Zobacz pełną wersję : Regulowany filtr szary - fader ND
Zacznę od tego, że nie mam doświadczenia w pracy z filtrami szarymi, szykuje mi się sporo zdjęć do wykonania z nimi. Nie wiem jakie będą warunki ekspozycji, a nawet czasy naświetlania, które będę chciał uzyskać. Tym samym nie wiem czy kupić Nx4, Nx2, Nx8 czy może wszystkie trzy? A może wystarczy np. Nx4 a resztę typowo da się dobrać przesłoną i ISO?
I teraz zasadnicze pytanie: wpadłem na pomysł, że może lepiej kupić 2 sztuki filtra polaryzacyjnego liniowego i w ten sposób uzyskać "regulowany filtr szary" nakręcając jeden polar na drugi? Takie rewelacyjne pomysły mają to do siebie, że zwykle słabo sprawdzają się w praktyce. A może jednak? Kto podpowie na podstawie własnych doświadczeń?
I teraz zasadnicze pytanie: wpadłem na pomysł, że może lepiej kupić 2 sztuki filtra polaryzacyjnego liniowego i w ten sposób uzyskać "regulowany filtr szary" nakręcając jeden polar na drugi? Takie rewelacyjne pomysły mają to do siebie, że zwykle słabo sprawdzają się w praktyce. A może jednak? Kto podpowie na podstawie własnych doświadczeń?
moze jednak nie.
polary nie tlumia rowno spektrum swiatla. a wrecz potrafia bardzo nierowno tlumic. to zalezy od firmy, ale polaczenia dwoch polarow (tylko jeden musi byc de facto liniowy - zreszta, nawet i to nie, bo kolowy obrocony tyl-na-przod jest w koncu linowy :) ), ktore ja widzialem pozostawiaja kawalek zakresu barw niebieskich i fioletowych.
Singh-Ray robi cos co sie nazywa Vari-ND (singh-ray.com). ale moze zobacz cene...
MacGyver
24-08-2007, 09:10
Jeśli szukasz rozwiązania "budżetowego" poszukaj nakręcanych szarych filtrów produkcji radzieckiej, chodzą po 10-30 zł (w zależności od średnicy i widzimisię sprzedającego) i nie demolują jakości zdjęć. Łączyć ich się za bardzo nie da, bo mają bardzo wysokie oprawki i winietowania to by nie było chyba tylko na teleobiektywie, ale dostępne są w trzech gradacjach (ND 2, 4 i 8) więc zazwyczaj da się dobrać filtr do potrzeb.
streaker
25-06-2010, 12:38
Jako świeżo upieczony posiadacz 5d2 zaczynam zabawy z filmowaniem i pojawia się klasyczny problem - nadmiar światła na zewnątrz. Zwykłe filtry szare mnie nie interesują, bo trzeba ich mieć kilka, wozić to z sobą, zmieniać etc., a mamy dostępny na rynku ciekawy patent - Fader ND.
Tylko z tego co znalazłem w googlu Fader ND to nic innego jak polaryzator kołowy i liniowy zamknięte w jednej obudowie. I stąd moje pytanie - czy lepiej kupić Fadera, czy dwa osobne filtry z podwójnym gwintem i samemu je skręcić ? Czy są jakieś korzyści Fadera nad osobnymi filtrami ? Na razie mam tylko jedną niekorzyść, tj. przy dwóch filtrach będę mógł wziąć jednego z nich i cieszyć się zwykłym polarem :)
Tylko z tego co znalazłem w googlu Fader ND to nic innego jak polaryzator kołowy i liniowy zamknięte w jednej obudowie. I stąd moje pytanie - czy lepiej kupić Fadera, czy dwa osobne filtry z podwójnym gwintem i samemu je skręcić ?
jesli masz pewnosc, ze takie dwa polaryzatory daja (nawet bardzo z grubsza) rowna transmisje spektrum widzialnego, to mozesz tak zrobic. w praktyce, daje Ci bardzo male szanse na znalezienie dwoch takich polarow, bo standardowa folia polaryzacyjna Scotcha (ktora laduja chyba do wszystkich polarow na rynku) ma slabnace tlumienie im blizej pasma UV. w prostych zolnierskich slowach: jak zlozysz dwa zwykle polary, to na 99,99% zobaczysz tylko kolor niebieski. a to nie zawsze jest pozadany efekt
Czy są jakieś korzyści Fadera nad osobnymi filtrami ?
brak winietowania. Fader ma poszerzana ramke i jesli dobrze pamietam nawet na 17-40@17mm nie winietuje (na FF). dwa polary raczej na pewno beda.
Na razie mam tylko jedną niekorzyść, tj. przy dwóch filtrach będę mógł wziąć jednego z nich i cieszyć się zwykłym polarem :)
Fader tez jest polarem. jak go ustawisz w pozycji Min, to to jest nic innego jak zwykly polar, tylko ze obrot trzeba robic na gwincie, nie przez obrotowa ramke. ale de facto to nieodmiennie jest nadal filtr polaryzacyjny.
moim zdaniem nie uciekniesz od Fadera, bo po prostu to jest skladaniec z dwoch dobranych do siebie (pod katem transmisji spektrum barw) polarow. jak wezmiesz dwa zwykle polary, to one na pewno nie beda tak dobrane - a ze mowimy tu o ogromnym tlumieniu spektrum, to takie niedopasowanie bedzie bardzo silnie widoczne.
Jako świeżo upieczony posiadacz 5d2 zaczynam zabawy z filmowaniem i pojawia się klasyczny problem - nadmiar światła na zewnątrz. Zwykłe filtry szare mnie nie interesują, bo trzeba ich mieć kilka, wozić to z sobą, zmieniać etc., a mamy dostępny na rynku ciekawy patent - Fader ND.
Tylko z tego co znalazłem w googlu Fader ND to nic innego jak polaryzator kołowy i liniowy zamknięte w jednej obudowie. I stąd moje pytanie - czy lepiej kupić Fadera, czy dwa osobne filtry z podwójnym gwintem i samemu je skręcić ? Czy są jakieś korzyści Fadera nad osobnymi filtrami ? Na razie mam tylko jedną niekorzyść, tj. przy dwóch filtrach będę mógł wziąć jednego z nich i cieszyć się zwykłym polarem :)
Zrobiłem coś takiego parę (3?) lat temu hoya pro 1 kołowy + marumi liniowy dawało spore zafarby efekt był taki ze natchmiast kupiłem NDx400 :). Z dwoma kołowymi też się da tylko trzeba pogłówkować.
Fader (ten lub ten mocniejszy, nie pamiętam) też ma problemy - poszukaj na flickr.com. MZ przy szerokim kącie i dużym tłumieniu klasyczne ND jest trudne do uniknięcia.
Zmiana średnicy gwinta fadera to super ciekawy pomysł ale może się wiazać z ekstra wydatkami np. na pierścien do Lee o średnicy większej niż standardowe 77mm.
streaker
25-06-2010, 16:37
Dzięki za szczegółowe wyjaśnienia :D Czyli biorę Fadera, a jak będę miał wolną kasę to dokupię sobie zwykłego polara dla wygody.
Oglądałem jakie niespodzianki czasem robi Fader - ale tylko przy bardzo szerokich kątach i mocnym tłumieniu - w tej chwili mam 24-70 f/2.8 i nic szerszego nie chcę do filmów zamiaru używać z powod zniekształceń. Dla tej przysłony potrzeba tłumienia więcej niż 7EV również nie powinna się pojawić. Jeśli natomiast w przyszłości chciałbym użyć jakąś jasną stałkę, to zainwestuję w klasyczny ND :)
Z dwoma kołowymi też się da tylko trzeba pogłówkować.
ale co glowkowac? :)
polar kolowy, obrocony tyl na przod, jest liniowy. w sensie, ze nie ma juz okladziny depolaryzujacej za polaryzujaca.
Fader (ten lub ten mocniejszy, nie pamiętam) też ma problemy - poszukaj na flickr.com. MZ przy szerokim kącie i dużym tłumieniu klasyczne ND jest trudne do uniknięcia.
Fader (ten normalny 2-8 EV) sobie calkiem niezle radzi. ma zafarb, ale to bardziej jest kwestia sprania kolorow i dozielenienia. ale to jeszcze daje sie, bez zreszta karkolomnej walki, doprowadzic do przyzwoitosci.
Zmiana średnicy gwinta fadera to super ciekawy pomysł ale może się wiazać z ekstra wydatkami np. na pierścien do Lee o średnicy większej niż standardowe 77mm.
czemu?
moj Fader 77mm ma wewnetrzny gwint 77mm (ten do wkrecenia na lens) a zewnetrzny 82mm. tak ze nakreca sie bez problemu na zanabyta srednice, co najwyzej polaczenie z innym filtrem moze wymagac zakrecenia tego innego za Faderem (na torze optycznym, czyli fizycznie jako pierwszego od strony lensa).
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Oglądałem jakie niespodzianki czasem robi Fader - ale tylko przy bardzo szerokich kątach i mocnym tłumieniu - w tej chwili mam 24-70 f/2.8 i nic szerszego nie chcę do filmów zamiaru używać z powod zniekształceń.
a propos niespodzianek - nie wiem jak ma wersja mkI, bo sam kupilem juz mkII. ale ten mkII ma na pierscieniu skale okreslajaca wzajemne polozenie polarow wzgledem siebie. i jesli uwaza sie, zeby nie przekroczyc oznaczenia Max, to nie ma zadnych problemow z tymi krzyzykami.
co do ogniskowej: na 24-105 nie mam zadnych klopotow z winietowaniem. jak pisalem, nawet na 17-40 nie jest to wielki problem. ten filtr to jest naprawde bardzo przemyslana konstrukcja.
ale co glowkowac? :)
polar kolowy, obrocony tyl na przod, jest liniowy. w sensie, ze nie ma juz okladziny depolaryzujacej za polaryzujaca.
czemu?
moj Fader 77mm ma wewnetrzny gwint 77mm (ten do wkrecenia na lens) a zewnetrzny 82mm. tak ze nakreca sie bez problemu na zanabyta srednice, co najwyzej polaczenie z innym filtrem moze wymagac zakrecenia tego innego za Faderem (na torze optycznym, czyli fizycznie jako pierwszego od strony lensa).
:mrgreen: ćwierćfalówka to to się nazywa :mrgreen:
:( ja niestety mam wszystkie filtry nakręcane 77mm + lee z pierścieniem szerokokątnym 77mm na fadera musiałbym dokupić pierścien 82mm
ale generalnie idea i cena! mi się podoba może kiedyś zakupię
:( ja niestety mam wszystkie filtry nakręcane 77mm + lee z pierścieniem szerokokątnym 77mm na fadera musiałbym dokupić pierścien 82mm
jakbys bardzo chcial zakladac uchwyt do prostokatow na fadera. ja tam trzymam Hitechy 85 w lapie. tez sie da ;)
Kup sobie tego podobno bardzo dobry http://www.photo4b.pl/index.php?p583,filtr-neutralny-szary-lcw-fader-nd-nd2-nd400-mk-ii-77mm
streaker
06-07-2010, 22:27
Parę dni temu dotarł do mnie Fader, więc miałem już trochę czasu się pobawić - wrażenia jak najbardziej pozytywne - rzeczywiście lekko ociepla obraz (nie jest to jakiś duży problem), ale w żaden inny zauważalny sposób go nie degraduje. Brakuje mi tylko blokady przy min i max, i przy każdej zmianie muszę patrzeć na podziałkę gdzie jestem. Do filmowania - idealny :)
Zdziwiłem się tylko, że często muszę używać okolic maksymalnego tłumienia... i dlatego mam pytanie - czy można bezkarnie łączyć Fadera z normalnymi filtrami ND ? Podejrzewam, że nie, ale chciałbym, żeby jednak bardziej obeznani w temacie się wypowiedzieli
christof
08-07-2010, 13:26
jakbys bardzo chcial zakladac uchwyt do prostokatow na fadera. ja tam trzymam Hitechy 85 w lapie. tez sie da ;)
Też parę razy udawało mi się trzymać w ręce, ale to chyba na dłuższym naświetlaniu już nie takie łatwe? A w sytuacji kiedy Fadera 77 nakładasz na 17-40 i cokina (trzeba 82 "przelotkę") to wchodzi w kadr kawałek mocowania (pytanie też podobne zadaję też tutaj (http://canon-board.info/showthread.php?p=838779#post838779)) sprawdzałeś? Chciałbym mieć analogię to 10-22.
Też parę razy udawało mi się trzymać w ręce, ale to chyba na dłuższym naświetlaniu już nie takie łatwe? A w sytuacji kiedy Fadera 77 nakładasz na 17-40 i cokina (trzeba 82 "przelotkę") to wchodzi w kadr kawałek mocowania
nadal trzymam w lapie. czasem po 15 sekund. dlugo, ale co zrobic ;)
Skarabeus
09-02-2011, 10:38
Odgrzewam temat ale mam jedno pytanie.
Czy filtr Fader ND zachowuje się nadal tak jak polaryzacyjny?
Generalnie chodzi mi o zastosowanie do panoram. Czy obracając aparat z założonym filtrem Fader ND będziemy mieli różny efekt polaryzacji? Jeżeli tak to zostanę przy zwykłym ND.
Odgrzewam temat ale mam jedno pytanie.
Czy filtr Fader ND zachowuje się nadal tak jak polaryzacyjny?
tak. to jest nawet gorzej - Fader to sa dwa polary i polaryzacja zawsze dziala przynajmniej w jednym wymiarze
Generalnie chodzi mi o zastosowanie do panoram. Czy obracając aparat z założonym filtrem Fader ND będziemy mieli różny efekt polaryzacji? Jeżeli tak to zostanę przy zwykłym ND.
tez mi sie to wydaje duzo bezpieczniejsze rozwiazanie.
dla osob nie kminiacych zasady dzialania Fadera:
1. wziac dwa polary. jesli oba sa kolowe, to jeden z nich obrocic tyl na przod (znaczy sie gwintem wewnetrznym na zewnatrz i vice versa)
2. poobracac jeden wzgledem drugiego i popatrzyc na efekty.
3. poobracac oba razem i popatrzyc co sie dzieje z odbiciami swiatla.
to najprostsza symulacja dzialania Fadera. zaleta dedykowanego filtra jest tylko to, ze zachowuje pelne (wiekszosc) spektrum barw. zwykle dwa polary na 99,99% tego nie zrobia.
Są też zamienniki Fader ND - ostatnio pojawiły się 2 opcje:
Od Polaroid za 30 - 45 dolarów (plus koszty przesyłki).
http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&x=0&ref_=nb_sb_noss&y=0&field-keywords=polaroid%20variable%20Neutral&url=search-alias%3Delectronics
Chińskie no name'y za 38 - 50 dolarów (bez dodatkowych kosztów przesyłki)
http://photography.shop.ebay.com/i.html?_nkw=fader+nd&_sacat=78997&_ssn=she-in&_odkw=&_osacat=78997&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Ani jednych ani drugich nie testowałem i nie wiem czego można się po nich spodziewać.
Acha - w kwestii filmów i filtrów to polecam ten tekst (http://inspiredbylife.pl/2010/07/26/filtry-obowiazkowe-wyposazenie-kazdego-filmowca-hdslr/).
Odgrzewam temat ale mam jedno pytanie.
Czy filtr Fader ND zachowuje się nadal tak jak polaryzacyjny?
Generalnie chodzi mi o zastosowanie do panoram. Czy obracając aparat z założonym filtrem Fader ND będziemy mieli różny efekt polaryzacji? Jeżeli tak to zostanę przy zwykłym ND.
To ja jeszcze raz odgrzeję temat: czy posiadając Fader ND i kręcąc sobie nim, czy otrzymuję efekty jak z normalnego polara kołowego? czyli że mam ładniejsze chmurki itp., sorry za infantylne pytanie ale nie jestem w tym specem, a kwestia takiej zabawki wydaje mi się bardzo ciekawa.
myslidar
02-03-2011, 12:16
A ja mam pytanie o jakość z Faderem, na testach widziałem że mocno leci ostrość.. Mam dylemat między Faderem i zwykłymi filtrami szarymi..
A ja mam pytanie o jakość z Faderem, na testach widziałem że mocno leci ostrość.. Mam dylemat między Faderem i zwykłymi filtrami szarymi..
to zalezy od ogniskowych - ogolnie im dluzsza rura, tym bardziej filtr moze spaskudzic. a z tego co sam testowalem - na 50mm bez zastrzezen, przy 105mm jest spadek ale akceptowalny (mniejszy od przyzwoitego filtra zywicznego Hitech-a), przy 300mm juz silny.
myslidar
29-04-2011, 10:05
Potwierdzam to co pisze akustyk. Zakupiłem Fader 58mm i tutaj testy, które wspólnie z bratem sobie zrobiliśmy: http://videodslr.pl/lcw-fader-nd-58-mm-krotki-test-t1826.html
Do ogniskowej 50mm jest w miarę OK, potem już widać spadek ostrości. Dodatkowo dochodzi lekki zafarb, ale łatwo go usunąć. Natomiast do filmów moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie jak za taką kasę.
Czy używał może (lub używa nadal) któryś z kolegów filtra FaderND TianYa?
takiego : http://allegro.pl/filtr-szary-regulowany-nd-fader-nd2-nd400-77mm-i1712010239.html lub Green.L http://allegro.pl/filtr-pelny-szary-regulowany-fader-nd-77mm-green-l-i1704973627.html ?
Warto inwestować ? Daje jakiś zafarb? Jak z odpornością na zarysowania?
Będę wdzięczny za pomoc :)
https://canon-board.info/imgimported/2011/03/415-1.gif
źródło (http://emoty.blox.pl/resource/415.gif) http://maciejko.net/cbsearch/
Pozdrówka!
a nie... jednak watek jest do zostawienia, bo chodzi o cos innego niz oryginalny LCW (czy tez: pierwsza kopie Singh-Raya) i to niekoniecznie musi byc takie samo jakosciowo czy funkcjonalnie jak LCW. watek do zostawienia jednak...
niestety nie umiem odpowiedziec na pytanie. sam zanabylem z rok temu LCW i jego wady i zalety opisywalem juz na forum. spodziewam sie, ze alternatywy chinskie beda zblizone jakosciowo...
Czy to nie jest zespół dwóch polarków .
Czy to nie jest zespół dwóch polarków .
tak. z tym ze to nie moga byc byle jakie polary, bo razem zlozone musza dawac wzglednie neutralna transmisje spektrum swiatla. jak sprobujesz tego ze zwyklymi polarami, to najprawdopodobniej zostanie ci tylko troche pasma widzialnego blisko ultrafioletu.
o to mi chodzi,że to niedawno pojawiło się na rynku. jakieś szczątkowe info znalazłem ale to raczej w kontekście innych dyskusji
Czy używał może (lub używa nadal) któryś z kolegów filtra FaderND TianYa?
takiego : http://allegro.pl/filtr-szary-regulowany-nd-fader-nd2-nd400-77mm-i1712010239.html lub Green.L http://allegro.pl/filtr-pelny-szary-regulowany-fader-nd-77mm-green-l-i1704973627.html ?
Warto inwestować ? Daje jakiś zafarb? Jak z odpornością na zarysowania?
Będę wdzięczny za pomoc :)
GREEN L to kiepścizna. Na 85mm mydło, na 50mm mniej, 24mm w miarę OK.
OrzelPiotr
15-07-2011, 12:57
http://vimeo.com/5536709
Panowie tez zastanawiam sie nad LCW a TianYa...
z parametrow wynika ze to samo, TianYa - wiadomo tanszy ale jak z jakoscia???
Bede uzywał tego glownie do filmowania
(...) ale jak z jakoscia???
Bede uzywał tego glownie do filmowania
wystarczy, nie robmy sobie jaj z pogrzebu. jakbys jakims szklem ponad 200mm chcial przywalic, to masz szanse na zdjeciu w rozdzielczosci Full HD zobaczyc w ogole wplyw filtra. ale nie na stopklatce, a juz na pewno nie na strumieniu wideo...
a jak sprawuje się ten TianYa przy zdjęciach - używa ktoś? Jest sporo tańszy...
rostek andrzej
28-09-2011, 10:48
Miał Ktoś może do czynienia z filtrami firmy Nisi?
Interesuje mnie zwłaszcza ten Fader http://www.nisifiltry.pl/product_detail5255.html?id=9
Podobno jakość filtrów tej firmy klasyfikuje ich na poziomie Marumi, co brzmi zachęcająco.
Jednak ciekawi mnie czy ten ich Fader faktycznie przewyższa LCW względem barw, ostrości czy winietowania, zwłaszcza na szerokim kącie 10-20mm.
Ceny obu filterków praktycznie takie same
Czy ktoś z forumowiczów miał styczność z filtrami firmy Polaroid? Znalazłem dosyć ciekawą ze ofertę filtra Fader ND link (http://www.amazon.co.uk/Polaroid-72mm-Fader-Variable-Filter/dp/B004GZ0U1E/ref=sr_1_34?s=electronics&ie=UTF8&qid=1321865649&sr=1-34) tej właśnie firmy jednak zastanawiam się czy jego jakość nie będzie kiepska. Cena takiego filtra firmy LCW to ponad 400zł a Polaroid chyba nie jest znowu jakąś chińszczyzną. Co o tym myślicie?
OrzelPiotr
21-11-2011, 11:13
Wystarczy się delikatnie zastanowić nad tematem - fader to inaczej dwa filtry polaryzacyjne - średniej klasy filtr polaryzacyjny 77mm kosztuje około 200 zł, tu mamy dwa takie filtry z czego jeden jest 82 mm; z prostego rachunku wynika, że poniżej 400 zł nie kupi się nic zadowalającego - ale to tylko moje przemyślenia.
Czy ktoś z forumowiczów miał styczność z filtrami firmy Polaroid? Znalazłem dosyć ciekawą ze ofertę filtra Fader ND link (http://www.amazon.co.uk/Polaroid-72mm-Fader-Variable-Filter/dp/B004GZ0U1E/ref=sr_1_34?s=electronics&ie=UTF8&qid=1321865649&sr=1-34) tej właśnie firmy jednak zastanawiam się czy jego jakość nie będzie kiepska. Cena takiego filtra firmy LCW to ponad 400zł a Polaroid chyba nie jest znowu jakąś chińszczyzną. Co o tym myślicie?
nie upieralbym sie. patrzac na ceny tych filtrow na Amazonie (nie tylko Fadera, bo sa i inne filtry, przynajmniej na amazon.de), to jest to po prostu wlasne opakowanie Polaroida na jakas chinszczyzne. moze i znosna (kup, przetestuj ;) ), ale nie potrafie tak na oko powiedziec...
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Wystarczy się delikatnie zastanowić nad tematem - fader to inaczej dwa filtry polaryzacyjne - średniej klasy filtr polaryzacyjny 77mm kosztuje około 200 zł, tu mamy dwa takie filtry z czego jeden jest 82 mm; z prostego rachunku wynika, że poniżej 400 zł nie kupi się nic zadowalającego - ale to tylko moje przemyślenia.
no to jednak bym tak nie rachowal. 200 PLN to cena uwzgledniajaca podatki, a wczesniej narzuty na dystrybucje, opakowania, marketing, itd. itp. realny koszt produkcji tego czegos to moze 10 PLN jak bozia da. ale nie upieralbym sie...
no to biorac 20 PLN i od nowa dokladajac inne narzuty mozna dojsc do kwot nizszych niz 400 PLN. zwlaszcza jesli sie przyjmie, ze gros kosztow stanowi marketing, marza a potem transport, R&D, ... ;)
inna kwestia jest, ze to nie sa tak po prostu dwa polary. na zwyklej okladzinie polaryzacyjnej 3M-a (jaka jest ladowana do chyba 90% filtrow foto polaryzacyjnych) sie tego nie zrobi - polecam sprawdzic w domu jak dziala taka kombinacja ;)
nie upieralbym sie. patrzac na ceny tych filtrow na Amazonie (nie tylko Fadera, bo sa i inne filtry, przynajmniej na amazon.de), to jest to po prostu wlasne opakowanie Polaroida na jakas chinszczyzne. moze i znosna (kup, przetestuj ;) ), ale nie potrafie tak na oko powiedziec...
Ale jednak Polaroid to dosyć znana marka, która chyba nie pozwoliłaby sobie na sprzedawanie pod swoim logiem jakiegoś totalnego badziewia :?: Przynajmniej mam taka nadzieję 8-)
OrzelPiotr
21-11-2011, 11:44
Na pewno konstrukcji bliżej do dwóch polarów niż dalej, tym samym takiego użyłem porównania. Natomiast do ceny - to koszt produkcji nie ma wielkiego znaczenia (dla nas) bo nie sądzę, że kupisz tenże produkt bezpośrednio u producenta. Co do reszty narzutów jakie by one nie były, to jest taka prosta zasada rynku - produkt jest wart tyle ile kupujący są gotowi za niego zapłacić - tym samym jeśli podróbka za 30% ceny stała by się w pełni wartościowym produktem - to jej cena skoczyła by w okolice oryginału.
Rozmowa glownie o marketingu, a wtroce cos technicznie. Mialem w miare porzadny fader mark2 i do filmowania owszem sie nadaje, ale do fotografii na matrycy FF na dluzszych ogniskowych juz widac spadek ostrosci. Do szerokiego kata ok, z reszta sam producent tak zalecal.
Rozmowa glownie o marketingu, a wtroce cos technicznie. Mialem w miare porzadny fader mark2 i do filmowania owszem sie nadaje, ale do fotografii na matrycy FF na dluzszych ogniskowych juz widac spadek ostrosci. Do szerokiego kata ok, z reszta sam producent tak zalecal.
Fader LCW mozna spokojnie uzywac do 50mm, a akceptujac troche mniej ostrosci przy 105mm. tak przynajmniej u mnie wychodzi, na niezbyt wymagajacej matrycy 5D mkI.
niemniej, przy 300mm jest masakra...
myslidar
21-11-2011, 12:25
Potwierdzam, robiłem kiedyś test i do 50mm jest nawet spoko, na 85mm już było gorzej - chociaż to szkło jest na tyle ostre, że nie jest to jakiś wielki problem. Wyżej to już niestety może być kiszka. Przy dłużej ogniskowej zawsze można i tak przymknąć obiektyw, bo głębia jest i tak małą, więc to nie jest taki duży problem (wedle zastosowań oczywiście).
Nasunęło mi się jeszcze pytanie dotyczące oznaczenia fitrów typu fader. Są one oznaczane jako ND2-ND400 i jednocześnie widnieje informacja iż "ściemniają" one o 8 działek przysłony. Tymczasem 2^8 daje nam 256. Czy więc producenci filtrów zaokrąglają wartość 256 do 400 czy po prostu jest jakiś błąd w moim rozumowaniu:?:
Chwyt marketingowy, ND400 uzywa sie chyba dla 9 dzialek czyli ND512
oznaczenie jest umowne z koniecznosci. dlatego, ze filtr ma nierowne tlumienie w roznych czesciach spektrum barw i na niektorych scenach bedzie mocniejszy niz 256x, na innych slabszy...
kasiulap
14-12-2011, 22:02
Oryginalny Fader to nie mały wydatek, na allegro chodzą takie filtry: http://allegro.pl/filtr-szary-regulowany-77mm-fader-ndx2-ndx400-i1973825674.html czy to w ogóle warte zachodu, próbował ktoś?
Mateusz87
26-04-2012, 14:05
Swojego czasu poważnie się nad tym konkretnym filtrem zastanawiałem, ale jednak ostatecznie decyzję podjęła za mnie cena. Tak czy inaczej wykopuję, bo może to kogoś zainteresować.
http://www.photo4b.pl/index.php?p583,filtr-neutralny-szary-lcw-fader-nd-nd2-nd400-mk-ii-77mm
flankerp
27-04-2012, 15:38
Wygląda nieźle, ale ta cena... Chyba wolę kupić cztery Hitech'y pod system Cokin i jeszcze na browara zostanie :)
Mateusz87
27-04-2012, 20:35
Na browara zawsze zostaje ;)
Fader ND - Cheap variable ND filter on Vimeo (http://vimeo.com/5536709)
Ja tylko dodam, że pod tym filmikiem jest fajny post gdzie gościu pisze, że wszystkie te fader'y są produkowane w jednej hali, tylko naklejką się różnią. Mimo wszystko ja swoje LCW MK II już odebrałem i będziem kręcić filma. Znudziło mi się f/13-22 czy f/5.6 przy ND9 (nie Vario).
Gregolius
12-11-2012, 13:32
Ma ktoś może doświadczenie co do filtrów Fader. Jaką markę by ktoś polecił.Tak patrze cenowo np HAMA 200 zł a inne no name po 130 i znanym marek po 450zl. W czym jest taka różnica bo akurat w temacie tych filtrów jestem zielony:).
chrislab
14-11-2012, 12:20
Polecam Singh-ray. Pamietaj tylko ze to rozwiazanie (fader) slabo sie sprawdza przy szerokim kacie.
Ma ktoś może doświadczenie co do filtrów Fader. Jaką markę by ktoś polecił.Tak patrze cenowo np HAMA 200 zł a inne no name po 130 i znanym marek po 450zl. W czym jest taka różnica bo akurat w temacie tych filtrów jestem zielony:).
Raz zapiąłem i nigdy więcej. Na 85/1.4 to nie miałem prawie w ogóle ostrości. To było coś takiego: FILTR PEŁNY SZARY REGULOWANY FADER ND 82mm GREEN L (2775520342) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/filtr-pelny-szary-regulowany-fader-nd-82mm-green-l-i2775520342.html)
MOŻE do filmowania się nada, ale nie do robienia zdjęć, mydło dostajecie w gratisie.
Ja używam LCW ND 2x-400x mkII ze stałkami 28/1.8 i 50/1.4 i nie potwierdzam jakiegoś dramatycznego spadku ostrości na FF. Co więcej, uważam ten filtr za całkiem przydatne narzędzie, a z efektów jestem zadowolony. Fajnie jest móc korzystać np. nad morzem z 1.8 w pełnym słońcu :-)
Być może z jakimiś tańszymi podróbkami faktycznie jest problem jak kolega Cichy wyżej napisał. LCW jest w tym wypadku droższy o jakieś 25%.
Generalnie przyjąłem wersję opisywaną gdzieś przez Akustyka, że bodaj do 50mm jest to w miarę użyteczny filtr. Wyżej nie próbowałem.
Ale takie pytanko ponieważ tez jestem mocno zainteresowany tym filtrem
Czy przy takiej konstrukcji filtra dalej można używać osłony przeciwsłonecznej szczególnie interesuje mnie to na obiektywach
EF 28 mm f/1.8 USM
EF 50 mm f/1.4 USM
EF 85 mm f/1.8 USM
--- Kolejny post ---
http://www.photo4b.pl/index.php?p583,filtr-neutralny-szary-lcw-fader-nd-nd2-nd400-mk-ii-77mm
Ale takie pytanko ponieważ tez jestem mocno zainteresowany tym filtrem
Czy przy takiej konstrukcji filtra dalej można używać osłony przeciwsłonecznej szczególnie interesuje mnie to na obiektywach
EF 28 mm f/1.8 USM
EF 50 mm f/1.4 USM
EF 85 mm f/1.8 USM
Szczerze mówiąc nie wiem, bo nie mam pod te szkła osłon. Nie sądzę jednak, by technicznie (przy zachowaniu funkcjonalności) było możliwe założenie i fadera i osłony. Nie wiem też czemu miałoby to słuzyć?
Kolekcjoner
16-11-2012, 13:53
MOŻE do filmowania się nada, ale nie do robienia zdjęć, mydło dostajecie w gratisie.
Jakoś nie zauważyłem żeby dodatek "mydła" coś pomagał w filmie 8-).
często przy stałkach korzystam z osłon.świetnie się sprawdzają jak światło pada s boku itp... a zapytałem bo ten filtr taki wielki się wydaje i stożkowy
stranger
28-11-2012, 21:02
Polecam Singh-ray. Pamietaj tylko ze to rozwiazanie (fader) slabo sie sprawdza przy szerokim kacie.
Możesz rozwinąć ? Planowałem zakup do mojego 10-24 i tym postem zabiłeś mi ćwieka.
josephcom
17-04-2013, 12:52
witam
Wiosna za oknem czas na plenerek:D i pytanie czy ktoś ma doświadczenie z filtrami szarymi typu fader? Na rynku jest kilka firm i jeszcze większa rozpiętość cenowa, jak wygląda stosunek jakości do ceny, czy lepiej dołożyć i kupić coś za 350zł czy może filtry w granicach 150zł też dają radę. Piszę tu ogólnikowo bo wydaje mi się że za ceną idzie marka i jakość ale czy tak jest naprawdę? Wiem że są jeszcze tańsze i droższe ale staram się nie popadać w skrajności;)
Odgrzewam stary temat, bo potrzebuję szarego filtra ND2 77mm. Niestety dostępne są tylko filtry o regulowanej gęstości.
Czy ktoś używa tego typu rozwiązań z Canonem 70-200/2,8 L USM? Chodzi mi o takie parametry jak spadek ostrości i ewentualne zafarby.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.