Pokaż wyniki od 1 do 10 z 12

Wątek: zależność między liczbą przewodnią a stopniem korekty

Mieszany widok

  1. #1

    Domyślnie zależność między liczbą przewodnią a stopniem korekty

    Witam!
    Czy może mi Ktoś objaśnić jak przedstawia się zależność pomiędzy wartością liczby przewodniej a wartością zadanej korekty dla błysku (akurat interesuje mnie lampa wbudowana). Przykładowo - liczba przewodnia przy ogniskowej 80 mm dla lampy w EOS 100 wynosi 17; jak zmieni się ta wartość jeżeli wprowadzę ujemną korektę dla błysku - 1EV, a jak z kolei przy - 1,5 EV? Czy taką zależność da się w ogóle ustalić?

  2. #2
    Uzależniony Awatar Paenka
    Dołączył
    Mar 2008
    Wiek
    40
    Posty
    727

    Domyślnie

    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=42340 tutaj koledzy Krzychu i tomdz przedstawili problem tyle, ze to lampy zewnetrznej ale podany wzór myślę, że ma zastosowanie również przy wbudowanej lampie
    Tzn. tak teoria mówi o praktykę mnie nie pytajcie;p

    TU możesz przypuścić atak odwetowy, nie krępuj się

  3. #3
    Początki nałogu Awatar Szczur88
    Dołączył
    Mar 2008
    Miasto
    Warsaw
    Wiek
    36
    Posty
    384

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krismar72 Zobacz posta
    Witam!
    Czy może mi Ktoś objaśnić jak przedstawia się zależność pomiędzy wartością liczby przewodniej a wartością zadanej korekty dla błysku (akurat interesuje mnie lampa wbudowana). Przykładowo - liczba przewodnia przy ogniskowej 80 mm dla lampy w EOS 100 wynosi 17; jak zmieni się ta wartość jeżeli wprowadzę ujemną korektę dla błysku - 1EV, a jak z kolei przy - 1,5 EV? Czy taką zależność da się w ogóle ustalić?

    Korekta tu nie ma nic do rzeczy. Korektę wbijasz przy użyciu jakiejś automatyki, ale to nie jest jednoznaczne, w jednych warunkach z korektą +1,5EV lampa walnie połową mocy, w innych, przy tej samej korekcie, z 1/4, wszystko zależy od przysłony, czułości i całej reszty.
    www.t-jack.pl
    Sprzęt: 5D mk II, 30D, 17-40/4L USM, 85/1,8 USM, 50/1,2L USM, 100/2,8L Macro, 135/2L USM, 2x580EX II, 6x430EX II, 2x430EX, Pocket Wizard Transcivers, lampy studyjne Bowens + akcesoria.

  4. #4

    Domyślnie

    Paenka, Szczur - wielkie dzięki za zainteresowanie i za odp. Z tego co mówisz (piszesz) Szczurze wynikałoby, że znajomość liczby przewodniej dla lampy błyskowej wbudowanej do niczego się nie przyda, gdyż nawet przy 0 wartości korekty dla błysku lampa nie musi walnąć - jak to ująłeś - pełną mocą. A zatem wzór liczba przewodnia/przysłona dla wyliczenia odległości. w której powinienem np. ustawić się od fotografowanej osoby do niczego mi się nie przyda, bo jak rozumiem nie znam in concreto wartości liczby przewodniej, może ona być większa (?!) albo mniejsza od tej "znamionowej", podanej w instrukcji. Oj, pozwolę sobie zakwestionować takie ujęcie.

  5. #5
    Bywalec
    Dołączył
    Dec 2008
    Miasto
    Poznań
    Posty
    209

    Domyślnie

    LICZBA PRZEWODNIA

    Liczba przewodnia jest to parametr określający maksymalną "moc" błysku lampy. Określana jest przeważnie dla czułości filmu ISO 100/21 i obiektywu 50 mm.

    Czym liczba przewodnia jest większa tym lampa jest silniejsza, obliczenie maksymalnego zasięgu danej lampy nie jest trudne. Wykonujemy to dzeląc liczbę przewodnią przez ustawioną przysłonę, np. jeśli liczba ta wynosi 32 to przy czułości filmu ISO 100/21 i przysłonie 4 zasięg lampy wyniesie 8 metrów. Analogicznie dla przysłony 8 zasięg błysku wyniesie 4 metry. Zmiana ilości światła pomiędzy przysłoną 4 a 8 wynosi 2 EV i powoduje podwojenie się maksymalnego zasięgu lampy lub zmniejszenie o połowę. Jednak zmian czułości filmu z ISO 100/21 na ISO 200/24 powoduje zmianę tylko o 1 EV, dopiero zmiana z ISO 100/21 na ISO 400/27 spowoduje zmianę o 2 EV i podwojenie zasiegu naszej lampy, trzeba o tym pamiętać gdyż często ludzie się mylą zmieniając film z ISO 200/24 na ISO 400/27 i zakładając, że zasięg lampy się podwoił, podwoi się jeśli zamiast ISO 200/24 założymy do aparatu film ISO 800/30.

    Odległość do jakiej nasza lampa prawidłowo oświetli elemeny sceny zależy od liczby przewodniej lampy, czułości zastosowanego filmu oraz ustawionej na obiektywie przysłony. Czym mocniejsza lampa (czyli taka która ma większą liczbę przewodnią), bardziej czuły film i mniejsza przysłona tym maksymalny zasięg lampy większy.

    źródło: http://www.horazy.republika.pl/2_5.htm#liczba

  6. #6
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Łódź
    Posty
    675

    Domyślnie

    Kolega Rosicky bardzo dobrze zauważył zależność ISO i zasięgu ,ale wartość liczby przewodniej nie jest ustalana dla obiektywu 50mm ,przynajmniej nie jest to pewnik.Producenci podają w instrukcjach przy jakiej wartości obiektywu podana jest liczba ,przeważnie jest to dla ogniskowej 35mm i nie chodzi o powiększenie jaki daje obiektyw tylko jego kąt patrzenia czyli szerokość jaką musi pokryć światało z lampy.Przy lampach z zoomem np Canony liczba przewodnia podawana jest dla maksymalnej ogniskowej jaką można nastawić w lampie (jest wtedy LP największe i najlepiej to wygląda w katalogach).

    Znajomość LP jednak sie przydaje gdy jest podpięty inny obiektyw niż systemowy i nie działa automatyka.
    T90 ,Pentax Z-20 , 2 powiekszalniki,procesor Jobo i cała szafa optyki

  7. #7

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosicky Zobacz posta
    LICZBA PRZEWODNIA

    Liczba przewodnia jest to parametr określający maksymalną "moc" błysku lampy. Określana jest przeważnie dla czułości filmu ISO 100/21 i obiektywu 50 mm.

    Czym liczba przewodnia jest większa tym lampa jest silniejsza, obliczenie maksymalnego zasięgu danej lampy nie jest trudne. Wykonujemy to dzeląc liczbę przewodnią przez ustawioną przysłonę, np. jeśli liczba ta wynosi 32 to przy czułości filmu ISO 100/21 i przysłonie 4 zasięg lampy wyniesie 8 metrów. Analogicznie dla przysłony 8 zasięg błysku wyniesie 4 metry. Zmiana ilości światła pomiędzy przysłoną 4 a 8 wynosi 2 EV i powoduje podwojenie się maksymalnego zasięgu lampy lub zmniejszenie o połowę. Jednak zmian czułości filmu z ISO 100/21 na ISO 200/24 powoduje zmianę tylko o 1 EV, dopiero zmiana z ISO 100/21 na ISO 400/27 spowoduje zmianę o 2 EV i podwojenie zasiegu naszej lampy, trzeba o tym pamiętać gdyż często ludzie się mylą zmieniając film z ISO 200/24 na ISO 400/27 i zakładając, że zasięg lampy się podwoił, podwoi się jeśli zamiast ISO 200/24 założymy do aparatu film ISO 800/30.

    Odległość do jakiej nasza lampa prawidłowo oświetli elemeny sceny zależy od liczby przewodniej lampy, czułości zastosowanego filmu oraz ustawionej na obiektywie przysłony. Czym mocniejsza lampa (czyli taka która ma większą liczbę przewodnią), bardziej czuły film i mniejsza przysłona tym maksymalny zasięg lampy większy.

    źródło: http://www.horazy.republika.pl/2_5.htm#liczba
    Bardzo dziękuję za przypomnienie mi wiadomości, które posiadłem i z powodzeniem stosuję od około 10 lat. W dalszym ciągu nie wiem jednak czy operowanie korektą dla wbudowanego flasza (opcja np. w EOS 100, 50, 5) o kolejne wartości (wyświetlane na panelu LCD) tak in plus, jak i in minus - 0,5; 1; 1,5; 2 da się jakoś zrelacjonować do ewentualnych zmian liczby przewodniej podanej przez producenta w instrukcji (dla EOS 100 - przy ogn. 28 mm 12; przy 80 mm 17) i wyrazić w postaci matematycznej zależności (wzoru). Co do powyższego wywodu - nie prościej byłoby powiedzieć, że liczba przewodnia dla materiału o czułości innej niż 100 ISO wynosi: liczba przewodnia dla ISO 100 (czyli podana przez producenta) pomnożona przez pierwiastek z ilorazu czułości materiału założonego dzielonego przez czułość 100 ISO ? A swoją drogą - bądźmy konsekwentni w używaniu zastanej terminologii a unikniemy szeregu niejasności zwłaszcza wśród początkujących; przykład z powyższego wywodu - "im mniejsza przysłona tym zasięg lampy większy" Tak??? Ciekawe... Na odwrót - im mniejsza przysłona (tj. mniejszy otwór względny) - tym zasięg lampy mniejszy; co innego jak powiemy - im mniejszA LICZBA PRZYSŁONY - 8; 5,6; 4,5; 4; 3,5 etc - tym zasięg lampy WIĘKSZY. Możecie mi wierzyć lub nie ale swoją przygodę z fotografią zacząłem od lektury kilku książek (większość z nich dostępna już tylko w antykwariatach), była wśród nich również "Lampa błyskowa w fotografi amatorskiej" P. Wójcika.

  8. #8
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Łódź
    Posty
    675

    Domyślnie

    w formie wzoru chyba się nie da opisać ponieważ ekspozycja przy korekcie w aparacie może być zrobiona przez zmniejszenie/zwiększenie otworu przysłony albo poprzez zmianę siły błysku (szybkośc wygaszania błysku) , i chyba te dwie metody są jednocześnie wykorzystywane a algorytmy ich działania to raczej tajemnica przemysłowa.
    T90 ,Pentax Z-20 , 2 powiekszalniki,procesor Jobo i cała szafa optyki

  9. #9

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez analogforever Zobacz posta
    w formie wzoru chyba się nie da opisać ponieważ ekspozycja przy korekcie w aparacie może być zrobiona przez zmniejszenie/zwiększenie otworu przysłony albo poprzez zmianę siły błysku (szybkośc wygaszania błysku) , i chyba te dwie metody są jednocześnie wykorzystywane a algorytmy ich działania to raczej tajemnica przemysłowa.
    no wreszcie - rzeczowa odpowiedź, ale szkoda że tak jest (najprawdopodobniej) jak piszesz

  10. #10
    Uzależniony
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Łódź
    Posty
    675

    Domyślnie

    jak Ci bardzo zależy na kontroli siły błysku to przy lampach straszego typu z własną automatyką można wtedy "pomieszać" dowolnie ,poprzez ustawienia innej czułości ISO na lampie i oddzielnie przysłonami w aparacie.
    T90 ,Pentax Z-20 , 2 powiekszalniki,procesor Jobo i cała szafa optyki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •