Cytat Zamieszczone przez Bechamot Zobacz posta
cos podobnego wystpuje na rynku instrumentow muzycznych.
poszukuje sie okreslonych instrumentow wyprodukowanych przed laty , nie dlatego ze brzmia lepiej , tylko ze brzmia inaczej - tzn dzwiek nie jest dziaj standardowy.
podobnie z optyka.
stara optyka np NRD nie jest lepsza , ale niektore obiektywy sa b cenione i nadzwyczaj drogie wlasnie ze wzgledu na niespotykany we wspolczesnych konstrukcjach Charakter rysunku.
Te stare konstrukcje sa cenione nie ze wzgledu na bezbledne wykonanie , ale wlasnie ze wzgledu na pewne bledy , ktore decyduja o obrazowaniu.
to rozne bledy decyduja o tym , iz obiektywy rysuja odmiennie.

Ba , mozna zaryzykowac stwierdzenie , ze w dobie bezblednej optyki , bledy zaczynaja byc cenione ze wzgledu na swoja wyjatkowosc.

Kto wie , moze wkrotce bedziemy poszukiwac obiektywoww o okreslonych bledach i slabosciach optcznych ?

Zreszta juz tak jest np ze wzgledu na bokey , ktory w duzej czesci zalezy od bledow optycznych.
Bardzo dobrze powiedziane!

BTW - używałem kawał czasu Heliosa 85/1.5 Helios 40-2. Ale to szkło głównie dla portrecisty. jedni się w nim zakochają a inni znienawidzą.

Dokładnie tak jest ze starymi konstrukcjami. O ile komuś niekoniecznie zależy rzeczach typu swirly bokeh itp. radziłbym jesdnak kierować swoje kroki w kierunku nowszej optyki...