Zobacz pełną wersję : Lampa studyjna czy błyskowa
Witam !
Planuje zakupić lampę do swojego niskobudżetowego studia. Przeglądając dziesiątki ofert i czytając kolejne wątki wylądowałem na rozstaju dróg.
Co jest lepsze do studia ... lampa studyjna czy lampa błyskowa montowana na aparat (tzn na statyw) ? Jak się ma Ws do liczby przewodniej ?
Z moich obserwacji wynika że zaletami
Lampy studyjnej są:
- niska cena w stosunko do osiąganej mocy
- szybki czas ładowania (choć to zależy od modelu)
- brak problemów z bateriami
- łatwiejsza synchronizacja z pozostałymi lampami (fotocele, kabelki)
i przyklad: http://www.allegro.pl/item134942557_profesjonalna_lampa_studyjna_bl_400s m_import_w_wa.html
za to tradycyjna lampa błyskowa (Canona):
- jest mobilna (nigy nic nie wiadomo)
- niezależna od gniazdka elektrycznego ;-)
- nie traci automatyki byłysku
- błyska synchronizując się w podczerwieni (mam 550 EX)
np. http://www.allegro.pl/item132233186_nowa_canon_430ex_430_ex_f_vat_gwar_2 2_4985420.html
Nie wiem jak wygląda sprawa z temperaturą koloru.
Biorąc pod uwagę, że budżet mocno ograniczony i już o takim 430 EX muszę zapomnieć, a granica 660 zł jest granicą ostateczną, co szanowne grono poleca ? (Na początek będzie zabawa z namiotem bezcieniowym, potem dalsze eksperymenty).
PS. Chyba popełniłem tzw misz masz z nazewnictwem lampy studyjnej i lampy błyskowej ... bo czy lampa studyjna nie jest też lampą błyskową :confused: ?
Pozdrawiam
Achi
KuchateK
17-10-2006, 02:57
Jest i lampa blyskowa ;)
Co bedziesz fotografowal?
550-580 maja teoretycznie jakies 100ws. Tyle ze zoom powoduje to nieco oszukanstwa, wiec licz raczej 50 :D Nie ma prostego przeliczenia WS na GN. Jedyny dostepny wiarygodny srodek to swiatlomierz. Tak sie pomiaru dokonuje tez w przypadku podawania GN dla lamp studyjnych fabrycznych. Liczyc nikt tego nie jest w stanie.
Witam !
Planuje zakupić lampę do swojego niskobudżetowego studia. Przeglądając dziesiątki ofert i czytając kolejne wątki wylądowałem na rozstaju dróg.
Co jest lepsze do studia ... lampa studyjna czy lampa błyskowa montowana na aparat (tzn na statyw) ? Jak się ma Ws do liczby przewodniej ?
Oczywiście studyjna, zdjęcia w studio się robi między innymi po to żeby miec dowolną możliwość sterowania światłem - przestawiania lamp itp. - lampa na aparacie w studio nie ma najmniejszego sensu. Odpuść i zbieraj dalej, nawet na studyjne z Funsportsu które są generalnie najtańsze.
Poza tym automatyka lampy dedykowanej nie jest żadną przewagą - tak naprawdę nawet nie wiesz dokładnie co światłomierz aparatu zmierzy i masz małą możliwość sterowania. Przy studyjnej i światłomierzu do światła błyskowego masz nieporównywalnie większe możliwości...
...lampa na aparacie w studio nie ma najmniejszego sensu. Odpuść i zbieraj dalej, nawet na studyjne z Funsportsu które są generalnie najtańsze.
Chodziło mi raczej o lampy błyskowe używane na apracie ale w studio montowane na statywie. Natomiast wracając do tematu lamp z Funsportu ... wskazany przeze mnie Boling jest nieporównywalnie tańszy. Przeszukując forum na wiele nie trafiłem i wygląda na to, że to jakaś chińska nowość.
Pchać się w to, czy się nie pchać ...
Wracając do zdjęć to napewno namiot bezcieniowy, ale prawdopodobnie to tylko początek.
Pozdrawiam
Achi
Wszystko zależy moim zdaniem od tego jakie przedmioty i do jakich celów będziesz fotografował. Atutem lampy studyjnej jest posiadanie przez nią fotoceli i w przyszłości dokupienia kolejnych źródeł światła, jedno zazwyczaj nie wystarcza. Ponad to możliwość precyzyjnego i szybkiego sterowania mocą błysku jest często niezbędne. Światło modelujące, również często się przydaje. Ja bym się nie zastanawiał, jak do studia to studyjne.
PS
Nie zapomnij o statywie jeśli go nie masz, to koszt około 100 zł przynajmniej.
2500zł_________________________
do studia 2 lampy to minimum jak nie masz kasy to:
ELFO microPRO (1050 zł sztuka) lampa 200 Ws, 3 lata gwarancji.
http://www.foto-kurier.pl/SKLEP_pliki/elfo_pliki/micro_pro.htm
lampa jest mała i wygodna w użyciu, do wnętrza 200Ws jest OK, elektronika OK, wykonanie OK, minusem lampy jest nie zdejmowany klosz i ograniczona liczba prostych nasadek. Nie jest kompatybilna z reszta sprzętu elfo.
Sprzedawana solo lub w zestawie.( zestaw w postaci chińskich dodatków... odpuścił bym sobie)
Nie kupuj żadnej chińskiej lampy. ZADNEJ! to od razu stracona kasa
jak masz czas to Allegro:
1000zł____________________________________
METZ 45CL4 (młotek) (ok 350zł sztuka) to mocna mobilna lampa w plener i do studia (np. pod parasolki i softboxy) w plenerze zasilana akumulatorami (6 paluchów w koszyku) a w studio dedykowanym zasilaczem z sieci. Ma trochę za mały zakres regulacji w trybie manual 1, 1/2, 1/4 i winder (chyba 1/16) dobrze by było mieć dodatkowo sensor mecamat ( wtedy od 1 do 1/64). Lampa mocna i niezawodna, z cyfra TTL jest bezużyteczny ale automatyka (wbudowany sensor) jest precyzyjna (tu tez mecamat ułatwił by życie)
+ (dodatkowo dwa chinskie statywy...., uchwyty parasolki i fotocele albo kabel synchro)
dużo ludzi się teraz tych lamp pozbywa
600zł____________________________________________ ___________________________
SUNPACK 383 (ok 200 zł sztuka)
Delikatniejsza niż Vivitar ale zgrabniejsza do przenoszenia prosta lampa z automatyka i manualnym podziałem mocy od 1 do 1/16
500zł_________________________________________
VIVITAR 285, (ok 150 zł sztuka) prosta lampa z automatyka i manualnym podziałem mocy od 1 do 1/16. cztery paluchy do koszyka duża twarda niezawodna.
Niestety u nas nie dokupienia zasilacz z sieci wiec trzeba mieć trochę akumulatorów w zapasie.
Mam nadzieje ze coś pomogłem.
Pozdrawiam
Arek
Obraz nieco się rozjaśnia. Dziękuję.
Złe zdanie na temat chińczyków (w tym bolinga) to z autopsji ?
Pozdrawiam
rysiaczek
17-10-2006, 16:39
Nie kupuj żadnej chińskiej lampy. ZADNEJ! to od razu stracona kasa
A poprzesz to jakimis rozsadnymi argumentami?
Jest takie przysłowie "jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma". Wiadomo że Elfo było by lepsze, ale jest o wiele droższe. Co do Bilonga to kupiłem ostatnio taką małą lampkę BL-120SMA jako dodatkowe źródło światła. Co tu mówić, jakość nie powala. Fotocela praktycznie nie nadaje się do użycia (przynajmniej w moim egzemplażu) użyłem do sterowania kabelka który był dołączony do kompletu. Ele ze statywem i parasolką dałem 350 pln.
o chinczykach nie mialem pojecia...
(zwykle uzywam Hensla i dwóch micro pro) ale któregos dnia byłem w studio gdzie było sporo zachodnich swiateł (ok 8 sztuk) i ktoś dokupił 2 chinskie lampy ...(chinskie ale zabijcie mnie nie pamietam co to za modele na obudowach miały 500 Ws)
powtarzalnosc...jedna byla prawie ok, druga tak mniej wiecej z dokladnoscia do pół działki przysłony ...raz wiecej raz mniej (mierzyłem Gossenem)
pilot swieci jak lampa naftowa
jak sa zimne maja inna temperature jak sie rozgrzeja inna
w praktyce kupno tych lamp jako dodatkowych mija sie z celem zupełnie
(np. mamy juz dobre lampy i potrzebujemy wypełniajacych na tło, kontry etc.
robimy dwa trzy błyski"normalną" lampą (np.henslem, bowensem) i czekamy az sie chinczyk "zbierze w sobie".... blysk i znowu czekamy na chinczyki ....pomyłka
byłem zaskoczony lampami Elfo MicroPro to juz jest normalna lampa
(za to nie przepadam za ich softboxami i osprzetem seri do Quant i Mobilaight)
jak sie nie ma pieniędzy to nie wolno kupowac najtanszych narzedzi bo sie nigdy z tej pentli nie wyjdzie
O, o tych bolingach i innych chińsczyznach tu mowa. Było o nich nie dawno w innym wątku, ale tu się podłączę.
Dziś byłem u sprzedawcy innej chińszyzny, znanej już nieco bardziej, w funsports.
I pytałem o te bolingi. Powiedzieli, że tak, widzieli że takie coś jest, ale to niemożliwe, żeby takie ceny jakie dają były realne, że gdzieś musi być jakiś chaczyk.
I druga rzecz, opowiadał mi gość że juz dwie osoby do nich dzwoniły czy by takiej lampy nie naprawili. Nie naprawili by.
w Elfo jest 3 lata gwarancji ...u mnie po miesiacu jedna lampa trafiła do serwisu na jakies 5 dni.
jezeli to "studio" ma być w weekend w pokoju
http://www.g-st.ch/privat/foto/doku/tstudio.html
to nie ma sensu zakup lamp studyjnych
ale jezeli sie tym ma zarabiac i trzeba pojechac ze sprzetem w "swiat"
matka_Wariatka
17-10-2006, 22:54
do niedawna mialam ten sam problem :)
co wybrac, budzet ograniczony, zero pojecia, w sklepach doradzano zestawy za 3-4 tysiace...
kupilam:
2 zarowki JH6800 - 109,00zl sztuka,
2 statywy W-803 - 95,00 zl sztuka,
2 oprawki lampy SA02 - 35,00 zl sztuka,
namiot bezcieniowy 75*75 cm - 199,00 zl
i zyje i jestem zadowolona i zdjecia robie :)
dokupujesz 2 parasolki, nie pamietam ceny niestety i masz mozliwosc fotografowania ludzia :)
to by bylo na tyle jesli chodzi niski budzet i swiecenie :)
może trochę z innej beczki ale kiedyś na podobne pytanie na forum nikona dostałem w odpowiedzi link - http://www.pbase.com/saschagast/studio_and_gear
łudzę się i ja że za pomocą czegoś takiego uzyskam efekt w studio z pomiarem systemowym i synchro bezprzewodowo,w dodatku mobilność (np plener ślubny), jakoś do lamp studyjnych na razie nie mam przekonania,...system to system, nie trzeba też flashmiarki, a cena - jedną mocną (?) lampę (580 np) ma prawie każdy (reportaż), kolejna choćby 430 to ok 900 pln, zrobiłem kabel z camera shoe cord o długości 5m, (jest o tym na naszym forum) więc lampę sterującą odsuwam dalej od aparatu, druga na przeciw i można robić próby - dotychczas nie miałem okazji testować tego przy ślubnej w studio, ale robiłem grupówki pierwszakom w szkole - było ok, portrety ok.. do lamp małe softy lub blendy i trochę prób - masz całe dobrodziejstwo ettl do dyspozycji.
zdaję sobie sprawę że nie jest to super pro zestaw studyjny, ale ma wiele zalet - efekty można obejżeć w dodanym wcześniej linku
pozdrawiam
zwróc uwage ze ten zestaw nie ma kompletnie mozliwosci modyfikowania swiatła... jedna trzecia blysku odbija sie od blendy i leci w sufit. poniewza to pomieszczenie ze zdjecia jest bardzo male to w praktyce mozna to porównac do siedzenia w wielkim softboxie .... wszystko wymieszane równo
(...) jakoś do lamp studyjnych na razie nie mam przekonania,...system to system, nie trzeba też flashmiarki
Rozumowanie dobre przy reporterce, ale nie w studiu (nawet zaimprowizowanym w dowolnym lokalu gdzie przytaszczysz sprzęt). Wtedy zawsze jest nieco czasu. Światłomierza nie potrzeba do cyfry, zdjęcia próbne i histogram na prawdę się spisują wystarczająco dobrze.
Ów ,,system'' ma tą wadę, że wystarczy że cos się w kadrze przestawi, postawisz na tle inaczej ubranych modeli i ,,system'' oświetli wzsytko z inną, wylosowaną przez siebie mocą, podczas gdy powinien z tą samą.
Ja się dołączę z pytaniem o stare, tyrystorowe lampy. Czy jeśli mają one (wynika to z obrazka) ustawienie "M", to czy to jest manualna regulacja siły błysku?
KuchateK
24-10-2006, 16:08
To bedzie raczej manualne wymuszenie pelnej mocy. Do regulacji powinno byc jeszcze ustawienie "1/1, 1/2, 1/4" czy inne podobne ulamki. Sunpaki maja bardzo czesto manual od 1/1 do 1/16 czy 1/32 :D
mam ying-yangi z funsportu i nie moga sie rownac z bowlingami.
ja je stawiam przy elfo chodz jak bym mial kupic 600 czy 800Ws to ceny sie zrownuja.
ja nie zaluje. szybko sie laduja maja pelna kontrole i stala temerature blysku.
z lamami studyjnymi jest inny problem musisz do tego kupic parasolki softboxy strumienice plastry miodu itd itd. ale daje to duzo frajdy i uzyskanie takich efektow z lampami np 580ex zajmie ci duzo wiecej czasu lub bedzie nie osiagalne
"...stare, tyrystorowe lampy" ...tak jak pisałem wyzej preferuje metza 45
ale ta lampaka tez potrafi sporo zdziałac, i w automatyce przez tyrystor jak i w manualu z parasolka lub softboxem..http://www.allegro.pl/item136643690_braun_370_bvc_2000_leica.html
a dedykacja do leiki ...ani niczego nie dodaje ani w niczym nie przeszkadza canonierom ;)
do niedawna mialam ten sam problem :)
co wybrac, budzet ograniczony, zero pojecia, w sklepach doradzano zestawy za 3-4 tysiace...
kupilam:
2 zarowki JH6800 - 109,00zl sztuka,
2 statywy W-803 - 95,00 zl sztuka,
2 oprawki lampy SA02 - 35,00 zl sztuka,
namiot bezcieniowy 75*75 cm - 199,00 zl
i zyje i jestem zadowolona i zdjecia robie :)
dokupujesz 2 parasolki, nie pamietam ceny niestety i masz mozliwosc fotografowania ludzia :)
to by bylo na tyle jesli chodzi niski budzet i swiecenie :)
a nie taniej i z porownywalnymi efektami wyszedly taki zestaw?
- namiot bezcieniowy;
- 2 x żarówki (http://www.allegro.pl/item135458287_duza_moc_wiecej_swiatla_nowosc_najta niej.html)
- 2 x lampki (http://www.allegro.pl/item136137338_lampka_biurkowa_df5_rozne_kolory_lun a_.html)
matka_Wariatka
25-10-2006, 15:18
pewnie, ze taniej ale chcialam miec cos z czym moge gdzies wyjsc /chodzi o swiatla/ robienie zdjec z lampkami biurowymi w restauracji smiesznie by wygladalo ;)
wiadomo, ze chodzi o efekt koncowy tak naprawde.
pewnie, ze taniej ale chcialam miec cos z czym moge gdzies wyjsc /chodzi o swiatla/ robienie zdjec z lampkami biurowymi w restauracji smiesznie by wygladalo ;)
Priorytetem jest wyglad/lansowanie sie czy efekt zdjeciowy? :roll:
Priorytetem jest wyglad/lansowanie sie czy efekt zdjeciowy? :roll:
Nie rozumiem ironii. Kwestia żarówek energooszczędnych była już poruszana na forum, Kuchatek wykazał, że ni cholery do zdjęć się nie nadają ze wzdlędu na poszatkowane widmo.
Ja zrobiłem sobie według własnego projektu takie studyjne lampki błyskowe
http://ws.ps.pl/szymwal/studyjna_lampa/index.html
Ja zrobiłem sobie według własnego projektu takie studyjne lampki błyskowe
http://ws.ps.pl/szymwal/studyjna_lampa/index.html
Możesz pokrótce opisać? Nie rozumiem obwodu ładowania kondzioła. Regulujesz tu siłę błysku? To cudo z SCR1 i trafkiem - nie rozumiem tego.
Zacząłem się zastanawiać nad zmajstrowaniem sobie czegoś takiego, z IGBT do kontrolic czasu błysku, niestety koszty mnie zniechęciły. Kondensator(y) stanowi(ą) tu dość znaczny udział.
matka_Wariatka
26-10-2006, 15:44
Priorytetem jest wyglad/lansowanie sie czy efekt zdjeciowy? :roll:
chyba napisalam wyzej, ze "wiadomo, ze chodzi o efekt koncowy tak naprawde." troche uwagi w czytaniu :)
a wyglad swoja droga.
Priorytetem jest wyglad/lansowanie sie czy efekt zdjeciowy? :roll:
a u ciebie Tomku jak jest???
Możesz pokrótce opisać? Nie rozumiem obwodu ładowania kondzioła. Regulujesz tu siłę błysku? To cudo z SCR1 i trafkiem - nie rozumiem tego.
Aby uzyskać krótki czas ładowania/ 2s / bez rezystora ograniczającego prąd ładowania, opracowałem sposób ladowania polegający na fazowej regulacji nap. wyjsciowego. Moc jest regulowana zmianą napięcia wyjsciowego.
Aby uzyskać krótki czas ładowania/ 2s / bez rezystora ograniczającego prąd ładowania, opracowałem sposób ladowania polegający na fazowej regulacji nap. wyjsciowego.
OK
Moc jest regulowana zmianą napięcia wyjsciowego.
Jaki da się zrobić zakres regulacji mocy? W jakim zakresie napięć IFK200 pali? Nie masz kłopotów ze zmieniającą się temperaturą barwową światła w zależności od napięcia?
OK
Jaki da się zrobić zakres regulacji mocy? W jakim zakresie napięć IFK200 pali? Nie masz kłopotów ze zmieniającą się temperaturą barwową światła w zależności od napięcia?
IFK-120 działaja od ok 150 do nominalnie 300V.Ja zrobiłem regulację w czterech zakresach od 1/4 mocy. Palnik może być dowolny, tylko odpowiedniej mocy. Zmiany temperatury są niewidoczne.
IFK-120 działaja od ok 150 do nominalnie 300V.Ja zrobiłem regulację w czterech zakresach od 1/4 mocy. Palnik może być dowolny, tylko odpowiedniej mocy. Zmiany temperatury są niewidoczne.
Dzięki za informacje. Pytam, bo w dataszitach do palników dostępnych w TME zakres napięć jest znacznie węższy.
A regulacja napięciem podsunęła mi pomysł na płynną zmianę mocy w większym zakresie bez IGBT. Tyle co się da redukować płynnie napięciem a zgrubnie zmieniając liczbę równolegle połączonych kondensatorów zasilających palnik.
Tak sobie zbieram informacje na zajęcie w zimowe wieczory...
A kondensator skąd masz? Jakiś specjalny dedykowany do foto? Widzę, że tego typu pojemności na allegro występują w cenach znośnych...
A regulacja napięciem podsunęła mi pomysł na płynną zmianę mocy w większym zakresie bez IGBT. Tyle co się da redukować płynnie napięciem a zgrubnie zmieniając liczbę równolegle połączonych kondensatorów zasilających palnik...
Płynnie nie ma problemu zamiast przełączników, potencjometr/kłopot z liniowym zakresem zmian/.Z łączeniem kondensatorów, nie polecam, diody separujące muszą mieć prądy impulsowe ok 1000A.Kondensatory miałem z czasów PRL, specjalne do lamp błyskowych robione w kraju na japońskiej licenncji.Na bazie tego opracowania wykonałem na zamówienie wersję do studia foto o mocy 20000Ws, 10000Ws oświetlenia wypełniającego oraz 10lamp po1000Ws jako swiatła efetowe.W tym projekcje napięcie na palniku było 600V max.
KuchateK
26-10-2006, 20:52
To ze palnik ma waskie zakresy napiecia zaplonu nie jest takie problematyczne. Kwestia dorzucic rownolegle maly kondensator (kilka mikro) podtrzymujacy napiecie odseparowany diodami od tego duzego. Glowny mozna ladowac wtedy nawet na napiecia bliskie napieciu wygaszenia, czyli ok. 50V.
Oczywiscie znacznie lepszym sposobem jest dopinanie kolejnych kondensatorow, gdyz roznica w temperaturze wzgledem mocy jest znacznie mniejsza i ma sie lampe "color consistent", ale caly uklad wtedy troche sie komplikuje.
Chyba muszę pomierzyć sobie te prądy wyładowania... 1000A przy 120Ws? No i też dioda przewodziłaby prąd z jednego kondensatora. A już jakieś diody 300-500A w impulsie nie są trudne do dostania.
Chyba odświeżę ten wątek gdy okaże się, że stary Canon EZ okaże się niewystarczający w moim "studio" ;)
a u ciebie Tomku jak jest???
Avatara nie widac? Oczywiscie ze wyglad/lans :mrgreen:
;)
Avatara nie widac? Oczywiscie ze wyglad/lans :mrgreen:
;)
czyli nie efekt zdjęciowy:?: :mrgreen:
matka_Wariatka
29-10-2006, 09:58
Avatara nie widac? Oczywiscie ze wyglad/lans :mrgreen:
;)
to co sie czepiasz 8-)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.