PDA

Zobacz pełną wersję : portret w czasie zachodu słońca



Clutch
28-02-2009, 12:31
Witam


Przeczytałem ostatnio w książce Scotta Kelby'ego "Sekrety mistrza fotografii" o portrecie robionym podczas zachodu słońca.Chodzi o to żeby postać nie była tylko "czarnym konturem" -jeśli zrobimy zdjęcie bez lampy i żeby postać nie była przejaskrawiona "wyprana z naturalnych kolorów" jeśli tej uzyjemy.
Co radzi Kelby?:
1) wyłączyć lampe
2)skierować obiektyw w tło (niebo)
3)wcisnąć spust migawki do połowy (ewentualnie włączyć blokade ekspozycji-AE)
4)właczyć lampe i wycelować w postać
5) zrobić zdjęcie

Proste...ale
Próbowałem zrobić to moim 450d ( nie w warunkach zachodzącego słońca).
Zamknałem wbudowaną lampe,skierowałem obiektyw w inne tło,właczyłem przycisk "*"(w canonie AE),skierowałem obiektyw na inne tło i uruchomiłem przyciskiem wbudowaną lampe.W wizjerze pojawił sie znaczek "*"(czyli wydaje sie wszystko ok)Jednak tuż po tym jak wysunałem wbudowaną lampe automatycznie zmienił sie czas naświetlania...
Czy to tak ma być?

Czy może ten tekst dotyczy tylko zewnetrznej lampy błyskowej?

optick
28-02-2009, 12:42
A w jakich trybach pracowałeś ? Rozumiem, że ostatni zabieg w MANUAL ?

W Trybie manualnym nic nie powinno sie Tobie przestawić :)


No i na koniec powinieneś ustawić też siłę błysku .. powiedzmy zmniejszyć o dwie działki i ustawić błysk na drugą kurtynę .. (tego z wbudowaną chyba nie zrobimy, chodź zmianę siły błysku chyba tak)

krzysztofr
28-02-2009, 13:09
Czas naświetlania może się zmienić jeżeli ustawiłeś krótszy niż 1/200.
Spróbuj tak:
Ustaw tryb manualny.
Skieruj aparat na tło za obiektem i ustaw prawidłową ekspozycję.
Otwórz lampę wbudowaną.
Ustaw pomiar lampy wbudowanej na wielosegmentowy.
Zrób zdjęcie.
Jeżeli postać będzie przepalona/niedoświetlona - skoryguj ekspozycję lampy.

Clutch
28-02-2009, 13:47
hmm robiłem to w trybie Av.teraz w manualu niestety nie włacza sie AE (tzn jak wciskam "*" nie wyswietla sie w wizjerze...:/ musze chyba doczytać jeszcze instrukcje...

krzysztofr
28-02-2009, 14:01
Bo w trybie manualnym wszystkie parametry ustawia się ręcznie (iso, przesłona, migawka) :)

Clutch
28-02-2009, 14:09
Bo w trybie manualnym wszystkie parametry ustawia się ręcznie (iso, przesłona, migawka) :)


tak o tym wiem

czyli rozumiem że dokonuje pomiaru powiedzmy w trybie Av (zapamietuje parametry) i przelaczam sie do manuala i ustawiam wczesniej zmierzone wartości.(tylko po co w tym wypadku blokada ekspozycji..)skoro i tak musze zmienic potem tryb fotografowania.(wartosci zapamietane w trybie półautomatycznym nie zostana zapamietane przesz aparat-jesli tuż po pomiarze przełacze sie na manuala?
Rozumiem że w trybie M nie można ustawić AE za pomocą przycisku "*"?
Sorry za te "trudne" (dla niektórych śmieszne) pytania dopero sie ucze :-D
Ale kto nie pyta nie błądzi:-D

krzysztofr
28-02-2009, 14:45
Nie musisz przełączać do Av. W przypadku korzystania z lampy lepiej używać trybu manualnego, gdyż daje pełną kontrolę nad zdjęciem.
Na dole wizjera masz drabinkę ekspozycji (od -2 do +2). Parametry ustawiasz tak aby migający wskaźnik wskazywał 0 (środek drabinki).
Ogólnie zacznij od iso 100 i czasu naświetlania 1/200, przesłonę domknij tak żeby ekspozycja była prawidłowa.

Krismar72
28-02-2009, 15:09
i ustawić błysk na drugą kurtynę ..
A to niby w jakim celu przy portrecie? Chyba, że fotografujemy przy użyciu lampy obiekt (osobę) w ruchu.

robgr85
28-02-2009, 15:17
Chodzi o to żeby postać nie była tylko "czarnym konturem" -jeśli zrobimy zdjęcie bez lampy i żeby postać nie była przejaskrawiona "wyprana z naturalnych kolorów" jeśli tej uzyjemy.


Najprostszym rozwiązaniem problemu jest lampa z założonym filtrem CTO (lub jakąś słabszą wersją, np 1/4 lub 1/2).

Pozdrawiam,

Krismar72
28-02-2009, 15:21
Nie wiem co tam Pan Kelby napisał. W ostatnie wakacje robiłem podobne portrety w scenerii zachodzącego słońca. Generalnie tak jak wcześniej Koledzy radzili - zmierz ekspozycję dla tła, najlepiej w trybie manualnym; ustaw stosowną kombinację przysłony i czasu dla tej ekspozycji, pamiętając by czas nie był krótszy niż czas synchronizacji dla błysku w Twoim korpusie (może się okazać nawet przy ISO 100, że liczba przysłony będzie relatywnie duża rzędu 11, 13). Otwórz lampę, wprowadź ujemną korektę dla błysku, zaczynając od -2, wykadruj i zrób zdjęcie, a najlepiej całą serię, zmieniając wartości korekty dla błysku, a nawet korygując +/- wartości ekspozycji dla tła (światła zastanego). W serii kilku, kilkunastu zdjęć któreś na pewno okaże się optymalne.

Clutch
01-03-2009, 00:13
Zrobie taj jak radziliście.Dzieki wszystkim za odpowiedzi

aleks
02-03-2009, 12:46
I pochwal się efektami :)

anzelm-74
04-03-2009, 22:47
Podobno jest jeszcze taka opcja. Trzeba podejść do fotografowanej osoby i zmierzyć światło tylko na twarzy, wcisnąć blokadę ekspozycji, przekadrować i powinno wyjść cacy. Tako rzecze Bryan Peterson.

Biperek
04-03-2009, 23:27
A nie można tego zrobić na pomiarze punktowym? Mierzę na niebo - blokuję (pilnując czasu, żeby nie zejść poniżej 1/200, lampa zewnętrzna z HSS powala nam o tym zapomnieć) i wyzwalać z fleszem przy pomiarze punktowym ustawionym na twarz ? Oczywiście korekta błysku w razie potrzeby.

mxw
05-03-2009, 00:05
Co radzi Kelby?:
1) wyłączyć lampe
2)skierować obiektyw w tło (niebo)
3)wcisnąć spust migawki do połowy (ewentualnie włączyć blokade ekspozycji-AE)
4)właczyć lampe i wycelować w postać
5) zrobić zdjęcie
a nie prościej użyć trybu M?
no chyba, że tekst dotyczył kompaktów bez M... :roll:


Czy może ten tekst dotyczy tylko zewnetrznej lampy błyskowej?
w trybie M można to robić tak samo z zewnętrzną lampą jak i z wewnętrzną.


Rozumiem że w trybie M nie można ustawić AE za pomocą przycisku "*"?
nie można - bo w trybie M nie ma AE (bo jest M :wink:)

za to w trybie M przycisk "*" dotyczy blokady ekspozycji lampy błyskowej (FEL, gdy jest włączona) i to jest właśnie cały bajer takich zdjęć. 8-)



A nie można tego zrobić na pomiarze punktowym? Mierzę na niebo - blokuję (pilnując czasu, żeby nie zejść poniżej 1/200, lampa zewnętrzna z HSS powala nam o tym zapomnieć) i wyzwalać z fleszem przy pomiarze punktowym ustawionym na twarz ? Oczywiście korekta błysku w razie potrzeby.
oczywiście że punktowo, ale wyliczyłeś tu dwie blokady ekspozycji, a to se ne da pane havranek 8-)

najprościej, jak wszyscy radzą, użyć trybu M, który ustawiamy na tło (na niebo), a następnie użyć blokady FEL punktowo na twarz i oczywiście korekta lampy na 0...-1...-2 w zależności od upodobań i mamy jakiś efekt.

przykładowe zdjęcie, które właśnie wrzuciłem do wątku o dzieciach:

1/4000 (HSS) f/4.0 iso100 lampa zewnętrzna + stofen (chyba -2ev) szkło: EF 28mm f/1.8


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://mxw.republika.pl/cb/IMG_50935_web.JPG)

robgr85
05-03-2009, 00:34
A nie można tego zrobić na pomiarze punktowym? Mierzę na niebo - blokuję (pilnując czasu, żeby nie zejść poniżej 1/200, lampa zewnętrzna z HSS powala nam o tym zapomnieć) i wyzwalać z fleszem przy pomiarze punktowym ustawionym na twarz ? Oczywiście korekta błysku w razie potrzeby.

Wszystko super, ale autorowi chodzi o fotografię podczas zachodu słońca dlatego:

- lepiej aby czas naświetlania był dłuższy niż 1/200s, aby uchwycić ładne światło zastane emitowane przez zachodzące słońce,
- trzeba dostosować temp barwy lampy błyskowej do barwy zachodzącego słońca (filtr),

Biperek
05-03-2009, 00:35
To nie mogę pomiaru światła powiązać z bocznym punktem ustawiania ostrości? Pytam poważnie. Dotąd byłem przekonany, że mogę i dlatego zaproponowałem tą metodę. Mierzę na niebo, blokuję, ostrzę używając punktu AF pokrywającego się z twarzą (skórą). Moim zdaniem druga blokada nie jest tu potrzebna. Jeśli jestem w błędzie to mnie oświećcie.
Zdjęcie zrobione dokładnie opisanym przeze mnie sposobem. Co prawda nie canon (wtedy jeszcze hybryda Minolta A1) i nie zachód, ale cień od gęstych drzew był potworny i pierwszy plan w porównaniu z tłem był praktycznie ciemnością.


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://grono.net.s3.amazonaws.com/gallery-73843507.jpg)

Zmierzyłem światło na wodę w tle, przekadrowałem na postać na pierwszym planie mając na nią ustawiony punkt ostrzenia i pomiar punktowy. Wyzwoliłem migawkę z fleszem skierowanym w górę z założonym ekranem odbijającym. Wybaczcie siermiężną obróbkę (zdjęcie trochę zbyt mocno wygładzone), ale to był początek mojej drogi z PS.

darkowi
05-03-2009, 05:08
Wybaczcie siermiężną obróbkę (zdjęcie trochę zbyt mocno wygładzone), ale to był początek mojej drogi z PS.

Bardzo dobrze wykombinowane z tym doświetleniem.
Co do obróbki, to bardziej przeszkadza mi kolor skóry - jeśli pozwolisz, to zamiast opisu pokażę korektę na fragmencie:


https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://img300.imageshack.us/img300/8551/gallery7384350701.jpg)

Biperek
05-03-2009, 12:54
Bardzo dobrze wykombinowane z tym doświetleniem.
Co do obróbki, to bardziej przeszkadza mi kolor skóry...

Kolor skóry to szczegół z punktu widzenie głównego problemu. Oczywiście ważny, ale dyskusyjny. Problemem może tu być skalibrowanie monitora, a raczej brak tej kalibracji. Mój monitor nie jest skalibrowany i się nie upieram, pewnie masz rację. Na odbitce jest OK, ale to może być (i pewnie jest) zasługa laboludka.
Nadal nie ma odpowiedzi na zadane przeze mnie pytanie: czy punkt pomiaru światła jest powiązany z punktem pomiaru ostrości w naszych canonach ?
Niech wypowie się ktoś, kto jest pewien odpowiedzi.

krzysztofr
05-03-2009, 21:10
Tak, ale tylko w pomiarze wielosegmentowym.

Biperek
05-03-2009, 21:54
No to faktycznie pozostaje tylko tryb manualny.

Artur79
06-03-2009, 14:02
Nadal nie ma odpowiedzi na zadane przeze mnie pytanie: czy punkt pomiaru światła jest powiązany z punktem pomiaru ostrości w naszych canonach ?
punkt pomiaru ostrosci, tzn chodzi o ta wybrana jedna z 9 ciu kratek autofocusa ? tak sie chce upewnic

Biperek
06-03-2009, 14:17
punkt pomiaru ostrosci, tzn chodzi o ta wybrana jedna z 9 ciu kratek autofocusa ? tak sie chce upewnic

Dokładnie o to chodzi.

Artur79
06-03-2009, 14:51
dzieki, czyli rozumiem ze jesli chce uzyc innego musze pobrac z aktywnego, zablokowac ekspozycje i przekadrowac ?