Zobacz pełną wersję : 40D i pomiar światła
tomek1906
06-05-2008, 08:59
mam 40tke dopiero kilka tygodni i dopiero się jej uczę. przesiadłem się z 350tki. pojawia się jedno zagadnienie które mnie nurtuje. wyobraźmy sobie pejzaż lekkie chmurki na niebie i niedoświetlony dół (rzeka, coś zielonego). robie w rawie , w priorytecie przesłony , pomiar wielosebmentowy , AF tylko centralny. mierze centralnym punktem w ciemniejszą część (czyli poniżej lini horyzontu)
zarówno w przypadku 24-105 jak i 70-200 aparat dąży do zrównoważenia sceny mocno ściemniając dół eksponując ładne nieprzepalone (lub leciukto przepalone) niebo. nazwałbym ten sposób robienia zdjęć "priorytetem nieba" :)
oczywiście podciągając ekspozycję doprowadzam do sytuacj że zdjęcia są normalnie naświetlone. Zastanawiam się tylko dlaczego przy prawidłowo wprowadzonych ustawieniach aparat ma taką tendecję. Czy jest to standart, czy ewentualnie mam jakiś techniczny problem?. zawsze myślałem (może się mylę) że zastąpienie pomiaru wielosegmentowego ,centralnym w przypadku krajobrazów to niekoniecznie szczęśliwy pomysł...
wydaje mi się że pomair wielosegmentowy mierzy światło w okolicach centrum kadru i uśredia pomiar z tego pola. Czyli jak mierzysz troche ponizej granicy horyzontu to pewnie zalapuje sie troche nieba do pomiaru. A i nie jestem pewien czy to tez odgrywa role ale mozesz miec włączony priorytet jasnych części obrazu.
wydaje mi się że pomair wielosegmentowy mierzy światło w okolicach centrum kadru i uśredia pomiar z tego pola
Wielosegmentowy pomiar przykłada największą wagę do okolic aktywnego punktu AF. Ale też uwzględnia resztę kadru. Należy pamiętać, że światłomierz aparatu skalibrowany jest na szarość, bodajże 18%. Jasne niebo bardziej odbiega od tej szarości, niż ciemna ziemia, stąd mocne zmniejszenie ekspozycji. Oczywiście, aparat stara się "myśleć" i stwierdza, że skoro tak dużo jasnego jest w kadrze, to jest to główny motyw i próbuje go "prawidłowo" naświetlić.
Spróbuj zostawić najwyżej 1/4 kadru z niebem przy pomiarze. Powinno być lepiej. Albo stosuj korektę.
piszczal
06-05-2008, 14:54
ustaw sobie na taką okoliczność w programowalnych programach np C1
Av z otworem przesłony jaka używaż do krajobrazu dajmy na to 8 i ISO powiedzmy 100
EV +2 ważne!
pomiar punktowy
W takich przypadkach spotem mierzysz w niebo zapamiętujesz ekspozycję * i przekadrowujesz.
Uzyskujesz wtedy przesunięcie świateł do VII strefy (istotnych świateł) a reszta powinna ci się w dole zmieścić.
oczywiście analogicznie możesz zaprogramować C2 na -2EV i mierzyć w istotnym cieniu z przesunięciem do III strefy, ale matryca bardziej reaguje jak slajd więc lepiej mierzyć na światła
tomek1906
06-05-2008, 16:37
dzięki piszczal, wstyd mi ale nie zrozumiałem do końca :)
to przejściu na ustawienia które proponujesz, przepalając niebo o te +2, będę miał lepszy dół? te +2 to takie sprawdzone z autopsji ?
a tu fota z taką "dolegliwością":
[img=http://img377.imageshack.us/img377/7741/img2760at9.th.jpg] (http://img377.imageshack.us/my.php?image=img2760at9.jpg)
piszczal
06-05-2008, 17:32
to tak trochę z Ansela Adamsa, jeśli znajdziesz w scenie istotne swiatła i zmierzysz na nich Spotem, a następnie przeniesiesz o +2EV to znajdą się w VII strefie istotnego światła a jednocześnie cienie też przeniesiesz o +2EV.
Popróbuj
tomek1906
06-05-2008, 17:36
postrzelałem z balkonu, działa ! będę z tego korzystał - dzięki piszczal
co to za kniga tego Ansela?
co to za kniga tego Ansela?
Ansel Adams - PL: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams EN: http://en.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams
System strefowy - PL: http://pl.wikipedia.org/wiki/System_strefowy EN: http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_system
tomek1906
06-05-2008, 21:21
thx bakulik, myślałem że chodzi o konkretną książkę
Do systemu strefowego polecam świetną książkę: The Practical Zone System - For Film and Digital Photography (po ang. oczywiście). Naprawdę rewelacyjnie się to czyta. Można ją czasem dostać w bibliotece Pod Osiołkiem ;-)
tomek1906
07-05-2008, 16:16
tomdz - widzę że wychodzisz z założenia że wszyscy canonowcy to lingwiści :) mnie na pewno jej by się rewelacyjnie nie czytało :)
@tomek1906
Poczytaj sobie :-)
http://daystarvisions.com/Docs/Tuts/Meter/pg1.html
http://www.apogeephoto.com/march2005/jaltengarten32005.shtml
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-metering.htm
http://www.photozone.de/light-metering
http://www.outdoorphotographer.com/content/photo_basics/choose_metering_mode.shtml
@bakulik
"Wielosegmentowy pomiar przykłada największą wagę do okolic aktywnego punktu AF. Ale też uwzględnia resztę kadru."
Tak jest w Canonie ale są też aparaty które mają zaszytą w algorytmie bazę dobrze naświetlonych zdjęć i soft aparatu stara się prawidłowo dobrać ekspozycję uwzględniając te dane w odniesieniu z tego co mu wyjdzie z pomiaru matrycowego.
Tak jest w Canonie
No ale my tu o Canonach mówimy. :)
ale są też aparaty które mają zaszytą w algorytmie bazę dobrze naświetlonych zdjęć i soft aparatu stara się prawidłowo dobrać ekspozycję uwzględniając te dane w odniesieniu z tego co mu wyjdzie z pomiaru matrycowego.
To akurat Nikon.
Jeszcze apropo linków, które podałem to tutaj jest dość interesujący patent na kontrastowe sceny:
http://daystarvisions.com/Docs/Tuts/DCExp/pg1.html
muszę to sobie potestować :-)
Tu nie ma co kombinować. Masz Spota, wielkiego jak patelnia, ale spota. Mierzysz najwyższe światła, mierzysz cienie i widzisz jaki jest kontrast oświetlenia. Znając możliwości matrycy ustawiasz tak, aby dobrze wyszło to na czym Ci zależy, albo wogóle odpuszczasz bo może nie ma sensu robić zdjęcia. Do tego nie potrzeba tomów lektur.
ustaw sobie na taką okoliczność w programowalnych programach np C1
Av z otworem przesłony jaka używaż do krajobrazu dajmy na to 8 i ISO powiedzmy 100
EV +2 ważne!
pomiar punktowy
W takich przypadkach spotem mierzysz w niebo zapamiętujesz ekspozycję * i przekadrowujesz.
Uzyskujesz wtedy przesunięcie świateł do VII strefy (istotnych świateł) a reszta powinna ci się w dole zmieścić.
oczywiście analogicznie możesz zaprogramować C2 na -2EV i mierzyć w istotnym cieniu z przesunięciem do III strefy, ale matryca bardziej reaguje jak slajd więc lepiej mierzyć na światła
z szara połówka , tez tak wyjdzie?
z szara połówka , tez tak wyjdzie?
szara polowka 03, 06, 09 czy 1.2 ;-) ?? bo to jednak robi duza roznice :wink:
np. 03 obniza swiatlo o 1 przyslone, 06 o dwie itd. wiec sobie policz jaka musi byc korekta..
np. 03 obniza swiatlo o 1 przyslone, 06 o dwie itd. wiec sobie policz jaka musi byc korekta..
w sumie nie musi, wystarczy ze zacznie mierzyc z polowkami. swiatlomierz nadal bedzie dzialal jak wczesniej, filtr szary nie przeszkada swiatlomierzowi, zmienia tylko parametry ekspozycji.
mam nakręcana połówke Hoya gradual , czyli jak mierzyc w takim wypadku
Jeden z najlepszych tematów tutaj na forum ;), patent ze spoot'em jest genialny :)
witam
znalazłem w sieci trochę artykułów na ten temat
autor M.Madej (http://www.marekmadej.com/)
1. (http://www.marekmadej.com/o%20fotografii/System%20strefowy.pdf) 2. (http://www.marekmadej.com/strona400.html)
mam nadzieje że komuś się przyda
ustaw sobie na taką okoliczność w programowalnych programach np C1
Av z otworem przesłony jaka używaż do krajobrazu dajmy na to 8 i ISO powiedzmy 100
EV +2 ważne!
pomiar punktowy
W takich przypadkach spotem mierzysz w niebo zapamiętujesz ekspozycję * i przekadrowujesz.
Uzyskujesz wtedy przesunięcie świateł do VII strefy (istotnych świateł) a reszta powinna ci się w dole zmieścić.
oczywiście analogicznie możesz zaprogramować C2 na -2EV i mierzyć w istotnym cieniu z przesunięciem do III strefy, ale matryca bardziej reaguje jak slajd więc lepiej mierzyć na światła
te +2 odrazu nastawiam? czy najpierw mierze spotem na niebo a pozniej korekta o te +2?
W moim mniemaniu różnicy nie ma, w końcu aparat dobierze ekspozycje do "0EV".
eclipsis
26-12-2009, 16:40
BLOKADA EKSPOZYCJI i po kłopocie. Jak nie zablokujesz to przy przekadrowaniu aparat na bieżąco zmieni parametry ekspozycji.
Ciekawski
02-01-2010, 21:37
Odświeżam, bo mam podobna problema.
Jak zrobić, żeby przycisk spustu nie blokował ekspozycji w czasie łapania ostrości?
Teraz gdy łapię ostrość (wciskam spust do polowy) to jednocześnie mierzy mi światło i gdy przekadrowuję, to ekspozycja zostaje z poprzedniego kadru, a światło po przekadrowaniu często jest inne.
Wolałbym, żeby cały czas mierzył światło, nawet po wciśnięciu spustu do połowy.
Ciekawski
02-01-2010, 22:03
Nie załamuj mnie, przecież to prosta funkcja, tylko nie wiem gdzie się przełącza.
Zapomniałem napisać, że robię na preselekcji przysłony.
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
C.Fn IV 1 p.3 ?
Próbowałem, to nie to.
Próbowałem, to nie to.
Ale to rozwiązanie jest najbliższe temu, co chcesz zrobić. Alternatywą jest blokada ekspozycji przed złapaniem ostrości.
Ciekawski
03-01-2010, 13:08
Nie no, odpada, wtedy w ogóle nie mam autofocusa a pomiar światła dalej nie nadąża za zmianą kadru.
Teraz mam C.Fn IV 1 p.0 i przynajmniej jest autofocus.
A w innych/wyższych modelach też nie da się tego ustawić?
Mam w planach 5D II.
Czy to moje wymaganie jest absolutnie nie do spełnienia?
Przecież to chyba brzmi logicznie - skoro przekadrowuję, to oczywiste jest, że światło się zmienia a ja chcę mieć prawidłowo naświetlone zdjęcie.
Autofocus masz wówczas (p.3) pod AF-ON, pomiar światła na "pół-spuście" - w czym problem?
Ciekawski
03-01-2010, 14:58
Właśnie o to chodzi żeby wciśnięcie spustu do połowy NIE blokowało pomiaru światła.
Autofocus w AF-ON powoduje konieczność naciskania tego przycisku, a nie rozwiązuje problemu pomiaru światła, czyli pogarsza sprawę.
Jeszcze raz - chodzi mi o to żeby naciśnięcie spustu do połowy blokowało ostrość, ale nie blokowało pomiaru światła, czyli żeby po złapaniu ostrości i przekadrowaniu parametry ekspozycji dostosowały się do warunków panujących w nowym/ostatecznym kadrze.
Może przełączenie jakiejś innej funkcji spowoduje odblokowanie tej możliwości?
Miałem podobny zgryz z rozszerzonymi czułościami - włączenie funkcji ,,dodatkowe czułości" nie pomagało, dopiero wyłączenie ,,priorytetu jasnych partii obrazu" uaktywniło mi czułość 100 i 3200.
Jeszcze raz - chodzi mi o to żeby naciśnięcie spustu do połowy blokowało ostrość, ale nie blokowało pomiaru światła, czyli żeby po złapaniu ostrości i przekadrowaniu parametry ekspozycji dostosowały się do warunków panujących w nowym/ostatecznym kadrze.
Powyższą funkcjonalność można uzyskać przechodząc do zakładki C.Fn IV i ustawiając "0" w parametrze 1 (Spust migawki/Przycisk AF-ON). Po wykonaniu takiej operacji wciśnięcie spustu do połowy blokuje ostrość bez blokowania ekspozycji (światłomierz cały czas pokazuje aktualną wartość oświetlenia kadru).
Ciekawski
03-01-2010, 18:47
Axk, właśnie teraz tak mam i wciśnięcie spustu do połowy blokuje mi też ekspozycję.
Axk, właśnie teraz tak mam i wciśnięcie spustu do połowy blokuje mi też ekspozycję.
U mnie działa dokładnie tak, jak napisałem powyżej (ekspozycja nie jest blokowana). Oczywiście mówimy tutaj o pracy w trybie manualnym.
U mnie działa dokładnie tak, jak napisałem powyżej (ekspozycja nie jest blokowana). Oczywiście mówimy tutaj o pracy w trybie manualnym.
Bo macie inaczej ustawiony pomiar światła. Blokada/nieblokada zachowuje się inaczej jak jest ustawiony pomiar matrycowy i inaczej jak CW/punktowy.
Tutaj może jest przyczyna Waszego niedogadywania się ;)
Ciekawski
03-01-2010, 19:08
Axk, przecież na manualu nie możesz zablokować ekspozycji, cokolwiek byś nie ustawił w C.Fn IV, bo manual właśnie na tym polega, że sam dopasowujesz naświetlanie.
Pisałem wcześniej, że chodzi mi o działanie na preselekcji przysłony.
Bo macie inaczej ustawiony pomiar światła. Blokada/nieblokada zachowuje się inaczej jak jest ustawiony pomiar matrycowy i inaczej jak CW/punktowy.
Tutaj może jest przyczyna Waszego niedogadywania się ;)
Tryb pomiaru światła nie ma tutaj znaczenia.
Axk, przecież na manualu nie możesz zablokować ekspozycji, cokolwiek byś nie ustawił w C.Fn IV...
Zgadza się choć np. w 300D taka możliwość istnieje.
Pisałem wcześniej, że chodzi mi o działanie na preselekcji przysłony.
Dopiero teraz doczytałem że chodzi o Av.
Tryb pomiaru światła nie ma tutaj znaczenia.
Na pewno?
Pamiętam jak kiedyś kolega z 30D dziwił się że pod spustem blokuje mu się ekspozycja przy evaluative a przy CW już nie... (albo odwrotnie, już nie pamiętam).
Chyba że coś się zmieniło w firmware... to moje wtrącenie do tematu jest nieaktualne :)
Na pewno?
Tak, na pewno - polecam sprawdzić osobiście.
Do systemu strefowego polecam świetną książkę: The Practical Zone System - For Film and Digital Photography (po ang. oczywiście). Naprawdę rewelacyjnie się to czyta. Można ją czasem dostać w bibliotece Pod Osiołkiem ;-)
Fantastyczna książka, z tym zagadnieniem to The Negative, Ansela Adamsa. Całkiem spory rozdział o systemie strefowym. Nie wiem tylko, czy jest w polsce - ja mam tryptyk ze stanów, po angielsku...
Ciekawski
03-01-2010, 19:41
Roofman, to działa!!!!
Na matrycowym pół-spust blokuje ekspozycję, a na centralnie ważonym mierzy cały czas, po przekadrowaniu.
Wielkie dzięki.
Tak, na pewno - polecam sprawdzić osobiście.
Właśnie sprawdziłem... blokada ekspozycji pod spustem w pomiarze wielosegmentowym jak i w CW działa jedynie wtedy gdy w CFIV ustawię poz3 (Blokada AE/Pomiar +AF start).
W innych domyślnych spust ekspozycję blokuje jedynie w trybie pomiaru wielosegmentowego (w innych ekspozycja na półspuście pływa).
Piszę o 40D i Av. Pamiętałem jedynie że kolega z 30D z tym walczył ale nie pamiętam czy opanował... Przyznaję, nie sprawdziłem a pisałem tylko o problemach o których pamiętałem. Sorry za wtrącanie się w Wasza dyskusję ;)
!!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
Roofman, to działa!!!!
Na matrycowym pół-spust blokuje ekspozycję, a na centralnie ważonym mierzy cały czas, po przekadrowaniu.
Wielkie dzięki.
O to mi właśnie chodziło :)
Chyba jedynie Canon tak to opracował, że półspust zachowuje się różnie w zależności od trybu pomiaru na ustawieniach domyślnych puszki :mrgreen:
Właśnie sprawdziłem... blokada ekspozycji pod spustem w pomiarze wielosegmentowym jak i w CW działa jedynie wtedy gdy w CFIV ustawię poz3 (Blokada AE/Pomiar +AF start).
W innych domyślnych spust ekspozycję blokuje jedynie w trybie pomiaru wielosegmentowego (w innych ekspozycja na półspuście pływa).
Racja - mój błąd.
Eee u mnie niezależnie od pomiaru światła spust wciśnięty do połowy NIE BLOKUJE EKSPOZYCJI. Mogę tego dokonać dopiero po wciśnięciu *
Ciekawski
03-01-2010, 21:32
Xsardas, pogrzebaj trochę w ustawieniach, które opisywaliśmy kilka postów do tyłu, to na pewno znajdziesz potrzebne ustawienia.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.