Polecam Ci sprawdzić kompatybilność karty z Twoim body - różnie z tym bywa...
Np. w niektórych korpusach (np. Leica Monochrome) karty 64 GB/HS są odczytywane tylko po aktualizacji firmware.
Sprawdź zanim kupisz
Pozdrawiam. Marek
Polecam Ci sprawdzić kompatybilność karty z Twoim body - różnie z tym bywa...
Np. w niektórych korpusach (np. Leica Monochrome) karty 64 GB/HS są odczytywane tylko po aktualizacji firmware.
Sprawdź zanim kupisz
Pozdrawiam. Marek
Canon EOS 1V, 1DSMKIII. 14/2.8 L, 35/1.4, 50/1.2, 85/1.2, EF 300mm f/2.8L IS II, 600/4
Leica M7, MP, M9, Monochrome, M240. Obiektywy: Summilux 35/1.4, Noctilux 50/0.95 , Summilux 1.4/50, Summicron 90/2
Fujichrome Provia 100F/400X, Kodak Tri-X, T-max 100/400 + Flextight X5
Zakupiłem SanDisk Ultra - 40 mb/s i śmiga bez żadnych problemów nawet przy FullHD
Pozdro
40mb/s powiadasz? To niewyobrazalnie wolna karta bo chtba wiesz, ze miedzy b a B roznica jest osmiokrotna a miedzy m a M miliardowa? Tak wiec karta 40mb/s jest osiem miliardow razy wolniejsza od karty 40MB/s.
Cóż - warto pamiętać o oznaczeniach kart:
W przypadku kart SDHC / SDXC:
oznaczenie klas: cyfra wewnątrz litery C - najwyższą klasą jest klasa 10 i oznacza gwarantowany zapis i odczyt minimalny z prędkością do 10 MB/s
oznaczenie nowego interfejsu UH-S: cyfra wewnątrz litery U - obecnie najwyższą liczbą spotykaną w handlu jest liczba 3 - oznacza gwarantowany zapis i odczyt z prędkością do 30 MB/s
Zasadniczo dla materiałów video HD wystarczają karty z prędkością zapisu 6 MB/s (class 6), dla FullHD zaleca się karty z prędkością zapisu min. 10 MB/s (class 10 lub U1), na potrzeby materiałów 4K oraz FullHD o wysokim birate zaleca się karty pamięci o prędkości zapisu min. 30 MB/s (U3).
Należy pamiętać, że popularny w Polsce Sandisk na kartach pamięci podaje prędkość odczytu, a nie zapisu. Ponad to jest to wartość podawana jako: "odczyt do...". Parametry gwarantowane - czyt. takie, poniżej których karta nie powinna zejść - są podane wg powyższego schematu.
W przypadku kart CF:
x100, x200, x600, x800, x1000 itp. - mnożnik prędkości 150kb, czyli dla x100 mamy prędkość zapisu i odczytu 15 MB/s, x200 mamy 30 MB/s, x800 - 120MB/s, x1000 - 150 MB/s
UDMA: oznaczenie od 0 do 7, oznaczają one kolejno:
UDMA0 - prędkość do 16,7 MB/s
UDMA1 - prędkość do 25 MB/s
UDMA2 - prędkość do 33,3 MB/s
UDMA3 - prędkość do 44,4 MB/s
UDMA4 - prędkość do 66,7 MB/s
UDMA5 - prędkość do 100 MB/s
UDMA6 - prędkość do 133,3 MB/s
UDMA7 - prędkość do 166,6 MB/s
Warto tutaj zauważyć, że w przypadku UDMA oraz UH-S mówimy nie tyle o szybkości karty co o... możliwej do uzyskania szybkości interfejsu karty (niby nieznaczna różnica ale właśnie przy video i RAWach może mieć znaczenie).
Co istotne - najczęściej realne szybkości odczytu są blisko o 50% wyższe niż realne prędkości zapisu. Warto też pamiętać, że szybkość zapisu najczęściej będzie spadała w czasie - im większy plik tym bardziej jest to zauważalne. Chodzi o to, że w przypadku zapisu pliku o wielkości np. 30MB na początku szybkość zapisu może wynosić 15MB by pod koniec spaść do 10MB. Oczywiście przy 1 pliku to nie problem, przy zapisie video lub "zrzucie" serii RAWów z bufora aparatu... problem ten może mieć kluczowe znaczenie i warto o nim pamiętać.
Zasadniczo kartę należy dobierać do zastosowań oraz wielkości i typu zapisywanych plików.
Jeżeli chodzi o karty Sandiska:
seria Ultra - okazjonalna, mało wymagająca fotografia amatorska, sporadyczny zapis video do 30 kl/s,
seria Extreme - karty dla zaawansowanych amatorów korzystających z plików RAW oraz posiadających aparaty o matrycy powyżej 12 milionów pikseli, zapis video FullHD do 60 kl/s
seria Extreme Plus - półprofesjonalne karty przeznaczone dla najbardziej wymagających amatorów oraz do użytku zawodowego, zapis plików RAW ustawiony jako standard, zapis video FullHD do 60 kl/s, zapis 4K do 30 kl/s, częste czyszczenie karty i ogólnie intensywna eksploatacja.
seria Extreme Pro - karty do zastosowań profesjonalnych, przeznaczone do pracy pod dużym obciążeniem oraz do pracy z urządzeniami posiadającymi duże wymagania pod względem minimalnego zapisu ciągłego - nieskompresowanego obrazu HD, niskoskompersowanego obrazu FullHD, możliwość zapisu materiału 4K z prędkością do 60 kl/s. (przy krótszych scenach "uciągną" również 120 kl/s).
Lexar:
seria Lexar Platinium II x200 - okazjonalna, mało wymagająca fotografia amatorska, sporadyczny zapis video do 30 kl/s,
seria Lexar Professional x600 - karty dla zaawansowanych amatorów korzystających z plików RAW oraz posiadających aparaty o matrycy powyżej 12 milionów pikseli, zapis video FullHD do 60 kl/s
seria Lexar Professional x800 (CF) x1000 (SD) - półprofesjonalne karty przeznaczone dla najbardziej wymagających amatorów oraz do użytku zawodowego, zapis plików RAW ustawiony jako standard, zapis video FullHD do 60 kl/s, zapis 4K do 30 kl/s, częste czyszczenie karty i ogólnie intensywna eksploatacja.
seria Lexar Professional x1066 (CF) x2000 (SD) - karty do zastosowań profesjonalnych, przeznaczone do pracy pod dużym obciążeniem oraz do pracy z urządzeniami posiadającymi duże wymagania pod względem minimalnego zapisu ciągłego - nieskompresowanego obrazu HD, niskoskompersowanego obrazu FullHD, możliwość zapisu materiału 4K z prędkością do 60 kl/s. (przy krótszych scenach "uciągną" również 120 kl/s).
Kingston:
tu warto wziąć pod uwagę 4 serie tego producenta:
SD:
Class 10 UHS-I - okazjonalna, mało wymagająca fotografia amatorska, sporadyczny zapis video do 30 kl/s,
UHS-I U3 - półprofesjonalne karty przeznaczone dla najbardziej wymagających amatorów oraz do użytku zawodowego, zapis plików RAW ustawiony jako standard, zapis video FullHD do 60 kl/s, zapis 4K do 30 kl/s, częste czyszczenie karty i ogólnie intensywna eksploatacja.
CF:
CF Ultimate 266X - okazjonalna, mało wymagająca fotografia amatorska, sporadyczny zapis video do 30 kl/s,
CF Ultimate 600X - półprofesjonalne karty przeznaczone dla najbardziej wymagających amatorów oraz do użytku zawodowego, zapis plików RAW ustawiony jako standard, zapis video FullHD do 60 kl/s, zapis 4K do 30 kl/s, częste czyszczenie karty i ogólnie intensywna eksploatacja.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki choć trochę pomogą wszystkim zagubionym![]()
Doskonale wiesz że chodziło o 40 MB/s bo przecież NIE MA KART 40 mb/s cieszę się że jesteś tak doinformowany ale ten komentarz był chyba zbędny
Klatki na sekunde i rozdzielczosc nic nie mowia o ilosci danych. Bitrate jest parametrem okreslajacym wprost ilosc danych zapisywanych na karcie w jednostce czasu. Warto zwrocic uwage na to ze bitrate jest podawany w bitach a predkosci kart w bajtach.
Przemek_PC - jak najbardziej masz rację, w swojej wypowiedzi, użyłem znacznego uproszczenia, podając liczbę klatek i rozdzielczość. Gdybym chciał być szczegółowy to wówczas nie wiem czy 1 post nie rozciągnął by się na 2 strony wątku, bo trzeba by uwzględnić:
- sposób kodowania,
- kodek,
- sposób próbkowania koloru,
- dynamikę rejestrowanej sceny,
- użyty w kamerze interfejs kart pamięci,
Można by długo - w praktyce zaś birate nie zawsze w specyfikacji jest podawane (np. bez problemu znajdziemy ten parametr przy kamerach, a przy lustrzankach już będzie ciężej). Stąd użyłem dużo bardziej "swojskich" parametrów, które w znacznym stopniu powinny jednak determinować wybór. Jak zapewne wiesz - im wyższa liczba klatek i rozdzielczość, przy tym samym poziomie kompresji, tym większy birate.
Nie zamierzam tutaj negować faktu, że birate najdokładniej określi poziom obciążenia karty pamięci, a tym samym pozwoli nam ją najlepiej dobrać, jednakże już samo przeliczenie bitów na bajty amatorom i początkującym może sprawić problem (choć mimo wszystko tym, którzy tematu nie znają, polecam się z nim zapoznać).
Sądzę, że pozostanie przy klatkach i rozdzielczości, jako ogólnej wskazówce, będzie najskuteczniejsze dla początkujących i zagubionych, choć osobom, które potrzebują bardziej szczegółowej porady w tym temacie, chętnie pomogę.
Jesli chodzi o bitrate to fullhd z kamery moze miec 17MBs a z Blacmagic Pocket to chyba nawet i 200MBs w ktoryms z trybow wychodzi. A jedno i drugie ma tyle samo klatek i ta sama rozdzielczosc. Jak latwo sprawdzic bitrate nagrywanych plikow? Zrzucic plik do komputera i za pomoca MediaInfo odczytac bitrate.