Zobacz pełną wersję : wyprany kolor zdjec
Da__FreaK
08-08-2010, 10:52
Witam
Zastanwia mnie fakt taki ,ze za kazdym razem, nawet grzebiac w ustawieniach koloru w aparacie, zdjecia na ogol wychodza z zupelnie innym kolorami niz te ktore widzimy. Kolory sa wyprane, takie malo zywe.
Jedynie czasami zdarza sie tak, ze gdy padnie swiatlo inaczej ( swiatlo zastane - w takim glownie foce )kolory jak by ozywaly i widac ich glebie, ta zywosc, nasycenie.
Zatem reasumujac. Czy efekt koncowy ( glebia kolorow, ich zywosc ) to jedynie efekt obrobki ,czy cos robie nie tak ?
W 40D mam mozliwosc ustawienia indywidualnego kolorow ( nasycenie itp ) - Tu jest nieco lepiej ,ale mimo tego kolory nie sa takie jak bym chcial...Natomiast w 1d2 mam tylko standardy kolorystyczne, tu nic nie mozna zmienic.
Zatem. Co zrobic aby kolory na `wyjsciu` z puchy mialy lepsze, bardziej intensywne , zywsze kolory ?
pozdr
No oczywiście, że efekt końcowy nie jest jedynie kwestią obróbki. Najważniejszym czynnikiem jest światło. Jak robisz zdjęcia w scenach mało kontrastowych, czy też w pochmurny dzień, gdy kontrast obrazu spada, to kolory wydają się mniej intensywne, niż gdy fotografujesz w silnie słoneczny dzień. Inne kolory uzyskasz robiąc zdjęcia o wschodzie słońca, inne o zachodzie. Kolejną rzeczą jest prawidłowa ekspozycja. Gdy obrazy są niedoświetlone to również kolory tracą intensywność. Jeśli chodzi o obróbkę to polecam zapoznanie się z T&T autorstwa Janusza Body.
rediconn
08-08-2010, 12:27
Spróbuj wybrać jedno miejsce do focenia i idź tam w słoneczny dzień 3 razy: rano, w południe i wieczorkiem. Zobaczysz jak dużo zależy od światła - niby to samo miejsce a kolory i kontrast całkiem inny na każdym z tych 3 ujęć. Obróbka pewne rzeczy powinna tylko uwydatnić.
stdanielo
08-08-2010, 12:55
Witam
Zastanwia mnie fakt taki ,ze za kazdym razem, nawet grzebiac w ustawieniach koloru w aparacie, zdjecia na ogol wychodza z zupelnie innym kolorami niz te ktore widzimy.
A nie masz przypadkiem ustawionej przestrzeni kolorów w aparacie na Adobe?
Ustaw w puszce przestrzeń kolorów sRGB. Dla osób mało obeznanych z obróbką to jest najlepsze rozwiązanie.
Da__FreaK
08-08-2010, 17:09
A nie masz przypadkiem ustawionej przestrzeni kolorów w aparacie na Adobe?
W 1d2 mam ustawione 4Adobe rbg, poza tym mam tylko kilka profili typu portret itp, ktore po przelaczeniu, w kolorach nie wnosza poprawek jesli chodzi o nasycenie itp.
stdanielo
08-08-2010, 17:34
W 1d2 mam ustawione 4Adobe rbg, poza tym mam tylko kilka profili typu portret itp, ktore po przelaczeniu, w kolorach nie wnosza poprawek jesli chodzi o nasycenie itp.
Zmień w aparacie na sRGB, zobaczysz różnicę natychmiast.
Janusz Body
08-08-2010, 18:05
Zamiast zmieniać w aparacie na sRGB spróbuj do oglądania zdjęć używać programu z CMS (np. FastStone albo Zoombrowser czy DPP). Pozbawianie się na "dzien dobry" większej przestrzeni kolorów (zwłaszcza jeśli robimy jpegach) to nie jest najlepszy pomysł.
Przeglądarki windowsowe, IE, Mozilla i inne podobne nie obsługują CMS i po prostu to przeglądarki nie radzą sobie z barwami.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Zamiast zmieniać w aparacie na sRGB spróbuj do oglądania zdjęć używać programu z CMS (np. FastStone albo Zoombrowser czy DPP). Pozbawianie się na "dzien dobry" większej przestrzeni kolorów (zwłaszcza jeśli robimy jpegach) to nie jest najlepszy pomysł.
Przeglądarki windowsowe, IE, Mozilla i inne podobne nie obsługują CMS i po prostu to przeglądarki nie radzą sobie z barwami.
W Faststone trzeba CMS WŁĄCZYĆ - domyślnie jest wyłączony.
Zamiast zmieniać w aparacie na sRGB spróbuj do oglądania zdjęć używać programu z CMS (np. FastStone albo Zoombrowser czy DPP). Pozbawianie się na "dzien dobry" większej przestrzeni kolorów (zwłaszcza jeśli robimy jpegach) to nie jest najlepszy pomysł.
Przeglądarki windowsowe, IE, Mozilla i inne podobne nie obsługują CMS i po prostu to przeglądarki nie radzą sobie z barwami.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
W Faststone trzeba CMS WŁĄCZYĆ - domyślnie jest wyłączony.
Do korzystania z większej przestrzeni trzeba większej wiedzy, bo po drodze jest jeszcze kilka pułapek. Jeśli gość nie ma doświadczenia to może niech na początek spróbuje używać sRGB.
Janusz Body
08-08-2010, 18:50
Do korzystania z większej przestrzeni trzeba większej wiedzy, bo po drodze jest jeszcze kilka pułapek......
eeeee..... no nie. Bez przesady. Nie ma zależności między wielkością przestrzeni a wiedzą. :-) Zresztą Canon, Nikon czy inni wstawili możliwość ustawienia AdobeRGB w menu nawet nie w Custom Functions więc jest toto do opanowania przez przeciętnego pstrykacza. :-) To nie aparat winien a paskudne przeglądarki, windoza i inne podobne. Aparaty od czasów 20D mają gamuty sporo większe od sRGB i niby dlaczego z tego nie korzystać.
eeeee..... no nie. Bez przesady. Nie ma zależności między wielkością przestrzeni a wiedzą. :-) Zresztą Canon, Nikon czy inni wstawili możliwość ustawienia AdobeRGB w menu nawet nie w Custom Functions więc jest toto do opanowania przez przeciętnego pstrykacza. :-) To nie aparat winien a paskudne przeglądarki, windoza i inne podobne. Aparaty od czasów 20D mają gamuty sporo większe od sRGB i niby dlaczego z tego nie korzystać.
Bo później zaniesie takie pliki do pierwszego lepszego labu i znów będzie kicha.
allxages
08-08-2010, 19:03
Dokładnie. Uważam, że AdobeRGB wcale taki prosty dla laików nie jest.
Janusz Body
08-08-2010, 19:10
Bo później zaniesie takie pliki do pierwszego lepszego labu i znów będzie kicha.
Do "pierwszego lepszego" to tak ale jak do przyzwoitego to już kichy nie będzie. :-)
Zresztą laby tzw. "pstrykaczom" i tak zdjęcia poprawiają choć z tymi poprawkami to różnie bywa.
Nie można zakładać na zasadzie "nie znasz się to nie korzystaj z tego za co zapłaciłeś" :-)
Zamiast zmieniać w aparacie na sRGB spróbuj do oglądania zdjęć używać programu z CMS (np. FastStone albo Zoombrowser czy DPP). Pozbawianie się na "dzien dobry" większej przestrzeni kolorów (zwłaszcza jeśli robimy jpegach) to nie jest najlepszy pomysł.
Przeglądarki windowsowe, IE, Mozilla i inne podobne nie obsługują CMS i po prostu to przeglądarki nie radzą sobie z barwami.!
Mozilla firefox chyba ma ten modul tylko trzeba go wlaczyc....
Janusz Body
08-08-2010, 20:44
Mozilla firefox chyba ma ten modul tylko trzeba go wlaczyc....
Miała. Do wersji 3.0.17. Potem niestety olali i nie obsługuje ICC v 4. Z obecnych przeglądarek tylko Safari poprawnie uzywa CMSa :-)
http://www.color.org/version4html.xalter
allxages
08-08-2010, 21:00
Ta, pytanie tylko czy to ICCv4 jest, aż tak ważne? Przecież i tak przede wszystkim w przyrodzie występuje ICCv2...albo niestety nic :(
Janusz Body
08-08-2010, 21:22
Ta, pytanie tylko czy to ICCv4 jest, aż tak ważne? Przecież i tak przede wszystkim w przyrodzie występuje ICCv2...albo niestety nic :(
Wszystkie monitory typu "stacja graficzna", Wide Gamut itp. które mają LUT w monitorze używają v4. W przyrodzie v2 jest w zaniku. :-)
allxages
08-08-2010, 21:28
No tak, ale profile ICC używane do profilowania monitora to nie te same, które pakowane są do zdjęć. A to z tymi Firefox czy inna przeglądarka musi sobie dać radę, przerzucić następnie to do systemu, który dalej wyświetli to na monitorze (używając np. profili z v4).
Prawda czy fałsz?
Janusz Body
08-08-2010, 21:47
No tak, ale profile ICC używane do profilowania monitora to nie te same, które pakowane są do zdjęć. A to z tymi Firefox czy inna przeglądarka musi sobie dać radę, przerzucić następnie to do systemu, który dalej wyświetli to na monitorze (używając np. profili z v4).
Prawda czy fałsz?
Fałsz.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
Screenshot:
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img198.imageshack.us/i/70052732.jpg/)
[/URL]
allxages
08-08-2010, 21:55
Ale dalej to co pokazuje to problem z wbudowanym profilem ICCv4 w obrazku, a nie z tym, który idzie do oprofilowania monitora. Przecież to 2 różne profile.
Zresztą mój profil v4 monitora w Firefox działa (FF v3.6) co tylko temu dowodzi. Za to FF nie potrafi sobie odczytać profili z obrazka.
Proces zarządzania kolorem jest modularny.
Janusz Body
08-08-2010, 21:55
.
.
i ten sam system/monitor i screenshot z Safari
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img401.imageshack.us/i/72993344.jpg/)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
....
Zresztą mój profil v4 monitora w Firefox działa (FF v3.6) co tylko temu dowodzi. Za to FF nie potrafi sobie odczytać profili z obrazka....
No a co to za różnica z punktu widzenia usera? System jako taki nie radzi sobie z ICCv4 i tyle.
yellowpliszka
19-08-2010, 19:43
A czy ma znaczenie dla koncowego efektu ustawienie w puszce RGB lub sRGB, jesli pstrykamy w RAW-ach?
A czy ma znaczenie dla koncowego efektu ustawienie w puszce RGB lub sRGB, jesli pstrykamy w RAW-ach?
Nie ma - i to pierwsze to Adobe RGB a nie RGB.
yellowpliszka
19-08-2010, 19:52
Dzieki! Faktycznie to Adobe RGB a nie RGB;-) Znaczy te ustawienia maja znaczenie przy pstrykaniu tylko w jpg. Tak przypuszczalem.
Janusz Body
19-08-2010, 21:35
.... Znaczy te ustawienia maja znaczenie przy pstrykaniu tylko w jpg. Tak przypuszczalem.
Mają znaczenie również w RAWach. Podglądówka czyli jpeg zaszyty w RAW, który w nowych aparatach jest ogromny, jest zapisywany w ustawionej przestrzeni.
Dla bezpieczenstwa stosuj sRGB. Pozatym w wiekszosci przypadkow i tak zdjecia sa ogladane na konsumenckiej klasy panelach lcd (WTF!) ktore maja za nic prace ktora sie wklada w uzyskanie optymalnego efektu.
No tak, adobeRGB jest nieco większą przestrzenią barwną niż sRGB. Różnica nie jest duża, ale z praktyki wiem, że sRGB będzie bardziej kompatybilny z monitorem i z tym co uzyskasz na odbitkach. Piszę tu oczywiście o amatorskim zastosowaniu.
Uzycie profilu o wiekszym zakresie reprodukcji tonalnej musi miec uzasadnienie. Jaki jest sens uzywania Adobe RGB posiadajac marketowy panel Samsung'a? odpowiedz jest prosta... zaden.
Janusz Body
20-08-2010, 08:04
Uzycie profilu o wiekszym zakresie reprodukcji tonalnej musi miec uzasadnienie. Jaki jest sens uzywania Adobe RGB posiadajac marketowy panel Samsung'a? odpowiedz jest prosta... zaden.
Nie. Nieprawda. Z tym się zdecydowanie nie zgodzę. To że DZISIAJ posiadam laptoka albo monitor za 100 zł nie oznacza, że za rok nie kupię sobie lepszego monitora. Dzisiaj nawet niedrogie monitory i ekrany co lepszych laptoków mają łogromniaste gamuty. Za rok, wracając do starych zdjęć, będę klął, że nie zapisywałem ich w AdobeRGB i są wyprane z kolorów. A już dzisiaj będę klął pokazując zdjęcia znajomym na ich telewizorze.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
.
.
dodam jeszcze :-)
Gamuty aparatów już dawno przekroczyły AdobeRGB - pytanie więc powinno brzmieć dlaczego wyrzucać na śmietnik to co daje aparat? Poniżej wklejony obrazek z T&T pokazujący przestzren starego 20D na tle innych.
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.potoczek.mserwis.pl/obrazki/Gamuty.jpg )
A jak by wyglądała na tej płaszczyźnie maszyna fotolabu?
Janusz Body
20-08-2010, 10:12
A jak by wyglądała na tej płaszczyźnie maszyna fotolabu?
http://canon-board.info/showpost.php?p=855819&postcount=102
Czyli jeśli nastawiamy się na druk w labie lepiej sobie uprościć i robić zdjęcia od razu w sRGB. Bo jeśli mamy AdobeRGB to trzeba konwertować do sRGB i w efekcie kolor za każdym razem będzie inny niż podczas obróbki na etapie raw. Dobrze piszę?
Janusz Body
20-08-2010, 11:31
Czyli jeśli nastawiamy się na druk w labie lepiej sobie uprościć i robić zdjęcia od razu w sRGB. Bo jeśli mamy AdobeRGB to trzeba konwertować do sRGB i w efekcie kolor za każdym razem będzie inny niż podczas obróbki na etapie raw. Dobrze piszę?
Źle piszesz.
1. Robisz w RAW
2. Wołasz do ProPhoto - największej możliwej przestrzeni
3. Obrabiasz w PS
4. Konwertujesz do przestrzeni docelowej
5. Ewentualnie dokonujesz minimalnych korekt koloru
Zupełnie nie rozumiem dlaczego "...kolor za każdym razem będzie inny niż podczas obróbki.... Jeśli panujesz nad "gospodarką kolorami" to nie ma problemu.
Każda obróbka jest w jakimś stopniu niszcząca. Wołając do dużej przestrzeni i konwertując na końcu obróbki do profilu labu minimalizujesz straty. A co będzie jak będziesz chciał zdjęcie wydrukować na A3+ albo A2 albo 2 x 3 metry? Będziesz powtarzał całą obróbkę od nowa? Gamuty papierów - a takie formaty to już tylko można drukować - są o wiele większe od fotolabu.
1.Ale, jeśli dajmy na to obrabiam zdjęcie w LR w większej przestrzeni to dojdę do jakiegoś tam efektu, który mnie zadowala. Jeśli teraz to wszystko wyeksportuję do JPG dla labu to ten JPG będzie się trochę różnił od tego co widziałem w LR?
2. Jeśli chodzi o drukowanie w drukarni to zgadzam się, że dobry jest zapas bo i możliwości większe, ale na razie dominują chyba klasyczne laby.
Janusz Body
20-08-2010, 14:45
1.Ale, jeśli dajmy na to obrabiam zdjęcie w LR w większej przestrzeni to dojdę do jakiegoś tam efektu, który mnie zadowala. Jeśli teraz to wszystko wyeksportuję do JPG dla labu to ten JPG będzie się trochę różnił od tego co widziałem w LR?
2. Jeśli chodzi o drukowanie w drukarni to zgadzam się, że dobry jest zapas bo i możliwości większe, ale na razie dominują chyba klasyczne laby.
Nie mam siły. KONWERSJA. Z przestrzeni roboczej (ProPhoto) do docelowej (sRGB albo, lepiej, profil labu) PRZED zapisem jpega. "Wyexportowanie" z ProPhoto czy AdobeRGB do jpega może przynieść ciekawe efekty.
1.Ale, jeśli dajmy na to obrabiam zdjęcie w LR w większej przestrzeni to dojdę do jakiegoś tam efektu, który mnie zadowala. Jeśli teraz to wszystko wyeksportuję do JPG dla labu to ten JPG będzie się trochę różnił od tego co widziałem w LR?
Jeżeli nie zmienisz przestrzeni i używasz aplikacji z CMS to nic nie ma prawa się zmienić. Jeżeli zmienisz na węższą przestrzeń to zmiany (małe) będziesz widział już przy konwersji. jpg to jpg, może być w dowolnej przestrzeni.
Dzisiaj nawet niedrogie monitory i ekrany co lepszych laptoków mają łogromniaste gamuty
Bez przesady, w mainstreamie konsumenckim ( niedrogie monitory ) przepaly w detalach czy straty w cieniach sa na porzadku dziennym, nie mowiac o przesunietej gammie, czy temperaturze wyswietlanego obrazu itp.
Nie mam siły. KONWERSJA. Z przestrzeni roboczej (ProPhoto) do docelowej (sRGB albo, lepiej, profil labu) PRZED zapisem jpega. "Wyexportowanie" z ProPhoto czy AdobeRGB do jpega może przynieść ciekawe efekty.
Ty zawsze masz siłę :)
Znowu się uczepię - jak już wyeksportuję z adobeRGB to wtedy i tak muszę zrobić korektę pomijając fakt czy ten eksport przynosi ciekawe czy nie ciekawe efekty. Jeśli mamy zdjęcia krajobrazów to nie jest problem, gorzej przy portretach, bo właśnie np. kolor skóry jest tym najbardziej rozpoznawalnym na zdjęciach.
Janusz Body
20-08-2010, 22:45
Przyjmij do wiadomości istnienie słowa i czynności - KONWERSJA
http://canon-board.info/showpost.php?p=856551&postcount=35
i przeczytaj post:
http://canon-board.info/showpost.php?p=856562&postcount=36
yellowpliszka
03-09-2010, 02:19
Nie mam siły. KONWERSJA. Z przestrzeni roboczej (ProPhoto) do docelowej (sRGB albo, lepiej, profil labu) PRZED zapisem jpega. "Wyexportowanie" z ProPhoto czy AdobeRGB do jpega może przynieść ciekawe efekty.
A co robi DPP gdy z RAW-a po nacisnieciu 'batch' powstaje jpg, konwertuje czy eksportuje. I co to sa 'ciekawe efekty' bo nie lapie, choc po Polsku chyba to jest.
Janusz Body
03-09-2010, 08:40
A co robi DPP gdy z RAW-a po nacisnieciu 'batch' powstaje jpg, konwertuje czy eksportuje. I co to sa 'ciekawe efekty' bo nie lapie, choc po Polsku chyba to jest.
Weź sobie jakiś słownik języka polskiego, encyklopedię albo coś podobnego. Google też mogą być. Przeczytaj co oznacza konwersja a co to eksport. Pytasz "w kółko Macieju" o rzeczy, które są na forum opisane po dwadzieścia razy. Wystarczy poczytać i TRZEBA przeczytać. Już dość dawno pisałem Ci żebyś PRZECZYTAŁ to co jest napisane w Tips & Tricks na temat zarządzania barwą, wołania RAWów. Jak raz mało to przeczytaj kolejny i kolejny. Bez tego nie mamy płaszczyzny porozumienia.
Ciekawe w tym przypadku oznacza nieprzewidywalne dlatego ciekawe.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.