a światło w 10-18 stm Was nie zniechęca?
a światło w 10-18 stm Was nie zniechęca?
46756a6920582d5431202b2031302d32342f34202b2031382d 35352f322e382d34202b2035352d3230302f332
e352d342e38202b2032332f312e34202b2033352f312e34202 b2035362f312e32202b204d65747a206d343030
10-18 to UWA, czyli obiektyw niejako z definicji przeznaczony do szerokich ujęć a nie wyodrębniania jednego obiektu z tła. Stąd światło nie jest problemem, i tak pracuje się na ogół na f/8 lub f/11 aby cały kadr był ostry. Poza tym jest stabilizacja, bardzo przydatna ;przynajmniej w pomieszczeniach i o zmierzchu. Oczywiście do zamrażania ruchu przydałoby się o wile lepsze światło ale czy takie fotki robi się obiektywem UWA? 10-18 to idealne szkiełko krajobrazowo-turystyczne. A do innych zadań są inne szkła.
Tylko, że to jest stabilizacja na poziomie 3EV. Nawet jak kupisz nieco jaśniejszego ale niestabilizowanego Canona 10-22 to na świetle zyskasz ok. 1EV, 10-18 i tak będzie dzięki stabilizacji o 2EV do przodu.
Wszystko też zależy od tego co fotografujesz. Jeśli statyczne wnętrza to 10-18 jest ok mimo marnego światła bo ma bardzo skuteczną stabilizację. Jeśli zaś są to zdjęcia np. klubowo-imprezowe z poruszającymi się ludźmi to i f/3.5 w C10-22 będzie o wiele za mało. W takim wypadku f/2.8 i jaśniejsze. Nie wiem czy są dostępne jakieś UWA o takim świetle. Chyba tylko manualny Samyang a on z uwagi na brak AF w takich dynamicznych scenach też może się nie sprawdzić. Choć z drugiej strony przy takich małych ogniskowych nawet przy dużym świetle zdjęcie ma sporą głębie ostrości i można focić i bez AF.
A może wystarczy ogniskowa 17mm? Wtedy jest duży wybór Canon 15-55, Sigma i Tamron 17-50. Albo Sigma 18-35 f/1.8. Bo z UWA o aż tak dobrym świetle będzie problem.
Zdecydować się na mniej uniwersalne rozwiązanie ze stałką np. Canon 20/2,8 USM (jasno i szeroko) i do tego 24-105/4, ale raczej do FF.
Do cropa wystarczy zwykle jeden - Canon 15-85, a i 20/2,8 również świetnie się sprawdzi, gdy brakuje "światła".
Po kupowaniu/sprzedawaniu szkieł mogę tylko dodać, że zupełnie uniwersalnych rozwiązań poza powyższymi nie znalazłem.
Używam owego canona 20/2,8 jako uzupełnienie.
Ostatnio edytowane przez RobertON ; 03-05-2015 o 22:02
W "ciemnych pomieszczeniach"? W górach to chyba o jaskinie chodzi.
W jaskini tylko lampa da radę, ale tam nie wolno lamp używać, bo nietoperze się wkurzą i wkręcą we włosy.
nie ma szans na dogodzenie temu klientowi, obstawiam ze jeszcze parę dni i dział giełda będzie odwiedzony
pozdrawiam i powodzenia w znalezieniu i wyborze między uwa, standardami i jeszcze niedługo dojdą jakieś ultrazoomy bo to też super wypas uniwersalne
SONY
Czym szerzej tym lepiej, za wzór stawiałem c 17-40 ze względu na budżet myślałem o zastąpieniu go T 17-50.
Po tym co napisałeś, a brzmi to sensownie to chyba trzeba by je zestawić w szerszym aspekcie
--- Kolejny post ---
Kupując c20 2,8 to w przypadku cropa to już znów nieco węziej i mniejsza uniwersalność.
Ale może faktycznie po prostu c 15-85
--- Kolejny post ---
W góry nie, ja tylko podłączyłem się do wątku bo Yliada pisze o szkłach, które są w kręgu moich zainteresowań - więc jaskinie odpadają - ma być szeroko do nie najlepiej oświetlonych pomieszczeń z ręki i wysublimowany wybór. A jak zamieszałem to przepraszam
![]()
Dziękuję wszystkim za rady. Już niedługo zamierzam kupić c18-135 stm i tutaj mam kolejny pytanie. Wersja OEM jest 200zł tańsza od oryginalnego opakowania, opłaca się czy lepiej kupić normalną wersję?