puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Zamieszanie pojęciowe jakie panuje w tym wątku jako żywo przypomina inne wątki.
Jestem szumofobem
S50/1.4A. Mam ostrego kundla.
Używam Lee: BS, LS, Lee Landscape Polarizer 105mm, .6, .9 soft i hard, holder 2 sloty + pierścień
No dobrze, ale patrzę na zdjęcie kolorowych kwadracików i przesuwam suwaczki tak aby wyglądały jak oryginał, czy wskazuję np. pipetką na dany kolor (coś jak balans bieli), a program sam ustawia to tak aby kolor był odpowiedni, następnie zapisuje te ustawienia i używam w kolejnych zdjęciach.
Czy w ogóle źle rozumuję?
6D; 5DII; C 24-70 2.8L; C 24-105L; C 70-200 2.8L; C 35 2.0 IS; C 50 1.4; C 85 1.8; S 17-35 2.8-4
Moje fotki Moje fotki II
Trochę![]()
Rzecz dzieje się automatycznie, zmiany wprowadzane są w Adobe Camera RAW w PS lub Lightroom zgodnie z wcześniej opracowanym i wybranym profilem. Mamy oczywiście możliwość wczytania fotografii Color Checker'a wraz z pozostałymi zdjęciami wykonanymi w tym samym oświetleniu i dostosowania następnie balansu bieli. Czynność tą możemy jednak zautomatyzować pod konkretne warunki oświetleniowe![]()
Ostatnio edytowane przez digital.photography ; 13-05-2014 o 23:30
Z pewnością odpowiedź na to pytanie już jest na Forum. Otwierasz takie zdjęcie w edytorze profili i ten edytor, na podstawie tego jak matryca twojego aparatu zarejestrowała w danym oświetleniu kolory ze wzorca, generuje Ci profil twojej matrycy, który potem możesz używać w wywoływarce RAW'ów. Szczegóły nt. procedury znajdziesz w instrukcji użytkowania konkretnego programu do tworzenia profili.
Dzięki za wyjaśnienia. Wynika więc z tego, że kalibracja monitora nie ma tu nic do rzeczy, bo nie muszę nic ustawiać na podstawie wyświetlanego obrazu tylko odpowiedni program ustawia na podstawie danych ze zdjęcia.
6D; 5DII; C 24-70 2.8L; C 24-105L; C 70-200 2.8L; C 35 2.0 IS; C 50 1.4; C 85 1.8; S 17-35 2.8-4
Moje fotki Moje fotki II
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Samo profilowanie aparatów traci w dużej części sens gdy pracujemy na nieskalibrowanym monitorze. Owszem, profile zbudowane w oparciu o ColorChecker'a mogą pomóc w poprawnym odwzorowaniu barw wywoływanych RAW'ów, jednak po pierwsze, nie będziemy w stanie realnie ocenić tych zmian (nieskalibrowany monitor nie będzie w stanie wyświetlić właściwych, poprawnych barw) oraz tym samym wprowadzić ewentualnych korekt i zrobić tego świadomie, panując w pełni na tym co widzimy.
Miałoby to sens gdyby pominąć etap korekty kolorystycznej czyli wywołać plik RAW z profilem kolorystycznym oraz bez nanoszenia poprawek przesłać plik do druku lub dla klienta. Warto jednak wspomnieć, że zastosowanie profilu nie zawsze daje zamierzony efekt, w niektórych przypadkach ColorChecker "popełnia błędy", nie jest to narzędzie nieomylne, na którym możemy polegać w 100%.
Z tego właśnie powodu, nieskalibrowanego monitora, aplikacja współpracująca z ColorChecker'em wyświetla monit ostrzegawczy w przypadku braku oprofilowania monitora, który to można oczywiście wyłączyć.
Ostatnio edytowane przez digital.photography ; 14-05-2014 o 18:06
Pytanie :
Przestrzeń robocza puszki : Adobe RGB
Przestrzeń robocza PS : Adobe RGB
Zarządzanie kolorem PS : zachowaj osadzone profile
Ale monitor jest sRGB, nie widzę części (np. niebieskiego) które zarejestrowała "matryca".
Co się dzieje przy pracy na kolorach ?
jp
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
jpeg z puszki w AdobeRGB (lub zaszyty w rawie jpeg w AdobeRGB) to ustawienie w przypadku RAWów ma znikome znaczenie, puszka raczej nie pracuje w Adobe RGB, używa własnej przestrzeni barwnej, dopiero odrawiacz np. LR wypluje AdobeRGB lub (częściej) ProPhoto ewentualnie sRGB, 8 lub 16 bitów.
Jestem szumofobem
S50/1.4A. Mam ostrego kundla.
Używam Lee: BS, LS, Lee Landscape Polarizer 105mm, .6, .9 soft i hard, holder 2 sloty + pierścień