Pokaż wyniki od 1 do 10 z 346

Wątek: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

Widok wątkowy

  1. #10
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 295

    Domyślnie Odp: Głębokie rozważania nad głębią ostrości ;).

    filemoon

    Ten przykład świadczy o tym że nie miałeś do tej pory szansy/czasu/możliwości by przeanalizować/przemyśleć sposoby powstawania na zdjęciu/wydruku głębi ostrości GO.
    A w sieci jest wielu ludzi, wiele stron na których np. bezkrytycznie przenosi się wzory/poglądy z technologii filmu do obecnych czasów, technologii pikseli.
    Tak jest i z tym kalkulatorem.

    Zmęczyło mnie występowanie w roli Syzyfa, ale ... mam takie info, na poziomie "jakie to proste".
    Jeśli gdzieś będzie "zacięcie" to pisz śmiało

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    W procesie powstawiania zdjęcia nastąpiła zmiana technologii, z filmu na piksele.
    Ta zmiana spowodowała, ze np. głębia ostrości (GO) na wydruku/monitorze nie zależy od rozmiaru fizycznego matrycy a na zdjęciu zależała od rozmiaru klatki filmu


    To że widzimy na zdjęciu, wydruku/monitorze GO jest złożeniem 3 różnych procesów

    1.
    Wytwarzanie przez obiektyw obrazu o rozkładzie ostrości będącej "wynikiem" praw fizyki i jakości obiektywu. Obraz ten pada w aparacie na film/matrycę.

    2.
    Rejestracji obrazu padającego z obiektywu przez film/matrycę i przekształcenie go na zdjęcie lub wydruk/obraz na monitorze.
    Tutaj jest zasadnicza różnica.

    3.
    Ustaleniu, według przyjętych kryteriów, przy patrzeniu na zdjęcie, wydruk lub monitor co jest ostre lub ostre nie jest a więc w konsekwencji ustalenie jaka jest GO.

    To złożenie tych 3 procesów powoduje że :

    a.
    Patrząc na zdjęcie/wydruk mamy wrażenie że na nim widzimy głębię, 3 wymiar, mimo że papier ma tylko 2 wymiary

    b.
    Na tych zdjęciach/wydrukach w każdej ich części możemy obserwować w tym 3 wymiarze, "przechodząc w głąb", że elementy na zdjęciu są nieostre, potem ich ostrość rośnie aż do maksymalnej na elemencie X na który ustawiono ostrość podczas wykonywania zdjęcia a następnie ostrość za tym elementem spada.

    To tylko prawa fizyki w procesie 1 decydują jak na zdjęciu bardzo spada ostrość od ostrości maksymalnej w punkcie X gdy oddalamy się od punktu X w kierunku obiektywu i za ten punkt X w kierunku przeciwnym

    Głębia ostrości GO to odległość, w realnym świecie R, na zdjęcie którego właśnie patrzymy
    od elementu w R który na zdjęciu uznamy (w procesie 3) że jest już ostry
    - następnie ostrość elementów na zdjęciu rośnie aż do punktu X gdzie osiąga maksymalną ostrość
    - by następnie za X zacząć spadać
    do elementu w R, za punktem X, dla którego na zdjęciu uznamy (w procesie 3) że ostrość jest jeszcze na granicy kryterium.

    Gdyby jednak ostrość całego zdjęcia się zmniejszyła to aby nadal spełniać kryteria ostrości (w procesie 3 )to punkt początku GO i punkt końca GO musiałby zwiększyć swoją ostrość do wartości poprzedniej, oba musiałyby znajdować się bliżej punktu X.
    GO by się zmniejszyła.

    c.
    Jaka jest ta ostrość maksymalna w punkcie X i w konsekwencji ostrość w każdym innym punkcie zdjęcia/wydruku zależy od kilku czynników.
    Maksymalna możliwa w danych warunkach wykonywania zdjęcia ostrość jest "zapisana" w obrazie padającym w aparacie na film/matrycę.
    W procesie 2 następuje jedynie pogorszenie tej ostrości

    GO : rozmiar klatki filmu vs. rozmiar fizyczny matrycy (FF, APS-C)

    Ustalono, że GO ocenia się na wydruku o stałym rozmiarze 20 cm x 30 cm przy obserwacji z odległości dobrego widzenia.
    W technologii filmu klatkę trzeba zawsze powiększać optycznie do wymiarów zdjęcia.
    Im mniejsza klatka tym więcej trzeba powiększać, ale to powiększanie optyczne pogarsza ostrość a więc zmniejsza GO

    Tak więc w technologii filmu wpisana jest systemowa zależność GO od rozmiaru klatki filmu, im mniejsza klatka tym więcej powiekszania, tym mniejsza wynikowa i obserwowana na zdjęciu GO
    A dokładnie tym bardziej skrócona z wytworzonej przez obiektyw a procesie 1
    Są wzory na GO gdzie zmiennymi są przesłona, ogniskowa, odległość ostrzenia oraz rozmiar klatki filmu.

    GO jest funkcją rozmiaru klatki filmu

    W technologii pikseli nie ma procesu powiększania optycznego, obraz zarejestrowany w pikselach matrycy jest przetwarzany cyfrowo, zmieniana jest rozdzielczość z rozdzielczości matrycy do rozdzielczości wydruku/monitora.
    Drukarkę/monitor "nie interesuje" z matrycy o jakiej powierzchni pochodzą piksele, ostrość wynikowa zależy od ilości pikseli tej matrycy.
    Powierzchnia matrycy nie jest wpisana systemowo w pomniejszanie wytworzonej przez obiektyw ostrości, głębi ostrości

    Oczywiście większa powierzchnia matrycy (FF niz APS-C) daje większe możliwości technologiczne uzyskiwania większej ostrości.
    Ale są to tylko możliwości głównie zależne od rozwoju technologii
    Można wskazać wydruki ze zdjęć z aparatów z matrycą FF i matrycą APS-C, wykonanych w tych samych warunkach, na których albo z jednego typu albo z drugiego typu będzie większa ostrość, większa głębia ostrości

    GO nie jest funkcją rozmiaru fizycznego matrycy.

    Błędne twierdzenie że GO zależy od rozmiaru fizycznego matrycy (GO przy FF jest większa/mniejsza) świadczyć może o opanowaniu wzorów, argumentacji powstałej w poprzedniej technolgi ale na pewno świadczy :
    - albo o nie pełnym zrozumieniu zjawisk fizycznych w procesie tworzenia GO na zdjęciu i wydruku/monitorze
    - albo o nie przywiązywaniu należytej uwagi do stwierdzeń typu : zależy od, jest funkcją itd.

    jp

    PS1
    Przepraszam za "szkolny" tryb, chciałem jednak, by Ci którzy chcą zrozumieć mieli na to szansą, starałem się jak potrafię najprościej

    PS2
    Pisząc wróciłem wspomieniami do ery filmu, przypomniałem sobie jak to mój przyjaciel do koreksu z filmem ze ślubu siostry zamiast wywoływacza wlał wodę utlenioną.

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 08-01-2015 o 12:45
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •