Zobacz pełną wersję : Import z USA na firmę
Cześć
temat sklepów, kupowania w USA i przemytu ;) jest już wywałkowany, a tymczasem chciałem się zapytać tych, którzy może coś w temacie się obeznali.
Gdy prowadzę własną firmę, jak dokonać importu np. obiektywu, tak aby wrzucić go w koszta i odliczyć 19% oraz naliczony na cle VAT? Generalnie wiem co i jak, ale pojawia się masa pytań pobocznych (np. czy dostarczyć paczkę do kogoś w USA i dopiero później wysłać trzy razy taniej do Polski Polamerem, lub czy koszt przesyłki UPS zawiera ewentualne koszty clenia (operacji, niż naliczonego cła), albo czy można płacić przelewem czy koniecznie i tylko kartą itd, itp).
Przy dzisiejszym kursie dolara i możliwości zwrotu VAT + 19% z podatku legalne kupowanie w USA na firmę wydaje się bardzo atrakcyjne.
Jeśli ktoś ma takie doświadczenia proszę o tutorial i tipsy :)
Musisz mieć fakturę oraz oclić nabywane dobra (w rezultacie otrzymujesz dokument SAD, nawet jeśli samo cło "nie wyjdzie", na dokumencie SAD jest też naliczany VAT i w związku z tym, SAD jest podstawą do odliczenia VAT).
Więc chyba jedynym tips'em będzie to, że nie należy stosować tips'ów z wątku o unikaniu clenia :)
w takim razie może zapytam konkretnie.
Mam wątpliwości w nastepujących obszarach:
- czy jak zapłacę za przesyłke z B&H to mogą mi cos jeszcze doliczyć za odprawę celną? Wydaje mi się, że np. DHL ma swoich agentów celnych i nie ma dodatkowych kosztów, ale może ktos sprowadzał i wie?
- po jakim kursie $ naliczają cło?
- czy cło płaci się najpierw i następnie odbiera towar z magazynu, czy dostaje się towar i trzeba np w ciągu tygodnia zapłacić cło
- podobnie z VATem
- czy ktos wie jak uniknąc płacenia VATu? Wiem, ze w ramach pomocy de minimis można się starać o nie ściąganie VATu (bo i tak ma zostac oddany). Czy ktoś wie jak to zrobić?
- podstawą zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu jet kwota netto + transport. Po jakim kursie liczona, oraz czy może być powiększona o kwotę cła?
- czy na fakturze oprócz moich danych musi się znajdować coś jeszcze? (kraj pochodzenia jest konieczny przy zakupie z B&H?)
- czy gdybym się zdecydował kupić i wysłać do kogoś w stanach, kto przyjeżdza do kraju, to taka osoba może to oclić na lotnisku w Polsce? Czy dostanę wtedy dokument SAD? Kto będzie na nim wymieniony jeśli przywożącym nie jestem ja sam (ale jestem podany na fakturze)?
To ja postaram się odpowiedzieć na kilka z pytań.
Cło (i VAT) liczone są od wartości zakupu, powiększonej o koszty zakupu do granicy Polski, przy przeliczeniu na kurs celny (wyznaczany na podstawie średniego kursu NBP za na dwa tygodnie (http://www.money.pl/pieniadze/nbparch/celne/)).
Zakładając, że nie będziesz chciał przedkładać gwarancji bankowej na zabezpieczenie, należy założyć, że będziesz musiał zapłacić cło i VAT aby otrzymać towar, aczkolwiek zdarza się, że większe agencje celne zakładają za klienta, ale na pewno nie na długo i ile w ogóle.
Zakładając, że kupujesz aby używać lub odsprzedać, niestety obawiam się, że nie unikniesz zapłacenia VATu.
Na fakturze zakupu powinien się znaleźć kraj pochodzenia i numer taryfy celnej (no oprócz tradycyjnych danych :) ). Tak będzie dla Ciebie najprościej, inaczej czekają cię wyjaśnienia :) Zakładając, że będziesz kupował gdzieś gdzie sprzedają za granicę, jest szansa, że będą sami dobrze wiedzieli jak ma wyglądać taka faktura.
Jeśli zaś chodzi o koszty, to jak napisałeś. Cło oczywiście też jest kosztem (lub podwyższeniem wartości ŚT). Kwoty kosztów z dokumentów przeliczasz (w uproszeniu) po średnim kursie NBP. Jednak i tak powinieneś uwzględnić w koszty lub przychody z różnic kursowych, czyli efektywnie w kosztach wyląduje tyle złotówek, ile faktycznie dałeś.
Jak przysyłano mi DHLem, to nie płaciłem za odprawę mimo, że ją miałem, ale było to dawno i dotyczyło rzeczy dość drobnej, więc nie wiem jak by było w tej chwili.
EDIT:
"Kwoty kosztów z dokumentów przeliczasz (w uproszeniu) po średnim kursie NBP."
Tak gwoli dodatkowego wyjaśnienia, dokładnie to po średnim kursie NBP, o ile SAD nie wyznacza innego kursu, więc fakturę za towar, przeliczamy po kursie z SAD a jeśli masz odrębną fakturę za transport, to ją przeliczamy po średnim kursie NBP. To i tak nadal w uproszczeniu, ale mniejszym :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.