PDA

Zobacz pełną wersję : Kodak Ektar 100



Paenka
22-12-2008, 20:14
Kupiłam sobie dzisiaj Foto Kuriera grudniowego i patrzę a tam recenzja nowego filmu Kodaka. No już myślałam, że Kodak przestaje produkować filmu a tu prosze miła niespodzianka. "stary" film w nowej czułości. Czytając recenzję aż trudno mi było uwierzyć w te "ohy i ahy"....czy ktoś z was miał juz przyjemność z tym filmem?

temol
26-12-2008, 23:40
Cisza jak makiem zasiał...
Sądzę, że trochę czasu minie zanim znajda się osoby, które przestrzelą Ektara.
Tymczasem proponuje flickr http://flickr.com/groups/885232@N23/pool/
lub ochy i achy z apug -> http://www.apug.org/forums/forum40/56626-kodak-ektar-100-i-think-im-love-again.html]

Prawie 18 zł za rolkę w sklepie czarno-biale... ja poczekam jeszcze.

Tomek.

Paenka
28-12-2008, 15:11
ha no no....podoba mi się szczególnie ostrość negatywu...podobną otrzymałam tylko raz na kodaku 400 uc forsowanym...teraz dociera do mnie różnica pomiedzy filmami totalnie amatorskim (choć trudno nazwać je nawet amatorskimi) a profesjonalnymi....ahhh

Patrzyłam w czarn-białe i nie moge znaleźć tego filmu :(

EDT...aaa jest w zapowiedziach :)

Paenka
06-04-2009, 10:56
Jakby kogoś to interesowało to taki fajny jpg znalzłam

http://www.fototime.com/12BB4E2FD043EF4/orig.jpg

an_zak
07-04-2009, 20:18
Widzę, że na CB link z precla jeszcze nie dotarł.

http://www.stockholmviews.com/kodak-ektar-100-review/

Paenka
07-04-2009, 22:43
Kurcze, żeby tak trochę mniej kosztował :(

analogforever
07-04-2009, 23:08
Kurcze, żeby tak trochę mniej kosztował :(

19zł za 36 super udanych zdjęć to nie wiem czy to wysoka cena.

rbit9n
08-04-2009, 10:51
ja czekam na tego HULTAJA (https://size.euroland.pl/?p=katalog&gid=10304&f=shr&o=12680)

vasco5
08-04-2009, 11:11
czy ja wiem czy to taka wysoka cena...
ILFORD XP2 kosztuje od 19-29zł
za KODAKa PRO FOTO 400 zapłaciłem ostatnio 20zł

wydaje się to być taka standardowa cena za film takiej klasy...

Paenka
08-04-2009, 11:48
Wysoka..IMHO 4 zł różnicy to dużo :> Najpierw w zapowiedziach na Czarnobiałe był po 18 zł a teraz widziałam po 22 zdaje się...to chyba duża różnica? :>

fotobronx
08-04-2009, 12:26
Chyba nie ;) analog to teraz taki elytarny sie zrobil ;)

Paenka
08-04-2009, 13:28
A tam elytarny....mnie to nie interesuje :D

rbit9n
08-04-2009, 14:37
ech, dobre materiały zawsze dobrze kosztowały. przecież ektar to nie klasa rossmanna, więc trudno oczekiwać, żeby kosztował 3,99*. chociaż 22 zbyle to też nielicho.

ja i tak czekam na średniego ektara, więc póki co ceną się nie emocjonuję.

-------------------------------------------------------------------------------
*) z wywołaniem

Paenka
08-04-2009, 15:00
Jeszcze na rossmanie nie robiłam więc nie wiem ;p

josif
08-04-2009, 15:26
ech, dobre materiały zawsze dobrze kosztowały. przecież ektar to nie klasa rossmanna, więc trudno oczekiwać, żeby kosztował 3,99*. chociaż 22 zbyle to też nielicho.



a co to ten rossmann

vasco5
08-04-2009, 15:52
ja dziś kupowałem Kodaka Color Plus po 3,90 :P

rbit9n
08-04-2009, 16:30
a co to ten rossmann

dokładnie to nie wiem, ale w środku ma pudełko podobne do fujicolor (taki wynalazek ładowany na Litwie, czy gdzieś tam), kolory dziwne, ziarno jak gruba Bertha (spod Hannoveru), ale za to tani.

wątek z cyberfoto (http://www.cyberfoto.pl/tematy-ogolne/56554-negatywy-rossmann.htm)

Zemun
08-04-2009, 18:29
za KODAKa PRO FOTO 400 zapłaciłem ostatnio 20zł


O Zgrozo to nieźle przepłaciłeś... Ja dwa tygodnie temu dałem 10 zł...

Co do tego Ektara, w piątek kupuje dwie rolki i sprawdzę czy faktycznie te wszystkie zachwyty nie są na wyrost :).

vasco5
08-04-2009, 20:21
no może i przepłaciłem, ale kupowałem w ProfiLabie...
zwiedziłem kilka i tylko w jednym mieli...

ale jak dostane pensję to kupię kilka sztuk na allegro, bo są po 12,90 :)

ptrk
08-04-2009, 22:15
Ten Ektar przypomina nieco Agfe Ultre oraz Kodaka UC, z tym ze UC 100 ISO bylo w Polsce raczej niedostepne.

analogforever
08-04-2009, 22:36
Ten Ektar przypomina nieco Agfe Ultre oraz Kodaka UC, z tym ze UC 100 ISO bylo w Polsce raczej niedostepne.

jak przypomina Agfe to już raczej ciekawy tego filmu nie jestem,z 15 lat temu kupiłem Ultre 50 i była to ostatnia Agfa jaką kupiłem.

Paenka
08-04-2009, 22:46
Przypomina Kodaka UC? Ooooooooo ja miałam 2 rolki 400Kodak UC i byłam mega zadowolona, świetnie się skanował mimo, że jedną z tych rolek forsowałam na 800 wyszły super kolory, dobre kontrasty....a potem wycofali go z produkcji :/

wujek
12-04-2009, 00:12
a ja mam już dwie rolki i jestem ciekaw efektów

renes
12-04-2009, 11:55
ja czekam na tego HULTAJA (https://size.euroland.pl/?p=katalog&gid=10304&f=shr&o=12680)


Ja też. Ciekawi mnie porównanie z FUJI PRO 160S. Niedługo odbieram obiektyw do 6x9 i zobaczymy.

renes
13-04-2009, 11:27
Na razie jednak wersji 120 nigdzie w Polsce nie ma. W Stanach za pak 5 filmowy chcą 17$, ciekawe ile u nas zażądają.

iczek
13-04-2009, 18:38
marudzicie...:) ja mam problem bo nie robią tego w 4x5 cala :)

Paenka
13-04-2009, 19:48
to sobie przytniesz xD

renes
13-04-2009, 20:11
marudzicie...:) ja mam problem bo nie robią tego w 4x5 cala :)

Będą zachwyty średnioformatowców to pod koniec roku będzie 4x5 cala. Mam nadzieję bo gdzieś wtedy zamierzam kupić Graflexa 4x5.

aleks
14-04-2009, 16:01
to sobie przytniesz xD
Chyba dokleisz ;)

Paenka
14-04-2009, 16:36
łoo zakręciłam się :D zrób co chcesz :D możesz nawet wyklejankę sobie zrobić z różnych :D taki collage xD

siudym
06-09-2011, 00:01
Odkopie temat, bo mialem okazje pobawic sie EKTAR 100-120. Film jak film, fajne kolorki, ale jak sie skanuje to bajeczka! Szczena mi opadla jak zobaczylem efekty, wszystko slicznie gladkie, dopiero przy sporych rozdzielczosciach np. ~6000pix na jednym boku bylo widac drobne szumy (nie wiem czy to juz nie cyfrowa drobnica, bo analogowego to chyba nawet nie ma).

Jestem mega zaskoczony, kupilem dla testu i teraz zamawiam 5-paka.

goran
06-09-2011, 08:47
a czym skanowałeś jeśli można wiedzieć ?

Franek_
06-09-2011, 09:58
Osiagnales taki efekt, bo Kodak w obecnych negatywach (a przy premierze Ektara by?o to szczegolnie podkreslane) skupia si? na osiagnieciu jak najmniejszego ziarna (masz nawet na opakowaniu 'World's finest grain'), co sprzyjac ma skanowaniu. Poza tym, 120 to nie 135, tak?e wierze, ?e wyglada spektakularnie. Moze jakis sampel by? wrzucil? Ja sam troche Ektarow wystrzelalem, jednak co diapozytyw to diapozytyw. Niemniej do sredniego formatu negatywami wciaz mozna fotografowac z pieknym skutkiem. Nie miales problemow z naswietlaniem tego Ektara? Z tego, co zauwazylem, ma jak na negatyw dosc mala rozpietosc tonalna i lubi by? troche niedoswietlony - jak slajdy.

gadget_zary
06-09-2011, 13:53
http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=2768

Sample i exify

Franek_
06-09-2011, 14:18
http://www.pbase.com/cameras/kodak/ektar_100

Więcej sampli. Z exifami różnie.

Czekamy na Twoje zdjęcia Siudym!

siudym
06-09-2011, 20:11
a czym skanowałeś jeśli można wiedzieć ?

V700, moze nie jest slaby skaner, ale mam porownanie do masy innych filmow nim skanowanych i jest spora roznica.

A foty to raczej testowe :/ Nic specjalnego i przemyslanego, ale wiem na czym stoje i 5-pack niedlugo bedzie zamowiony.

Daje jako linki, bo juz nie chcialem przemolestowac je do tych forumowych 300kb.

http://img263.imageshack.us/img263/7049/pentacon6ektar10003.jpg
http://img825.imageshack.us/img825/7950/pentacon6ektar10001.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/9839/pentacon6ektar10002.jpg


Osiagnales taki efekt, bo Kodak w obecnych negatywach (a przy premierze Ektara by?o to szczegolnie podkreslane) skupia si? na osiagnieciu jak najmniejszego ziarna (masz nawet na opakowaniu 'World's finest grain'), co sprzyjac ma skanowaniu.

Wlasnie o tym sporo czytalem i dlatego kupilem na test EKTARA :) Ale jak wiadomo - to co pisza, a realia moze byc roznie, najlepiej samemu zbadac i jestem zadowolony. Zreszta juz szperanie po samplach w necie dawalo zadziwiajaca duzo dobrze zeskanowanych wynikow, wiec cos w "tym" bylo.

Franek_
07-09-2011, 12:21
Dzięki za sample - za takie ujęcia lubię właśnie analogi. Fajny klimat sesji i rewelacyjnie rozmazane tło!

siudym
28-10-2012, 13:02
Ektar 100 / 6x4.5 - skan bez ostrzenia. Niestety uzywam standardowych ramek epsona, gdzie film wygina sie i wiec trace sporo na "optycznej" ostrosci :/

http://img651.imageshack.us/img651/3650/100ektar.jpg

allxages
03-11-2012, 09:46
Jak to Ci sie wygina? Ja nic takiego nie zauwazylem..

siudym
04-11-2012, 21:38
Cos ala to:
http://www.southerncape.co.za/images/photos/X/000/640x480/X000015.jpg

Oczywiscie tu 135 film. Ale 120 moze nie az tak drastycznie ale jest podobnie "wygiete/wybrzuszone w srodku". Rezultat spora strata rozdzielczosci poniewaz odchodzi srodek filmu od plaszczyzny ostrosci skanera. Zeskanuj ta sama klatke dwa razy, ale film raz emulsja do dolu raz odwrotnie aby wygiecie za kazdym razem bylo inne - efekt ten sam skan bedzie miec raz mniejsza raz lepsza ostrosc.

allxages
04-11-2012, 22:14
No dlatego 135 warto od razu po wywolaniu wrzucić w pergamin i w książki. Po 2 tygodniach bedzie git :)

120 mi sie w ogole chyba nie wygina, ale wroce do domu to sprawdze.

siudym
04-11-2012, 22:23
135 to malo robie. Ale co do ksiazek to zgadza sie - filmy, ktore mam juz stare i leza sobie gdzies wyprostowane, to skanuja sie lepiej (siedza rowno). Ja zazwyczaj z braku swojego skanera, lece po odebraniu od wolaczy od razu skanowac do kolegi (sa zwiniete) i efekt jest wlasnie jaki opisalem.

allxages
05-11-2012, 02:52
A to współczuję. Ja z labu otrzymuję pocięte filmy (zarówno 120 jak i 135). Tak więc najpierw wrzucę w książkę asekuracyjnie na tydzień i dopiero później zaczynam skanowanie. Cierpliwość popłaca ;D

rbit9n
05-11-2012, 13:58
j.w.
dodatkowo radzę poprosić obsługę labu, żeby nie zwijali filmu. podczas zwijania film może się dodatkowo porysować. najlepiej żeby czekał powieszony do Twojego przyjścia, a Ty podczas odbioru, miej przy sobie koszulkę lub choćby kopertę, żebyś mógł sam sobie pociąć i schować film. ja jak oddawałem filmy do wołania, tak zawsze robiłem.
pozdrawiam
PRB

allxages
05-11-2012, 14:31
Mnie tam lab pociął i wkładał w koszulkę w cenie :D

rbit9n
05-11-2012, 17:02
u mnie w cenie było gotowanie negatywu, palcowanie i przyklejanie paprochów.

piotram
20-05-2013, 14:28
Mam pytanko dotyczące Ektara 100. Jakie czasy i przysłony stosować do zdjęć w ostrym niskim słońcu, np. wcześnie rano lub wieczorem? Wypróbowałem ten film pierwszy raz i podczas gdy w środku dnia spisuje się idealnie, świetnie naświetla przy wysokim słońcu (parametry 1/500 + f/9), to rano i wieczorem trochę wariuje, kolory wyszły "czerwone". Dla uniknięcia tego efektu lepiej go bardziej czy mniej doświetlać niż w środku dnia?

jellyeater
20-05-2013, 15:41
Przysłona taka by mieć pożądaną głębię ostrości. Czas naświetlania taki by mieć pożądaną ekspozycję. Lub na odwrót. Czyli ustalasz czas i dobierasz przysłonę. Działanie non stop na jednej wartości przysłony i czasu (1/500 F9) to trochę bez sensu. Masz w aparacie światłomierz? To jeszcze szarą kartę kup i mierz na niej ekspozycję. Proponuję też poczytać Ekspozycja bez tajemnic Petersona.

Kolory wyszły czerwone, bo pewnie jak każdy film jest zbalansowany na światło o temperaturze 5500K. A światło poranka i zachodu ma niższą temperaturę. W czym tkwi zresztą jego urok. Pewnie trzeba by nakręcać filtry ochładzające. Aczkolwiek tak sobie teoretyzuję, wypstrykałem w dzieciństwie może ze 2 rolki filmu. :)

piotram
20-05-2013, 16:03
No właśnie nie mam światłomierza bo bym sobie obliczył. Jestem amatorem i tak sobie pstrykam przy okazji, choć kilkaset rolek już poszło. W ciągu dnia w słońcu robię z reguły na tych nastawach i z tym problemów nie ma, używałem dawniej PRO 160 i szczególnej odmienności kolorystycznej w ostrym słońcu też nie było, szkoda że już wycofali ten negatyw. PRO 400 też nieźle znosi ostre słońce ale ma ziarno. A tu taki zonk, nie chcę tracić kilku negatywów dla prób bo drogie niestety są. Co do uroku porannego słońca - zgadzam się całkowicie, uwielbiam je.

jellyeater
21-05-2013, 06:47
To może zewnętrzny światłomierz? Albo jednak jakiś aparat z punktowym chociaż. :) Starsze wydanie Petersona (takie z domem na okładce) mówi jak sobie radzić z pomiarem punktowym. Szczerze? Nie wyobrażam sobie pracy na analogu bez światłomierza. Na cyfrze to podgląda się histogram i wiadomo. No i jest pomiar matrycowy.

FlatEric
22-05-2013, 13:59
Jakie czasy i przysłony stosować do zdjęć w ostrym niskim słońcu, np. wcześnie rano lub wieczorem?

Dla uniknięcia tego efektu lepiej go bardziej czy mniej doświetlać niż w środku dnia?
Zasadniczo w godzinach rannych i wieczornych, gdy słońce nie stoi już tak wysoko na niebie, trzeba naświetlać obficiej - wydłużyć czas lub otworzyć przysłonę o 1, 2, 3... stopnie, zależy to od wysokości słońca, a więc i od godziny i pory roku.
Przy niższym słońcu temperatura barwowa jednak spada i światło staje się bardziej czerwone, ale stopień tego zależyi od innych warunków, jak ilości chmur na niebie itp.

Spójrz na to zdjęcie tabeli naświetlań, na jej awers po lewej stronie. Widać tam tabelkę służącą do doboru ekspozycji w zależności od godziny i pory roku (1. Pora dnia). Tam, gdzie w tabelce na przecięciu miesiąca i pory dnia jest litera A, możesz naświetlać tak, jak naświetlasz (1/500 s i 1:9). Tam, gdzie jest litera B musisz zwiększyć ekspozycję o jeden stopień (otworzyć przysłonę i/lub wydłużyć czas), tam gdzie jest litera C - o dwa stopnie, gdzie litera D - o trzy stopnie, E - o cztery stopnie.


https://canon-board.info/imgimported/2013/05/Tabela_naswietlan_d-1.jpg
źródło (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Tabela_naswietlan_d.jpg)

piotram
23-05-2013, 14:07
Czyli z tego wynika, że np. rano około 8 muszę dać 1 stopień, a pod wieczór aż 2 stopnie więcej. Tak spróbuję i za jakiś czas dam znać jak wyszło. Chociaż to też zależy od filmu i jego tolerancji, jakbym o 18-ej naświelił 400-tkę o 2 stopnie więcej to by się pewnie przejarała.

FlatEric
23-05-2013, 22:56
Czyli z tego wynika, że np. rano około 8 muszę dać 1 stopień, a pod wieczór aż 2 stopnie więcej.
Tak jest. Słońce stoi najwyżej około południa - czyli o 8 rano jest oddalone o 4 godziny od południa, a o 18 - o 6 godzin.


Chociaż to też zależy od filmu i jego tolerancji, jakbym o 18-ej naświelił 400-tkę o 2 stopnie więcej to by się pewnie przejarała.
Tolerancja jest raczej zbliżona, acz filmy o wyższej czułości są chyba nieco mniej kontrastowe, zresztą prześwietlenie współczesnego negatywu o 2 stopnie to nie jest strasznie dużo (w granicach tolerancji praktycznie) - winny one reagować na zmianę ekspozycji w sposób zbliżony, niezależnie od czułości.
Podręcznikowe naświetlanie dla czułości 100 ISO przy pełnym słońcu (odp. A w tabelce) to jest 15 EV (1/250 s i f/11, 1/500 s i f/8 itp. - czyli tak, jak naświetlasz), choć moim zdaniem negatyw barwny spokojnie można w większości przypadków naświetlać o 1 stopień obficiej. Przy każdorazowym wzroście czułości o 2 razy trzeba, oczywiście, naświetlać o stopień słabiej. :)
Kiedyś się wyżyłem na ten czy podobny temat, może się przyda: Technicznie rzecz biorąc...: Liczba naświetlenia (http://www.chemnitzer27ft.blogspot.com/2013/04/liczba-naswietlenia.html) :)

siudym
24-05-2013, 21:34
jakbym o 18-ej naświelił 400-tkę o 2 stopnie więcej to by się pewnie przejarała.

Ciezko przepalic.. To nie cyfra.

Tu Portra 400 naswietlona jako ISO 50 - czyli przejarana 3EV w sloneczny dzien - wywolana normalnie jako 400.

https://canon-board.info//brak.gif
źródło (http://www.siudym.webd.pl/temp/400jako50.jpg)

Łopal
03-06-2013, 20:00
I na tym dowcip polega. Bardzo wyraziste, plastyczne, tak, jakby się tam było. O to w tym wszystkim chodzi :))))