Zobacz pełną wersję : Obiektyw do fotografowania pociągów
wojtas210
01-02-2009, 20:16
Witam serdecznie
Jestem nowym uzytkownikiem i prosiłbym o podpowiedź w takim temacie.
Mam zamiar kupić puszkę Canona EOS 450D, myslę że na początek wystarczy po przesiadce z Zenita:) Do tego chciałbym kupić póki co jeden w miarę uniwersalny obiektyw. Głównie się zajmuję fotografowaniem pociągów, więc dobrze by było żeby obiektyw był w miarę szybki, jasny i dobrze ostrzył, no i miał stabilizację. Wiadomo że jak obiekt stoi to większego problemu nie ma, ale jeśli się porusza to już trzeba pilnować aby zrobić dobre ujęcie.
Myślałem o takich obiektywach jak:
- Canon 17-85 IS
- Canon 24-105 IS
- Canon 28-135 IS
- Sigma 17-70
Problem w tym że ten 24-105 chyba troszkę jest za drogi a Sigma podobno nie jest tak szybka jak pozostałe obiektywy.
A może jest jeszcze inny o którym nie wiem a nadawał by się dobrze do tych celów. Większego nie biorę pod uwagę bo powyżej 120 mm fotek w tej dziedzinie raczej się nie robi.
Będę wdzięczny za każdą uwagę.
Pozdrawiam
A mi się wydawało, że do pociągów używa się dość szerokich obiektywów, niekoniecznie bardzo jasnych... Może jeszcze Canon 17-40?
te pociągi będziesz gonił w ruchu czy focił na bocznicy? jak 1. to bez sensu IS, jak 2. to przyda się szeroki (17mm)
Do tego chciałbym kupić póki co jeden w miarę uniwersalny obiektyw. Głównie się zajmuję fotografowaniem pociągów, więc dobrze by było żeby obiektyw był w miarę szybki, jasny i dobrze ostrzył, no i miał stabilizację. Wiadomo że jak obiekt stoi to większego problemu nie ma, ale jeśli się porusza to już trzeba pilnować aby zrobić dobre ujęcie.
IMHO..na odwrót ;) jeśli stoi stabilizacja Ci się przyda, ale przy poruszaniu się już niekoniecznie. zdjęcia będą raczej w dobrych warunkach więc bardzo jasne światło nie jest chyba aż takim priorytetem, ale to sam wiesz najlepiej. najpierw trzeba dobrze przeanalizować swoje potrzeby :)
czego byś nie focił to w sigmę się nie pchaj. ciekawy temat. ja obstawiałbym C17-40, lub 28-135IS tylko nie wiem czy nie za wąsko. miałem przez pare dni C18-200IS którego dostałem jako kit do 50D i powiem, że mnie zaskoczył pozytywnie. szkoda, że nie ma testu na optyczne ale rozdzielczość wydawalo mi się, że ma dobrą. ja sprzedałem bo dla mnie za ciemny ale ty jasnych nie potrzebujesz, więc rozważ.
Popadacie tu w jakieś skrajności. Gdybym wybierał się fotografować pociągi to zabrałbym 17-40 i 70-200. Dlaczego bo właśnie takie szkła mam. Ale gdybym miał 18-55, albo 24-70 albo którykolwiek z w/w to bym właśnie go zabrał.
Chodzi o to, że wiedząc co mam w torbie to poszukam takiego miejsca do fotografowania aby zrobić takie foty o jakich myślę.
Nie uwierzę w to, że jedno szkło będzie dobre a inne się nie nada.
Fotografowanie pociągów to bardzo ogólne pojęcie. W ruchu czy na postoju, plany ogólne czy detale, z daleka czy można podejść itd.
Podsumowując z tych szkieł które wymienił autor wątku każde jedno nadaje się znakomicie z tym, że jeśli ma to być jedyne szkło wziąłbym 17-85.
fiszaj zenek 2,8/16 :D
http://senner.deviantart.com/art/fisheye-850kN-89778160
wojtas210
02-02-2009, 19:29
Wielkie dzięki za wszystkie uwagi. Może trochę rozszerzę swoją wypowiedź.
te pociągi będziesz gonił w ruchu czy focił na bocznicy? jak 1. to bez sensu IS, jak 2. to przyda się szeroki (17mm)
I tak i tak. Tutaj nie ma reguły. Jak stoi to przeważnie na stacjach czy bocznicach ale myslę że więcej będzie w ruchu na szlaku.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Popadacie tu w jakieś skrajności. Gdybym wybierał się fotografować pociągi to zabrałbym 17-40 i 70-200. Dlaczego bo właśnie takie szkła mam. Ale gdybym miał 18-55, albo 24-70 albo którykolwiek z w/w to bym właśnie go zabrał.
Chodzi o to, że wiedząc co mam w torbie to poszukam takiego miejsca do fotografowania aby zrobić takie foty o jakich myślę.
Nie uwierzę w to, że jedno szkło będzie dobre a inne się nie nada.
Fotografowanie pociągów to bardzo ogólne pojęcie. W ruchu czy na postoju, plany ogólne czy detale, z daleka czy można podejść itd.
Podsumowując z tych szkieł które wymienił autor wątku każde jedno nadaje się znakomicie z tym, że jeśli ma to być jedyne szkło wziąłbym 17-85.
Zgadzam się, masz rację. Nie ma tutaj jednego cudownego obiektywu, który byłby dobry na wszystko. Zawsze podczas robienia zdjęć może się okazać, że czegoś akurat brakuje w danym momencie. Zawsze powinno się dostosowywać sprzęt do możliwości. Pytając o wybór obiektywu, miałem na mysli raczej to czy jest technicznie dobry do wykonywania tego rodzaju zdjęć. Jeżeli chodzi o ten 17-40 to nie wiem czy będzie mnie na niego stać, natomiast właśnie od początku myślałem o tym 17-85, ale słyszałem o nim dość kiepskie opinie i dlatego tak się zastanawiam. Co do 28-135 to o nim nic nie wiem.
Jeszcze słówko o warunkach w których będę robił foty, to zdecydowanie będą w dobrych warunkach dziennych, aczkolwiek jak mamy taką pogodę pochmurną jak teraz to warunki oświetleniowe są nie najlepsze. Owszem planuję też jakieś fotki nocne, np. jak pociąg stoi. Oraz także mogą się zdarzyć na jakichś halach, gdzie jest ciasno i raczej dość ciemno. Jeżeli tylko ten 17-85 sobie spokojnie poradzi w takich warunkach to śmiało go wezmę.
... gdzie jest ciasno i raczej dość ciemno. Jeżeli tylko ten 17-85 sobie spokojnie poradzi w takich warunkach to śmiało go wezmę.
Jak zabierzesz statyw to sobie poradzi.
pociągi są długie więc nic Ci po jasym obiektywie, który i tak musisz przymknąć by uzyskać głębię ostrości. ja przy polecaniu obiektywu mogę się opierać wyłącznie o testy na optyczne, tak więc 17-85 odpada, bardzo dobrze wypada kit 18-55 IS oraz 28-135 IS.
MacGyver
02-02-2009, 21:52
Ciężko będzie dobrać jednego obiektywu, który spełni Twoje oczekiwania. Stabilizacja w tych które wymieniłeś nie nadaje się do fotografowania ruchomych obiektów, gdyż nie ma możliwości wyłączenia poziomej składowej stabilizacji (tryb 2, stabilizacja tylko w pionie). Najtańszym rozwiązaniem ze stabilizacją pozwalającą na fotografowanie obiektów w ruchu są EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS lub EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS (nowa technologia stabilizacji, panoramowanie wykrywane jest automatycznie, bez konieczności przełączania trybu przez użytkownika).
wojtas210
02-02-2009, 22:42
LemonR masz rację, tylko co to za udogodnienie, jeśli trzeba zabierać statyw. Ze statywem to pewnie i od biedy mój Zenit by jakąś fotkę zrobił. Chciałem sobie po prostu ułatwić życie :)
Irekaro no tak żeby uzyskać jakąś ostrość to trzeba przymknąć przysłonę, czyli mówisz że jednak 28-135 byłby lepszy.
MacGyver teraz to już mnie zbiłeś z tropu całkowicie. Czyli wszystkie te obiektywy co wymieniłem na początku postu nie nadają się do fotografowania pociągów w ruchu? Bo nie chciałbym kupić czegoś co się potem okaże nieprzydatne w danym temacie. Nie wiedziałem że taki trudny wybór będzie...:)
Tak jak napisał LemonR.Trzeba wykorzystać szkła które masz.Innej możliwosci nie ma. :smile:.Do pociągów mozna używac wszystkich istniejących ~~ 70 szkiel C EF.Bo w ruchu,w postoju,zewnatrz,wewnątrz,w dzień,w nocy,dokumentalne,artystyczne,a architektura stare parowozownie,faktura żeliwa,maszyniści itp,itd. Ja lubię stare parowozy :smile: .Piszesz że nie używasz statywu aby sobie ułatwić.Ja używam statywu własnie po to aby sobie ułatwić.:smile:Pozdrawiam,pomyslnych łowów.
Kup aparat z kitem, po kilku wyprawach zorientujesz się czego Ci brakuje. To chyba najtańsze rozwiązanie.
trochę sztuki
http://www.przybylski.republika.pl/zdarzenia.htm
http://www.przybylski.republika.pl/lokomotywy.htm
MacGyver
03-02-2009, 00:35
Tak jak napisał janmar (przy okazji, pozdrawiam Marku :-)) do pewnej wybranej grupy ujęć nada się każdy z nich. Miałem na myśli wyłącznie to że bezużyteczna będzie stabilizacja (przy włączonej poziomo-pionowej, a inaczej w wymienionych szkłach sie nie da) obraz wyjdzie bardziej rozmazany niż bez stabilizacji.
Ja wykorzystuje do zdjęć pociągów EF 70-200 f/4 L USM. W 90% jest dla mnie wystarczający. Czasem podpinam EF 28-135 3.5-5.6 IS USM. Kilka moich zdjęć
http://rail.phototrans.eu/autobusy.php?s=5014&twb1=t&autor_id=320&send_data=Send
oraz przykład zdjęcia wykonanego obiektywem 28-135 3.5-5.6 IS USM http://rail.phototrans.eu/14,23129,0.html
wojtas210
03-02-2009, 17:31
No właśnie póki co nie mam jeszcze żadnego obiektywu, stąd było moje zapytanie o jego wybór. Być może na razie kupię kita tak jak napisał oxydum, a jak się oswoję z tematem to już będę wiedział co mi potrzeba.
Fajnie że odezwał się ktoś kto się zajmuje podobną tematyką.
Suns23, zdjęcia są w porządku. Właśnie o takie coś mi chodziło. Lubię robić fotki na szlaku. A jak ze stabilizacją? Nie miałeś problemu z ujęciem pociągu podczas ruchu?
Sądzę, że będziesz zmuszony trochę przymykać obiektyw, aby mieć łądną głębię ostrości. Wtedy polecam 17-85 ale obowiązkowo z statywem :!: Ewentualnie jak chcesz mieć coś uniwersalnego, to zastanów się nad 18-200. Uwierz jednemu z przedmówców, że statyw pomaga a nie utrudnia (tym bardziej w zdjęciach nocnych a o takich chyba też wspominałeś).
wojtas210
03-02-2009, 22:18
Jago ja wierzę i zgadzam się że statyw pomaga,a w zdjęciach nocnych to raczej jest podstawa. Chodzi mi o zdjęcia w dzień na szlaku, bo rzadko się zdarza by ktoś robił fotki pociągów ze statywem, tym bardziej, że przeważnie na szlaku człowiek się przemieszcza a nie stoi w jednym miejscu i taka wycieczka kilkanaście kilometrów z dodatkowym balastem nie jest zbyt przyjemna. Jeżeli lustrzanką cyfrową nie mogę zrobić takiego zdjęcia z ręki, to już chyba wolę pozostać przy analogu, tu raczej problemów nie miałem...:)
Nie mam żadnych problemów ze "złapaniem" pociągu w ruchu. Najważniejszy jest odpowiedni czas migawki. Stabilizacji praktycznie nie używam.
Wojtas, Ty chyba nie czaisz o co wogóle biega w stabilizacji? To "magiczne" coś stabilizuje optyke obiektywu i drgania jakie nań wpływają (np. jak Ci sie łapa trzesie) a nie ustabilizuje Ci w zaden sposob obiektów które są w ruchu! Za duzo reklam chyba sie na oglądałeś...
wojtas210
04-02-2009, 17:51
Hehe, no wiesz jakby stabilizacja miała stabilizować obiekty w ruchu to nie istniało by w w ogóle pojęcie " pociąg w ruchu". Ale wezmę pod uwagę Twoje słowa, bo czasem lubię łyknąć browara, a masz rację z trzęsącą łapą wszystko zepsuje:) A reklam nie oglądam, nie mam na to czasu...
Twoja ostatnia wypowiedź mija sie troche z tym co pisałeś w pierwszym poście:
żeby obiektyw był w miarę szybki, jasny i dobrze ostrzył, no i miał stabilizację. Wiadomo że jak obiekt stoi to większego problemu nie ma, ale jeśli się porusza to już trzeba pilnować aby zrobić dobre ujęcie.
a jedno z drugim, jakby nie patrzec, nie ma nic wspólnego.
ja pociagi foce zwykle kitem (akurat mam z IS, ale to bez znaczenia), czasami tele -mam w opolu takie jedno miejsce, gdzie nie da sie podejsc (wjazd na most na odrze, foce z drugiego brzegu). kit jest w sam raz, jak sie stoi blisko torow.
p.s. wejdz sobie na GMFK, tak po pierwsze poprzegladaj fotki w galeriii zobacz czym byly robione, a po drugie popytaj na tamtejszym forum - mysle, ze ludzie ktorzy sie tym zajmuja na codzien tez Ci cos doradza.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.