PDA

Zobacz pełną wersję : Jaki ustawić 5dm2 do piłki nożnej?



IwonaC
15-05-2017, 19:45
Koledzy i koleżanki, sprowadza mnie problem.

Mam problem z dobraniem właściwych ustawień do robienia zdjęć na meczach piłki nożnej. I jest to spory problem. Wiele zdjęć jest nieostrych i często pocieniowanych. Jestem amatorką, która zaczyna robić zdjęcia wyłącznie w jednej kategorii.

Zazwyczaj robię na ustawieniach Av (czas auto) z przysłoną 6,3; ISO 200; ekspozycja i lampa 0; af automatyczny; styl standard; awb auto; pomiar skupiony bądź punktowy. Często jednak na automacie wychodzi lepiej...

Mowa o Canonie 5dm2. Do tego podpięta Sigma 150-600 ze stabilizacją trzymana ze względu na ciężar na Camrocku 2d.

Ma ktoś jakieś "złote porady" jak w pełni wykorzystać możliwości sprzętu, aby przestały tylko zabawką w moich rękach?

salas
15-05-2017, 19:51
Zlota porada to jakas ksiazka albo poradnik w necie z podstawami foto. Trzeba odpowiedni czas naswietlania dobrac a Ty nawet o nim nie wspominasz %(

Tom77
15-05-2017, 19:55
Koledzy i koleżanki, sprowadza mnie problem.

Mam problem z dobraniem właściwych ustawień do robienia zdjęć na meczach piłki nożnej. I jest to spory problem. Wiele zdjęć jest nieostrych i często pocieniowanych. Jestem amatorką, która zaczyna robić zdjęcia wyłącznie w jednej kategorii.

Zazwyczaj robię na ustawieniach Av (czas auto) z przysłoną 6,3; ISO 200; ekspozycja i lampa 0; af automatyczny; styl standard; awb auto; pomiar skupiony bądź punktowy. Często jednak na automacie wychodzi lepiej...

Mowa o Canonie 5dm2. Do tego podpięta Sigma 150-600 ze stabilizacją trzymana ze względu na ciężar na Camrocku 2d.

Ma ktoś jakieś "złote porady" jak w pełni wykorzystać możliwości sprzętu, aby przestały tylko zabawką w moich rękach?

Podaj parametry nieostrego zdjęcia. Złota rada - książka

YaneC
15-05-2017, 20:02
Złota rada - książka bo forum jest raczej od bicia piany jak już od dawna zaobserwowałem...

Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka

biodar
15-05-2017, 20:13
Spróbuj, może będzie lepiej:
Tryb Tv - 1/1600, przesłona 6,3 (najmniej jak się da), iso auto - jak się dzieje szybko
Tryb Tv - 1/1000, przesłona 6,3 iso auto - jak się dzieje średnio
Tryb Tv - 1/400, przesłona 6,3, iso auto - jak się dzieje mało

Pomiar światła - ja lubię centralny ważony, ale może być też matrycowy.

No i jak koledzy radzą - poczytaj o trybie sportowym a raczej o co w nim chodzi ;)

marfot
15-05-2017, 20:29
Obawiam się, że żadna książka ogólna tu wiele nie pomoże.
AF w 5DII ma swoje ograniczenia a już zdolności do śledzenia obiektów to ma na prawdę ograniczone.
Nie wiem jak AF współpracuje z tą Sigmą. Ustaw AI Servo i AF expansion point (CF III/7 na Enabled). Może AF będzie lepiej nadążał.

IwonaC
15-05-2017, 20:35
Podaj parametry nieostrego zdjęcia. Złota rada - książka

zdjęcie - https://ibb.co/h8NNmQ

Tom77
15-05-2017, 20:40
zdjęcie - https://ibb.co/h8NNmQ

1/125 możesz uzyć dla ogniskowej 125mm. Powinnaś użyć czasu rzędu 1/600-1/800.

--- Kolejny post ---


zdjęcie - https://ibb.co/h8NNmQ

Po 5 minutach czytania jakiegokolwiek poradnika wyciągniesz wnioski
http://fotoblogia.pl/6085,poradnik-dla-poczatkujacych-czas-naswietlania

RobertON
15-05-2017, 20:50
Mam problem z dobraniem właściwych ustawień do robienia zdjęć na meczach piłki nożnej. I jest to spory problem. Wiele zdjęć jest nieostrych i często pocieniowanych. Jestem amatorką, która zaczyna robić zdjęcia wyłącznie w jednej kategorii.

Ciężko będzie, ale po odpowiednim treningu powinno się udać. AF nie jest bardzo szybki w piątce drugiej, a seria kompletnie powolna.

Jak koledzy radzą, ustaw Al Servo z dodatkowymi punktami AF - str. 81 instrukcji. Ostrzenie tylko środkowym z dodatkowymi punktami.

Czas przynajmniej 1/1000 w trybie TV. AutoISO jest słabe w 5D2, ale można skorzystać z Magic Lantern z modułem Auto exposure. To jest takie prawdziwe AutoISO z paramerami ustawianymi na krzywych. Tylko wypada poczytać na temat jasności w skali BV.

https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=7208.0

7four
15-05-2017, 20:55
Częściowo jak już napisali: tryb Tv dla 600 mm stara szkoła (1/2xTv)to 1/1200, najmniejsze możliwe iso. Po drabince widzi chyba czy prześwietli, czy nie doświetli, podgląd też ma. (Czas można delikatnie zmniejszać. Na ile efekty będą ok. Stabilizacja też potrzebuje czasu na rozruch, to trwa chwilę. Czasami lepiej wyłączyć (na statywie oczywiście, przy tej ogniskowej) Dla 5dm2 bez servo, łapiesz ostrość i od razu zdjęcie. Nie wiem po co książka, podajcie tytuły mądrale :P . O czym ma tam czytać? Jedyna wiedza jaka w fotografii jest potrzebna to zrozumienie trójkąta czas/przesłona/iso w zależności od głębi ostrości, ogniskowej, ruchu. Ustawi parametry jak wyżej i więcej na ile sprzęt, pogoda pozwoli, nie podskoczy. Jedyny błąd jaki popełnia, to auto Tv, więc robi poruszone pewnie. Ot cała filozofia. I pozycja w trakcie robienia zdjęcia ma być stabilna, to jest podstawa. No to streściłem co ważne jest z "książki" w których tylko widzi się lokowanie produktów.

Przykładowy cytat:
"..., otrzymujemy kwotę sięgającą ... stu tysięcy złotych. Na początek ..."
"... zaopatrz się w kamizelkę fotograficzną Manfrotto Pro Photo Vest albo system pasków firmy Think Tank ..."

Kosmo
15-05-2017, 21:12
Centralny punkt AF (reszta może mieć problemy), all servo, Av, iso 1600 i powinno być lepiej. Zdjęcia masz rozmazane ponieważ za długie są czasy naświetlania i nie możesz zamrozić obiektu. Jedynym ratunkiem u Ciebie jest zwiększenie iso do 1600 (5D daje ładny obrazek wiec spokojnie możesz używać i nie bać się iso nawet do 2500) lub wymiena obiektywu na jaśniejszy. Do sportu zalecane jest światło 2.8-4, ale przy dobrych warunkach zrobisz i swoją Sigmą.

michalab
16-05-2017, 10:16
1/125 możesz uzyć dla ogniskowej 125mm. Powinnaś użyć czasu rzędu 1/600-1/800.

A stabilizacja?

W przypadku zdjęć piłki nożnej ważny jest raczej ruch niż ogniskowa, jak czas zamrozi ruch to stabilizacja pomoże w redukcji drgań. Jeśli dobrze pamiętam to czasy jakie należy stosować:
1/250 - jeśli obiekt przemieszcza się do/on aparatu
1/1000 - jeśli obiekt przemieszcza się w poprzek kadru
1/500 - jeśli obiekt porusza się na skos

Więc tryb Tv czas - jeśli nie chcesz co chwila przestawiać to ustawiasz 1/1000, jeśli za ciemno możesz ustawić 1/500 i liczyć się z tym, że zdjęcia obiektów biegających w poprzek kadru będą nieostre.
AF tak jak koledzy napisali.
Poza tym kadruj zawsze nieco szerzej, aby łatwiej było złapać w kadrze wszystko co istotne, uniknąć np. poobcinanych kończyn - precyzyjniej skadrujesz w czasie obróbki. Rób seriami, to zwiększa szanse, że jedno ze zdjęć będzie ostre.

Tom77
16-05-2017, 17:42
A stabilizacja?

W przypadku zdjęć piłki nożnej ważny jest raczej ruch niż ogniskowa, jak czas zamrozi ruch to stabilizacja pomoże w redukcji drgań. Jeśli dobrze pamiętam to czasy jakie należy stosować:
1/250 - jeśli obiekt przemieszcza się do/on aparatu
1/1000 - jeśli obiekt przemieszcza się w poprzek kadru
1/500 - jeśli obiekt porusza się na skos

Więc tryb Tv czas - jeśli nie chcesz co chwila przestawiać to ustawiasz 1/1000, jeśli za ciemno możesz ustawić 1/500 i liczyć się z tym, że zdjęcia obiektów biegających w poprzek kadru będą nieostre.
AF tak jak koledzy napisali.
Poza tym kadruj zawsze nieco szerzej, aby łatwiej było złapać w kadrze wszystko co istotne, uniknąć np. poobcinanych kończyn - precyzyjniej skadrujesz w czasie obróbki. Rób seriami, to zwiększa szanse, że jedno ze zdjęć będzie ostre.

Wiem, że można i krócej i dłużej,podałeś zakres 1/250-1/1000 więc w sumie zakres podobny do tego co podałem. Na monopodzie pewnie i 1/50 zrobisz na 600mm ale dla koleżance na początek radziłbym zacząć od krótszych czasów

italy
16-05-2017, 22:35
Ja do fotografowania ptaków na początku stosowałem jak zalecają Al servo./ Sigma 150-600 C/ Z trafieniem na 600 mm nie było problemu, jednakże duża część zdjęć była po prostu nie do zaakceptowania./poruszone/Czy to z użyciem stabilizacji czy bez. Za radą kolegi Irka z forum, przestawiłem się na tryb one shot - od pierwszych zdjęć wyraźna poprawa w jakości- ptaki już nie wychodziły lekko rozmyte .Jedynym problemem w/w obiektywu jest jego światłosiła, co powoduje podkręcenie iso z konieczności.I oczywiście o stabilizacji na 600 mm można zapomnieć robiąc z ręki :)

Kosmo
17-05-2017, 08:37
Stabilizacja w żaden sposób nie zamrozi ruchu więc tu liczy się tylko czas otwarcia migawki. Stabilizacja wyeliminuje rozmazy wynikające z drżenia ręki, ale nic poza tym.