szczerze mowiac nie kreci mnie dyskusja czy " prawidlowo " oznacza to samo co " poprawnie"
przekaz to nie jest naswietlenie.
wrazenie , to nie jest naswietlenie ,
emocje to nie jest naswietlenie.
mylicie panowie naswietlenie z tym wszystkim co sie dzieje pozniej po naswietleniu.
stad bezsensowne odpowiedzi w stylu , ze dobre naswietleni jest dobre . podobnie sensowne jak : " kon jest jak kon" - nic z takiej odowiedzi nie wynika , mozna sobie oszczedzic , chocby przez szacunek dla pytajacego.
proste opowiedzi maja to do siebie , ze na ogol pochodza z ust laikow , ich zaleta jest , ze wprowadzaja w zachwyt rowniez laikow, dla ktorych stan niewiedzy jest stanem zepewne ulubionym.
Naswietlenie to jest nic innego jak okreslenie energii jaka ma za posrednictwem swiatla dostac matryca , po to zeby zapisac ( mozliwie duzo) informacje (ji) . W tej energii zawarta jest informacja .
przez niedoswietlenie / przeswietlenie masz niedopal / przepal - tracisz informacje.
Kiedy jest prawidlowe ? Kiedy uda sie zapisac wszystkie te informacje , ktore sa niezbedne pozniej w celu uzyskania zamierzonego obrazu..
Czyli prawidlowo / dobrze jest , jesli pozniejszy obraz nie jest ograniczony przez brak informacji wynikajacych z( nieprawidlowych) parametrow naswietelnia.
Slowem o prawidlowym naswietleniu mozna mowic przez pryzmat celu jaki chcemy osiagnac.
A co robic - jesli tego celu jeszcze nie znamy , nie zdajemy sobie z niego sprawy ?
Takie naswietlenie bedzie prawidlowe , ktore pozwoli na zapisanie mozliwie najwiekszej informacji , czyli najmniej ogranicza osiagniecie przyszlego celu.
Kazde inne , prowadzace do zapisania mniej informacji o scenie , bedzie gorsze.
podalem przyklad zdjecia prawidlowo naswietlonego majacego wiele infrmacji w scenie .
Takie zdjcie mozesz przetworzyc ku skrajnie roznym kierunkom - wedle zyczenia - jak np low key albo high key.. to jest mozliwe dzieki olbrzymiej liczbie danych zapisanych w zdjeciu wyjsciowym ( niech to bedzie np Raw).gyby zdjecie od raz przepalic - nigdy nie zrobisz low key. itd.
dobre naswietlenie daje fotografowi bogate mozliwosci interpretacyjne.
KOnkretnie mamy przypadki
1. zakres tonalny matrycy jest szerszy lub rowny od zakresu tonalnego sceny. - Mozna zapisac wszelkie informacje jakie zawiera w sobie obraz sceny.
2. zakres tonalny matrycy jest wezszy od zakresu tonalnego sceny - nalez podjac decyzje jaka technike zastosowac , aby zapisac interesujacy nas zakres tonalny , albo tez zapisac caly zakres tonalny sceny.
A co zrobic jesli laik nie zdaje sobie sprawy co chce osiagnac ? nie wie czy naswietlil dobrze czy nie ?
Odpowiedz ju dalem wyzej.