PDA

Zobacz pełną wersję : zależność między liczbą przewodnią a stopniem korekty



Krismar72
09-01-2009, 16:31
Witam!
Czy może mi Ktoś objaśnić jak przedstawia się zależność pomiędzy wartością liczby przewodniej a wartością zadanej korekty dla błysku (akurat interesuje mnie lampa wbudowana). Przykładowo - liczba przewodnia przy ogniskowej 80 mm dla lampy w EOS 100 wynosi 17; jak zmieni się ta wartość jeżeli wprowadzę ujemną korektę dla błysku - 1EV, a jak z kolei przy - 1,5 EV? Czy taką zależność da się w ogóle ustalić?

Paenka
10-01-2009, 13:11
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=42340 tutaj koledzy Krzychu i tomdz przedstawili problem tyle, ze to lampy zewnetrznej ale podany wzór myślę, że ma zastosowanie również przy wbudowanej lampie ;)

Szczur88
10-01-2009, 15:30
Witam!
Czy może mi Ktoś objaśnić jak przedstawia się zależność pomiędzy wartością liczby przewodniej a wartością zadanej korekty dla błysku (akurat interesuje mnie lampa wbudowana). Przykładowo - liczba przewodnia przy ogniskowej 80 mm dla lampy w EOS 100 wynosi 17; jak zmieni się ta wartość jeżeli wprowadzę ujemną korektę dla błysku - 1EV, a jak z kolei przy - 1,5 EV? Czy taką zależność da się w ogóle ustalić?


Korekta tu nie ma nic do rzeczy. Korektę wbijasz przy użyciu jakiejś automatyki, ale to nie jest jednoznaczne, w jednych warunkach z korektą +1,5EV lampa walnie połową mocy, w innych, przy tej samej korekcie, z 1/4, wszystko zależy od przysłony, czułości i całej reszty.

Krismar72
10-01-2009, 17:15
Paenka, Szczur - wielkie dzięki za zainteresowanie i za odp. Z tego co mówisz (piszesz) Szczurze wynikałoby, że znajomość liczby przewodniej dla lampy błyskowej wbudowanej do niczego się nie przyda, gdyż nawet przy 0 wartości korekty dla błysku lampa nie musi walnąć - jak to ująłeś - pełną mocą. A zatem wzór liczba przewodnia/przysłona dla wyliczenia odległości. w której powinienem np. ustawić się od fotografowanej osoby do niczego mi się nie przyda, bo jak rozumiem nie znam in concreto wartości liczby przewodniej, może ona być większa (?!) albo mniejsza od tej "znamionowej", podanej w instrukcji. Oj, pozwolę sobie zakwestionować takie ujęcie.

Rosicky
10-01-2009, 18:39
LICZBA PRZEWODNIA

Liczba przewodnia jest to parametr określający maksymalną "moc" błysku lampy. Określana jest przeważnie dla czułości filmu ISO 100/21 i obiektywu 50 mm.

Czym liczba przewodnia jest większa tym lampa jest silniejsza, obliczenie maksymalnego zasięgu danej lampy nie jest trudne. Wykonujemy to dzeląc liczbę przewodnią przez ustawioną przysłonę, np. jeśli liczba ta wynosi 32 to przy czułości filmu ISO 100/21 i przysłonie 4 zasięg lampy wyniesie 8 metrów. Analogicznie dla przysłony 8 zasięg błysku wyniesie 4 metry. Zmiana ilości światła pomiędzy przysłoną 4 a 8 wynosi 2 EV i powoduje podwojenie się maksymalnego zasięgu lampy lub zmniejszenie o połowę. Jednak zmian czułości filmu z ISO 100/21 na ISO 200/24 powoduje zmianę tylko o 1 EV, dopiero zmiana z ISO 100/21 na ISO 400/27 spowoduje zmianę o 2 EV i podwojenie zasiegu naszej lampy, trzeba o tym pamiętać gdyż często ludzie się mylą zmieniając film z ISO 200/24 na ISO 400/27 i zakładając, że zasięg lampy się podwoił, podwoi się jeśli zamiast ISO 200/24 założymy do aparatu film ISO 800/30.

Odległość do jakiej nasza lampa prawidłowo oświetli elemeny sceny zależy od liczby przewodniej lampy, czułości zastosowanego filmu oraz ustawionej na obiektywie przysłony. Czym mocniejsza lampa (czyli taka która ma większą liczbę przewodnią), bardziej czuły film i mniejsza przysłona tym maksymalny zasięg lampy większy.

źródło: http://www.horazy.republika.pl/2_5.htm#liczba

analogforever
10-01-2009, 19:19
Kolega Rosicky bardzo dobrze zauważył zależność ISO i zasięgu ,ale wartość liczby przewodniej nie jest ustalana dla obiektywu 50mm ,przynajmniej nie jest to pewnik.Producenci podają w instrukcjach przy jakiej wartości obiektywu podana jest liczba ,przeważnie jest to dla ogniskowej 35mm i nie chodzi o powiększenie jaki daje obiektyw tylko jego kąt patrzenia czyli szerokość jaką musi pokryć światało z lampy.Przy lampach z zoomem np Canony liczba przewodnia podawana jest dla maksymalnej ogniskowej jaką można nastawić w lampie (jest wtedy LP największe i najlepiej to wygląda w katalogach).

Znajomość LP jednak sie przydaje gdy jest podpięty inny obiektyw niż systemowy i nie działa automatyka.

Krismar72
10-01-2009, 21:41
LICZBA PRZEWODNIA

Liczba przewodnia jest to parametr określający maksymalną "moc" błysku lampy. Określana jest przeważnie dla czułości filmu ISO 100/21 i obiektywu 50 mm.

Czym liczba przewodnia jest większa tym lampa jest silniejsza, obliczenie maksymalnego zasięgu danej lampy nie jest trudne. Wykonujemy to dzeląc liczbę przewodnią przez ustawioną przysłonę, np. jeśli liczba ta wynosi 32 to przy czułości filmu ISO 100/21 i przysłonie 4 zasięg lampy wyniesie 8 metrów. Analogicznie dla przysłony 8 zasięg błysku wyniesie 4 metry. Zmiana ilości światła pomiędzy przysłoną 4 a 8 wynosi 2 EV i powoduje podwojenie się maksymalnego zasięgu lampy lub zmniejszenie o połowę. Jednak zmian czułości filmu z ISO 100/21 na ISO 200/24 powoduje zmianę tylko o 1 EV, dopiero zmiana z ISO 100/21 na ISO 400/27 spowoduje zmianę o 2 EV i podwojenie zasiegu naszej lampy, trzeba o tym pamiętać gdyż często ludzie się mylą zmieniając film z ISO 200/24 na ISO 400/27 i zakładając, że zasięg lampy się podwoił, podwoi się jeśli zamiast ISO 200/24 założymy do aparatu film ISO 800/30.

Odległość do jakiej nasza lampa prawidłowo oświetli elemeny sceny zależy od liczby przewodniej lampy, czułości zastosowanego filmu oraz ustawionej na obiektywie przysłony. Czym mocniejsza lampa (czyli taka która ma większą liczbę przewodnią), bardziej czuły film i mniejsza przysłona tym maksymalny zasięg lampy większy.

źródło: http://www.horazy.republika.pl/2_5.htm#liczba

Bardzo dziękuję za przypomnienie mi wiadomości, które posiadłem i z powodzeniem stosuję od około 10 lat. W dalszym ciągu nie wiem jednak czy operowanie korektą dla wbudowanego flasza (opcja np. w EOS 100, 50, 5) o kolejne wartości (wyświetlane na panelu LCD) tak in plus, jak i in minus - 0,5; 1; 1,5; 2 da się jakoś zrelacjonować do ewentualnych zmian liczby przewodniej podanej przez producenta w instrukcji (dla EOS 100 - przy ogn. 28 mm 12; przy 80 mm 17) i wyrazić w postaci matematycznej zależności (wzoru). Co do powyższego wywodu - nie prościej byłoby powiedzieć, że liczba przewodnia dla materiału o czułości innej niż 100 ISO wynosi: liczba przewodnia dla ISO 100 (czyli podana przez producenta) pomnożona przez pierwiastek z ilorazu czułości materiału założonego dzielonego przez czułość 100 ISO ? A swoją drogą - bądźmy konsekwentni w używaniu zastanej terminologii a unikniemy szeregu niejasności zwłaszcza wśród początkujących; przykład z powyższego wywodu - "im mniejsza przysłona tym zasięg lampy większy" Tak??? Ciekawe... Na odwrót - im mniejsza przysłona (tj. mniejszy otwór względny) - tym zasięg lampy mniejszy; co innego jak powiemy - im mniejszA LICZBA PRZYSŁONY - 8; 5,6; 4,5; 4; 3,5 etc - tym zasięg lampy WIĘKSZY. Możecie mi wierzyć lub nie ale swoją przygodę z fotografią zacząłem od lektury kilku książek (większość z nich dostępna już tylko w antykwariatach), była wśród nich również "Lampa błyskowa w fotografi amatorskiej" P. Wójcika.

analogforever
10-01-2009, 22:34
w formie wzoru chyba się nie da opisać ponieważ ekspozycja przy korekcie w aparacie może być zrobiona przez zmniejszenie/zwiększenie otworu przysłony albo poprzez zmianę siły błysku (szybkośc wygaszania błysku) , i chyba te dwie metody są jednocześnie wykorzystywane a algorytmy ich działania to raczej tajemnica przemysłowa.

Krismar72
11-01-2009, 09:47
w formie wzoru chyba się nie da opisać ponieważ ekspozycja przy korekcie w aparacie może być zrobiona przez zmniejszenie/zwiększenie otworu przysłony albo poprzez zmianę siły błysku (szybkośc wygaszania błysku) , i chyba te dwie metody są jednocześnie wykorzystywane a algorytmy ich działania to raczej tajemnica przemysłowa.

no wreszcie - rzeczowa odpowiedź, ale szkoda że tak jest (najprawdopodobniej) jak piszesz

analogforever
11-01-2009, 18:47
jak Ci bardzo zależy na kontroli siły błysku to przy lampach straszego typu z własną automatyką można wtedy "pomieszać" dowolnie ,poprzez ustawienia innej czułości ISO na lampie i oddzielnie przysłonami w aparacie.

Krismar72
11-01-2009, 20:27
jak Ci bardzo zależy na kontroli siły błysku to przy lampach straszego typu z własną automatyką można wtedy "pomieszać" dowolnie ,poprzez ustawienia innej czułości ISO na lampie i oddzielnie przysłonami w aparacie.

Szczerze mówiąc też o tym pomyślałem w pewnym momencie. Paradoksalnie liczba przewodnia lampy w moim EOS 100 jest dla mnie za duża, o ile wykorzystuję ją jako błysk dopełniający. Jak założę film ISO 200 to w granicach ogniskowej 50 mm jej liczba wynosić będzie ok.18. Robiąc zdjęcie portretowe z odległości 1,5 m musiałbym przymknąć przysłonę do ok. 11, 13. No niekiedy to za dużo żeby uzyskać ciekawy efekt rozmazanego tła w małej GO W przeciwnym wypadku przy mniejszej liczbie przysłony na twarzy fotografowanej osoby wyjdzie przepał, a w każdym razie użycie lampy będzie zbyt oczywiste, kiedy mi tymczasem chodzi o ten "błysk w oczach". Pomyślałem, że można pokombinować z kompensacją błysku (w tym wypadku ujemną) ale to też okazuje się - mając na względzie Twoją wcześniejszą wypowiedź -"zabawą w ciemno". W każdym razie dziękuję za podpowiedź.

papierzyna
14-01-2009, 17:59
Szczerze mówiąc też o tym pomyślałem w pewnym momencie. Paradoksalnie liczba przewodnia lampy w moim EOS 100 jest dla mnie za duża, o ile wykorzystuję ją jako błysk dopełniający. Jak założę film ISO 200 to w granicach ogniskowej 50 mm jej liczba wynosić będzie ok.18. Robiąc zdjęcie portretowe z odległości 1,5 m musiałbym przymknąć przysłonę do ok. 11, 13. No niekiedy to za dużo żeby uzyskać ciekawy efekt rozmazanego tła w małej GO W przeciwnym wypadku przy mniejszej liczbie przysłony na twarzy fotografowanej osoby wyjdzie przepał, a w każdym razie użycie lampy będzie zbyt oczywiste, kiedy mi tymczasem chodzi o ten "błysk w oczach". Pomyślałem, że można pokombinować z kompensacją błysku (w tym wypadku ujemną) ale to też okazuje się - mając na względzie Twoją wcześniejszą wypowiedź -"zabawą w ciemno". W każdym razie dziękuję za podpowiedź.
W Canonie 100 jest jeszcze jeden problem - czas synchronizacji z lampą to 1/125 sekundy co jest czasem długim i bywa to przyczyną, że zdjęcia wychodzą przepalone. Tu masz przykład zdjęcia z lampą o LP 17 , która pełni rolę doświetlenia - film ISO 200, korekcja ustawiona na -1. http://picasaweb.google.com/karluum/SlajdCzb#5223322790833187618