wiele obiektywów, zwłaszcza tych starszych ma naniesioną skalę głębi ostrości - spróbuj pobawić się chociażby heliosem-44
wiele obiektywów, zwłaszcza tych starszych ma naniesioną skalę głębi ostrości - spróbuj pobawić się chociażby heliosem-44
dla tego obiektywu masz komfortowa sytuacje , jako ze ma on skale glebi ostrosci - jest ona wprawdzie uproszczona . Ale kalkulacja GO jest zawsze jakims wiekszym lub mniejszym przyblizeniem , zaleznym takze od warunkow obserwacji.
nie piszesz jakim aparatem fotografujesz - wielkosc GO zalezy od matrycy rowniez.
ale z wystarczajacym przyblizeniem mozesz postepowac nastepujaco:
1. z def GO wynika , ze jest to obszar najwiekszej mozliwej ostrosci. Aby ten warunek zachodzil , tylna granica ostrosci musi znajdowac sie w niekonczonosci. kazde blizsze ostrzenie prowadzi do zmniejszenia GO , jako ze nieskonczonosc jest nieograniczona.
2. Na skali obiektywu masz na czerwono podane ogniskowe - jest to pomoc dla oszacowania GO ale UWAGA - dla przyslony 5,6 - najczesciej uzywanej , w ktorej ten obiektyw osiaga najwyzsza rozdzielczsoc.
3. Jesli chcesz miec najwyzsza GO to tak nastaw odleglosc aby znaczek nieskonczonosci znajdowal sie na przeciwko ogniskowej , ktora stosujesz.
w praktyce mozesz ten znaczek nieskonczonosci ustawiac nieco blizej , troche przed kreska oznaczajaca ogniskowa.
Na skali , na przeciwko kreski neutralnej , odczytasz dla jakiej odleglosci zostanie osiagnieta najlepsza ostrosc - wszystko znajdujace sie dalej bedzie mniej ostre , ale mieszczace sie w zakresie akceptowalnej nieostrosci czyli GO. rowniez nieco przed ta odleglosci wszystko bedzie w granicach tolerowanej nieostrosci.
To sie w miare zgadza jesli ogladasz powiekszenia na komputerze max do ok 30%.
Ogladajac zdjecia w skali 100 % GO bedzie mniejsza.
zwiekszajac przyslone GO bedzie wieksza , zmniejszajac - mniejsza.
opisana metoda jest to wystarczajacy szacunek na uzytek dnia codziennego przy fotografii pejzazu.
krotko:
nastawiaj ostrosc tak , zeby znaczek nieskonczonosci znajdowal sie troche przed czerwona kreska oznaczajaca ogniskowa , ktora aktualnie stosujesz. przyslona CO NAJMNIEJ 5,6 .
Ostatnio edytowane przez Bechamot ; 02-12-2014 o 17:32
Bechamot
nie piszesz jakim aparatem fotografujesz - wielkosc GO zalezy od matrycy rowniez
czy możesz jakoś bliżej wyjaśnić/uzasadnić ?
jp
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
A to coś nowego jest.., i nieprawdziwego.
cytuję
Fotografuj.pl - OBALAMY MITY: Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowych - fotografia cyfrowa i analogowa, edycja obrazu, pojęcia i techniki fotograficzne, recenzje, testy aparatów
Warto pamiętać, że jeśli z fotografii wykonanej korpusem pełnoklatkowym wytniemy fragment odpowiadający zdjęciu wykonanemu aparatem z matrycą APS (z tej samej odległości, tym samym obiektywem i przy identycznej wartości przysłony) i obydwa zdjęcia zaprezentujemy w tym samym formacie, głębia ostrości na obu zdjęciach będzie dokładnie taka sama.
Temat o hiperfokalnej, tu wielkość matrycy ma znaczenie i pewnie to miał na myśli kolega.
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 03-12-2014 o 06:42
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/
NIe pomylillem sie do tej pory , nie myle sie i teraz.
nie mam teraz czasu , zglosze sie w ciagu dnia.
teraz moge jedynie zaznaczyc , ze jezeli mamy na obiektywie zazanaczona skale glebi ostrosci , jak to w wielu starszych obiektywach bywa - to dotyczy ona jedynie formatu FF.
ogolnie mowiac dla mnieszych matryc , a dokladniej mowiac dla matryc z MNIEJSZYMI PIXELAMI w rzeczywistosci GO bedzie mniejsze niz to wynika z danych dla obiektywu , gdyz one byly wyliczone dla FF.
Te skale na obiektywie dotycza FF i to w okreslonych warunkach obserwacji - ktore tworzac te skale milczaco zalozono -ale jest to jakas pomoc.
Mozna to sobie wyobrazic w sposob bardzo uproszczony - to nie jest calkiem sluszne , ale prowadzi takie rozumiwanie do prawidolwego wyniku ,ze mniejsze matryce wymagaja "jakby wiekszych powiekszen" niz FF - a wiec daja mniejszaq GO dla tych samych obiektywowo i nastaw. Ale powtarzam to jest uproszczenie najczesciej , ale nie zawsze sluszne ( tzn sa wyjatki , ze GO byloby takie same - w zaleznoesc od skali powiekszenia i wielkosci pixela)
Pomylki nie ma.
Nieomylny Bechamot
Gratuluję samopoczucia.
Nie będę więcej na ten temat pisał, dobrze by było abyś przemyślał, do_umiał się zanim coś napiszesz na ten temat.
I nie wprowadzał czytelników w błąd.
Bez wzorów i liczb, opis zjawiska
1.
Z fizycznego punktu widzenia nie ma czegoś takiego jak GO, ostrość występuje tylko w jednym punkcie ("płaszczyźnie" prostopadłej do osi obiektyw-przedmiot fotografowany).
Jak znacznie ostrość się pogarsza gdy przechodzimy z tego punktu w kierunku obiektywu lub kierunku przeciwnym zależy TYLKO od ogniskowej obiektywu, przesłony i odległości obiektyw-przedmiot. To czysta fizyka.
2.
Dawno temu zdefiniowano jak oceniać ostrość (przez/dla człowieka) na zdjęciu
Całą klatkę filmu powiększa się do określonego rozmiaru zdjęcia, obserwuje z odległości dobrego widzenia i ustala według przyjętych kryteriów co jest jeszcze ostre a co już ostre nie jest.
Tak więc na zdjęciu istnieje pewna odległość (od sprzed punktu ostrości od strony aparatu i za punktem ostrości) gdzie uznajemy że jest ostro, to jest owa GO
3.
Ale "zapisaną" przez obiektyw ostrość na klatce filmu psuje powiększanie, psuje/zmniejsza GO
Oczywiście im mniejsza klatka filmu tym więcej trzeba powiększyć do tego określonego rozmiaru, tym więcej psuje się ostrość całego zdjęcia.
Tak więc, przy tym samym obiektywie i warunkach zdjęcia (odległość, przesłona, ogniskowa) im większa klatka filmu tym lepsza ostrość wynikowa na zdjęciu. Mniej "popsuta" przez powiększanie. A więc także większa obserwowana GO
I to zjawisko uwzględniają wszystkie kalkulatory GO, im większa klatka tym większa głębia ostrości dla tych samych warunków wykonania.
4.
Ale teraz mamy matryce, nie używamy powiększalników lecz drukarki/monitory. "Wszystko" zależy od pikseli a nie od centymetrów
GO i odległość hiperfokalna nie zależą od wielkości fizycznej matrycy.
cbdo
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 03-12-2014 o 09:02
puste opakowania po EF 24-70/2,8 I, 580EX, GP-E2 oraz 2 statywy i pilot RMT-DSLR2
Sony A7R Mark III,[B] FE 1.8/20G, FE 1.4/35GM, 85mm 1:1.4 DG DN, FE 1.8/135GM,
http://www.dpreview.com/galleries/51.../photos#page=1
public.fotki.com/janusz-pawlak/