PDA

Zobacz pełną wersję : Kiedy F/8 A kiedy F/11 ?

roger09
27-06-2010, 14:47
Witam, nie ukrywan iż jestem początkujacym amatorem. Wlaśnie zakończylem wnikniwą analize książki "Ekespozycja bez tajemnic" pana Petersona.

Znalazlem tam wiele ciekawych rad i sugestii oraz wiele odpowiedzi na moje pytania. Ale interesuje mnie jeszcze jedna rzecz, na którą nie znalazlem odpowiedzi.

Chodzi o to że w rozdziale opisującym przysłony autor nazywa przysłony F/8 i F/11, przyslonami "kogo to obchodzi" dlatego iż uważa jest te przyslony dają nejlepszą głębie ostrosci gdy wszystko obiekty w kadrze znajduja sie w jednej odległości(także nieskończoności) np muszla leżąca na plaży na tle piasku lub portret na tle ściany.

I tu sie pojawia moje pytane Kiedy F/8 a kiedy F/11 wiem że wiąze sie to z różnymi czasami naświetlania ale w tym wypadku bedzie to zmiana bardzo niewielka. I nie wiem w jakich warunkach zdecydować sie an f/8 a w jakich na F/11 ?

Grzesiek_PL
27-06-2010, 14:56
Poczytaj jeszcze jakieś książki :) na google poszukaj "głębia ostrości a przysłona"...

sirgerwazy
27-06-2010, 14:57
dzięki przysłonie regulujesz glebie ostrości.
dla f8 będzie mniejsza niz dla f11
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
link do kalkulatora ktorym mozesz sobie obliczyc jakie jest GO

pozdrawiam

irekaro
27-06-2010, 15:14
ja tam używam f8 jak daję czas 1/250 a f11 jak 1/125 . najlepiej jest jak się robi lustrzanymi obiektywami, wtedy nie trzeba myśleć nad przysłoną - bo jej nie ma.

zaitsev
27-06-2010, 15:28
I tu sie pojawia moje pytane Kiedy F/8 a kiedy F/11 wiem że wiąze sie to z różnymi czasami naświetlania ale w tym wypadku bedzie to zmiana bardzo niewielka. I nie wiem w jakich warunkach zdecydować sie an f/8 a w jakich na F/11 ?
Gdy masz mniej światła - zdecydowanie f/8. Piszesz, że niewielka różnica czasu. Dla niektórych to jest gigantyczna różnica czasu. Szczególnie w kiepskich warunkach.