Zobacz pełną wersję : Uzasadnienie pewnych ograniczeń 5DmII i nie tylko
Z góry przepraszam, jeśli już było, mam pytanie o uzasadnienie logiczne dwóch następujących funkcji w aparatach Canona. Sprawdzałem na 5D mII ale na 500 jest ponoć identycznie.
1. Auto ISO w trybie M działa w zakresie od 100-400, podczas gdy w innych trybach dużo szerzej. Jest jakiś powód czy po prostu: BOTAK?
2. W trybie pomiaru zwanym wielosegmentowym (wg ustawień fabrycznych) kiedy wciśnieniemy spust miogawki i przytrzymamy - np. przy przekadrowywaniu - blokuje się ekspozycja oraz autofocus. W każdym innym trybie (punktowym, czy ważonym) blokuje się tylko autofocus, podczas gdy ekspozycja śmiga w zależności od wybranego kadru. Ponownie pytanie - jakie jest uzasadnienie tego faktu?
3. Trzecie to bonus w postaci pobożnego życzenia w odniesieniu do canona, a mianowicie czy są jakieś systemy, w których w trybie AV można (bez lampy na sankach) zdefiniować maksymalny czas?
Chętnych do wyjaśnienia moich wątpliwości oraz chętnych do dyskusji serdecznie zapraszam do wypowiadania się w tym wątku (lub odesłania mnie do innego wątku, w którym zostało to wyjaśnione).
1. Nie wiem, chociaż teoretycznie wystarczyłby zdolny programista, aby dopisać coś takiego do firmware.
2. Wystarczy poznać działanie lub opis tego systemu pomiaru, ma być on "inteligentny" i taki jest, na bazie danych, jakimi został zaprogramowany, a ekspozycja blokuje się, bo ważnym elementem w tym systemie jest punkt gdzie użytkownik wyostrzył, dla systemu jest to znak "to jest ważne miejsce, segment zawierający ten punkt musi być dobrze naświetlony".
3. Nie za bardzo rozumiem pytanie? AV to AV, użytkowniku ustal proszę przysłonę a ja na bazie danych światłomierza dobiorę odpowiedni czas i tyle. Zresztą maksymalny czas jest określony zdolnością migawki 1/4000 lub 1/8000 ;) Ale tak jak mówiłem, mogłem źle zrozumieć pytanie.
Przemek_PC
20-11-2010, 12:29
1. Takie coś to może w 5dIV, trzeba stopniowo dawkować udogodnienia bo na czym w przyszłości Canon by zarobił?
2. Jak kolega wyżej napisał i ma to jakiś sens
3. Jest taka opcja, można definiować maksymalne i minimalne czasy jak i przysłony ale to 1D począwszy od 1DII na pewno a może i wcześniej czyli już 5 lat temu. Dzięki temu mogę ustalić aby czasy nie były dłuższe niż powiedzmy 1/60 sek. czy krótsze niż 1/500 ale co mi po tym jak w 1DII nie mam AutoISO, dopiero w 1DIII się pojawiło, wytłumaczenie jak w punkcie 1 :)
W 1D jest jeszcze ciekawa funkcja której nie ma w niższych seriach mianowicie definiowanie sposobu pomiaru światła w trybie M, normalnie jest to pomiar ustawiony w puszce a mogę ustawić żeby po przełączeniu na M od razu uruchomił się Spot czy cokolwiek innego a po powrocie na tryb inny niż M pomiar wraca do wartości aktualnie ustawione w puszce. I jeszcze jedna rzecz, mając Spot i wciskając FEL na różnych obiektach zaznaczają się punkty na drabince w wizjerze dzięki czemu widzę rozpiętość tonalną i tak mogę dobrać ekspozycję czy jej korektę aby było git. Są to sprawy programowe i implementacja ich w niższych modelach z technicznego punktu widzenia to pikuś ale z marketingowego to już COŚ za co trzeba słono zapłacić :)
2. Wystarczy poznać działanie lub opis tego systemu pomiaru, ma być on "inteligentny" i taki jest, na bazie danych, jakimi został zaprogramowany, a ekspozycja blokuje się, bo ważnym elementem w tym systemie jest punkt gdzie użytkownik wyostrzył, dla systemu jest to znak "to jest ważne miejsce, segment zawierający ten punkt musi być dobrze naświetlony".
To, że tak jest w matrycowym (czy wielosegmentowym) to rozumiem, ale dlaczego tak nie jest w punktowym, czy pozostałych, przecież to taka sama zasada?
Jak dla mnie powinno być odwrotnie, punktowy blokuje, a matrycowy reaguje na wartości świateł w nowym, przekadrowanym kadrze.
Tylko tryb matrycowy jest "inteligentny", używa jakichś tam algorytmów i chce użytkownikowi "zrobić dobrze" naświetlając ten ważny punkt dobrze, pewnie między innymi dlatego w trybach zielonych jest on wybierany do pomiaru. Wszystkie inne tryby pomiaru to suche dane światłomierza, działają jak narzędzia. Chociaż, też by się pewnie dało to przeprogramować, mi bardzo pasuje obecne działanie tych trybów.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
... Są to sprawy programowe i implementacja ich w niższych modelach z technicznego punktu widzenia to pikuś ale z marketingowego to już COŚ za co trzeba słono zapłacić :)
No i to chyba wszystko tłumaczy, programista może napisać wszystko ale czas jego pracy też kosztuje. Zresztą jak Przemek_PC napisał serie 1D mają wiele fajnych bajerów których w niższych modelach brakuje, czasami jak się o nich dowiaduję to robię tylko wielkie WOW.
MariuszJ
20-11-2010, 12:58
Po prostu kup D700.
Ja "BOTAK" tłumaczę sobie następująco: jest to niezmiernie tania rezerwa dystansu między linią 1-nek a resztą.
Ponieważ nie ma za bardzo co dodać do 1-ek, żeby były znacząco lepsze od reszty asortymentu (co uzasadniało by ich zakup), po prostu tych rzeczy nie dostanie, BOTAK.
I co? A kupują... I dopóki nie przestaną, nic się nie zmieni.
2. Wystarczy poznać działanie lub opis tego systemu pomiaru, ma być on "inteligentny" i taki jest, na bazie danych, jakimi został zaprogramowany, a ekspozycja blokuje się, bo ważnym elementem w tym systemie jest punkt gdzie użytkownik wyostrzył, dla systemu jest to znak "to jest ważne miejsce, segment zawierający ten punkt musi być dobrze naświetlony".
Jeśli w 5D działa to równie "inteligentnie" jak w 500D to bardzo dziękuję za taką pomoc. Można to jakoś wyłączyć? Może być tak, że podczas ostrzenia mamy coś jasnego w kadrze czego po przekadrowaniu nie będzie. W efekcie zablokowania ekspozycji przed przekadrowaniem zdjęcie jest mocno niedoświetlone. Oczywiście może być też sytuacja odwrotna gdy po przekadrowaniu zdjęcie będzie prześwietlone. I nie jest to żadne teoretyzowanie, tylko coś co mnie dość mocno wkurza w moim aparacie.
MariuszJ
20-11-2010, 16:47
Jeśli w 5D działa to równie "inteligentnie" jak w 500D to bardzo dziękuję za taką pomoc. Można to jakoś wyłączyć? Może być tak, że podczas ostrzenia mamy coś jasnego w kadrze czego po przekadrowaniu nie będzie. W efekcie zablokowania ekspozycji przed przekadrowaniem zdjęcie jest mocno niedoświetlone. Oczywiście może być też sytuacja odwrotna gdy po przekadrowaniu zdjęcie będzie prześwietlone. I nie jest to żadne teoretyzowanie, tylko coś co mnie dość mocno wkurza w moim aparacie.
Przełącz AF na (*)
Przełącz AF na (*)
Tylko potem każdemu kto weźmie do ręki aparat trzeba zrobić kurs obsługi. Że ostrość łapie się jednym przyciskiem, a zdjęcie robi drugim.
Mogę też najpierw ustawić kadr tak jak będzie finalnie, zablokować ekspozycję, przekadrować i ustawić ostrość, przekadrować z powrotem, i wcisnąć fajer.
No, są sposoby, ale chciał bym aby było łatwiej. Wystarczyła by 1 opcja w menu Blokada ekspozycji: po wciśnięciu spustu do połowy/po wciśnięciu spustu do końca/ i coś tam jeszcze.
I nie jest to żadne teoretyzowanie, tylko coś co mnie dość mocno wkurza w moim aparacie.
Takie jest działanie pomiaru matrycowego i tego nie zmienisz. Jeśli Ci ten pomiar nie odpowiada zawsze można włączyć taki, w którym człowiek ma więcej do powiedzenia. Af blokujesz spustem, ekspozycję "*" i gotowe.
Nie wiem skąd ta irytacja na automatykę. Automat jest jaki jest. Jeśli fotograf jest od niego mądrzejszy to używa ustawień ręcznych. Chyba nikt się nie złości na to, że na zielonym ma się mniejszą kontrolę nad ustawieniami niż na Av czy M.
MariuszJ
20-11-2010, 17:15
Tylko potem każdemu kto weźmie do ręki aparat trzeba zrobić kurs obsługi. Że ostrość łapie się jednym przyciskiem, a zdjęcie robi drugim.
Mogę też najpierw ustawić kadr tak jak będzie finalnie, zablokować ekspozycję, przekadrować i ustawić ostrość, przekadrować z powrotem, i wcisnąć fajer.
No, są sposoby, ale chciał bym aby było łatwiej. Wystarczyła by 1 opcja w menu Blokada ekspozycji: po wciśnięciu spustu do połowy/po wciśnięciu spustu do końca/ i coś tam jeszcze.
1) Kup D700. 2) Bądź wierny i kup 1-kę. 3) Licz na to, że przestaną kupować i poruszony tym Pan Conan dorzuci Ci ten super wypaśny ficzer do nowych nie-pro puszek.
2. W trybie pomiaru zwanym wielosegmentowym (wg ustawień fabrycznych) kiedy wciśnieniemy spust miogawki i przytrzymamy - np. przy przekadrowywaniu - blokuje się ekspozycja oraz autofocus. W każdym innym trybie (punktowym, czy ważonym) blokuje się tylko autofocus, podczas gdy ekspozycja śmiga w zależności od wybranego kadru. Ponownie pytanie - jakie jest uzasadnienie tego faktu?
Można to obejść. Wystarczy ustawić przycisk AF-ON tak, żeby blokował AF, ale nie blokował ekspozycji. Działa również w trybie pomiaru wielosegmentowego.
Flowenol
20-11-2010, 22:46
1) Kup D700.
Tiiiiaaa, a potem bujaj się w PSie ze spie:twisted:ną kolorystką. Czy Nikoś to poprawi? Obawiam się, że nie, z tych samych powodów co Canon, nie poprawia swoich puszek.
IMHO żadne body nie jest bez wad a ludziska wybierają co im bardziej pasuje, a przede wszystkim na co ich stać (ja wolę wydawać na szkiełka niż oprogramowanie). Jedni lubią bawić się w PSie inni wolą bawić się ustawieniami. Nie ma jedynej słusznej drogi, każdy wybiera to co lubi. A jak ma problemy to chce je rozwiązać i pytajam innych i nie oczekuję odpowiedzi w stylu: kup se inny sprzęt.
Krucjata, którą uprawiasz na tym forum nie ma żadnego sensu, bo nie przekonasz przekonanych.
Przepraszam za OT, ale już nie wytrzymałem po raz kolejny czytając porady MariuszJ w stylu: zmień sobie system, po prostu za dużo tych (nic nie wnoszących) postów ostatnio było. MariuszJ dla Ciebie porada zmień forum: ja i Ty będziemy naprawdę szczęśliwsi :-P
Przepraszam za OT jeszcze raz.
EOT.
Można to obejść. Wystarczy ustawić przycisk AF-ON tak, żeby blokował AF, ale nie blokował ekspozycji. Działa również w trybie pomiaru wielosegmentowego.
Możesz zdradzić gdzie to się ustawia?
Możesz zdradzić gdzie to się ustawia?
Jasne. Wszystko jest w zakładce C.FnIV 1. Można to zrobić na trzy sposoby:
a) Pomiar + AF start / AF stop: tutaj spust migawki działa w zwykły sposób, czyli wciśnięty do połowy blokuje ostrość i ekspozycję. Jednak po ustawieniu ostrości na wybrany punkt możesz puścić spust migawki, wcisnąć przycisk AF-ON, i trzymając go wciśniętego przekadrować. Ekspozycja się będzie zmieniać, ostrość nie. Warunek: trzeba trzymać ten przycisk ciągle wciśnięty, bo blokuje on ostrość. W przeciwnym razie ponowne wciśnięcie spustu migawki w celu otwarcia migawki spowodowałoby uruchomienie mechanizmu AF znowu.
b) Pomiar start / Pomiar + AF start: tutaj wciśnięcie spustu migawki do połowy nie powoduje żadnej reakcji aparatu (oprócz włączenia stabilizacji obrazu i uruchomienia pomiaru ekspozycji, który jednak nie jest blokowany). Z kolei przycisk AF-ON przejmuję rolę spustu migawki wciśniętego do połowy - blokuje ekspozycję i ostrość. Naciskasz więc AF-ON, aby ustawić ostrość na wybrany punkt, po czym puszczasz ten przycisk i przekadrowujesz. Ostrość już jest zablokowana, ale w momencie przekadrowania pomiar ekspozycji wciąż działa. Migawkę otwierasz spustem migawki.
c) Blokada AE / Pomiar + AF start: podobnie jak wyżej, tyle że AF-ON blokuje jedynie ostrość. Można trzymać ten przycisk cały czas wciśnięty podczas przekadrowywania, bo pomiar ekspozycji ciągle pracuje. Jest on blokowany dopiero przez wciśnięcie spustu migawki do połowy.
pan.kolega
21-11-2010, 09:31
Tylko potem każdemu kto weźmie do ręki aparat trzeba zrobić kurs obsługi. Że ostrość łapie się jednym przyciskiem, a zdjęcie robi drugim.
Mogę też najpierw ustawić kadr tak jak będzie finalnie, zablokować ekspozycję, przekadrować i ustawić ostrość, przekadrować z powrotem, i wcisnąć fajer.
No, są sposoby, ale chciał bym aby było łatwiej. Wystarczyła by 1 opcja w menu Blokada ekspozycji: po wciśnięciu spustu do połowy/po wciśnięciu spustu do końca/ i coś tam jeszcze.
To się robi o wiele prościej przy przekadrowywaniu.
Łapie się ostrość, trzyma spust, przekadrowuje, naciska *, wciska spust do końca. W momencie naciśnięcia * naświetlenie jest mierzone w ostatecznym kadrze.
Nie trzeba przemeblowywać guzików na stałe.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
(* bowiem, to nie tylko "zablokuj AE" ale również "odblokuj AE" )
To się robi o wiele prościej przy przekadrowywaniu.
Łapie się ostrość, trzyma spust, przekadrowuje, naciska *, wciska spust do końca. W momencie naciśnięcia * naświetlenie jest mierzone w ostatecznym kadrze.
Nie trzeba przemeblowywać guzików na stałe.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
(* bowiem, to nie tylko "zablokuj AE" ale również "odblokuj AE" )
Albo przełącza na pomiar centralnie ważony uśredniony. Cały czas chodzi mi o to, że właśnie ekspozycja blokuje się tylko i wyłączanie w wielosegmentowym.
Rozumiem, że w pełni ustawialne AUTO ISO jest w 1Ds, tak? Ostatnio gdzieś wyczytałem, że nowego marka 1Ds ma już nie być. Jeśli ta plotka okaże się prawdą, to następny mark 5D może będzie miał odblokowanych kilka tych funkcji. :-)
Dzięki Panowie, wprawdzie nie mam teraz aparatu pod ręką, ale w przyszły weekend przetestuję to co napisaliście.
Hellfire
24-11-2010, 10:52
AutoISO, dopiero w 1DIII się pojawiło
Jesteś tego pewny? Bo szukam, szukam i znaleźć nie potrafię.
Jesteś tego pewny? Bo szukam, szukam i znaleźć nie potrafię.
W 1Ds mIII nie ma autoiso.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.