Zobacz pełną wersję : Obiektyw do spottingu
bartekwydziu
08-07-2018, 04:58
Witam.
Zastanawiam się nad obiektywem do fotografowania samolotów, w grę wchodzi fotografia na lotnisku.
Mój aparacik to Canon EOS700D.
Obecnie przebywam za granicą, więc mam dostęp do tańszych szkieł.
Myślałem nad czymś takim:
https://www.cyfrowe.pl/aparaty/obiektyw-canon-70-300-mm-f-40-f-56-ef-is-ii-usm.html
W miejscu którym przebywam, mógłbym go dostać za jakieś 1500 pln.
Jednak dostałem informację od pewnego użytkownika na innym forum, że taki obiektyw spokojnie by mi wystarczył do mojego aparatu:
https://m.ebay.co.uk/itm/NEW-Canon-EF-S-55-250mm-f-4-5-6-IS-STM-Telephoto-Zoom-Lens-White-Box-/273293768264?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F 0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk% 252Fulk%252Fitm%252F273293768264%26rvr_id%3D0%26rv r_ts%3D77a1c5021640ab4507f081b2fffbe9da&ul_noapp=true&epid=219521665
Okey, więc co Wy sądzicie na ten temat?
Polak w Kanadzie
08-07-2018, 18:48
Poszukaj pierwszej wersji 100-400L, albo coś z zakresu 150-600 (np Tamron G2).
Poszukaj pierwszej wersji 100-400L, albo coś z zakresu 150-600 (np Tamron G2).Tą L można za jakie £550-600 wyjąć sprawna z eBay.
Do 700d to trochę jak przedłużyć sobie małego.
Polak w Kanadzie
12-07-2018, 04:49
Nie wiem, nie gustuję ;] Ale 100-400 to kultowy zoom spotterski. Natomiast z drugiej strony np wspomniany przeze mnie Tamron 150-600 G2 też jest fajny, tylko należy upewnić się że dobrze współpracuje z body.
Co to znaczy fotografia na lotnisku - pracujesz na lotnisku,czy że spod płotu.
Jakie odległości do samolotów wchodzą w grę i jakie samoloty? Pasażery czy wojskowe?
Tą L można za jakie £550-600 wyjąć sprawna z eBay.
Do 700d to trochę jak przedłużyć sobie małego.Używałem 100-400 z 450d - co za foix pass ;)
Uzywki 100-400 warto sprawdzić jak tam blokowanie pompki działa bo z tym często problemy po latach.
foix pass.
Faux pas sie pisze :)
Witam.
Zastanawiam się nad obiektywem do fotografowania samolotów, ..... Okey, więc co Wy sądzicie na ten temat?
Z dwóch ww szkieł wybrałbym canona 70-300, ponieważ: ma dłuższą ogniskową i stabilizacje na poziomie 4 ev.
Ja używam od wielu lat starego 100-400 (wer. I) i dzisiaj najbardziej brakuje mi w nim dobrej stabilizacji /lub kasy na wersję II/ ;) Tą stabilizację co jest w 100-400 wer I oceniam na około 1,5-2 ev i jest niewystarczająca do fotografii śmigłowców.
Niemniej optycznie szkło jest ok.
Jeżeli bym nie potrzebował ogniskowej 400mm, to wybrałbym 70-300mm z dobrą stabilizacją, a zbierał na Canona 100-400 ale w wersji II :)
Pozdr ro
150-600 obojętnie jaki będzie dobryn wyborem. Mówię po przerobieniu 100-400 i trzech modeli 150-600.Każdy 150-600 ma satbilizację lepszą od 100-400. Na 400 powiedzmy że przybajmniej nie jest gorszy. No i masz zakres 400-600. 70-300 to raczej do fotografowania zwierząt domowych i krajobrazów.
Faux pas sie pisze :)Ło matko, jak można było tak napisac ;) Kara za klepanie z komórki na szybko się należy ;)
Ps. Na 150-600 i kuszenie się tymi mm to radzę uważać jeśli to mają być wojskowe maszyny to AF moze im nie wyrobić. Nie tylko mm się liczą.
Polak w Kanadzie
16-07-2018, 04:06
Tamron G2 jest szybki.
(...) jest niewystarczająca do fotografii śmigłowców. (...)
Wybacz, ale z tym stwierdzeniem trudno się zgodzić... wszystkie foty zrobione Canon 100-400 mk I (po kliknięciu w zdjęcie otworzy się w większym rozmiarze)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/4556049c168926c4ae2411d5e5f332f8-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=297123&aircraft=aircraft-Mil_Mi-24V_Hind&airline=airline-Czech_Republic_-_Air_Force&r=7356&c=087356)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/083e2b7539395c3c96c2d776c34a78fe-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=448077&aircraft=aircraft-Mil_Mi-24V_Hind_E&airline=airline-Poland_-_Army&r=739&c=410739)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/78c42e7e257b822c4bbad4322e7486ad-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=466065&aircraft=aircraft-Mil_Mi-24V_Hind_E&airline=airline-Poland_-_Army&r=739&c=410739)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/5d87566875ca4a7e8c1865bc2b5da8f4-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=295344&aircraft=aircraft-Mil_Mi-171Sh_Baikal&airline=airline-Czech_Republic_-_Air_Force&r=9926&c=59489619926)
https://canon-board.info/imgimported/2017/06/bbc44f04f34d6f23ebb7bad116823fb8-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=432132&aircraft=aircraft-PZL-Swidnik_W-3WA_Sokol&airline=airline-Poland_-_Army&r=0808&c=360808)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/9d20e3d4e791a9f974ed2968426fda89-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=320009&aircraft=aircraft-Agusta-Westland_AW-139M&airline=airline-Italy_-_Air_Force&r=MM81799&c=31427)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/4e971cfa3e73f96dc642050b3e9ab4d5-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=320023&aircraft=aircraft-Agusta-Westland_AW-139M&airline=airline-Italy_-_Air_Force&r=MM81799&c=31427)
https://canon-board.info/imgimported/2018/07/48076029dd3da52f14fce315f5c4f521-1.jpg
źródło (http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_view.php?id=435420&aircraft=aircraft-Mil_Mi-24V_Hind_E&airline=airline-Czech_Republic_-_Air_Force&r=3366&c=203366)
Wybacz, ale z tym stwierdzeniem trudno się zgodzić...
Wybaczam... ;)
Niestety mój egzemplarz, na cropie przy ogniskowej 300/400 mm nie za bardzo daje radę przy czasach ok. 1/50-1/60 sek. Twoje zdjęcia - piękne. A mnie się marzy żeby zamknąć górny wirnik, i pisząc że nie daje rady właśnie to miałem na myśli... lub mnie się łapy zbyt trzęsą.
400mm 1/80sek
1018
100 1/80
1019
400 1/100
1020
Żeby zamknąć górny wirnik to i 8 EV nie pomoże tylko raczej ćwiczenia i trochę szczęścia ;)
Kiedyś mi się udało w Mi-17
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204955303110042&set=a.10204940775986873.1073741873.1465054469&type=3&theater
i w Agusta też https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204973748571167&set=a.10204940775986873.1073741873.1465054469&type=3&theater
Kiedyś mi się udało w Mi-17...
Ładne kółka :) Napisz proszę jaki czas naświetlania miałeś.
Weź jeszcze pod uwagę, że co innego śmigłowiec w zawisie a locie poziomym. Nie zawsze się wtedy uda trafić. Nawet w panningu. Ale, jak już się trafi...
Ładne kółka :) Napisz proszę jaki czas naświetlania miałeś.
1/15
dokładne jak pisze rafels3, moment też ma znaczenie i to kolosalne
Przejrzyjcie ten wątek odnośnie panningów i wirników ;)
http://www.canon-board.info/galerie-uzytkownikalw-15/sfw-canon-do-wszystkiego-79368/index5.html
Polak w Kanadzie
18-07-2018, 03:33
Zamknąć wirnik to nie lada wyzwanie, i właśnie chyba głównie kwestia zwykłego farta... :)
Generalnie zgadzam się z Wami. Przy stabilizacji na poziomie ok. 2EV jak w 100-400 wer I fart na pewno przyda się. Nie bez znaczenia jednak są wiedza, umiejętności, odpowiedni moment zdjęcia oraz jednak stabilizacja /w rękach, w obiektywie, bądź nie wiem gdzie tam jeszcze/. Inaczej - sami o tym wiecie - jest b. ciężko na ekwiwalencie ogniskowej 520/640mm (aps-h/aps-c) uzyskać ostry obraz przy czasie 1/15 sek (co stanowi ok. 5 EV).
Bangi, napisz proszę, czy zdjęcia śmigłowców robisz tylko z ręki, czy wykorzystujesz jakieś wsparcie, np. statyw z głowicą gimbalową? oraz jak wiele zdjęć masz poruszonych na FF z ogniskową 400mm przy czasie 1/15-1/20 sek. Za odpowiedź dziękuję ;)
Wojciech O.
27-07-2018, 10:22
Ja jeszcze walczyłem jakiś czas temu sigmą 100-300/4 HSM + czasem TC 1,4 podparte monopodem.
Panowie, ja podpinam się pod temat rozważam Sigma C 100-400, Tamron SP 150-600 mm f/5-6.3 (G1 bo szukam do 4k)
Gdzieś po drodze rozważałem Canon EF 70-200 mm f/4 L USM ale do spotinngu obawiam się, że za krótko, choć opcja z konwerterem mogła by być konnkurencyjna. Gruby dylemat. Cenowo są blisko +- 500zł.
RadOs41 wybacz, że tak późno, ale umknęło mi Twoje pytanie, odpowiadając - co do zasady nie korzystam ze statywu, ale jak tylko jest okazja to staram się o coś podeprzeć, nawet barierki o ile nimi tłum nie trzęsie, dużo zależy od okoliczności, na pewno wszelkie podpórki pomagają, ale są też jednocześnie ograniczeniem; ogólnie warto popierać; co do ilości udanych zdjęć przy czasach 1/15-1/20 s... no jest ich kolosalnie mniej niż tych nieudanych... czasami nie uda mi się żadnego przywieźć z pokazów, a czasem wchodzi więcej - dużo IMHO zależy od nastawienia się, skupienia, świadomości ruchu obiektu, oddechu - naprawdę wszystko składa się na udane trafienie, trochę jak u snajpera ;) General;nie ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć.
ruphee - z tych podanych przez Ciebie tylko 150-600, resztę odpuść
@Bangi Zapytałem, gdyż dawno, dawno temu, gdy tylko kupiłem 100-400, zafascynowany tym szkiełkiem (zresztą, jak każdą nową zabawką :) ), także próbowałem zdjęć na b. długich czasach jednak wynik tych prób mnie zniechęcił. Zacząłem skracać czas do ok 1/80 sek. by mieć więcej "ostrych" zdjęć. Jednak końcowy efekt jest zdecydowanie lepszy przy dłuższym czasie, jeżeli zdjęcie już się uda - co widać po Twoich obrazkach.
Dziękuję za odpowiedź i Pozdrawiam Cię.
RadOs41 wybacz, że tak późno, ale umknęło mi Twoje pytanie, odpowiadając - co do zasady nie korzystam ze statywu, ale jak tylko jest okazja to staram się o coś podeprzeć, nawet barierki o ile nimi tłum nie trzęsie, dużo zależy od okoliczności, na pewno wszelkie podpórki pomagają, ale są też jednocześnie ograniczeniem; ogólnie warto popierać; co do ilości udanych zdjęć przy czasach 1/15-1/20 s... no jest ich kolosalnie mniej niż tych nieudanych... czasami nie uda mi się żadnego przywieźć z pokazów, a czasem wchodzi więcej - dużo IMHO zależy od nastawienia się, skupienia, świadomości ruchu obiektu, oddechu - naprawdę wszystko składa się na udane trafienie, trochę jak u snajpera ;) General;nie ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć.
ruphee - z tych podanych przez Ciebie tylko 150-600, resztę odpuść
Będziesz na AirShow w Radomiu? Wybieram się w niedzielę fajnie byłoby zamienić parę słów z kimś z forum. Twoje latadła obserwuje już jakiś czas. Bardzo mi się podobają. Mam brata w wojsku załatwił mi wejście gdzieś na jakaś platformę. Jak coś chętnie z kimś pogadam osobiście. ?
Yaru będe, ale nie wchodzę na teren imprezy. Będę w rejonie na ul. Skaryszewskiej.
Yaru będe, ale nie wchodzę na teren imprezy. Będę w rejonie na ul. Skaryszewskiej.
Aha,nidy nie bylem na Skaryszewskiej, kiedyś muszę tam spróbować. Niestety pogoda ma być słaba, trzeba się przygotować na opady, udanych kadrów :)
Yaru będe, ale nie wchodzę na teren imprezy. Będę w rejonie na ul. Skaryszewskiej.
Hej dziękiza rady, będe jutro testował 150-600.
Jak tam na skaryszewskiej jeżeli chodzi o parkowanie w okolicy?
Hej dziękiza rady, będe jutro testował 150-600.
Jak tam na skaryszewskiej jeżeli chodzi o parkowanie w okolicy?Parkujesz na polu i pewnie przyjdzie właściciel i będzie chciał z 10 zł. Możesz też i przy drodze ale wg mnie szkoda tak oszczedzac bo większość czasu to siedzenie.
Parkujesz na polu i pewnie przyjdzie właściciel i będzie chciał z 10 zł. Możesz też i przy drodze ale wg mnie szkoda tak oszczedzac bo większość czasu to siedzenie.
Dokładnie tak !
Masz aktualne zdjęcie z pola na Skaryszewskiej. Na gruzie przy plocie już w miarę ciasno.
https://canon-board.info/imgimported/2018/08/5d0ebcd3b521168dee66c92e5c529401-2.jpg
źródło (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180823/5d0ebcd3b521168dee66c92e5c529401.jpg)
kmeg - kasował ktoś jakąś opłatę?
Właściciel jedzil ciagnikiem przez pole i spacerował ale co dziwne żadnych opłat (przynajmniej do 15 bo więcej na polu nie wytrzymałem ) nie ponieral.. Dzisiaj może będzie kasował ale to będę wiedział jak dojadę :)
Daj znać co i jak ;)Pole zawalone samochodami. Właściciel chce 40pln ale idzie startować do połowy ;)
Pole zawalone samochodami. Właściciel chce 40pln ale idzie startować do połowy ;)
Nieźle ;) Dzięki za info.
Polak w Kanadzie
25-08-2018, 05:13
Ehhh chciałbym tam być... Tym czasem pozdrawiam z Kanady :)
1130
Ehhh chciałbym tam być... Tym czasem pozdrawiam z Kanady :)
1130
A co to jest ta dziwna zorza nad samolotem? :)
Kondensacje, oderwania, chmura - rożnie to nazywają, do tego podświetlone od drugiej strony. Tak się robi, szczególnie na Hornetach jak leci z dużą prędkością, jest wilgotno w powietrzu i nagle robi ostry zwrot.
Obłok Prandtla-Glauerta (czyli skroplona para wodna) + rozszczepienie światła.
Obłok Prandtla-Glauerta (czyli skroplona para wodna) + rozszczepienie światła.
To nie ten przypadek...
Obłok Prandtla-Glauerta (czyli skroplona para wodna) + rozszczepienie światła.
Poważnie? A to nie jest zwykła kondensacja taka jaką widać choćby na "skrzydłach" bolidów F1? Czy samoloty podczas pokazów przekraczają barierę dźwięku? Pytam jako zupełny laik :)
Samoloty nie mogą na pokazach przekraczać bariery dźwięku z uwagi na huk jaki prze tej okazji może powstać, który może wyrządzić liczne szkody, również osobowe. Ostatnio podczas Air Show w Radomiu, podczas przelotu Szwajcarów miało miejsce zdarzanie, które wg licznych świadków spowodowało taki huk, sam go doświadczyłem, ale czy było to przekroczenie bariery dźwięku nie podejmuję się wyjaśnić - sopory chyba są do tej pory. Faktem jest, że bębenek w uchu bolał mnie przez parę dni, jak nigdy.
Zdjęcie jakie przy tej okazji powstało wygląda tak (i tu jest obłok Prandtla-Glauerta). Twoje forum lotnictwa lotnictwo.net.pl - Northrop F-5E Tiger II - J-3090 - L1186 - Poland: Radom - Sadkow ( EPRA) | Kacper Foryś (EPRZ Spotting Team) (http://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/aircraft-Northrop_F-5E_Tiger_II/airline-Switzerland_-_Air_Force/reg-J-3090/cn-L1186/foto-486176.html)
P.S. Dałem linka bo nie wiem czy nie naruszyłbym praw autorskich, wklejając miniaturkę 1024px z linkiem...
^^ Stałem obok, jakby to było typowe przekroczenie prędkości dźwięku to byśmy wylądowali w szpitalu :)
A "oderwanie" super na zdjęciu.
Dobrze wiedzieć o tym obłoku bo ma pierwszy rzut oka to wygląda jak zabawa w Photoshopie ;-)
Czy to jest widoczne tylko na zdjęciu z tele czy na żywo to widać oczami też?
Na żywo oczami też, ale dużo zależy od konkretnego samolotu. Z tych, które miałem okazję oglądać na własne oczy to najfajniej wychodzi przy F/A-18 Hornet i Eurofigterze.
Obłok Prandtla-Glauerta (http://marcinlewicki.blox.pl/2012/10/O-blok-Prandtla-Glauerta-ang-Prandtl8211Glauert.html)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.