Zobacz pełną wersję : Balans bieli - jak ustawić
Od kilku dni próbuję swoich sil w fotografii nocnej. Niestety nie do końca potrafię zrozumieć temat balansu bieli. Chodzi mi w szczególności o to:
https://canon-board.info/imgimported/2016/09/cx250-1.jpg
źródło (http://foto.com.pl/images/stories/05-warsztat/07-vademecum-fotografii/2009-06-15-balans-bieli/c-x250.jpg)
Nie wiem jak z tego korzystać, jak to ustawić.
Czytałam o temperaturze barwowej, o różnych temperaturach światła, o ustawieniach balansu zarówno automatycznego, zdefiniowanego jak i ręcznego ustawienia temperatury. Bez względu na ustawienia zdjęcia zawsze są żółte. Nawet gdy ustawię minimalną temperaturę, która w moim aparacie wynosi 2500K, to zdjęcia i tak są ciepłe, żółte. Czy tak powinno być?
RAW + JPG, ale obróbki RAWów dopiero się uczę.
RAW + JPG, ale obróbki RAWów dopiero się uczę.
W RAW możesz sobie ustawić w zasadzie dowolny WB (choć nie zawsze). Kwestia oprogramowania. Jeśli masz plik RAW to działaj i próbuj. Możesz zacząć od darmowego DPP dostarczanego razem z aparatem. Wbrew pozorom to oprogramowanie ma spore możliwości.
Ja mam Camera RAW, ale jak na razie ograniczam się do pierwszej zakładki. Na razie próbuję rozpracowywać druga zakładkę czyli krzywa tonalna. Oczywiście metodą prób i błędów, ale przyznam szczerze, ze do końca tego nie rozumiem. Tak samo jak nie mogę zrozumieć działania tej skali:
https://canon-board.info/imgimported/2016/09/aquickintroductionautomaticexposurebrack-1.jpg
źródło (http://better-photography.com/blogs/4-12-2016/a-quick-introduction-automatic-exposure-bracketing-5.jpg)
Chcąc przesunąć kompensację na + czy - dolna skala przesuwa się i w jedną i w drugą stronę. Dla kogoś kto fotografuje to jak oddychanie powietrzem, ale dla mnie to rzecz niezrozumiała. Podobnie jak nie mogę znaleźć odpowiedzi czym się różni ustawienie np. -1/3 EV od skrócenia czasu naświetlania. Czy efekt nie jest ten sam?
Zadaję sobie jeszcze jedno pytanie odnośnie fotografowania nocą. Czy zdjęcia powinny mieć żółty zafarb czy też nie?
Ja mam Camera RAW, ale jak na razie ograniczam się do pierwszej zakładki. Na razie próbuję rozpracowywać druga zakładkę czyli krzywa tonalna.
Proponuję, abyś najpierw powrócił do pierwszej zakładki bo tam masz wszystko co trzeba odnośnie balansu bieli.
Chcąc przesunąć kompensację na + czy - dolna skala przesuwa się i w jedną i w drugą stronę. Dla kogoś kto fotografuje to jak oddychanie powietrzem, ale dla mnie to rzecz niezrozumiała.
Przeczytaj instrukcję. Hasło: bracketing
Czym jest bracketing ekspozycji (http://digitalcamerapolska.pl/warsztat/1570-czym-jest-bracketing-ekspozycji)
Podobnie jak nie mogę znaleźć odpowiedzi czym się różni ustawienie np. -1/3 EV od skrócenia czasu naświetlania. Czy efekt nie jest ten sam?
Efekt może być taki sam ale nie musi. Sprawdź sobie co się dzieje z czasem naświetlania gdy wprowadzisz korektę -1/3EV
Zadaję sobie jeszcze jedno pytanie odnośnie fotografowania nocą. Czy zdjęcia powinny mieć żółty zafarb czy też nie?
To czy powinny mieć żółty zafarb zależy od ciebie. Najczęściej będą miały. Zależy to od źródeł światła i ustawionego balansu bieli.
Dziękuje za link. Niestety u mnie jest tak, że w trybie M działa tylko bracketing. Dopiero po przełączeniu na priorytet przysłony lub czasu uaktywnia się możliwość standardowego przesunięcia EV (tylko na + lub -).
Dziękuje za link. Niestety u mnie jest tak, że w trybie M działa tylko bracketing.
Górne pokrętło i sobie nim pokręć.
Chodzi Ci o pokrętło przy spuście migawki? Kręcę nim i nic. Jeżeli pokręcę w prawo to pojawia się dolna skala i się "rozszczepia", a jeżeli w lewo pokręcę, to nic się nie dzieje. Aktywne mam tylko dwie dolne ikonki (AEB), a dwie górne +/- oraz + są nieaktywne.
Chodzi Ci o pokrętło przy spuście migawki? Kręcę nim i nic. Jeżeli pokręcę w prawo to pojawia się dolna skala i się "rozszczepia",
To pokręć w lewo aż dolne paski znikną. Bez urazy ale serio radzę przeczytać instrukcję obsługi. Nawet dwa razy.
Kręcę w lewo i nic. Dolna skala znika, jest jeden wskaźnik na 0, ale dalej kręcę w lewo i nic się nie zmienia. W trybie M nie mogę zmienić kompensacji EV. Po przejściu w tryb Av lub Tv jest inaczej, mogę przesunąć wskaźnik górnej skali na + lub na -.
Kręcę w lewo i nic. Dolna skala znika, jest jeden wskaźnik na 0, ale dalej kręcę w lewo i nic się nie zmienia. W trybie M nie mogę zmienić kompensacji EV. Po przejściu w tryb Av lub Tv jest inaczej, mogę przesunąć wskaźnik górnej skali na + lub na -.
Tak ma być.
Nie rozumiesz jak działa tryb M. Dodatkowo prawdopodobnie nie rozumiesz do czego jest bracketing. Z twoim aparatem jest wszystko w porządku.
Ja zrozumiałam to tak, że bracketing to zrobienie kilku zdjęć z różną ekspozycją. Zdjęcia można później połączyć w HDR. Gdy ustawiam dolną skalę na +3 oraz -3 to robię kolejno zdjęcia z ekspozycją na 0, kolejne na -3, później +3 itd. Do tego momentu rozumiem. W trybie M ustawiam żądane ISO, później przysłonę i kółkiem reguluję czas aby wskaźnik pomiaru ekspozycji był na 0. Czy coś robię źle?
Ja zrozumiałam to tak, że bracketing to zrobienie kilku zdjęć z różną ekspozycją.
Zgadza się.
Zdjęcia można później połączyć w HDR.
Jeśli ktoś lubi to można.
Gdy ustawiam dolną skalę na +3 oraz -3 to robię kolejno zdjęcia z ekspozycją na 0, kolejne na -3, później +3 itd. Do tego momentu rozumiem. W trybie M ustawiam żądane ISO, później przysłonę i kółkiem reguluję czas aby wskaźnik pomiaru ekspozycji był na 0. Czy coś robię źle?
Robisz dobrze ale jaki masz problem?
W trybie M automatyczny bracketing przecież działa. Nastawiasz sobie dolną drabinkę jak chcesz i robisz trzy zdjęcia z zadaną korektą.
Robisz dobrze ale jaki masz problem?
W trybie M automatyczny bracketing przecież działa.
No właśnie, ale nie mogę ustawić kompensacji (tak to się nazywa?) pojedynczego zdjęcia tylko na np. -1/3EV. Czyli inaczej mówiąc robić każde kolejne zdjęcie tylko np. z -1/3. Tak nie można ustawić?
)
No właśnie, ale nie mogę ustawić kompensacji (tak to się nazywa?) pojedynczego zdjęcia tylko na np. -1/3EV. Czyli inaczej mówiąc robić każde kolejne zdjęcie tylko np. z -1/3. Tak nie można ustawić?
)
Wciąż nie rozumiesz trybu M. W tym trybie ekspozycje korygujesz i ustawiasz manualnie. Przysłoną, czasem i ISO. W wizjerze obserwujesz drabinkę i nikt tobie nie broni ustawić -1/3EV od tego co wskazuje prawidłowo (albo i nie) światłomierz.
Masz w menu wlaczony bracketing, wylacz i bedziesz mogl ustawic jak chcesz.
Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka
pan.kolega
04-09-2016, 18:58
Jak zwykle, gender confusion.:roll: Wina drobnej czcionki w telefonie.:shock:
W trybie M "prawidłowe naświetlenie" to to co nastawiła użytkowniczka Nie ma sensu, żeby użytkowniczka następnie wprowadzała poprawkę, czyli kompensację, tego, co sama przed chwilą ustawiła. Dlatego w trybie czystego M nie ma i nie może być kompensacji. Kompensacja mogłaby się przydać w trybie M auto ISO, który jest jednak trybem automatycznym, nie w pełni manualnym.
OK, rozumiem. W trybie M sama reguluję kompensację EV poprzez ustawienie ISO/czasu/przysłony.
Trochę zmyliła mnie ta wypowiedź:
Efekt może być taki sam ale nie musi. Sprawdź sobie co się dzieje z czasem naświetlania gdy wprowadzisz korektę -1/3EV
pan.kolega
04-09-2016, 20:56
Ja zrozumiałam to tak, że bracketing to zrobienie kilku zdjęć z różną ekspozycją. Zdjęcia można później połączyć w HDR. Gdy ustawiam dolną skalę na +3 oraz -3 to robię kolejno zdjęcia z ekspozycją na 0, kolejne na -3, później +3 itd. Do tego momentu rozumiem. W trybie M ustawiam żądane ISO, później przysłonę i kółkiem reguluję czas aby wskaźnik pomiaru ekspozycji był na 0. Czy coś robię źle?
Tak, robisz źle, bo w ten sposób niepotrzebnie symulujesz tryb Av za pomocą trybu M, zamiast po prostu ustawić Av. Jeżeli chcesz tak naświetlić, żeby wskaźnik był zawsze na 0, to automat zrobi to sam, lepiej i szybciej niż Ty - po to właśnie jest tryb Av - nastwiasz ISO, przysłonę a aparat dobiera czas, tak żeby było na zero. Tryb manualny natomiast jest po to, żeby sobie ustawić stałą ekpozycję, bez względu na to, co mierzy aparat, czy jest na zerze czy nie. Czyli np. fotografując gdzieś w hali, gdzie światło jest mniej więcej stałe, często nastawiam M, bo nie chcę, żeby aparat mi "ustawiał wskażnik na zero" kiedy w kadrze znajdzie się jakaś przypadkowa lampa, czy cień. Albo zależnie czy zawodnik gospodarzy w białej koszulce czy zawodnik gości w ciemnej. Wtedy zdjęcia oddają rzeczywistość, czyli (niewielkie) wahania oświetlenia i tak chcę, zamiast przypadkowych zmian ekspozycji przy minimalnej zmianie kadru.
Oczywiście są inne okazje do ustawiania M, ale zasada jest ta sama - żeby właśnie nie było zawsze na zero.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.