I don't always shoot wide angle zooms, but when I do, I prefer the 16-35 f/4 IS.
Fotografia w studio i plenerze - od zdjęć ślubnych ,fotomontaże do opuszczonych budynków i ruin.
Fotograf Koziegłowy, Czerwonak, Poznań. http://am-foto.pl
http://fotograf-kozieglowy.com.pl ,pisane przez Ł http://fotograf-koziegłowy.com.pl
I don't always shoot wide angle zooms, but when I do, I prefer the 16-35 f/4 IS.
EOS 550D, 6D, M2, M5, 80D, 7D II, kit 18-55 IS, EF-S 55-250 IS STM, EF-M 4-5,6/11-22 STM, EF-M 3,5-5,6/18-55 STM, EF-M 2/22 STM, EF 3,5-4,5/28-70, EF 1,8/50 Mk 1 i STM, EF 100-400L II, Tamron 100-400, Olympusy OM-1, OM-2N, OM-4, OM-10, stałki i zoomy Zuiko od 24 do 200 mm.
Wątek FF vs. APS-C to złożenie 2 różnych zagadnień :
1. FF -> APS-C czyli uzyskiwanie z aparatu FF zdjęcia takiego jak z aparatu APS-C
2. APS-C -> FF czyli uzyskiwanie z aparatu APS-C zdjęcia takiego jak z aparatu FF
spróbujmy je wyodrębnić
1. FF vs. APS-C : FF -> APS-C
Otrzymanie przy pomocy sensora FF zdjęcia jak z sensora APS-C jest proste, albo przez:
a.
zdjęcie z sensora FF (24mm x 36mm) powiększyć np. 8,3 razy do rozmiaru 20cm x 30cm i "wykadrować" nożyczkami do rozmiaru 12,5cm x 18,6cm
b.
wykonanie zdjęcia sensorem APS-C (14,9cm x 22,3mm), powiększenie 8,3 raza i doprowadzenie do rozmiaru 12,5cm x 18,6cm
Na zdjęciach :
- z FF (przynajmniej w części środkowej z powodu obiektywu)
- wykadrowanym z FF do rozmiaru APS-C
- z sensora APS-C
takie cechy zdjęcia jak ostrość, głębia ostrości, dynamika, szumy, ... będą takie same, o ile sensory FF i APS-C mają takie same własności.
Na sensor APS-C oraz wycinek sensora FF o rozmiarach APS-C pada tyle samo, takiego samego światła podczas ekspozycji w tych samych warunkach (obiektyw, ogniskowa, przesłona, odległość, ...)
Cechy zdjęcia : ostrość, głębia ostrości, dynamika, szumy, ... będą takie same dla zdjęcia z FF i APS-C, są niezależne od rozmiaru sensora.
I to bez względu na to czy sensor to film czy też sensor to piksele
Twierdzenie, że "na ptaki" to koniecznie APS-C to tylko emocje a nie realne zjawiska fizyczne
2. FF vs. APS-C : APS-C -> FF
Otrzymanie z sensora APS-C zdjęcia jak z sensora FF to dwa kolejne etapy :
a.
Doprowadzenie to sytuacji że w obu sensorach zarejestrowany jest (prawie) "taki sam obraz", czyli kadr, głębia ostrości, ..... , poprzez odpowiedni dobór odległości, przesłony i ogniskowej. Nie zawsze to jest technicznie wykonalne.
Jest to część obiektywowa, nie zależy czy sensor to film czy też sensor to piksele.
b.
Mamy "taki sam obraz" ale jeden w sensorze o wysokości 14,9mm a drugi w sensorze o wysokości 24mm.
Trzeba je doprowadzić do zdjęcia o tym samym rozmiarze, np. 20cm x 30cm
Tutaj drogi technologii sensora : film, piksele się rozchodzą
b1. film, powiększalnik
Sytuacja jest klarowna, im mniejsza klatka filmu tym więcej powiększamy optycznie, tym bardziej zmniejsza się ostrość, tym bardziej zmniejsza głębia ostrości. Aby wydrukować obraz o wysokości 20cm to z kliszy FF trzeba powiększać 8,3 razy a z kliszy APS-C 13,4 razy
Głębia ostrości na zdjęciu z sensora FF będzie większa niz na zdjęciu z sensora APS-C
Wynikowa głębia ostrości obserwowana na zdjęciu jest funkcją rozmiaru fizycznego klatki filmu.
b2. matryca pikseli, drukarka, monitor
Drukarka (np. 254 ppi czyli 10 pikseli/mm) aby wydrukować obrazy o wysokości 20cm drukarka musi "dostać" 2000 pikseli "na wysokość". Nie ma znaczenia z jakiego rozmiaru fizycznego matrycy.
I tak, np. matryca FF (6D) ma na wysokość 3648 pikseli a matryca APS-C (7D2) ma na wysokość 3684 pikseli
Oprogramowanie musi w obu przypadkach (zredukować rozdzielczość) "usunąć nadmiarowe" piksele do 2000 pikseli.
W przypadku oglądania na (moim) monitorze który na wyskość ma rozdzialczość 1200 pikseli, bym oglądał oba obrazy o tej samej wysokości 30cm to oprogramowanie musi dla obrazu z 6D "zrobić" z 3648 pikseli tylko 1200 pikseli a dla 7D2 z 3684 "zrobić" tylko 1200 pikseli.
Tak więc, z matryc FF (np. 6D) i APS-C (np. 7D2) :
- o tej samej wysokości wydruku (20 cm) lub obrazie na monitorze (30cm)
- jest taki sam kadr, taki sam "widok"
i mamy taką samą ostrość, głębię ostrości, szumy, dynamikę,...., jeśli piksele są takie same (z tej samej technologii, z tego samego wafla, ..)
Nastąpiła zmiana technologii rejestracji obrazu w sensorze, nastąpiła zmiana przechodzenia od rozmiaru sensora do wynikowego rozmiaru wydruku lub obrazu na monitorze z powiększania optycznego na cyfrowe dopasowanie rozdzielczości, cyfrowe powiększanie/pomniejszanie.
W technologii pikseli lokalne cechy wydruku (ostrość, głębia ostrości, szumy, dynamika, ...) nie zależą wprost od rozmiaru fizycznego matrycy, są natomiast zależne od użytej technologii pikseli matrycy.
Przy wykonywaniu zdjęć z matrycy FF można zawsze otrzymać zdjęcie o tych samych cechach jak z matrycy APS-C, przy wykonywaniu w tych samych warunkach i tych samych technologiach pikseli na matrycach.
W sytuacji odwrotnej, z matrycy APS-C zdjęcie o cechach jak zdjęcie z matrycy FF jest możliwe przy spełnieniu dodatkowych warunków i w ograniczonym zakresie.
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 20-01-2015 o 16:28
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
Rzeczywiście ciężko się czyta Twoje wywody, bo sa nielogiczne.W powyższym naprawdę miało być "albo" a albo b?
Celem nie jest uzyskanie tego samego obrazka przez sprowadzenie FF do APSC. FF obcięty lub zamalowany do rozmiaru APSC to jest APSC, więc wyważasz tu otwarte drzwi albo walczysz z chochołem, czy misiem, którego sam skonstruowałeś. Oczywiste, że krop ma taki sam obrazek jak krop. Krop nazywa się krop, bo niby został przycięty z FF (no dobrze, lub zamalowany).
A z innej beczki, czy potrafiłbyś odpowiedzieć z czego się bierze pogorszenie jakości wskutek powiększania "optycznego"? Na poczatek prosta odpowiedź (tak albo nie) na pytanie: czy to pogorszenie ciagle istnieje jeżeli obiektyw powiększalnika jest idealny optycznie (MTF =1 wszędzie)?
Ostatnio edytowane przez pan.kolega ; 20-01-2015 o 21:53
I don't always shoot wide angle zooms, but when I do, I prefer the 16-35 f/4 IS.