Strona 6 z 8 PierwszyPierwszy ... 45678 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 51 do 60 z 71

Wątek: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Nowy Sącz
    Posty
    1 304

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Ale, jeśli chcemy na monitorze dokładnie oddać to "co było" to musimy albo :
    - mieć profil zrobiony wcześniej dla dokładnie tej sytuacji (przy pomocy np. colorchecker), co jest sytuacyjnie trudne
    - mieć ze sobą colorchecker i zrobić jego zdjęcie w danej sytuacji, co jest znacznie pewniejsze
    Też tak myślałem dopóki nie spróbowałem.

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Producent dostarczył profile puszki dla różnych ustawień/sytuacji (standard, neutral, portet, landscape, ...)
    Te profile w LR w niektórych sytuacjach są niewiele warte. Tu jest też odpowiedź na pytanie z poprzedniego postu.
    O ile zdjęcia robione w świetle dziennym są OK, za to bardzo różnią się zdjęcia w świetle sztucznym (świetlówki energooszczędne).
    Zdjęcia z powyższymi profilami dają dużo pomarańczowego koloru. Aby twarze nie były zbyt pomarańczowe musiałem ściągać na pomarańczowym saturacje na około -25; -20 co zajmowało trochę czasu, bo każde zdjęcie osobno musiałem ustawiać pomarańcz, podciągać temp. w WB jeszcze poprawiać tak aby było dobrze. Teraz wrzucam zrobiony profil i zbyt duże nasycenie pomarańczowego znika, a ja spokojnie ustawiam sobie WB, poprawiam jasność i jest OK.
    Przynajmniej mi to wystarcza. Nie dbam o idealne odwzorowanie kolorów. Nie mam ani takiej potrzeby, ani możliwości.

    Co do wielu profili w różnych sytuacjach to utworzyłem sobie po 2 dla każdego obiektywu tj. światło dzienne i sztuczne (świetlówka).
    Nie miałem jeszcze okazji dokładnie wszystkiego wypróbować, ale profile bardziej różnią się od siebie zrobione dla różnych obiektywów niż dla różnego światła.
    6D; 5DII; C 24-70 2.8L; C 24-105L; C 70-200 2.8L; C 35 2.0 IS; C 50 1.4; C 85 1.8; S 17-35 2.8-4
    Moje fotki Moje fotki II

  2. #2
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2010
    Posty
    960

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Dokładnie - o kolor skóry tutaj chodzi, znaczy można zyskać najwięcej. Przynajmniej w swoim przypadku, w odniesieniu do 5D3 widzę ile można zdziałać. Profile Canona w LR sprawdzają się miernie, szczególnie dla trudnego światła, i domowe kompakty, mimo ich koszmarnie poszarpanego spektrum widma, to nie jest jeszcze najgorsze, co może być. Kolorowe diody z tanich reflektorów scenicznych, to jest dopiero zdrada. Przy czym soft X-Rite (dołączony do Passporta) nie jest najlepszy w tworzeniu profili DNG. Wyraźnie lepiej radzi sobie Adobe DPE. Coś jak AF w L-kach v.s. Sigma .

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    tlustyx

    ...bo każde zdjęcie osobno musiałem ustawiać pomarańcz, podciągać temp. w WB jeszcze poprawiać tak aby było dobrze. Teraz wrzucam zrobiony profil i zbyt duże nasycenie pomarańczowego znika, a ja spokojnie ustawiam sobie WB, poprawiam jasność i jest OK.

    A można ustawić na pierwszym, zaznaczyć pozostałe i je zsynchronizować. Zrobi się na pozostałych "samo"
    To działa dokładnie tak jak profil.

    Te pierwsze to może być zdjęcie Colorcheckera (albo dowolnie inne) na którym dokonasz "dopieszczenie"

    jp

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez Kuba1 Zobacz posta
    Dokładnie - o kolor skóry tutaj chodzi, znaczy można zyskać najwięcej. Przynajmniej w swoim przypadku, w odniesieniu do 5D3 widzę ile można zdziałać. Profile Canona w LR sprawdzają się miernie, szczególnie dla trudnego światła, i domowe kompakty, mimo ich koszmarnie poszarpanego spektrum widma, to nie jest jeszcze najgorsze, co może być. Kolorowe diody z tanich reflektorów scenicznych, to jest dopiero zdrada. Przy czym soft X-Rite (dołączony do Passporta) nie jest najlepszy w tworzeniu profili DNG. Wyraźnie lepiej radzi sobie Adobe DPE. Coś jak AF w L-kach v.s. Sigma .
    Niestety, nie umiem trafić na przeglądaną parę dni temu stronę by dać linka, ale "dowodzono" że X-Rite używa silnika Adobe DPE i dokłada tylko bajer w postaci automatycznego procesu tworzenia profilu.

    A jak sprawdzają się profile z podwójnym oświetleniem ?
    Masz jakieś praktyczne doświadczenie ?

    jp
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  4. #4
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Nowy Sącz
    Posty
    1 304

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    A można ustawić na pierwszym, zaznaczyć pozostałe i je zsynchronizować. Zrobi się na pozostałych "samo"
    To działa dokładnie tak jak profil.
    A czy ja gdzieś napisałem, że na wszystkich zdjęciach jest to samo światło?
    Z profilem jest taka różnica, że ustawia wszystkie kolory, a nie tylko pomarańczowy, a to robi wielką różnicę.

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Profile robi się tak, że np. model trzyma Colorchecker w ręce,
    No to mam problem bo mój model ma łapy
    6D; 5DII; C 24-70 2.8L; C 24-105L; C 70-200 2.8L; C 35 2.0 IS; C 50 1.4; C 85 1.8; S 17-35 2.8-4
    Moje fotki Moje fotki II

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Kuba1

    mam win8, z netu wersję Adobe DNG 1.04 for win, się uruchamia w tle (menadżer zadań) tylko. Nie mam go na ekranie.
    Jaką masz wersję ?

    jp

    --- Kolejny post ---

    ttlustyx

    Jeśli nie to samo światło to dla czego ten sam profil ?
    Coś Ci się na "pomarańczowo" zrobiło.

    Nie ma żadnej różnicy czy ustawisz kolory na np. pierwszym zdjęciu Colorchecker i
    - zsynchronizujesz z pozostałymi z tej serii
    - zrobisz profil tej sesji dla pozostałych zdjęć

    A jak oświetlenie zmienne to ani synchronizacja, ani profil ani uprzednio zrobiony profil się nie nadają.
    Myślę, że jednak lepiej robić synchronizację/profil przed każdą sesją jeśli sesja tego "warta"

    Tylko że do obróbki pierwszego zdjęcia musisz mieć fizyczny ColorChecker by porównywać. Zresztą i tak musisz go mieć, by zrobić zdjęcie w sesji

    jp

    Mój Tyson (owczarek) tez ma łapy ale umie/lubi chodzić w okularach
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 23-05-2014 o 17:41
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    May 2008
    Miasto
    Nowy Sącz
    Posty
    1 304

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta

    Jeśli nie to samo światło to dla czego ten sam profil ?
    Pewnie do aparatu.

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    A jak oświetlenie zmienne to ani synchronizacja, ani profil ani uprzednio zrobiony profil się nie nadają.
    Myślę, że jednak lepiej robić synchronizację/profil przed każdą sesją jeśli sesja tego "warta"
    To jak już zrobisz "pierdylion" tych profili to daj znać
    6D; 5DII; C 24-70 2.8L; C 24-105L; C 70-200 2.8L; C 35 2.0 IS; C 50 1.4; C 85 1.8; S 17-35 2.8-4
    Moje fotki Moje fotki II

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Pytanie

    Profile robi się tak, że np. model trzyma Colorchecker w ręce, chodzi o to by "to samo" światło obijało się od twarzy i od wzornika kolorów
    Tak są skonstruowane wzorniki, (i cały system zarządzania kolorem w odniesieniu do puszek) "na światło odbite"

    Jak prawidłowo zrobić profil (ustawić Colorchecker) gdy fotografujemy zachód słońca ?
    Wygląda chyba na to, że ten wzornik można zostawić w plecaku/domu.

    Są jakieś profile wschodu/zachodu słońca ?
    Ktoś już ten problem rozgryzł ?

    jp

    PS
    A może ustawić "białą kartkę" ze wzornikiem na którą pada światło "zachodu słońca" i z tego zrobić profil ?
    Nie wiem co o tym pomyśle sądzić, zobaczę wieczorem jeśli pogoda dopisze
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 23-05-2014 o 09:01
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  8. #8
    Uzależniony
    Dołączył
    Dec 2010
    Posty
    960

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta


    Niestety, nie umiem trafić na przeglądaną parę dni temu stronę by dać linka, ale "dowodzono" że X-Rite używa silnika Adobe DPE i dokłada tylko bajer w postaci automatycznego procesu tworzenia profilu.
    Niech sobie dowodzą co chcą - działa gorzej i już (może to ten bajer). Do tego stopnia gorzej, że kompletnie przestałem używać tych profili. Są problemy z niebieskim i z czerwonym. Profile na podst. tych samych zdjęć wzornika.

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    A jak sprawdzają się profile z podwójnym oświetleniem ?
    Masz jakieś praktyczne doświadczenie ?

    jp
    W ostatnim zdaniu mojego pierwszego wpisu w tym wątku napisałem o tym. Zrobiłem sobie własny profil a'la "camera neutral" i załatwia mi sprawę w 99%. Jedynie do sesji studyjnych czasem pstryknę wzornik dla zasady, jak mi się przypomni. Tylko że zawsze okazuje się, że przy portrecie to nie jest mi potrzebne. Bo mam dobry profil uniwersalny "dual illuminant" zrobiony w Adobe DPE. Czasami tylko, na niektórych koncertowych lepiej sprawdza mi się profil zrobiony tylko dla światła żarowego, ale to jest ostatnia deska ratunku, na zdjęciach z tragicznym światłem kolorowym, bez białego. Jak zaczynałem z profilowaniem, to też zrobiłem kilkadziesiąt profili, ten etap trzeba przejść.



    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Pytanie

    Jak prawidłowo zrobić profil (ustawić Colorchecker) gdy fotografujemy zachód słońca ?
    Wygląda chyba na to, że ten wzornik można zostawić w plecaku/domu.

    Są jakieś profile wschodu/zachodu słońca ?
    Ktoś już ten problem rozgryzł ?

    jp

    PS
    A może ustawić "białą kartkę" ze wzornikiem na którą pada światło "zachodu słońca" i z tego zrobić profil ?
    Nie wiem co o tym pomyśle sądzić, zobaczę wieczorem jeśli pogoda dopisze
    Przesadzasz. Chcesz prostować koło? Wystarczy Ci profil matrycy do światła dziennego lub dual, ale musisz do tego sam dojść. Przecież kolorystyka zdjęć zachodu słońca to jest już czysto kwestia preferencji estetycznych.
    Wiesz co, zrób sobie z tego samego zdjęcia wzornika dwa profile - jeden softem X-Rite, drugi Adobe (po dokładnym przeczytaniu instrukcji) i porównaj jak Ci jeden i drugi wyświetli tego samego RAW'a z przepaleniami (virtual copy, ta sama WB), może być zachód słońca. Zwróć uwagę na jakość przejść tonalnych i interpretację kolorów skóry, czerwieni i niebieskości (to już na innych zdjęciach). Zobacz jak wyglądają cienie.. Porównuj za każdym razem, a zobaczysz który profil Ci bardziej odpowiada.

    Profile robisz dla swojej matrycy, żeby wyciągnąć z niej wszystko co najlepsze, bo i tak ma za mały DR, to niech przynajmniej w rejestrowanym zakresie będzie przyzwoicie. I tu jest poprawa w stosunku do profili producenta (aparatu lub softu), które są uśrednione. Na zdjęciach psa na trawniku, czy dziecka na spacerze, to nie musi mieć znaczenia i można bez tego spokojnie żyć.

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    Kuba1

    Profil "zachody słońca" to sprawa czysto teoretyczna, .... nie ma go jak zrobić gdyby się trzymać ściśle reguł robienia profili.
    To że matryca ma mały DR to jedno ale ... za to ma szerszy gamut niż Adobe RGB i tu też jest ciekawie teoretycznie.

    Im głębiej w las tym więcej drzew. Na szczęście można robić zdjęcia i mieć radochę bez doktoratu z zarządzania kolorami. Nie robiłem ślubów, portretów, kolega dbał o mój monitor i dopasowanie do Labu.
    Było spoko.

    Chętnie sprawdzę X-Rite vs. Adobe.

    Ale tak na prawdę to w trudnych/ważnych sytuacjach trzeba (np. jako pierwsze) zrobić zdjęcie ColorChecker i po obróbce zsynchronizować z reszta z tej sesji.
    Tak robisz ?

    To tylko ciekawość warsztatu, nadal nie będę ślubów ani portretów.....

    Jakkolwiek zdarzają się dziwne sytuacje, wcześnie rano (wschód) nad kanionem, pierwszy raz takie światło widziałem, część w świetle słońca a część w głębokim cieniu przy dziwnych kolorach warstw skalnych
    Teraz widzę, że powinienem tam mieć ColorChecker

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 23-05-2014 o 15:58
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 291

    Domyślnie Odp: ColorChecker Passport a kalibracja monitora

    kuba1

    Profile zrobione ColorChecker Passport (+ wzornik) zrobione/oglądane w przestrzeni sRGB mają "logiczne", standardowe wartości RGB
    Otwarte w przestrzenie Adobe RGB mają "niestandardowe" wartości RGB i są rzeczywiście rozkładowo "postrzępione".

    Widać, że jeśli chcesz pracować w Adobe RGB to trzeba zrobić profile w Adobe DNG profiler.
    Najprawdopodobniej w sRGB będzie dla obu sposobów to samo, ale...wpierw muszę znaleźć profiler otwierany w win8 by to zweryfikować.

    tlustyx

    To jak już zrobisz "pierdylion" tych profili to daj znać

    Nie chcesz zrozumieć ?

    Zrobisz zdjęcie wzornika w czasie sesji i albo :

    1.
    Po "ustawieniu" kolorów na nim zsynchronizujesz ustawienia na wszystkich zdjęciach, "automatycznie"
    2.
    Zrobisz profil sesji i po ewentualnym dopracowaniu pozostałych zdjęć wykasujesz lub zostawisz profil sesji
    Profile w Win
    C:\users\xxxx\ApData\Roaming\Adobe\CameraRaw\Camer aProfiles


    Znacznie dokładniejsze od "uprzednio" zrobionych profili.

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 24-05-2014 o 11:10
    puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
    Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
    http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
    public.fotki.com/janusz-pawlak/

Strona 6 z 8 PierwszyPierwszy ... 45678 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •