jest najpewniejsze przy którym jest najwięcej trafien ? Bardziej od suchych teorii wole opinie uzytkowników do których kieruje to pytanie.