PDA

Zobacz pełną wersję : Jasny zoom koncertowy - co wybrać?



ruiner
16-09-2007, 16:42
Witam wszystkich,

Zastanawiam się nad zakupem jasnego zooma do wykonywania zdjeć koncertowych (głównie zamknięte obiekty - sale koncertowe, więc ciemno), który jednocześnie mógłbym używać w większości przypadków także w standardowych sytuacjach - jakieś imprezy domowe itp., ale także normalne dzienne zdjęcia.

Obecnie większość zdjęć w klubach wykonuję Canonem 50mm f/1.8 II ( zazwyczaj i tak przymkniętym do 2-2.8 ), ale brakuje mi często elastyczności - odrobinę zakresu w jedną i drugą stronę.

Wyszło mi, że przydałby się zoom ze stałym jasnym światłem i celnym (w miare szybkim) AF. Głośność jest drugorzędna, raczej nie planuje focenia koncertów akustycznych w kościele. szerokiego kątą narazie brakować mi nie będzie, zresztą zawsze od biedy mam zarówno kita jak i Tamrona 18-250, a w przyszłości pewnie zainwestuję w coś w przedziale 10/12-20/24...

Przeglądałem ofertę Canona, Sigmy i Tamrona. Canon 24-70 L w tej chwili odpada ze względu na cenę. Pozostają mi następujące obiektywy:

a) Sigma 24-70 mm f/2.8 DG EX ASP MACRO
b) Sigma 28-70 mm f/2.8 DG EX ASP IF
c) Tamron 17-50 mm f/2.8 SP Di II XR LD ASL IF
d) Tamron 28-75 mm f/2.8 SP Di XR LD ASL IF

Pierwsza Sigma na granicy wydajności finansowej ;) (ok 1800 PLN). Pozostała trójka zbliżona cenowo (ok. 1300-1400 PLN), więc w cenie pierwszej mógłbym jeszcze zafundować sobie dodatkową gwarancję plus filtr.

Teraz pytanie - jakie plusy i minusy tych obiektywów w zakresie ich planowanego przeznaczenia?

Najważniejsza kwestia to chyba celność i szybkość AF, później budowa (zresztą z tego co czytałem, Sigmy z serii EX są zbudowane porządnie, a Tamrony też nie są takie straszne od tej strony).

Gwarancja jest zbliżona (Sigma EX 3 lata, Tamron 2 lata, oba mają opcję przedłużenia tejże o 2 lata), odległość do serwisu to również (Sigma - Gdynia, Tamron - Gdańsk, mieszkam w Trójmieście).

Z testów. które przeglądałem na Photozone i optyczne.pl. wychodzi iż Tamron 17-50 wypada najlepiej w kwestii rozdzielczości i ostrości, dalej minimalnie słabiej Tamron 28-75 (ale wciąż bardzo dobrze), na końcu najdroższa Sigma 24-70. Niestety nie mam żadnych danych na temat Sigmy 28-70. Poza tym wiadomo, testy, testami, a fotografie swoje ;)

Za Tamronem 28-75 przemawia, że to szkło po FF, więc w jakiś sposób bardziej przyszłościowe od 17-50 tylko do cropa. Posiadam też Tamrona 18-250 i jak narazie całkiem pozytywnie go oceniam jeśli chodzi o AF czy budowę (oczywiście jak na mega-zoom w takiej cenie). Jednak być może Sigma posiada lepsze szkło w planowanym zakresie i świetle?

Także byłbym wdzięczny każdemu (kto przebrnął przez tego długawego posta) o opinie - jeśli posiada któreś z ww. szkieł i testował je (w podobnych do moich planowanych) warunkach. Dziękuję ;)

Tomasz Golinski
16-09-2007, 17:19
Mam Tamrona 17-50 i używam go często koncertowo, ale jednak podstawa jest 85/1.8. Tamron daje radę, ale jednak jasna stałka to podstawa.

Sampelki z tego tamrona możesz obejrzeć tu: http://tomaszg.pl/foto/07gizycko/index.html

ruiner
16-09-2007, 17:35
Dziękuję :) Jeśli chodzi o Tamrona 17-50 to Twoje zdjęcia potwierdzają testy, wyglada bardzo zachęcająco. Jak wygląda łapanie ostrości? Prędkość zadowalająca? Często pudłuje?

Co do kwestii o stałce jako podstawie - ja rozumiem, dlatego pierwszym zakupem jeśli chodzi o obiektyw była popularna pięćdziesiątka. 85 f/1.8 to świetny sprzęt i powalająca ostrość, pewnie będę sobie na ten obiektyw zbierał jako następny, jednak teraz potrzeba mi czegoś bardziej 'uniwersalnego' jako dodatek do 50 f/1.8... finansów nie przeskoczę ;)

Czy ktoś ma Tamrona 24-75 i zechciałby się podzielić opinią?

daszek
16-09-2007, 22:37
Mam:
a) Sigma 24-70 mm f/2.8 DG EX ASP MACRO
Ocena subiektywna:
+ ciężki, solidne wykonanie, w miarę ostry ( w porównaniu do L )
- ciężki, 82mm filtr, celność AF na obiektach w cieniu ok. 85%, pierścień zoomu projektował idiota.
bardzo fajny do "ogólnego focenia". Na koncerty, te focone po ciemku (bez lampy), zdecydowanie wybrałbym canona z IS.
Co do:
b) Sigma 28-70 mm f/2.8 DG EX ASP IF
c) Tamron 17-50 mm f/2.8 SP Di II XR LD ASL IF
d) Tamron 28-75 mm f/2.8 SP Di XR LD ASL IF
się nie wypowiem, bo nie mam.

Tomasz Golinski
16-09-2007, 23:07
IS do koncertów zwłaszcza na szerokim końcu zdecydowanie odradzam. Poruszenie aparatu nie jest groźne, a przy czasach typu 1/30 ludzie sami się poruszają... Jeszcze przy 70-200 to może mieć sens... Ale też umiarkowany.

Celność i szybkość AF Tamrona jest dostatecznie dobra. Nie mam jakichś specjalnych problemów. Jedyny problem, że przy koncertach bardziej nastrojowych, klasycznych może przeszkadzać bzyczenie. Ale 50/1.8 też tak ma.

maksymiuk
16-09-2007, 23:25
Miałem Tamrona 28-75 - w kiepskich warunkach na AF raczej polegac nie można.
Szczerze mówiąc kilkanaście ostatnich koncertów "zrobiłem" na 70-200/4L.
Zdjęcie z tego Tamrona:
nr.4 http://canon-board.info/showthread.php?t=21169

emisiaczek
17-09-2007, 00:03
Co to jest zoom koncertowy ... czy 17-50 tamrona to zoom koncerotwy ? Zeby cos tym zrobic to musialbys szczegolnie blisko sceny stac. Wez tego tamrona 18-250 i zobacz ktore mm sa Ci potrzebne, no i jak zwykle co z tego ze jakas tam sigma ma xx-70 skoro te 70 lepiej przemilczec.

Imho bym celowal w dziwolaga typu 50-135 2.8 by tokina
albo sigma 50-150 2.8 ... troche wystaja cenowo ale co zrobic

Vitez
17-09-2007, 02:34
Co to jest zoom koncertowy ... czy 17-50 tamrona to zoom koncerotwy ? Zeby cos tym zrobic to musialbys szczegolnie blisko sceny stac. Wez tego tamrona 18-250 i zobacz ktore mm sa Ci potrzebne

Przeciez w pierwszym poscie jest sprecyzowane "głównie zamknięte obiekty - sale koncertowe, więc ciemno" , dlatego Tamrona 18-250 zdecydowanie bym odradzil.

emisiaczek
17-09-2007, 09:03
ale kolega juz tego tamrona ma, pozatym on zdaje sie trzyma f4 dosc daleko ... nie wiem czy np zakup 70-200 f4 cos by tu zmienil na super lepsze

ruiner
17-09-2007, 09:56
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

daszek - dzięki za informacje. Co do IS, to na koncertach bardziej 'dynamicznych' (a na takich zwykle bywam) niezbyt się stabilizacja sprawdza, więc stwierdziłem że IS (lub jego odpowiednik) sobie podaruję. W zakresie 17/24/28-50/70/75 zazwyczaj udaje się mi robić fotki z 'ręki', więc myślęgłównie o świetle odpowiednim.

Tomasz - zazwyczaj są to koncerty dość głośne, więc myślę, że głośność AF tutaj nie będzie przeszkadzać. Zresztą, w 18-250 aż tak głośny to on nie jest, a słyszałem legendy ;) Myślę, że Tamrony z serii Di II aż tak od siebie w kwestii głośności AF nie odstają.

emisiaczek - może faktycznie niezbyt fortunnie sformułowany temat, wybacz. Chociaż, z drugiej strony, nie napisałem 'tele koncertowy' ;) Na koncertach jestem zazwyczaj w miarę blisko (gdy nie ma ograniczeń), albo w fosie. Stałka 50 się dobrze sprawdza, ale jak już pisałem, czasem brakuje trochę szerszej perspektywy w tym samym miejscu. większy góny zakres to już tak 'przy okazji', wiem że nie można mieć idealnie na obu końcach ;)

A co do Tamrona 18-250, to w na zewnątrz sprawdza sie dobrze, natomiast do wnętrz i koncertów w salach się słabo nadaje, f4 jest w bardzo ograniczonym zakresie:

18-28mm: f/3.5
28-42mm: f/4.0
42-55mm: f/4.5
55-100mm: f/5.0
100-200mm: f/5.6
200-250mm: f/6.3

Udało mi się nim zrobić kilka fajnych fotek na końcu tele, wieczorem, na koncercie open-air, no ale to nie było z ręki ;) Do klubów odpada, zresztą to szkło na wycieczki rodzinne itp, gdy biore tylko body + jeden spacer-zoom.

Pozostaje jeszcze jedna opcja - mniej elastyczna (jeśli chodzi o użytkowanie i noszenie), czyli dwie dodatkowe stałki np 28mm plus 85mm rekomendowane przez Tomasza, no ale to już żonglerka szkiełkami w trakcie koncertu i nie wiem czy temu podołam w bardziej ekstremalnych sytuacjach ;) no i kosztorysowo to już też wyjdzie poza budżet...

nomad_fh
17-09-2007, 14:12
ja używam Tamrona 28-75 - i jestem z niego zadowolony. Jeszcze jeśli ma się mozliwość robienia z lampą z serii EX (choćby skierowaną do góry - chodzi bardziej o wykorzystanie wspomagania AF), to już wogóle cud, miód i orzeszki ;)

tu akurat mam jedną przykładową fotke na pewno zrobioną tym obiektywem.
http://nomadfh.deviantart.com/art/Castle-Party-Leaves-Eyes-57300432

nomad_fh
17-09-2007, 15:28
Widzę, że nie mogę edytować swoich postów, wrzuciłem na szybko jeszcze kilka zdjęć z zrobionych tym obiektywem (zdjęcia, poza jednym-nieobrobione):
http://nomad.anv.pl/cp_07_tmp/

ruiner
17-09-2007, 16:03
nomad_fh - dzięki za przykłady z koncertu - wygląda to pozytywnie!

nomad_fh
17-09-2007, 19:36
tylko jedna uwaga, czasem (na szczęście bardzo rzadko) zdarza mu się nie trafić lub zgubić ostrość, ale to bardzo sporadycznie.
Choć podobno niektóre egzemplarze tych Tamronów mają to do siebie, że punkt ostrości jest w nich przesunięty i trzeba kalibrować (w każdym razie, gdzieś czytałem taką opinię).

ruiner
17-09-2007, 21:23
nomad_fh, oczywiście, jestem przygotowany na pudlowanie co jakis czas, w końcu to nie L USM IS ;)

Co do kwestii kalibracji to też czytałem, ale nie powinno być to problemem, jako że serwis polskiego dystrybutora mam pół godziny jazdy od domu :)

Tomasz Golinski
17-09-2007, 21:27
Mi nawet 85 pudłował, jak był podpięty do 300d. Z 30d ilość celnych trafień mocno wzrosła. Z T17-50 nie zauważam specjalnych problemów... Aczkolwiek wspomaganie AF by mi się zawsze przydało...