PDA

Zobacz pełną wersję : Pomoc w wyborze stałek



Ergox
07-11-2008, 22:31
Witam

Właśnie w niedzielę sprzedałem swój nikonowski sprzęt i wracam pod wpływem presji środowiskowej kumpli (użytkowników 5d) :-) do korzeni, bo od 30d moja przygodę z fotografią rozpocząłem...

Zdjęcia robię głównie portretu, studio (amatorskie i niekomercyjne) plener i bardzo lubię zdjęcia z szerszym kątem i do tych celów chciałbym kupic stałki.

W studio mam jakieś 6 m długości, więc potrzebny mi do tego odpowiedni zestaw...

Dodatkowo lubię zdjęcia architektury i pleneru wiec coś szerokiego by się przydało.

Generalnie mój dylemat polega na tym, że nigdy w życiu ze stałkami nie pracowałem ani z pełną klatką i nie do końca właśnie wiem co wybrać.

Wstepnie zdecydowałem się na 85 f/1,2 jako obiektyw podstawowy, jako szeroki kąt 24 f/1,4 i właśnie mam dylemat czy kupić 135 f/2,0 czy może 50 f 1,2 ... bo inaczej będę miał dziurę, a jesli zamiast 24 kupię 35, to nie będę miał w mieście kąta i na tym właśnie polega dylemat...

Aparat na ewno pełna klatka...

Na szkła chciałbym przeznaczyć około 15 koła.

Jesli komuś będzie chciało się coś doradzić, będę wdzięczny za pomoc... co do tego, że stałki to jestem już pewien, bo dopiero teraz mnie oświeciła różnica... zoomy mnie raczej nie interesują.

Będę wdzięczny za pomoc w wyborze...
Serdecznie pozdrawiam

Blindseeker
07-11-2008, 22:57
właśnie mam dylemat czy kupić 135 f/2,0 czy może 50 f 1,2


A może kupić 135mm f2 + 50mm f1.4??
W cenie 50mm f1.2 na pewno kupisz te 2 w/w obiektywy.

Ergox
07-11-2008, 23:06
Witaj Blindseeker

Właśnie przeglądam fotki ze 135 na http://pl.pixel-peeper.com/ i jestem na prawdę pod wrażaniem...

A powiedz mi czy autofokus w 135 jest tak wolny jak w 85? bo czytałem o tym na forum, ale dziś właśnie miałem 85 f/1,2 podłączonego pod 30d w rękach i faktycznie bardzo wolny jest, choc mi to az tak bardzo nie przeszkadza, bo ja się reporterka nie zajmuje i pytam bardziej z ciekawości... bo tego obiektywu nigdy na oczy nie widziałem.

A tak przy okazji, to jeśli może admin czytałby ten wątek przyłaczam się do opinni, że bardzo trudno szukać, a ciekawy jestem jak w wyszukiwarce wyszukac watki o 85 jesli to dwa znaki a nie cztery...

A co do 50 1,4... to może i snobizm, a może i magia wydanej kasy:-) ale chcę tylko L'ki...
Więc na początek muszę się ograniczyć raczej do trzech obiektywów, choć może uda mi się wkrótce w jednym z media kupić po wyjątkowej cenie 85, bo on z nich jest najdroższy:-)

gwozdzt
07-11-2008, 23:13
jeśli może admin czytałby ten wątek przyłaczam się do opinni, że bardzo trudno szukać, a ciekawy jestem jak w wyszukiwarce wyszukac watki o 85
a doszlismy do tego niedawno :-)
http://canon-board.info/showthread.php?p=529917#post529917

http://www.google.pl/search?hl=pl&as_qdr=all&q=allintitle%3A+85+site%3Acanon-board.info&btnG=Szukaj&lr=
http://www.google.pl/search?hl=pl&as_qdr=all&q=allintitle%3A+85mm+site%3Acanon-board.info&btnG=Szukaj&lr=
http://www.google.pl/search?hl=pl&as_qdr=all&q=allintitle%3A+85L+site%3Acanon-board.info&btnG=Szukaj&lr=

co do szkieł, to ja by sobie odpuścił 85L i skompletował tak:
24L, 35L, 85 USM, 135L :-)

Zig
07-11-2008, 23:15
135L naprawdę warto mieć. Nie wiem do końca jakie fotki chcesz robić, ale kupiłbym jeszcze 35L i bardzo dobrą wersję 24L, a środek wypełniłbym 85f1.8. Jak bardzo zależy ci na szerokim kącie, to bierz 24L (odpuść sobie 35L i weź 85L) i oczywiście 135L.

Flowenol
07-11-2008, 23:32
Witam
...właśnie mam dylemat czy kupić 135 f/2,0 czy może 50 f 1,2 ... bo inaczej będę miał dziurę,

Ale to nie jest dylemat bo to są dwa różne szkła pod względem ogniskowych, jak i światła. Musisz wiedzieć sam czego tak naprawdę potrzebujesz.


a jesli zamiast 24 kupię 35, to nie będę miał w mieście kąta i na tym właśnie polega dylemat...

Pamiętaj, że te 35mm na FF to jakieś 21mm na cropie. Co do reszty ogniskowych zresztą też.


Będę wdzięczny za pomoc w wyborze...

A może przejrzyj swoje zdjęcia i zobacz jakich ogniskowych najczęsciej używałeś, bo wydać 15K to nie problem, problem jest wtedy gdy wydasz je źle a tak się na ogół dzieje gdy inni doradzają. Tym bardziej, że nie pytasz o różnicę w obiektywach tylko w ogniskowych a zdjęcia już wcześniej robiłeś.

EDIT: Moje typy to nic odkrywczego 35 , 85, 135 lub 24, 50, 85, a najlepiej 24, 35, 50, 85, 135, 200:mrgreen:

Ergox
07-11-2008, 23:43
dzięki wielkie... z wyszukiwarki skorzystam (z excela również :-), w każdym razie jestem blisko.

Zdjęcia pisałem dokładnie jakie. Portret, sesje w studio i plenerze... generalnie ludzie... nie wiem tylko dlaczego odradzacie mi kupowanie 85L, myślałem, że własnie do sesji to podstawowa ogniskowa w plenerze no i ten bokeh jak marzenie który właśnie najbardziej mnie kręci, to była jedyna rzecz której byłem na prawdę pewny i dla której zrezygnowałem z 24-70:-)

Nie byłem tylko pewien czy brać 50 czy 135... co bardziej w studio i plenerze mi się przyda.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Podstawowa ogniskowa... to dotychczas podstawowy obiektyw z którego korzystałem w studio to był 24-70 Nikora z D300, więc jakieś 36-105, w mieście miałem Sigmę 10-20, (która strasznie od nikosia optycznie odstawała ale to już inna bajka).

Poprzedni sprzęt cały sprzet sprzedałem, bo jakoś mi stajnia L'kowska bardziej odpowiada, choc złego słowa na D300 powiedziec nie mogę. Obiektyw tym bardziej, ale niestety wypadł mi z plecaka... i sie uszkodził więc już mnie moje pozostałe słabsze szkła w tym systemi nie zatrzymywały.

Zoomy są ekstra, ale jak patrzę na fotki za stałek, to po prostu jestem w szoku jakie są ekstra i nie mogę się już doczekać aż znajda się w moim plecaczku bo tyle mi na razie zostało ze sprzętu...
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
o sorki, jakoś nie tak przekleiłem i tylko połowa postu jest właściwa

arturs
08-11-2008, 00:53
A powiedz mi czy autofokus w 135 jest tak wolny jak w 85? bo czytałem o tym na forum, ale dziś właśnie miałem 85 f/1,2 podłączonego pod 30d w rękach i faktycznie bardzo wolny jest, choc mi to az tak bardzo nie przeszkadza, bo ja się reporterka nie zajmuje i pytam bardziej z ciekawości... bo tego obiektywu nigdy na oczy nie widziałem.

AF w 135L jest zaje..bardzo szybki.. podobno jeden z najszybszych szkieł w Canonie, co do 85 to przemyśl zakup 85/1.8 zamiast 1.2 - niedawno jeden z kolegów pokazywał tu testy - różnica w jakości mała natomiast w cenie olbrzymia - szybkość na korzyść 1.8 - do eLki brakuje mu chyba tylko uszczelnień.. 35L też mam i bardzo zadowolony jestem - przyzwoicie szybkie i też ok.. 50/1.2 nie widziałem więc się nie wypowiadam,
Pozdrawiam

Ergox
08-11-2008, 01:20
arturs - dzięki

Widzę, że Ty masz jak inni zawodowcy pokrycie w zoomach i stałkach. Ja sobie na razie na ten komfort pozwolić nie mogę, ale aż tak nie jest mi potrzebny.

Z tym 85 f/1,8 pewnie masz i rację, ale już nam siebie i później bym się za często zastanawiał jak mogło być pieknie a nie jest albo z zazdrością patrzal na kolegę, który właśnie go kupuje z którym najwięcej zdjęć robię:-) Kasę wydajesz raz...

Zdecyduje się chyba na 35L, 85L, 135L, a na wiosnę najwyżej dokupię jeszcze coś całkiem na dole.

Dzieki za rady, już jestem w domu:-) Teraz czekam razem z Wami na nową puszkę wiadomo jaką:-)
Pozdrawiam

arturs
08-11-2008, 02:03
arturs - dzięki

nie ma sprawy, dwie uwagi..

Widzę, że Ty masz jak inni zawodowcy pokrycie w zoomach i stałkach. Ja sobie na razie na ten komfort pozwolić nie mogę, ale aż tak nie jest mi potrzebny.

Proszę mnie tu od "zawodowców" nie przezywac.. jestem amatorem i nie zajmuję się fotografią zawodowo a już tym bardziej nie zarobkowo.. robię zzdjęcia od zawsze i lubię po prostu ładne zdjęcia które cały czas próbuję zrobić a sprzęt ma mi w tym pomagać a nie przeszkadzać..


Z tym 85 f/1,8 pewnie masz i rację, ale już nam siebie i później bym się za często zastanawiał jak mogło być pieknie a nie jest albo z zazdrością patrzal na kolegę, który właśnie go kupuje z którym najwięcej zdjęć robię:-) Kasę wydajesz raz...

Zdecyduje się chyba na 35L, 85L, 135L, a na wiosnę najwyżej dokupię jeszcze coś całkiem na dole.


Właśnie z tym 85mm jest taki problem że swego czasu niektórzy koledzy z naprawdę "górnej półki" fotografów ślubnych (jak np. kol. Jarek Grabek "oskarkowy") twierdziło że różnica pomiędzy tymi szkłami jest niewarta tych pieniędzy w kontekście różnicy obrazu który one produkują... chyba że już poglądy im sie zmieniły..
co do np. 35/1.4L a 35/2 nie miałem nigdy takich dylematów i od razu wiedziałem co kupić..
Z drugiej strony to 85/1.8 kosztuje troche powyżej 1000 zł (nie wiem dokładnie ile teraz stoi) więc zawsze możesz sprzedać praktycznie "po kosztach" jak stwierdzisz że ci nie pasuje.. z eLką za parę tysięcy już gorzej..
Polecam zajrzeć tu: http://www.canon-board.info/showthread.php?t=38591
(oprócz początku ze zdjęciami nie zrażaj się biciem piany bo pod koniec na stronie 17 i 18 są też zdjęcia testowe) - sam oceń róznice

Pozdrawiam
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Oczywiście zestaw typu 35L, 85L,135L też będzie super ale za róznicę w cenach 85tek miałbyś jeszcze jedną stałkę..

Kolekcjoner
08-11-2008, 02:41
No jednak w 85L ten bokeh jest magiczny. Niby różnica nie jest wielka ale.... 8).

banan82
08-11-2008, 03:10
widzialem porownanie cichego, wg mnie lepiej zostawic sobie kase z roznicy miedzy 85 1.8 a 85 1.2. Na 135L mgielka bardziej magiczna :) Z cala odpowiedzialnoscia to mowie i wyglada naturalniej :)

BuRton
08-11-2008, 09:18
Właśnie z tym 85mm jest taki problem że swego czasu niektórzy koledzy z naprawdę "górnej półki" fotografów ślubnych (jak np. kol. Jarek Grabek "oskarkowy") twierdziło że różnica pomiędzy tymi szkłami jest niewarta tych pieniędzy w kontekście różnicy obrazu który one produkują... chyba że już poglądy im sie zmieniły...

Ergox. Sam na początku uznałeś, że 85L to ma być Twoje podstawowe szkło do portretu.

Zgadzam się, że największą różnicą w 85-kach jest cena. Ale to nie jedyna różnica i jednak jest ich więcej a jednym subiektywnym testem na C-B bym się nie kierował w wyborze swojego podstawowego szkła.

Diabeł tkwi w szczegółach :).

mssk
08-11-2008, 09:57
... Na 135L mgielka bardziej magiczna :) ...
ale 135L na światło 2.0, a 85L to 1.2
a to jest istotne.

Ergox. Sam na początku uznałeś, że 85L to ma być Twoje podstawowe szkło do portretu...
...
Diabeł tkwi w szczegółach :).

No jednak w 85L ten bokeh jest magiczny. Niby różnica nie jest wielka ale.... 8).
i z tym muszę się zgodzić


...
A może przejrzyj swoje zdjęcia i zobacz jakich ogniskowych najczęsciej używałeś, bo wydać 15K to nie problem, problem jest wtedy gdy wydasz je źle a tak się na ogół dzieje gdy inni doradzają...
znalazłem taki programik Exposure Plot (http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html) dzięki któremu można przeanalizować m.in. jakich ogniskowych używaliśmy na zdjęciach znajdujących się w zaznaczonym katalogu / katalogach / podkatalogach.
faktycznie sprawdź, czego najczęściej używałeś.


być może faktycznie na początek na FF idealnym zestaw będzie 35L 85L i 135L.
wybór należy do Ciebie :)
ja jakościowo (co prawda do cropa) wolę 85L niż 35L. ten dłuższy jest magiczny :)

Ergox
08-11-2008, 18:32
Panowie, dzięki raz jeszcze za pomoc. Faktycznie ten 85 /f1,8 jest doskonałym szkłem. Przeczytałem sobie dyskusje i poogladałem zdjęcia. Jak na moje odczucie to więcej emocji jednak mimo wszystko budzi we mnie 85L, a jeśli nie robi się fot dla kasy, a to chyba satysfakcja najważniejsza.

Takie mam przynajmniej na podstawie zdjęć oglądanych na: http://pl.pixel-peeper.com/ zdanie i tego co przeczytałem na forum.

Inna sprawa, to faktem jest, że im droższy obiektyw, tym zazwyczaj podczepiony pod lepszą puszkę, a to często oznacza większą praktykę i lepsze zdjęcia więc nie jest to takie znowu oczywiste do porównania w serwisach z fotami. Oczywiście nie jest to całkowitą regułą.

mssk - dzięki

Exposure Plot miałem kiedyś zainstalowany i zaraz go sobie znowu ściągnę i pooglądam, dzieki za link.

Może już w przyszły piątek za special price (jak pan w sklepie dla idiotów obiecał dal mnie zrobić:-)) szkiełka sobie kupię:-)

pozdro

renes
08-11-2008, 19:59
Jeśli lubisz zdjęcia w plenerze, albo krajobrazowe to nie powinieneś rezygnować z 24L, myślę że dobrze radzi Ci tu większość osób aby wziąć jednak 35L, 135L i 85/1.8. Za pozostałą kasę masz 24L. Praktycznie masz idealny zakres, potem najwyżej wymienisz 85 na L. Tu masz najmniejszą ryzykowną zmianę.

MMM
08-11-2008, 20:02
widzialem porownanie cichego, wg mnie lepiej zostawic sobie kase z roznicy miedzy 85 1.8 a 85 1.2. Na 135L mgielka bardziej magiczna :) Z cala odpowiedzialnoscia to mowie i wyglada naturalniej :)
135L jest szkłem prawie idealnym, ma tylko jedną wadę - 135 zamiast 85mm :-). U mnie w portrecie 85mm znacznie częściej w użyciu niż 135. Z tego drugiego to już jest lekki teleobiektyw i co za tym idzie bardziej płaska perspektywa i inny rodzaj zdjęć.

Ergox
08-11-2008, 20:31
renes - masz rację, ale...

24 i 135 i tak będą na plener czekały do wiosny, w ten sposób kupiłbym 4 obiektywy z tego 3 klasy L, a najczęsciej wykorzystywany w studio kupiłbym teoretycznie najsłabszej jakości.

Oczywiście wiem, że przy tej ogniskowej w studio specjalnej różnicy nie zobaczę, bo na f/1,2 się raczej w studio zazwyczaj nie pracuje... a ten 85 f/1,8 ma szybszy AF i moze i lepiej się do studia by nadał, ale trochę dziwnie aby L'ki mi wiekszości lezały i czekały do wiosny a "najsłabszym" obiektywem najczęściej bym się posługiwał. Tak sobie myślę teraz, może się mylę...

banan82
08-11-2008, 20:43
no takie sa te 85tki canonowskie. Roznica niewielka w jakosci ale jest. Lke kupuje sie tylko dla 1.2 i chyba tyle bo cala reszta jest po stronie wersji ze swiatlem 1.8. Nie przejmuj sie ze to nie Lka, super obiektyw jest. Co do 135 to zgodze sie z MMM. To juz tele jest i bardziej plaskie jest dlatego chyba najbardziej nadaje sie na plener chociaz no wczoraj focilem portrety "wewnatrz" i bylo calkiej ok chociaz ciasno. Co poradzic.

MMM
08-11-2008, 20:43
Oczywiście wiem, że przy tej ogniskowej w studio specjalnej różnicy nie zobaczę, bo na f/1,2 się raczej w studio zazwyczaj nie pracuje... a ten 85 f/1,8 ma szybszy AF i moze i lepiej się do studia by nadał, ale trochę dziwnie aby L'ki mi wiekszości lezały i czekały do wiosny a "najsłabszym" obiektywem najczęściej bym się posługiwał. Tak sobie myślę teraz, może się mylę...
Jakich przysłon chcesz używać w studiu? Masz tak dobrze wyciemnione pomieszczenie że da się użyć f/2 czy f/1.4 bez widocznego wpływu światła zastanego? Masz do tego lampy z płynną regulacją mocy żeby regulować kontrasty między nimi w taki sposób aby ustawiona ilość światła pozwoliła na użycie tych przysłon? Jak nie, to i tak będziesz używać f/4 - f/11 a do tego lepiej nada się 24-105 bo ma bardzo dobrą jakość obrazu (znakomita ostrość, kontrast i kolory) i bardzo pewny AF, a do tego daje wygodę zmiany ogniskowej.

Ergox
08-11-2008, 21:09
MMM - masz w 100% rację, że najczęściej pracuję na f/11, poczytaj, co napisałem, że na tak małych przysłonach pracował nie będę:-) A co do zoomów, to nawet tego tematu nie chcę zaczynać, bo wiem jakie są ich zalety, ale jak napisałem, to mój start obcenie w canonie. A lampy mam o jakich mówisz:-) z płynną regulacją mocy, ale tak zaciemnionego studia niestety nie mam:-)