Opublikowałem dzisiaj zaktualizowaną wersję symulatora, która wprowadza nową, bardzo fajną funkcję: realistyczną symulację różnych typów bokeh, której efekty są bardzo zbliżone do rzeczywistości. Do wyboru jest 10 typów rozmycia: od gładkiego, delikatnego bokehu, przez zwykłe tarczki aż do obwarzanków z obiektywu lustrzanego + 5 wielokątnych przysłon. Poniżej prezentuję małą próbkę możliwości tego algorytmu. Pierwszy obrazek to stary (wciąż domyślny) sposób rozmycia, pozostałe ukazują nową metodę (kliknięcie powiększa).
Link do parametrów z obrazka powyżej.
Nowy algorytm zapewnia też większą precyzję niż dotychczasowa metoda rozmycia obrazu. Niestety przetwarzanie wymaga dłuższych obliczeń i nie może ono działać w czasie rzeczywistym - jest wykonywane na żądanie lub po chwili od zmiany parametrów w trybie auto. Aby aktywować tą funkcję należy zaznaczyć pole "Symulacja bokeh" znajdujące się ponad symulowanym obrazkiem. Tam też można wybrać jaki bokeh ma zostać wygenerowany.
Druga nowość, dodana niejako "przy okazji" to funkcja pozwalająca zablokować odległość pomiędzy postacią a tłem. Dobrze symuluje to zmiany w obrazie jak podczas przesuwania się fotografa przy stałej pozycji modelki.