Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 16

Wątek: Jasny zoom koncertowy - co wybrać?

  1. #1
    ruiner
    Guest

    Domyślnie Jasny zoom koncertowy - co wybrać?

    Witam wszystkich,

    Zastanawiam się nad zakupem jasnego zooma do wykonywania zdjeć koncertowych (głównie zamknięte obiekty - sale koncertowe, więc ciemno), który jednocześnie mógłbym używać w większości przypadków także w standardowych sytuacjach - jakieś imprezy domowe itp., ale także normalne dzienne zdjęcia.

    Obecnie większość zdjęć w klubach wykonuję Canonem 50mm f/1.8 II ( zazwyczaj i tak przymkniętym do 2-2.8 ), ale brakuje mi często elastyczności - odrobinę zakresu w jedną i drugą stronę.

    Wyszło mi, że przydałby się zoom ze stałym jasnym światłem i celnym (w miare szybkim) AF. Głośność jest drugorzędna, raczej nie planuje focenia koncertów akustycznych w kościele. szerokiego kątą narazie brakować mi nie będzie, zresztą zawsze od biedy mam zarówno kita jak i Tamrona 18-250, a w przyszłości pewnie zainwestuję w coś w przedziale 10/12-20/24...

    Przeglądałem ofertę Canona, Sigmy i Tamrona. Canon 24-70 L w tej chwili odpada ze względu na cenę. Pozostają mi następujące obiektywy:

    a) Sigma 24-70 mm f/2.8 DG EX ASP MACRO
    b) Sigma 28-70 mm f/2.8 DG EX ASP IF
    c) Tamron 17-50 mm f/2.8 SP Di II XR LD ASL IF
    d) Tamron 28-75 mm f/2.8 SP Di XR LD ASL IF

    Pierwsza Sigma na granicy wydajności finansowej (ok 1800 PLN). Pozostała trójka zbliżona cenowo (ok. 1300-1400 PLN), więc w cenie pierwszej mógłbym jeszcze zafundować sobie dodatkową gwarancję plus filtr.

    Teraz pytanie - jakie plusy i minusy tych obiektywów w zakresie ich planowanego przeznaczenia?

    Najważniejsza kwestia to chyba celność i szybkość AF, później budowa (zresztą z tego co czytałem, Sigmy z serii EX są zbudowane porządnie, a Tamrony też nie są takie straszne od tej strony).

    Gwarancja jest zbliżona (Sigma EX 3 lata, Tamron 2 lata, oba mają opcję przedłużenia tejże o 2 lata), odległość do serwisu to również (Sigma - Gdynia, Tamron - Gdańsk, mieszkam w Trójmieście).

    Z testów. które przeglądałem na Photozone i optyczne.pl. wychodzi iż Tamron 17-50 wypada najlepiej w kwestii rozdzielczości i ostrości, dalej minimalnie słabiej Tamron 28-75 (ale wciąż bardzo dobrze), na końcu najdroższa Sigma 24-70. Niestety nie mam żadnych danych na temat Sigmy 28-70. Poza tym wiadomo, testy, testami, a fotografie swoje

    Za Tamronem 28-75 przemawia, że to szkło po FF, więc w jakiś sposób bardziej przyszłościowe od 17-50 tylko do cropa. Posiadam też Tamrona 18-250 i jak narazie całkiem pozytywnie go oceniam jeśli chodzi o AF czy budowę (oczywiście jak na mega-zoom w takiej cenie). Jednak być może Sigma posiada lepsze szkło w planowanym zakresie i świetle?

    Także byłbym wdzięczny każdemu (kto przebrnął przez tego długawego posta) o opinie - jeśli posiada któreś z ww. szkieł i testował je (w podobnych do moich planowanych) warunkach. Dziękuję
    Ostatnio edytowane przez ruiner ; 16-09-2007 o 16:45

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    Mam Tamrona 17-50 i używam go często koncertowo, ale jednak podstawa jest 85/1.8. Tamron daje radę, ale jednak jasna stałka to podstawa.

    Sampelki z tego tamrona możesz obejrzeć tu: http://tomaszg.pl/foto/07gizycko/index.html
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  3. #3
    ruiner
    Guest

    Domyślnie

    Dziękuję Jeśli chodzi o Tamrona 17-50 to Twoje zdjęcia potwierdzają testy, wyglada bardzo zachęcająco. Jak wygląda łapanie ostrości? Prędkość zadowalająca? Często pudłuje?

    Co do kwestii o stałce jako podstawie - ja rozumiem, dlatego pierwszym zakupem jeśli chodzi o obiektyw była popularna pięćdziesiątka. 85 f/1.8 to świetny sprzęt i powalająca ostrość, pewnie będę sobie na ten obiektyw zbierał jako następny, jednak teraz potrzeba mi czegoś bardziej 'uniwersalnego' jako dodatek do 50 f/1.8... finansów nie przeskoczę

    Czy ktoś ma Tamrona 24-75 i zechciałby się podzielić opinią?

  4. #4

    Domyślnie

    Mam:
    a) Sigma 24-70 mm f/2.8 DG EX ASP MACRO
    Ocena subiektywna:
    + ciężki, solidne wykonanie, w miarę ostry ( w porównaniu do L )
    - ciężki, 82mm filtr, celność AF na obiektach w cieniu ok. 85%, pierścień zoomu projektował idiota.
    bardzo fajny do "ogólnego focenia". Na koncerty, te focone po ciemku (bez lampy), zdecydowanie wybrałbym canona z IS.
    Co do:
    b) Sigma 28-70 mm f/2.8 DG EX ASP IF
    c) Tamron 17-50 mm f/2.8 SP Di II XR LD ASL IF
    d) Tamron 28-75 mm f/2.8 SP Di XR LD ASL IF
    się nie wypowiem, bo nie mam.

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Tomasz Golinski
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    46
    Posty
    8 623

    Domyślnie

    IS do koncertów zwłaszcza na szerokim końcu zdecydowanie odradzam. Poruszenie aparatu nie jest groźne, a przy czasach typu 1/30 ludzie sami się poruszają... Jeszcze przy 70-200 to może mieć sens... Ale też umiarkowany.

    Celność i szybkość AF Tamrona jest dostatecznie dobra. Nie mam jakichś specjalnych problemów. Jedyny problem, że przy koncertach bardziej nastrojowych, klasycznych może przeszkadzać bzyczenie. Ale 50/1.8 też tak ma.
    30D | 85/1.8 | 135/2 | 70-200/4 | T17-50/2.8 | 100-300/4.5-5.6 | 50/1.4 | 650 | 430EX | Sherpa 600r
    Zdjęcia - Iran, folk, jazz, wątek galeriowy


    FoFot.pl
    Canon IRC

  6. #6
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    27

    Domyślnie

    Miałem Tamrona 28-75 - w kiepskich warunkach na AF raczej polegac nie można.
    Szczerze mówiąc kilkanaście ostatnich koncertów "zrobiłem" na 70-200/4L.
    Zdjęcie z tego Tamrona:
    nr.4 http://canon-board.info/showthread.php?t=21169
    1Ds III | 20D+BGE2 | 30+BP300 | 17-40/4L | 35/1,4L | 85/1,8 | 135/2L | 580EX II | Lowepro ROVER AWII, SR D300AW

  7. #7
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2005
    Posty
    548

    Domyślnie

    Co to jest zoom koncertowy ... czy 17-50 tamrona to zoom koncerotwy ? Zeby cos tym zrobic to musialbys szczegolnie blisko sceny stac. Wez tego tamrona 18-250 i zobacz ktore mm sa Ci potrzebne, no i jak zwykle co z tego ze jakas tam sigma ma xx-70 skoro te 70 lepiej przemilczec.

    Imho bym celowal w dziwolaga typu 50-135 2.8 by tokina
    albo sigma 50-150 2.8 ... troche wystaja cenowo ale co zrobic

  8. #8
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez emisiaczek Zobacz posta
    Co to jest zoom koncertowy ... czy 17-50 tamrona to zoom koncerotwy ? Zeby cos tym zrobic to musialbys szczegolnie blisko sceny stac. Wez tego tamrona 18-250 i zobacz ktore mm sa Ci potrzebne
    Przeciez w pierwszym poscie jest sprecyzowane "głównie zamknięte obiekty - sale koncertowe, więc ciemno" , dlatego Tamrona 18-250 zdecydowanie bym odradzil.

  9. #9
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2005
    Posty
    548

    Domyślnie

    ale kolega juz tego tamrona ma, pozatym on zdaje sie trzyma f4 dosc daleko ... nie wiem czy np zakup 70-200 f4 cos by tu zmienil na super lepsze

  10. #10
    ruiner
    Guest

    Domyślnie

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

    daszek - dzięki za informacje. Co do IS, to na koncertach bardziej 'dynamicznych' (a na takich zwykle bywam) niezbyt się stabilizacja sprawdza, więc stwierdziłem że IS (lub jego odpowiednik) sobie podaruję. W zakresie 17/24/28-50/70/75 zazwyczaj udaje się mi robić fotki z 'ręki', więc myślęgłównie o świetle odpowiednim.

    Tomasz - zazwyczaj są to koncerty dość głośne, więc myślę, że głośność AF tutaj nie będzie przeszkadzać. Zresztą, w 18-250 aż tak głośny to on nie jest, a słyszałem legendy Myślę, że Tamrony z serii Di II aż tak od siebie w kwestii głośności AF nie odstają.

    emisiaczek - może faktycznie niezbyt fortunnie sformułowany temat, wybacz. Chociaż, z drugiej strony, nie napisałem 'tele koncertowy' Na koncertach jestem zazwyczaj w miarę blisko (gdy nie ma ograniczeń), albo w fosie. Stałka 50 się dobrze sprawdza, ale jak już pisałem, czasem brakuje trochę szerszej perspektywy w tym samym miejscu. większy góny zakres to już tak 'przy okazji', wiem że nie można mieć idealnie na obu końcach

    A co do Tamrona 18-250, to w na zewnątrz sprawdza sie dobrze, natomiast do wnętrz i koncertów w salach się słabo nadaje, f4 jest w bardzo ograniczonym zakresie:

    18-28mm: f/3.5
    28-42mm: f/4.0
    42-55mm: f/4.5
    55-100mm: f/5.0
    100-200mm: f/5.6
    200-250mm: f/6.3

    Udało mi się nim zrobić kilka fajnych fotek na końcu tele, wieczorem, na koncercie open-air, no ale to nie było z ręki Do klubów odpada, zresztą to szkło na wycieczki rodzinne itp, gdy biore tylko body + jeden spacer-zoom.

    Pozostaje jeszcze jedna opcja - mniej elastyczna (jeśli chodzi o użytkowanie i noszenie), czyli dwie dodatkowe stałki np 28mm plus 85mm rekomendowane przez Tomasza, no ale to już żonglerka szkiełkami w trakcie koncertu i nie wiem czy temu podołam w bardziej ekstremalnych sytuacjach no i kosztorysowo to już też wyjdzie poza budżet...
    Ostatnio edytowane przez ruiner ; 17-09-2007 o 09:59

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •