Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 20

Wątek: Uzasadnienie pewnych ograniczeń 5DmII i nie tylko

  1. #1
    Uzależniony Awatar iREM
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Gdansk, Poland, Europe, Earth
    Wiek
    58
    Posty
    951

    Domyślnie Uzasadnienie pewnych ograniczeń 5DmII i nie tylko

    Z góry przepraszam, jeśli już było, mam pytanie o uzasadnienie logiczne dwóch następujących funkcji w aparatach Canona. Sprawdzałem na 5D mII ale na 500 jest ponoć identycznie.

    1. Auto ISO w trybie M działa w zakresie od 100-400, podczas gdy w innych trybach dużo szerzej. Jest jakiś powód czy po prostu: BOTAK?

    2. W trybie pomiaru zwanym wielosegmentowym (wg ustawień fabrycznych) kiedy wciśnieniemy spust miogawki i przytrzymamy - np. przy przekadrowywaniu - blokuje się ekspozycja oraz autofocus. W każdym innym trybie (punktowym, czy ważonym) blokuje się tylko autofocus, podczas gdy ekspozycja śmiga w zależności od wybranego kadru. Ponownie pytanie - jakie jest uzasadnienie tego faktu?

    3. Trzecie to bonus w postaci pobożnego życzenia w odniesieniu do canona, a mianowicie czy są jakieś systemy, w których w trybie AV można (bez lampy na sankach) zdefiniować maksymalny czas?

    Chętnych do wyjaśnienia moich wątpliwości oraz chętnych do dyskusji serdecznie zapraszam do wypowiadania się w tym wątku (lub odesłania mnie do innego wątku, w którym zostało to wyjaśnione).
    Wszystko można zrobić lepiej.
    www.irem.pl | 500px | foty.irem.pl

  2. #2
    Bywalec
    Dołączył
    Jan 2010
    Posty
    114

    Domyślnie

    1. Nie wiem, chociaż teoretycznie wystarczyłby zdolny programista, aby dopisać coś takiego do firmware.
    2. Wystarczy poznać działanie lub opis tego systemu pomiaru, ma być on "inteligentny" i taki jest, na bazie danych, jakimi został zaprogramowany, a ekspozycja blokuje się, bo ważnym elementem w tym systemie jest punkt gdzie użytkownik wyostrzył, dla systemu jest to znak "to jest ważne miejsce, segment zawierający ten punkt musi być dobrze naświetlony".
    3. Nie za bardzo rozumiem pytanie? AV to AV, użytkowniku ustal proszę przysłonę a ja na bazie danych światłomierza dobiorę odpowiedni czas i tyle. Zresztą maksymalny czas jest określony zdolnością migawki 1/4000 lub 1/8000 Ale tak jak mówiłem, mogłem źle zrozumieć pytanie.

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Feb 2005
    Wiek
    56
    Posty
    2 458

    Domyślnie

    1. Takie coś to może w 5dIV, trzeba stopniowo dawkować udogodnienia bo na czym w przyszłości Canon by zarobił?
    2. Jak kolega wyżej napisał i ma to jakiś sens
    3. Jest taka opcja, można definiować maksymalne i minimalne czasy jak i przysłony ale to 1D począwszy od 1DII na pewno a może i wcześniej czyli już 5 lat temu. Dzięki temu mogę ustalić aby czasy nie były dłuższe niż powiedzmy 1/60 sek. czy krótsze niż 1/500 ale co mi po tym jak w 1DII nie mam AutoISO, dopiero w 1DIII się pojawiło, wytłumaczenie jak w punkcie 1
    W 1D jest jeszcze ciekawa funkcja której nie ma w niższych seriach mianowicie definiowanie sposobu pomiaru światła w trybie M, normalnie jest to pomiar ustawiony w puszce a mogę ustawić żeby po przełączeniu na M od razu uruchomił się Spot czy cokolwiek innego a po powrocie na tryb inny niż M pomiar wraca do wartości aktualnie ustawione w puszce. I jeszcze jedna rzecz, mając Spot i wciskając FEL na różnych obiektach zaznaczają się punkty na drabince w wizjerze dzięki czemu widzę rozpiętość tonalną i tak mogę dobrać ekspozycję czy jej korektę aby było git. Są to sprawy programowe i implementacja ich w niższych modelach z technicznego punktu widzenia to pikuś ale z marketingowego to już COŚ za co trzeba słono zapłacić

  4. #4
    Uzależniony Awatar iREM
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Gdansk, Poland, Europe, Earth
    Wiek
    58
    Posty
    951

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez y3k Zobacz posta
    2. Wystarczy poznać działanie lub opis tego systemu pomiaru, ma być on "inteligentny" i taki jest, na bazie danych, jakimi został zaprogramowany, a ekspozycja blokuje się, bo ważnym elementem w tym systemie jest punkt gdzie użytkownik wyostrzył, dla systemu jest to znak "to jest ważne miejsce, segment zawierający ten punkt musi być dobrze naświetlony".
    To, że tak jest w matrycowym (czy wielosegmentowym) to rozumiem, ale dlaczego tak nie jest w punktowym, czy pozostałych, przecież to taka sama zasada?
    Jak dla mnie powinno być odwrotnie, punktowy blokuje, a matrycowy reaguje na wartości świateł w nowym, przekadrowanym kadrze.
    Wszystko można zrobić lepiej.
    www.irem.pl | 500px | foty.irem.pl

  5. #5
    Bywalec
    Dołączył
    Jan 2010
    Posty
    114

    Domyślnie

    Tylko tryb matrycowy jest "inteligentny", używa jakichś tam algorytmów i chce użytkownikowi "zrobić dobrze" naświetlając ten ważny punkt dobrze, pewnie między innymi dlatego w trybach zielonych jest on wybierany do pomiaru. Wszystkie inne tryby pomiaru to suche dane światłomierza, działają jak narzędzia. Chociaż, też by się pewnie dało to przeprogramować, mi bardzo pasuje obecne działanie tych trybów.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    Cytat Zamieszczone przez Przemek_PC Zobacz posta
    ... Są to sprawy programowe i implementacja ich w niższych modelach z technicznego punktu widzenia to pikuś ale z marketingowego to już COŚ za co trzeba słono zapłacić
    No i to chyba wszystko tłumaczy, programista może napisać wszystko ale czas jego pracy też kosztuje. Zresztą jak Przemek_PC napisał serie 1D mają wiele fajnych bajerów których w niższych modelach brakuje, czasami jak się o nich dowiaduję to robię tylko wielkie WOW.
    Ostatnio edytowane przez y3k ; 20-11-2010 o 12:53 Powód: Automerged Doublepost

  6. #6
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Po prostu kup D700.

    Ja "BOTAK" tłumaczę sobie następująco: jest to niezmiernie tania rezerwa dystansu między linią 1-nek a resztą.

    Ponieważ nie ma za bardzo co dodać do 1-ek, żeby były znacząco lepsze od reszty asortymentu (co uzasadniało by ich zakup), po prostu tych rzeczy nie dostanie, BOTAK.

    I co? A kupują... I dopóki nie przestaną, nic się nie zmieni.
    Entuzjastyczny Neofita

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez y3k Zobacz posta
    2. Wystarczy poznać działanie lub opis tego systemu pomiaru, ma być on "inteligentny" i taki jest, na bazie danych, jakimi został zaprogramowany, a ekspozycja blokuje się, bo ważnym elementem w tym systemie jest punkt gdzie użytkownik wyostrzył, dla systemu jest to znak "to jest ważne miejsce, segment zawierający ten punkt musi być dobrze naświetlony".
    Jeśli w 5D działa to równie "inteligentnie" jak w 500D to bardzo dziękuję za taką pomoc. Można to jakoś wyłączyć? Może być tak, że podczas ostrzenia mamy coś jasnego w kadrze czego po przekadrowaniu nie będzie. W efekcie zablokowania ekspozycji przed przekadrowaniem zdjęcie jest mocno niedoświetlone. Oczywiście może być też sytuacja odwrotna gdy po przekadrowaniu zdjęcie będzie prześwietlone. I nie jest to żadne teoretyzowanie, tylko coś co mnie dość mocno wkurza w moim aparacie.

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar MariuszJ
    Dołączył
    Dec 2009
    Miasto
    Łódź
    Wiek
    56
    Posty
    1 697

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sando Zobacz posta
    Jeśli w 5D działa to równie "inteligentnie" jak w 500D to bardzo dziękuję za taką pomoc. Można to jakoś wyłączyć? Może być tak, że podczas ostrzenia mamy coś jasnego w kadrze czego po przekadrowaniu nie będzie. W efekcie zablokowania ekspozycji przed przekadrowaniem zdjęcie jest mocno niedoświetlone. Oczywiście może być też sytuacja odwrotna gdy po przekadrowaniu zdjęcie będzie prześwietlone. I nie jest to żadne teoretyzowanie, tylko coś co mnie dość mocno wkurza w moim aparacie.
    Przełącz AF na (*)
    Entuzjastyczny Neofita

  9. #9

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MariuszJ Zobacz posta
    Przełącz AF na (*)
    Tylko potem każdemu kto weźmie do ręki aparat trzeba zrobić kurs obsługi. Że ostrość łapie się jednym przyciskiem, a zdjęcie robi drugim.

    Mogę też najpierw ustawić kadr tak jak będzie finalnie, zablokować ekspozycję, przekadrować i ustawić ostrość, przekadrować z powrotem, i wcisnąć fajer.

    No, są sposoby, ale chciał bym aby było łatwiej. Wystarczyła by 1 opcja w menu Blokada ekspozycji: po wciśnięciu spustu do połowy/po wciśnięciu spustu do końca/ i coś tam jeszcze.

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar piast9
    Dołączył
    Sep 2005
    Miasto
    Wrocław
    Posty
    3 267

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sando Zobacz posta
    I nie jest to żadne teoretyzowanie, tylko coś co mnie dość mocno wkurza w moim aparacie.
    Takie jest działanie pomiaru matrycowego i tego nie zmienisz. Jeśli Ci ten pomiar nie odpowiada zawsze można włączyć taki, w którym człowiek ma więcej do powiedzenia. Af blokujesz spustem, ekspozycję "*" i gotowe.

    Nie wiem skąd ta irytacja na automatykę. Automat jest jaki jest. Jeśli fotograf jest od niego mądrzejszy to używa ustawień ręcznych. Chyba nikt się nie złości na to, że na zielonym ma się mniejszą kontrolę nad ustawieniami niż na Av czy M.
    650D, T 12-24 4.0, S 30 1.4, S 18-35 1.8, C 70-210 3.5-4.5, C 50 2.5 macro, M42: Praktica LLC, Jupiter 9, Pentacon 135 2.8, Orestegor 300 4.0

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •