Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 46

Wątek: 40D i pomiar światła

  1. #1
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie 40D i pomiar światła

    mam 40tke dopiero kilka tygodni i dopiero się jej uczę. przesiadłem się z 350tki. pojawia się jedno zagadnienie które mnie nurtuje. wyobraźmy sobie pejzaż lekkie chmurki na niebie i niedoświetlony dół (rzeka, coś zielonego). robie w rawie , w priorytecie przesłony , pomiar wielosebmentowy , AF tylko centralny. mierze centralnym punktem w ciemniejszą część (czyli poniżej lini horyzontu)
    zarówno w przypadku 24-105 jak i 70-200 aparat dąży do zrównoważenia sceny mocno ściemniając dół eksponując ładne nieprzepalone (lub leciukto przepalone) niebo. nazwałbym ten sposób robienia zdjęć "priorytetem nieba"
    oczywiście podciągając ekspozycję doprowadzam do sytuacj że zdjęcia są normalnie naświetlone. Zastanawiam się tylko dlaczego przy prawidłowo wprowadzonych ustawieniach aparat ma taką tendecję. Czy jest to standart, czy ewentualnie mam jakiś techniczny problem?. zawsze myślałem (może się mylę) że zastąpienie pomiaru wielosegmentowego ,centralnym w przypadku krajobrazów to niekoniecznie szczęśliwy pomysł...

  2. #2
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    23

    Domyślnie

    wydaje mi się że pomair wielosegmentowy mierzy światło w okolicach centrum kadru i uśredia pomiar z tego pola. Czyli jak mierzysz troche ponizej granicy horyzontu to pewnie zalapuje sie troche nieba do pomiaru. A i nie jestem pewien czy to tez odgrywa role ale mozesz miec włączony priorytet jasnych części obrazu.

  3. #3
    Uzależniony Awatar bakulik
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Rumia
    Wiek
    42
    Posty
    765

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tymk27 Zobacz posta
    wydaje mi się że pomair wielosegmentowy mierzy światło w okolicach centrum kadru i uśredia pomiar z tego pola
    Wielosegmentowy pomiar przykłada największą wagę do okolic aktywnego punktu AF. Ale też uwzględnia resztę kadru. Należy pamiętać, że światłomierz aparatu skalibrowany jest na szarość, bodajże 18%. Jasne niebo bardziej odbiega od tej szarości, niż ciemna ziemia, stąd mocne zmniejszenie ekspozycji. Oczywiście, aparat stara się "myśleć" i stwierdza, że skoro tak dużo jasnego jest w kadrze, to jest to główny motyw i próbuje go "prawidłowo" naświetlić.

    Spróbuj zostawić najwyżej 1/4 kadru z niebem przy pomiarze. Powinno być lepiej. Albo stosuj korektę.
    Pozdrawiam
    Łukasz Bakuła
    „Fotografia – to radość życia. Aparat nie został stworzony dla ludzi smutnych i skwaśniałych”. J. Płażewski

  4. #4
    Początki nałogu Awatar piszczal
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    50
    Posty
    459

    Domyślnie

    ustaw sobie na taką okoliczność w programowalnych programach np C1
    Av z otworem przesłony jaka używaż do krajobrazu dajmy na to 8 i ISO powiedzmy 100
    EV +2 ważne!
    pomiar punktowy

    W takich przypadkach spotem mierzysz w niebo zapamiętujesz ekspozycję * i przekadrowujesz.
    Uzyskujesz wtedy przesunięcie świateł do VII strefy (istotnych świateł) a reszta powinna ci się w dole zmieścić.

    oczywiście analogicznie możesz zaprogramować C2 na -2EV i mierzyć w istotnym cieniu z przesunięciem do III strefy, ale matryca bardziej reaguje jak slajd więc lepiej mierzyć na światła
    Ostatnio edytowane przez piszczal ; 06-05-2008 o 14:57 Powód: Automerged Doublepost
    aktualnie: Canon EOS R6 | Sigma A 35/1.4 DG HSM | Canon 135/2 L | Canon 16-35/4 L

  5. #5
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    dzięki piszczal, wstyd mi ale nie zrozumiałem do końca
    to przejściu na ustawienia które proponujesz, przepalając niebo o te +2, będę miał lepszy dół? te +2 to takie sprawdzone z autopsji ?

    a tu fota z taką "dolegliwością":

    [img=http://img377.imageshack.us/img377/7741/img2760at9.th.jpg]

  6. #6
    Początki nałogu Awatar piszczal
    Dołączył
    Jan 2006
    Miasto
    Lublin
    Wiek
    50
    Posty
    459

    Domyślnie

    to tak trochę z Ansela Adamsa, jeśli znajdziesz w scenie istotne swiatła i zmierzysz na nich Spotem, a następnie przeniesiesz o +2EV to znajdą się w VII strefie istotnego światła a jednocześnie cienie też przeniesiesz o +2EV.
    Popróbuj
    aktualnie: Canon EOS R6 | Sigma A 35/1.4 DG HSM | Canon 135/2 L | Canon 16-35/4 L

  7. #7
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    postrzelałem z balkonu, działa ! będę z tego korzystał - dzięki piszczal
    co to za kniga tego Ansela?

  8. #8
    Uzależniony Awatar bakulik
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Rumia
    Wiek
    42
    Posty
    765

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomek1906 Zobacz posta
    co to za kniga tego Ansela?
    Ansel Adams - PL: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams EN: http://en.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams

    System strefowy - PL: http://pl.wikipedia.org/wiki/System_strefowy EN: http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_system
    Pozdrawiam
    Łukasz Bakuła
    „Fotografia – to radość życia. Aparat nie został stworzony dla ludzi smutnych i skwaśniałych”. J. Płażewski

  9. #9
    Bywalec Awatar tomek1906
    Dołączył
    Aug 2007
    Miasto
    Krakow
    Posty
    217

    Domyślnie

    thx bakulik, myślałem że chodzi o konkretną książkę

  10. #10
    Uzależniony Awatar tomdz
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Poznań
    Wiek
    44
    Posty
    637

    Domyślnie

    Do systemu strefowego polecam świetną książkę: The Practical Zone System - For Film and Digital Photography (po ang. oczywiście). Naprawdę rewelacyjnie się to czyta. Można ją czasem dostać w bibliotece Pod Osiołkiem ;-)
    Body, stałki, zoomik

Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •