Niektóre statywy nie posiadają możliwości wykorzystania do zdjęć z niskiej wysokości inaczej, niż przez odwrócenie kolumny do góry nogami. Postanowiłem ten problem rozwiązać inaczej i może się to dla kogoś jeszcze okazać użyteczne.
Przez wiele lat używałem statywu Velbon Ultra Maxi F, który dobrze się sprawdza przy zdjęciach z małej wysokości, np. makro lub na leżąco z teleobiektywem, jednakże mimo dużej wysokości w stanie rozłożonym jest zbyt wiotki dla lustrzani i ma zbyt małą nośność, aby go dociążać. Kupiłem więc statyw karbonowy ZOMEI 668-C stawiając na małą masę, dużą wysokość ze schowaną kolumną i sztywność wynikającą z dużego przekroju nóg, oraz dużą nośność. Jednakże statyw ten nie daje możliwości robienia zdjęć z małej wysokości- jego minimalna wysokość to 430 mm. Postanowiłem więc go przystosować do zdjęć z niska bez robienia jakichś karkołomnych wygibasów z odwracaniem kolumny oraz bez ingerencji w konstrukcję.
Oto statyw w pozycji transportowej:
Oryginalna kolumna nie jest dzielona, więc postanowiłem zastąpić ją krótszą kolumną:
Za tę krótką kolumnę posłużył chwyt do aparatów który można kupić na eBay. Ma on tę samą średnicę 25 mm co oryginalna kolumna, a długość 90 mm, gwint 1/4" oraz gniazdo gwintowane 1/4" na drugim końcu. Wykonany jest z litego aluminium porządnej jakości i waży 120 g, czyli więcej od karbonowej kolumny o masie 88 g. Okazało się wkrótce, że aby go na sztywno połączyć z głowicą, to należy najpierw odkleić od niego gumową podkładkę.
Mimo tego, że ta krótka kolumna jest krótsza o 25 cm to zysk na obniżeniu wysokości wynosi raptem 4 cm, bo nogi nie rozkładają się bardziej płasko, co zapewne nie zostało przewidziane z racji zastosowania wysokiej kolumny. No i jest to następny problem do obejścia, aby jeszcze bardziej obniżyć statyw:
Do tego celu zrobiłem dodatkowe opory dla zapadek nóg, aby blokowały się w pozycji bardziej rozłożonej. Posłużą do tego celu jedna lub dwie płytki z plastiku (aluminium, stali, sklejki) o grubości ca 3 mm i szerokości 28 mm. Płytki są przymocowane do nóg za pomocą gumosznurka 2,5 mm, aby były przy statywie. Wkłada się je pod zapadkę tak, aby ona docisnęła je do korpusu statywu.
Dwie płytki umożliwiają użycie statywu w niskiej pozycji nawet z długą kolumną, która robi wtedy za trzecią nogę, ale może to być dla niej niebezpieczne, bo nie powinna raczej pracować na zginanie:
A więc bezpieczniej jest użyć krótkiej (i masywnej) kolumny blokując jedną lub dwie nogi statywu. Trzecia noga w niektórych układach staje się zbędna, a ponieważ statyw jest w wersji z odłączalną jedną nogą nie stanowi to problemu, a stwarza nowe możliwości tam, gdzie ta noga by przeszkadzała np. w bliższym podejściu ze statywem do celu.
Tutaj wszystkie trzy nogi pracują, jedna jest zablokowana normalnie:
Trzecia noga zdjęta, kolumienka wysunięta maksymalnie, kierunek mocowania aparatu-dowolny:
Kolumienka schowana i robi za trzecią nogę:
Zablokowana tylko jedna noga, pozostałe zablokowane normalnie. Zdjęcie z przymiarek z prowizorycznym wykorzystaniem innego elementu blokującego:
Na koniec parę układów bez żadnych blokad, więc są one stabilne trochę na słowo honoru, ale dają się wykorzystać:
16-04-2015, 07:11 #2
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
Podziwiam Twoją inwencję, widać że lubisz majsterkować.
Mam jednak dla Ciebie propozycję wynikającą z mojego doświadczenia (w tym zawodowego).
1.
Kup prosty wskaźnik/gadżet laserowy, kilka złotych, taki który daje w odległości 5 m - 10 m w miarę czytelny/wyraźny ślad na ścianie. Nie musi być równomierny, nie musi być "punkt"
2.
przymocuj go do body/obiektywu, w konfiguracji jak na Twoich zdjęciach powyżej, i rzuć strumień ze wskaźnika na ścianę w odległości jakieś 5m - 10m
3.
stojąc przy ścianie, patrząc na ślad/plamkę, zdalnie (lub samowyzwalacz) wyzwól migawkę
Po prostu zrób.
jpOstatnio edytowane przez jan pawlak ; 16-04-2015 o 07:17puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
16-04-2015, 08:17 #3Coś już napisał![]()
- Dołączył
- Dec 2007
- Miasto
- Kielce (okolice)
- Wiek
- 39
- Posty
- 98
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
@atsf - czy pochwalisz się skąd masz taką fajną śrubę z uchem na której wisi karabińczyk?
Będą bardzo wdzięczny za odpowiedź
6D, 5DII, 50D, S35 1.4, S24 1.4, C85 1.8, C50 1.4
[B]Sprzedam Samyang 8mm
16-04-2015, 08:22 #4
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
Ile Cie to wszystko wynioslo?
Manfrotto 190xprob lub 055 bodajze i benro wprowadzil kopie frotek, kolumna mocowana poziomo nogi rozkladane na maksa. Stabilnosc zapewne wieksza niz u CiebieSONY
16-04-2015, 09:27 #5
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
atsf twierdzi, że na tym uchu można wieszać wiele, bo drut jest o średnicy........
Moim zdaniem jednak, nie było ono konstruowane do wieszania ciężarów a jednie do dokręcania śruby.
Nie powiesiłbym swojego sprzętu.
Konstruowane właśnie do tego celu, mocowania w gnieździe statywowym i aby wieszać zań cały sprzęt są przez BlackRapid, i to 2 rodzaje :
Akcesoria - Sklep BlackRapid
- zwykłe FastenR3
- FastenRT do jednoczesnego mocowania płytek szybkozłączek PL200 systemu głowic statywowych Manftotto
jp
--- Kolejny post ---
I są statywy (jeden z nich mam), że można wykręcić kolumnę środkową z pozostałe 3 nogi rozłożyć poziomo.
Rozważałem nawet aby nie zabierać środkowej na wyjazdy ale uznałem to za przesadę.
jpOstatnio edytowane przez jan pawlak ; 16-04-2015 o 09:13puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
16-04-2015, 11:52 #6
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
Płytka PU100:
Light Worthwhile Portability B3 B4 J2 J3 Quick Release Plate PU 100 Camera | eBay
Śruba:
Mini 1 4" Camera Tripod Monopod Quick Release Plate Baseplate Rig Screw D Ring | eBay
Grip:
New Metal Handle Hand Grip Camera SLR DSLR Stabilizer for LED Flashlite 1 4'' | eBay
Redukcja:
New 1 4" to 3 8" Convert Screw Adapter for Tripod Monopod x 2 | eBay
Statyw:
Z668C Professional Portable Carbon Fiber Tripod Monopod Ball Head for SLR Camera | eBay
Kupiłem go sporo taniej, niż obecna cena, bo była promocja.
Za Manfrotto trzeba dużo więcej zapłacić i więcej targać, a ten ZOMEI z założoną głowicą Manfrotto 484 RC2, na której jest zamieniona płytka na system Arca waży z oryginalną kolumną 1350 g.
Z oryginalną kolumną osiąga 159 cm, a zamiennikiem kolumny 136 cm.
Przy takiej wadze statyw można zdmuchnąć nosem, ale jak się powiesi przynajmniej ze 2 kg na haku, to już się robi dobrze. Może Manfrotto jest sztywniejszy i stabilniejszy- nie wiem, nie mam jak porównać, ale cena i waga decydują niezależnie od tego, co by się na prawdę chciało.
Zamiast bawić się ze wskaźnikami laserowymi po prostu robiłem próbne zdjęcia. Z wyłączoną stabilizacją obiektywu przy ogniskowej 250mm (eq. 400 mm) nawet przy czasach 1 s- 1/8 s bez problemu wychodzą ostre zdjęcia w każdym z powyższych układów. Nie wiem, jak z cięższym sprzętem, bo nie mam, ale to praktycznie nic nie kosztuje, aby sobie poeksperymentować, kiedy się taki lub podobny statyw ma. Manfrotto z poziomą kolumną też wymaga przeciwwagi na jej drugim końcu i sądzę, że mój układ ze zdjęcia #4370 przewyższa go pod względem sztywności. Dorobione opory dla zapadki działają nie inaczej, niż gdyby były odlane na korpusie. W razie czego jest opcja wkręcenia zamiast nich na stałe śrubek w korpus, o które oprze się zapadka, ale jest z tym więcej roboty i trzeba to zrobić precyzyjnie, bo układ jest bardzo wrażliwy na odstęp. Szerokość płytki 28 mm dobierałem eksperymentalnie.
Cała zabawa nie polega na wyborze statywu- nie mam i dopiero kupuję, ale na przerobieniu tego, co się ma, do innych zastosowań, niż producent przewidział. Ja się postarałem jednak kupić nie to, co by niby należało, i adoptować, bo seria Manfrotto 190, jak wspomniałem, i kosztuje, i waży. Nie ma także demontowalnej nogi, a możliwość jej odjęcia pozwala na pewne operacje niemożliwe ze statywem Manfrotto. Np. sama ta odejmowalna noga od ZOMEI już się daje wykorzystać jako monopod bez żadnych przedłużek
--- Kolejny post ---
Chińczycy oferują bezpłatne wysyłki towaru, więc warto jest kupować to, co się chce, tam, gdzie jest najtaniej, a nie wszystko na raz u jednego sprzedawcy. Jest to dywersyfikacja dostaw (wszystko na raz nie zaginie) i najniższe koszty. Towar dochodzi w 2-4 tygodnie i jeszcze mi się nie zdarzyło, aby coś nie doszło. Czasem jest nie takie, jak być powinno, i wtedy trzeba od razu z grubej rury, na drodze oficjalnej, zażądać zwrotu pieniędzy w terminie do 45 dni od transakcji. Jeśli się sprzedawca uprze, aby mu towar odesłać, to go odesłać, ale też zgłosiwszy najpierw spór, aby się to odbywało pod kontrolą, i z ubezpieczeniem eBay. Miałem okazję z tej opcji, niestety, korzystać, i mogę tylko pochwalić działanie systemu eBay-PayPal. Żadnych prywatnych umizgów przez maile, tylko po drodze służbowej!Ostatnio edytowane przez atsf ; 16-04-2015 o 11:36EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
16-04-2015, 12:07 #7
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
za jakies 400zł się da kupić nogi froty 190 z głowicą![]()
waży około 2kg już z głowicą a jego możliwości rozstawienia są genialne =) oczywiście "haczyk" do dociążanie posiadaSONY
16-04-2015, 13:17 #8
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
Statyw o masie 2 kg i 59 cm długości w stanie złożonym nie jest dla mnie atrakcyjny mimo wysokich walorów użytkowych. I podkreślam jeszcze raz: nie chodzi o wybór statywu, lecz o jego adaptację.
Tego typu statywy, jak mój, są obecnie bardzo rozpowszechnione. Są wśród nich także takie, które mają dzieloną kolumnę, ale jak nie mają, to proponuję rozwiązanie tego problemu. Jeśli jest to inna średnica, niż 25 mm, to jest, oczywiście, następny problem, który można najprościej rozwiązać zamawiając u tokarza odpowiedni element lub przetoczenie sugerowanego gripa np. na mniejszą średnicę. Majątku raczej nie będzie to kosztowało. Na rozszerzenie możliwości rozłożenia nóg też są sposoby.Ostatnio edytowane przez atsf ; 16-04-2015 o 13:28EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
16-04-2015, 15:00 #9
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
Statyw po modyfikacji można położyć na stole albo na murku:
16-04-2015, 15:09 #10
Odp: Modyfikacja statywu ZOMEI do zdjęć makro
atsf
Nie mów jakie zdjęcia robiłeś, jak porównywałeś itd, po prostu ...... widziałeś co chciałeś widzieć.
To naprawdę prosty test ze wskaźnikiem laserowym i przygotowanie to dosłownie kilka minut.
I wynik jest jednoznaczny, nie do podważenia i zakwestionowania
Jest plamka na ścianie, patrzysz na nią i wyzwalasz migawkę.
I widzisz czy drga, jaka amplituda i jak szybko zanika drganie.
I wiesz wszystko o stabilności swojego układu i tłumieniu drgań.
Odwagi !
jppuste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/