PDA

Zobacz pełną wersję : Oświetlenie dla chroma key



bundy
22-01-2009, 21:31
Pytanko do studyjnych praktyków z doświadczeniem w pracy z green screen'em - jak optymalnie oświetlić scenę, żeby grafik wycinający później postać miał jak najmniej roboty? Równomierne oświetlenie tła jest oczywiste - realizowałem je 4 lampami: 2 softy (120x80) + 2 reflektory (do doświetlenia dolnych partii tła). Model świecony softem i octaboxem. Niestety brakło mi w tej konfiguracji lampy do poświecenia włosów. Efekt zdjęciowy jest niezły, ale mam wrażenie, że brak górnego oświetlenia włosów nieco utrudnia ich precyzyjne wyszparowanie (użyłem Color Range w PS), a na krawędziach postaci pojawia się zielona poświata (od tła?).

micles
22-01-2009, 22:27
Włosy zawsze będą problemem, widać to nawet w lepszych magazynach, czasami graficy po prostu ścinają równo tak jak im to się widzi i się za bardzo nie przejmują.

Jeżeli tylko możesz, to staraj się, aby włosy były "w kupie" - czyli brak prześwitów, szpar itp. Oświetlenie moim zdaniem nie gra tu dużej roli.

bundy
22-01-2009, 22:33
Piszesz to na podstawie praktyki i własnych doświadczeń? ;-)
Oświetlenie ma tutaj wielkie znaczenie z punktu widzenia dalszej pracy grafika, bo zupełnie inaczej wycina się z równomiernie oświetlonego tła, a inaczej z oświeconego "w cały świat". Bardziej chodzi mi tutaj o kwestie oświetlenia samej postaci właśnie pod kątem szparowania na green screenie.
A co do trzymania włosów "w kupie", to jak Twoim zdaniem zrobić to w przypadku "burzy loków"? ;-) Przylizać na gładko przed zdjęciem czy obciąć w PSie? ;-)

pawel-foto
22-01-2009, 22:38
Włosy zawsze będą problemem, widać to nawet w lepszych magazynach, czasami graficy po prostu ścinają równo tak jak im to się widzi i się za bardzo nie przejmują.

Jeżeli tylko możesz, to staraj się, aby włosy były "w kupie" - czyli brak prześwitów, szpar itp. Oświetlenie moim zdaniem nie gra tu dużej roli.
Bo włosów najlepiej nie wycinać tylko pojechać na warstwach a wyjdą same!

artprof
22-01-2009, 23:08
...pojechać na warstwach a wyjdą same!
mógłbyś to kapkę rozwinąć?;)
ja do odcięcia tła używam w PS różdżki, jeżeli tło jest jednolite i równomiernie oświetlone.

Mellan
22-01-2009, 23:11
... a na krawędziach postaci pojawia się zielona poświata (od tła?).
Jasne, że od tła.
Próbowałem swego czasu robić rośliny na niebieskim tle, by móc je później łatwo wyseparować. Zarzuciłem temat jednak. Tło "wświecało" się mniej lub bardziej szczególnie w jasne barwy, o problemach z krawędziami nie wspominając.
Color range jest tylko pozornie dobrym wyjściem, wystarczy rzucić efekt na biały czy czarny podkład by zobaczyć niedoskonałości bez względu na siłę zaznaczenia. Później gumka-myszka, następnie kilkakrotne zduplikowanie warstw dla wzmocnienia i coś tam było.

Ostatecznie wróciłem jednak do białego kartonu.

bundy
22-01-2009, 23:11
Panowie, mnie nie chodzi o technikę szparowania postaci w szopie, bo ja tylko produkuję materiał dla grafika i to jest już jego zmartwienie, co z tym zrobi. Chodzi mi o przygotowanie materiału optymalnie przygotowanego do wycinania z zielonego tła, a trzeba zrealizować w studiu oświetleniem.

micles
22-01-2009, 23:28
Z własnych praktyk i z obserwacji gazet i magazynów mogę powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem jest :
a) jak najmniej chropowatości/skomplikowaności na krawędziach postaci (w/w loki)
b) zastosowanie tła w kolorze, który będzie później pod tą postac podklejony
c) zaniechanie zdjęć na greenscreenie i zrobienie ich na realu

Rosicky
22-01-2009, 23:32
poswiata od tla, im bardziej doswietlone, tym dalej postac musi od niego stac.

bundy
22-01-2009, 23:34
Z własnych praktyk i z obserwacji gazet i magazynów mogę powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem jest :
a) jak najmniej chropowatości/skomplikowaności na krawędziach postaci (w/w loki)
b) zastosowanie tła w kolorze, który będzie później pod tą postac podklejony
c) zaniechanie zdjęć na greenscreenie i zrobienie ich na realu

ad. a) Błagam...daj spokój z takimi radami :-) Ja focę modela, którego mi podsyła klient i nie mam wpływu na to czy to będzie łysy facet w lateksowym kombinezonie , czy laska z lokami w futrzanym bolerku :-) Zresztą nie jestem zwolennikiem takiego chodzenia na łatwiznę.

ad. b) Nie wiem na jakie tło będzie wklejana postać

ad. c) Klient ma wymaganie, że ma być na green screenie, więc tak robię. Jakby prosił o plener w realu, to bym robił w realu...


poswiata od tla, im bardziej doswietlone, tym dalej postac musi od niego stac.

Faktycznie tło jest dobrze doświetlone, żeby "zgubić" ewentualne jego nierówności (coś mi się dziwnie układa to nowe tło - wszystkie ładnie i prosto wiszą, a to gdzieś sobie faluje). Ze względu na gabaryty studia nie jestem w stanie oddalić modela od tła bardziej niż na 2,5 - 3 metry.

bundy
28-01-2009, 20:26
Tak trochę odświeżę temat :-) bo w sumie cały czas nurtuje mnie jedna kwestia - oświetlenie włosów. Czy pod kątem szparowania postaci z green screen'a świecić górnym światłem włosy, czy może nie świecić? Ktoś zna ten temat od praktycznej strony?

Michu (Pentax)
29-01-2009, 16:53
Niewiem z jakim grafikiem współpracujesz, ale osobiście uważam, że chyba najbardziej istotne jest, by był po prostu duży kontrast między tłem a głównym motywem. W ten sposób znacznie ułatwiasz szparowanie kanałami grafikowi. Wówczas nawet równomierne podświetlenie nie jest tak istotne. Zapewne stąd też również wolałbym jednak białe tło, miast zielonego.