Cytat Zamieszczone przez Matsil Zobacz posta
Obejrzyj te dość rzetelne testy i porównaj obydwa szkła: Canon EOS (Full Format) Lens Tests / Reviews
To nie optyczne.pl .

Odnośnie ostrości na peryferiach, aberracji i kontrastu, to projektujac szkło o przysłonie f4 znacznie łatwiej jest osiągnąć te wartości na zadowalającym poziomie. Cieżko porównywać przysłonę F1.4 czy F1.8 tanich stałek do f4 w zoomie. Raczej nie ma to sensu, bo to trochę inne światy.
ilosć linii na wysokość kadru FF środek brzeg "daleki brzeg " kadru (photozone.de)
501.2L
na 4.0 - 3584 2290 2275
851.2L
na 4.0 - 3623 2818 2826
70-2004LIS
na 4.0 - 3286 3086 2863 75mm
na 4.0 - 3413 2989 2946 135mm
na 4.0 - 3319 3079 3054 200mm

liczby to liczby zoom około (bo mi się liczyć nie chce dokładnie) 5-8% słabszy w centrum około 5% lepszy na brzegu dla mnie to znikoma różnica - autofocus lub kiepski strzelec może namieszać więcej niż 5% - znacznie więcej. a te 200 linii na różnicy w centrum na wysokość kadru to się może okazać w granicach błedu pomiarowego
trzeba brać pod uwagę że zoom to trudniejsza konstrukcja i porównanie jest robione na 4.0 czyli na jego maksymalnie otwartej przysłonie, a stałki przymknięte że ho ho
rozmycie tego zooma jest bardzo przyjemne przysłona jest kołowa, często robię nim na f4.0 i zawsze jestem zaskoczony in plus obrazkiem który dostaję

oczywiście takie porównania można sobie wsadzić do nosa jak potrzebujesz czego z dużym otworem 1.2-1.4, ale z drugiej strony gdyby porównać te szkła na ich maksymalnych otworach to wynik byłby tragicznie słaby dla stałek . co bym wolał używać - oczywiście że stałek dają w jednak znacznie większe możliwości w tych zastosowaniach do których są stworzone, nie demonizuję tego zooma zmieniałem z wersji bez stabilizacji trochę bez przekonania bo i tak najczęściej focę ze statywu (a za różnicę mogłem kupić c851.8), najsłabiej wypada pod światło i o ile w krajobrazie który często focę pod światło wyrabiam się w postprocesie z takimi zdjęciami to przy portretach foconych w takich warunkach jestem trochę zagubiony nie tyle utratą kontrastu bo ta nie jest jakaś specjalnie duża tylko kolorystyką takiego zdjęcia - może kwestia wprawy.

używałem intensywnie
70-2002.8LIS
70-2004L
70-2004LIS
bardzo lubiłem wersję 2.8LIS dla mnie ideał tylko krowa straszna, 4LIS jest całkiem ciekawym kompromisem jasności, wielkości i ciężaru i bezkompromisowej jakości.