Zobacz pełną wersję : Kilka pytań i wątpliwości początkującego dot. fot. studyjnej
Witam,
To mój pierwszy post tutaj i od razu z pytaniami. No cóż, takie życie. Żeby nie przeciągać od razu przejdę do meritum.
Otóż mam w swoim posiadaniu:
- aparat Canon 500d
- 2x lampy Jinbei 250W z softboxami 60x90cm
- kit 18-55mm
- Tamron AF SP 28-75 f/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)
- czarne tło
Interesuje mnie robienie zdjęć niewielkich części garderoby jak np. czapki oraz sylwetek ludzkich.
Jako że jestem totalnym amatorem próbowałem sobie dzisiaj różnych ustawień, ażeby zdjęcia wyszły jak najbardziej pro. I co? Jestem totalnie załamany. Problemy, które napotkałem przerosły mnie i w związku z tym mam kilka pytań, które tu wypunktuję dla jasności.
1. Przy robieniu zdjęć z jedną lampą i softboxem zdjęcia wychodzą bardzo prześwietlone. Próbowałem różnych ustawień, zarówno w trybie manualnym jak i półautomatycznych. Ustawiałem na lampie różne czasy mignięcia od 1/16 do 1/1. Starałem się ustawiać czas naświetlania taki sam jak mignięcia lampy i **** - prześwietlone. Jedyna wartość przesłony jaka dawała jako takie efekty to F22! ISO było rzędu 3200 przez co zdjęcia były b. ziarniste. Co robię źle? Dodam, że odległość softboxa od celu była jakieś 1,5m. Za blisko? Może zmienić iso? Tylko, że z tym iso jest kolejne pytanie.
2. Dlaczego przy ustawieniach iso niższych niż 3200 lampa się nie wyzwala?
Dodam, że zdjęcia robiłem korzystając z EOS Utility oraz Live View. Oczywiście bez Live View lampa też się nie wyzwalała. Migała jedynie przy wartościach wyższych niż 3200.
To na razie tyle. Jeśli coś mi się przypomni będę na bieżąco pisał.
Bardzo proszę Was o pomoc.
Pozdrawiam gorąco!
2.
... Starałem się ustawiać czas naświetlania taki sam jak mignięcia lampy i **** - prześwietlone. Jedyna wartość przesłony jaka dawała jako takie efekty to F22! ISO było rzędu 3200 przez co zdjęcia były b. ziarniste. Co robię źle? ...
Łomatko! A skąd takie parametry???
W studio użyteczne iso to iso-100 (200-400 w wyjątkowych przypadkach).
Czas naświetlania zgodny z czasem synchronizacji czyli dla aps-c 1/200s-1/250s, lub nieco dłużej, ale 1/16s?
Przysłony w zależności od potrzeb żądanej sfery głębi ostrości, ja najczęściej operuję pomiędzy f/3.5-f/11.
Pod to wszystko ustawiasz moc lamp, żeby zagrało.
Dziwny pomysł: czas naświetlania taki jak czas lampy...
Hmmm... długa droga przed Tobą.
Pro to to jeszcze długo nie będzie wyglądało.
Proponuje poczytać podstawowe informacje dotyczące zależności ISO Czas Przesłona. Oraz inne podstawy fotografii.
Raczej nie uzyskasz odpowiedzi na te pytania na forum. Gdyż z tego co piszesz wychodzi, że nie posiadasz żadnej wiedzy o fotografii. A żeby zrozumieć porady należałoby je znać.
Powodzenia w zgłębianiu wiedzy.
Handelson
31-07-2010, 21:17
Bo kolega Seraf chyba pomylił czasy z mocą lampy. Faktycznie - dłuuuga droga...
O super! Właśnie o takie konkrety mi chodziło. Dziękuję Mellan.
Jak mówiłem jestem totalnym zerem i dopiero zaczynam się w to "bawić". Wszelkie tego typu rady są dla mnie jak zbawienie.
Pokażę może tył mojej lampy. Być może źle interpretuję pokrętło i nie jest to czas mignięcia lampy (niestety nie posiadam instrukcji)?
https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://aukcje.fripers.pl/lampy/dp/dp250_03.jpg)
Na co najlepiej ustawić?
A ktoś ma pomysł o co chodzi z tym wyzwalaniem lampy dopiero od iso >3200?
ej ej zostawcie chłopaka, przynajmniej próbuje. http://foto.jasiu.pl/ to moze pomóc, mimo że jest o lampach reporterskich.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
to jest moc lampy 1/1 czyli pełna moc 1/16 - 1/16 mocy itd.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
a i ISO nie powinno mieć tu znaczenia. czas migawki w aparacie od 1/200 do 1/100 ustawiaj.
sorry za te posty.
... ktoś ma pomysł o co chodzi z tym wyzwalaniem lampy dopiero od iso >3200?
A coś się uparł na te 3200?
Wraz ze zwiększaniem szybkości iso pogarsza się kontrast i wzrastają szumy - zwiększając iso uwrażliwiasz matrycę na światło. Do tego jednocześnie przymykasz przysłonę - działając wprost przeciwnie. Brak sensu i logiki.
Tak jak pisze xsardas, czytaj o zależnościach, a załapiesz. Podstawy są nawet w instrukcji.
Uparłem się ponieważ przy niższych iso lampa nie wyzwalała się. Nie wiem dlaczego:confused:
...Na co najlepiej ustawić?...
Moc lampy zmniejsza się im większym softboxem rozpraszasz. Zmniejsza się również wraz z odsunięciem lampy od obiektu. Pomijam oczywisty wpływ ustawionej przysłony, tak więc nie ma prostej recepty, wszystko zależy od potrzeb i koncepcji na zdjęcie.
Czas czy 1/100s czy 1/200s nie ma wielkiego wpływu - błysk trwa krótko. Zwiększając czas łatwiej o zarejestrowanie światła zastanego, poza błyskiem. Do tego wzrasta ryzyko poruszenia zdjęcia, w więc statyw.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
... http://foto.jasiu.pl/ to moze pomóc, mimo że jest o lampach reporterskich...
To inna sytuacja. Post serafa traktuje o fotografowaniu z błyskiem w studio, nie w plenerze.
Stronkę jak najbardziej polecam, ale chodzi w niej o sposobach na mieszanie światła błyskowego i zastanego, co wymaga większego doświadczenia.
W tym przypadku można z powodzeniem obyć się bez statywu, fotografując na dłuższych czasach, nawet 1/20s-1/30s. Tak jak wspomniałem wcześniej, błysk pozwala zamrozić ruch, a ten który wynika z długiego czasu i rejestracji zastanego może być czasem użyteczny.
Dzięki za wszystkie odpowiedzi! A jakieś pomysły co do poniższego?
2. Dlaczego przy ustawieniach iso niższych niż 3200 lampa się nie wyzwala?
Dodam, że zdjęcia robiłem korzystając z EOS Utility oraz Live View. Oczywiście bez Live View lampa też się nie wyzwalała. Migała jedynie przy wartościach wyższych niż 3200.
jak masz pod reka caly zestaw to ustaw iso 100 f/8 1/100s i moc lampy na np 1/4 i sprobuj zrobic zdjecie.
canis_lupus
31-07-2010, 22:48
A jak podłączasz lampe do aparatu?
Postaram się sprawdzić z ustawieniami podanymi przez iso.
Lampę podłączam za pomocą wyzwalacza radiowego.
A na pewno to co rejestruje aparat to jest błysk, a nie światło modelujące?
jak masz pod reka caly zestaw to ustaw iso 100 f/8 1/100s i moc lampy na np 1/4 i sprobuj zrobic zdjecie.
Zrobiłem na szybko, bez podłączania do kompa itp. Mignęła!!:grin: Tylko w czym był problem wcześniej? Macie jakieś pomysły?
Zaitsev na pewno. Wyłączałem światło modelujące jak pstrykałem fotki.
...Zaitsev na pewno. Wyłączałem światło modelujące jak pstrykałem fotki.
Zupełnie niepotrzebnie. Światło modelujące pozwala zobaczyć rozkład światła na obiekcie, pomaga w ustawieniu AF, a w momencie błysku jest automatycznie wyłączane nie biorąc udziału w scenie.
To co może zarejestrować się przypadkiem, to światło zastane z niezasłoniętych okien czy pomieszczeń, dając ew. błękitne zafarby w cieniach.
Zupełnie niepotrzebnie. Światło modelujące pozwala zobaczyć rozkład światła na obiekcie, pomaga w ustawieniu AF, a w momencie błysku jest automatycznie wyłączane nie biorąc udziału w scenie.
To co może zarejestrować się przypadkiem, to światło zastane z niezasłoniętych okien czy pomieszczeń, dając ew. błękitne zafarby w cieniach.
Chodziło mi bardziej o to czy na pewno lampa synchronizuje, bo jak przeczytałem, że zdjęcia mu wychodzą tylko przy ISO 3200 to pomyślałem, że może aparat nie synchronizuje z błyskiem i tylko łapie modelujące mimo, że lampa błyska...
problem mógł być w czasie migawki - poniżej 1/200 nie będzie synchronizował, albo przez to ze byl podłączony pod komputer (nie wiem, nie znam się)
Dzięki wszystkim za cenne rady i wskazówki. Dzisiaj kolejny dzień prób. Oczywiście standardowo - pytania:oops:
1. Od jakich nastawień zacząć? Jakie sprawdzą się przy takich warunkach?
2. Jaki ustawić WB? Wybrać któryś z przeprogramowanych czy samodzielnie dać np. 5300K (bo taką temp. mają moje lampy).
3. Które szkiełko jest odpowiedniejsze dla moich potrzeb? Kit czy ten Tamron?
4. Czy używać filtra polaryzacyjnego? Chciałbym zachować odbicia przedmiotu na podstawce akrylowej.
Pozdrawiam gorąco!
chmm, a możnaby pomyśleć, że foto studyjne jest dużo prostsze (technicznie), niż "normalne", bo wszystko ustawia się raz i pozamiatane...
tak jak kolega iso już radził: ustaw w aparacie ISO 100, czas 1/100-1/200, przysłonę f/8, na lampach moc 1/16 - i próbuj - zrób zdjęcie, obejrzyj histogram i zmieniaj (tylko i wyłącznie) moc lamp albo przysłonę - tak, żeby efekt był zadowalający i bez przepałów.
ale najważniejsze:
- aparat w trybie M (!)
- też ISO w trybie M, czyli 100 8-)
- na sanki albo w gniazdo PC (aparatu) coś, co cie zsynchronizuje z lampami studyjnymi (tu możliwości jest kilka, każdy ma swoją ulubioną)
a i ISO nie powinno mieć tu znaczenia.
yyy, czyżby? :shock:
Przysłony w zależności od potrzeb żądanej sfery głębi ostrości, ja najczęściej operuję pomiędzy f/3.5-f/11.
f/3.5?
rzadko kiedy, no chyba że masz jakieś słabsze lamy albo studio 300m2 - ja nie wiem co robię źle, ale nawet przy jednej najsłabszej (500Ws) ustawionej na minimum i z softboxem ciężko zejść poniżej f/8...
(przynajmniej jeżeli mówimy o klasycznym korzystaniu z lamp)
Zupełnie niepotrzebnie. Światło modelujące pozwala zobaczyć rozkład światła na obiekcie, pomaga w ustawieniu AF
ooo, dzięki, wreszcie mnie ktoś poparł, że w studio może być problem z ustawieniem AF - to w temacie braku wyzwalaczy radiowych ze wspomaganiem AF :roll:
Tylko w czym był problem wcześniej? Macie jakieś pomysły?
oczywiście: w fotografującym :lol:
problem mógł być w czasie migawki - poniżej 1/200 nie będzie synchronizował
będzie, będzie 8)
sam wczoraj robiłem w studio foty z czasem 1/4000 f/1.4 - przy 4 lampach.
jedynie WB trochę wariuje.
ale to już zupełnie inna bajka.
mxw swoje wlasne studio, czy wynajmujesz? mozesz na pw odpisac:)
mowilem ze sie nie znam ;P ale skoro nie wyzwalało to może coś jednak jest z tym synchro. a i ISO nie powinno miec znaczenia, czyt.: ustaw 100 i zostaw ;D
Zauważyłem, że lampa nie wyzwala się przy włączonym live view.
Ktoś miał tu już podobny problem. http://canon-board.info/showthread.php?p=747030
Dzięki Waszym sugestiom zdjęcia wychodzą już o wieeele lepsze :) Niebo a ziemia z tym co było wcześniej. Jednak cały czas mam problem z WB. Robię zdjęcie białej czapce z brudnymi plamami i owych plam prawie w ogóle nie widać. Poza tym wydaje mi się, że zdjęcia są ciut nieostre.
Przykładowo (nie zwracajcie uwagi na tło i podstawkę;) :
http://yfrog.com/3t78395598j
ja tam plamy widzę - wyreguluj monitor
Z tym że one są ciemniejsze i bardziej żółte. Czapka na brzegach też jest żółtawa, a nie widać tego na zdjęciu.
Chciałbym osiągnąć efekt tego typu http://caliroots.com/data/product/images/208102010025115512805325_L.jpg
Moim zdjęciom daleko do tych niestety. Da się osiągnąć taki rezultat bez obróbki w ps? Jak widać tło jest całkiem czarne. Nie widać granicy pomiędzy podstawką a tłem. Kolory żywe, a zdjęcie megaostre.
ale to pewnie było robione na 5DII albo 1Ds i elżbietą 100 2.8 L albo cos w tym guście
na pewno nie kitem
e tam kit też by dał rade. 55mm f/11 i jazda. ta podstawka jakby bardziej lustrzana wyszła.
Da się osiągnąć taki rezultat bez obróbki w ps? Jak widać tło jest całkiem czarne. Nie widać granicy pomiędzy podstawką a tłem. Kolory żywe, a zdjęcie megaostre.
oczywiście, że się da - i kitem i bez psa 8-)
tylko rób w RAW, powalcz z WB i kontrastem w DPP, i potem wyostrzaj po pomniejszeniu JPG - na początek spokojnie wystarczy.
@Loome: wszystko masz w tym wątku, sprawa wciąż aktualna, a jedynie jakby... porządek w studio większy ;-)
http://canon-board.info/showthread.php?t=44095
Będę kombinował z tymi rawami. Dzięki za radę.
http://yfrog.com/8377329876j
Jak na razie na szybko filetowy kaszkiecik w jpg + trochę zabawy w ps. Bez wczuwania się, tak na odwal się trochę. Wydaje mi się, że prawa strona czapki jest niedoświetlona. Jak ogólnie oceniacie to zdjęcie? Ujdzie? Co do poprawy?
Tło wygumkowałem + ściemnianie, zmniejszyłem jasność obrazu i zwiększyłem kontrast oraz nasycenie + dodatkowo wyostrzanie. Innych pomysłów nie miałem.
ciemne
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
i wypychaj te czapki czymś
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.