Pokaż wyniki od 81 do 90 z 101

Wątek: Roznica wielkosci matrycy 300D a 350D i jej wpływ na GO

Widok wątkowy

  1. #30
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2004
    Miasto
    Staszów
    Wiek
    52
    Posty
    1 709

    Domyślnie

    OT
    Cytat Zamieszczone przez KKE Zobacz posta
    Czy jednek gdyby Nyquist dzialal tak jak opisales powiekszenie ilosci pixeli matrycy APS-C z 8 do 10m czyli z 350 do 400D byloby dostrzegalne w jakikolwiek sposob?
    Teoria Nyqust'a jest jednoznaczna - z nią się raczej nie dyskutuje, ale...
    Przyjąłem w poprzednim artykule coś, czego nie wyjaśniłem do końca, a mianowicie nie napisałem nic o kontraście przy zadanej rozdzielczości - przyjąłem kontrast zbliżony do 100%, ale, czy jest możliwe osiagnięcie kontrastu 100% przy takiej rozdzielczości + obiektyw?
    Możę wyjaśnie co-nie-co w inny sposób:

    APARAT ANALOGOWY

    O sumarycznej rozdzielczości w aparatach analogowych decyduje obiektyw + film. Zacznę może od filmu.
    Na stronach producentów filmów możemy zobaczyć zestawienie rozdzielczość w poszczególnych rodzajach filmu. Należy zwrócić uwagę, przy jakim kontraście podawana jest ta rozdzielczość. Jako, że większość stron z testami obiektywów/aparatów opiera się o kontrast 50% MTF50, spróbuję sprowadzić do wspólnego mianownika MTF50 poszczególne testy. Co mamy? Zobaczmy takie zestawienie:

    Film ASA Rozdzielczość lp/mm przy kontraście: 30% 50%

    Copex/ Gigabit 12(40) 600 100
    Kodak Technical Pan 25/50 320 100
    Kodak T-Max 100 100 200 63
    Kodak T-Max 400 400 125 50
    Agfapan APX-25 25 200 80
    Agfacolor HDC Plus 400 130 45
    Kodak Ektar 25 25 200 80
    Fujichrome Velvia Pro 50 160 80
    Fujichrome Provia 100P 100 140 60
    Fujichrome Provia 400 400 125 40
    Fujichrome Astia 100 135 55
    Fujichrome Sensia II 200 125 50
    Fujichrome Sensia II 400 125 40
    Fujicolor Superia 400 400 100 50
    Fuji Profess. 400 NPH 400 110 50
    Fuji NHG 800 Profess. 800 100 45
    Kodak Ektachrome 64T 64 125 50
    Kodak Ektachrome 100 100 125 50
    Kodachrome 200 200 100 50
    Kodak Tri-X 400 100 50
    Konica Impresa Pro 50 130 80
    Konica SR-G Pro 160 100 50

    Źródło tabelki: Autor Stanisław B.A. Stawowy


    Z powyższej tabelki widać, że 100 lp/mm osiągają dwa filmy - trzeba pamiętac, że wyniki owe są podawane przy laboratoryjnym wywołaniu. Średnia z owej tabelki to ok. 60 lp/mm. No dobrze, ale w sumarycznej rozdzielczości bierze udział także obiektyw. Przyjmę, że obiektywem owym będzie szkło idelane, ograniczone jedynie dyfrakcją.
    Jako, że obraz punktu otrzymywany w takim obiektywie przy przejściu przez przysłoną kołową jest krążkiem dyfrakcyjnym (plamka Air'ego), możemy wyznaczyć zdolność rozdzielczą takiego obiektywu w zależności od przysłon (przyjąłem dłu;gość światła 550 nm, przy kontraście 50%):

    Przysłona lp/mm
    2,8 266
    5,6 133
    8 93
    11 68


    Teraz spóbujmy skolerować rozdzielczości filmu + obiektyw. Posłużę się kryterium Rayleigha, które mówi:

    1/R = 1/ro + 1/rf

    gdzie: R - rozdzielczość sumaryczna,
    ro - rozdzielczość obiektywu,
    rf - rozdzielczość filmu/matrycy

    Przekształcając wzór otrzymujemy:

    R = (ro*rf)/(ro+rf)

    Przysłona Film 100 lp/mm Film 60 lp/mm
    2,8 72 49
    5,6 57 41
    8 48 36
    11 40 32


    APARAT CYFROWY

    Tutaj, przedstawię mój teoretyczny model rozdzielczości aparatu, na podstawie EOS 350D.
    Matryca ma wymiary: 22,2 x 14,8 mm, przy ilości pikseli: 3456 x 2304. Przyjąłem, że filtr AA rozmywa szczegóły sprowadzając przy częstotliwości Nyguista do kontrastu 20%. Otrzymałem w ten sposób 3 wartości:
    maksymalna rozdzielczość przy kontraście 100% - ok. 39 lp/mm
    rozdzielczość przy kontraście 50% - ok. 52 lp/mm
    rozdzielczość przy częstotliwości Nyquista (kontrast 20%) - ok. 78 lp/mm

    Przy kontraście 50% otrzymałem wynik ok. 52 lp/mm. Podobnie jak w przypadku analogu przedstawię wyniki w tabelcę (przy kontraście 50%):
    Przysłona lp/mm
    2,8 44
    5,6 37
    8 33
    11 29


    WNIOSKI
    Jak widać, nie jest aż tak źle z rozdzielczością cyfrowego aparatu, porównując go do wyciągniętej średniej z rozdzielczości filmów. Pamiętać należy, że wyniki które podają firmy produkujące filmy do analogów, są sporządzone w laboratoryjnych warunkach, więc należy wziąć na to poprawkę. Nie zmienia to też faktu, że od strony rozdzielczości trochę jeszcze aparatom cyfrowym brakuje do analogu, ale jak widać, nie jest to przepaść...
    ===============

    To o rozdzielczości. Teraz odpowiedź na Twoje pytanie: praktycznie różnicy raczej nie dostrzeżesz...

    Bardziej czytelnie będzie to na mojej stronie:
    http://tinyurl.com/yhvqar
    Ostatnio edytowane przez Tomasz Urbanowicz ; 25-11-2006 o 14:43

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •