Strona 8 z 16 PierwszyPierwszy ... 678910 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 71 do 80 z 162

Wątek: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

Mieszany widok

  1. #1
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Jeśli więc (masz wrażenie że) mają inną długość to oznacza że (wg. definicji w malarstwie) obiektyw 200mm i 35mm dają/mają inną perspektywę.
    Perspektywa teleobiektywu jest inna niż krótkoogniskowa.
    To tyle.

    I w pełni zgadzam się z Tobą dlaczego tak jest, że wycinek, że inne fragmenty itd.

    jp
    Nie jest inna. Na zdjęciu z tele widzimy powiększony środkowy fragment zdjęcia z szerokiego. Perspektywa jest ta sama.

  2. #2
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 293

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez punky Zobacz posta
    Mylisz przyczynę ze skutkiem.
    Ogniskowa i odległość są pojęciami pierwotnymi, fizycznymi.
    Skala odwzorowania jako złożenie tych pojęć jest wtórne, dodatkowe. Owszem przydatne w zastosowaniach w fotografii.
    Ale obiektywy stosuje się także np. w astronomii, celownikach wojskowych, badanich itd.

    jp

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    Nie jest inna. Na zdjęciu z tele widzimy powiększony środkowy fragment zdjęcia z szerokiego. Perspektywa jest ta sama.
    No cóż, czas kończyć tą zapętloną wymianę poglądów.

    Zgadzasz się, że :
    1. na zdjęciach wzdłuż alejki, z tego samego miejsca, obiektywem 200mm i 35mm masz wrażenie że maja inną długość (głębię)
    2. istnieje w malarstwie pojęcie perspektywa które oznacza sposoby wywoływania wrażenia głębi na dwuwymiarowym płótnie/wydruku
    Natomiast nie zgadzasz się, że złożenie 1 i 2 daje, że (w malarstwie) perspektywa (sposób wywoływania wrażenia głębi) teleobiektywu jest inna niż obiektywu krótkoogniskowego.

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 11-09-2013 o 18:24

  3. #3
    Początki nałogu Awatar punky
    Dołączył
    Jun 2008
    Miasto
    Kwidzyn
    Wiek
    43
    Posty
    483

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Rzecz w tym, że wpływ odległości i ogniskowej obiektywu na głębię ostrości jest pośredni - poprzez skalę odwzorowania. Oznacza to, że prościej jest stosować jeden parametr (skalę odwzorowania) zamiast dwóch (odległość i ogniskowa). Jeżeli robimy portret twarzy (tak, by zajmowała cały kadr), weźmiemy obiektyw 85mm i ustawimy ostrość na oczy, to stwierdzimy że np. przy przysłonie f/2.8 ostry mamy obraz od nosa do początku uszu. Jeśli teraz zmienimy obiektyw na 35mm i podejdziemy do modelki tak, by głowa nadal zajmowała taki kadr, to jaka będzie głębia ostrości przy przysłonie f/2.8? Identyczna! Od nosa do początku uszu. Dlaczego? Zmieniła się przecież ogniskowa i odległość... Ale nie zmieniła się skala odwzorowania. Znacznie łatwiej zamiast syntetycznymi kategoriami "ogniskowa i odległość" myśleć kategorią "twarz", "popiersie", "cały człowiek", "duże drzewo", "kwiat róży". I nie martwić się zupełnie ogniskową, a jedynie wartością przysłony.
    zaczerpnięte z tąd:
    Od czego zależy głębia ostrości? - Szumofobia - antidotum
    R6 + S17-35 + 24-70/2.8 + 50/1.8 + 85/1.8 + 70-200/2.8

    Ex Sony a6500, 70D, 40D, 30D

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 293

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie


    To są kolejno ujęcia z 28mm, 50mm, 100mm oraz 200mm pokazujące jak obiektywy o różnych ogniskowych przekształcają przestrzeń na obraz dwuwymiarowy dając różne wrażenia głębi (3 wymiaru) = definicja perspektywy (malarska)
    Najlepiej widać to na relacji odległości pomiędzy drzewami przy przechodzeniu pomiędzy ogniskowymi.

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 12-09-2013 o 09:52

  5. #5
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    A dokładnie rzecz biorąc zmiana proporcji pomiędzy odległością fotograf - pierwsze drzewo do odległości między poszczególnymi drzewami. To naprawdę można w banalnie prosty sposób rozrysować na kartce i zobaczyć że perspektywa nie zależy od ogniskowej tylko od relacji tych odległości. Od ogniskowej zależy jedynie to ile zobaczymy w kadrze stojąc w danym miejscu.
    Podziwiam wytrwałość ;-).

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    To są kolejno ujęcia z 28mm, 50mm, 100mm oraz 200mm pokazujące jak obiektywy o różnych ogniskowych przekształcają przestrzeń na obraz dwuwymiarowy dając różne wrażenia głębi (3 wymiaru) = definicja perspektywy (malarska)
    Najlepiej widać to na relacji odległości pomiędzy drzewami przy przechodzeniu pomiędzy ogniskowymi.
    jp
    Ile razy można w kółko to samo? Nie zrozumiałeś tego co inni napisali w tym wątku (Twój post jest na to dowodem), spróbuj proszę jeszcze raz zanim napiszesz kolejny post.

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez michalab Zobacz posta
    Podziwiam wytrwałość ;-).
    Wierzę i mam cichą nadzieję, że w końcu będzie jasne, że to jak ułoży się perspektywa na zdjęciu zależy wyłącznie od wyboru miejsca do zrobienia zdjęcia, a nie od przykręconego obiektywu (od którego zależy jedynie jaki kawałek obserwowanej oczami sceny zostanie utrwalony w kadrze).

  7. #7
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    1 580

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    Wierzę i mam cichą nadzieję, że w końcu będzie jasne, że to jak ułoży się perspektywa na zdjęciu zależy wyłącznie od wyboru miejsca do zrobienia zdjęcia, a nie od przykręconego obiektywu (od którego zależy jedynie jaki kawałek obserwowanej oczami sceny zostanie utrwalony w kadrze).
    Dla tych, którzy przeczytali i zrozumieli to co napisałeś już dawno powinno być. Reszcie nie wiem czy powtarzanie tego po raz kolejny cokolwiek da :-(.

  8. #8
    Początki nałogu Awatar homesicalien
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    295

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    To nie sama zmiana ogniskowej zmienia obraz, ale zmiana obiektywu + odległości. Poprzednie przyklady dowodziły, że sama zmiana ogniskowej nie powoduje zmiany proporcji poszczególnych planów, a jedynie zmianę konta widzenia.

  9. #9
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez homesicalien Zobacz posta
    To nie sama zmiana ogniskowej zmienia obraz, ale zmiana obiektywu + odległości. Poprzednie przyklady dowodziły, że sama zmiana ogniskowej nie powoduje zmiany proporcji poszczególnych planów, a jedynie zmianę konta widzenia.
    A dokładnie rzecz biorąc zmiana proporcji pomiędzy odległością fotograf - pierwsze drzewo do odległości między poszczególnymi drzewami. To naprawdę można w banalnie prosty sposób rozrysować na kartce i zobaczyć że perspektywa nie zależy od ogniskowej tylko od relacji tych odległości. Od ogniskowej zależy jedynie to ile zobaczymy w kadrze stojąc w danym miejscu.

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 293

    Domyślnie Odp: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

    Cytat Zamieszczone przez homesicalien Zobacz posta
    To nie sama zmiana ogniskowej zmienia obraz, ale zmiana obiektywu + odległości. Poprzednie przyklady dowodziły, że sama zmiana ogniskowej nie powoduje zmiany proporcji poszczególnych planów, a jedynie zmianę konta widzenia.
    Skoro twierdzisz, że zmiana ogniskowej nie powoduje zmiany proporcji a efekt jest tylko ze zmiany odległości
    to znaczy że chcesz więc powiedzieć, ze gdybym :

    - odchodził/podchodził do lewego drzewa
    - tak, by zachowywać stały kąt wytyczony przez drzewa tak jak na zdjęciach

    to będę widział (oko = stała ogniskowa) efekt jak na zdjęciach ?

    jp

    --- Kolejny post ---

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    A dokładnie rzecz biorąc zmiana proporcji pomiędzy odległością fotograf - pierwsze drzewo do odległości między poszczególnymi drzewami. To naprawdę można w banalnie prosty sposób rozrysować na kartce i zobaczyć że perspektywa nie zależy od ogniskowej tylko od relacji tych odległości. Od ogniskowej zależy jedynie to ile zobaczymy w kadrze stojąc w danym miejscu.
    Czy mógłbyś starać się zrozumieć, że mówimy o dwu RÓŻNYCH pojęciach perspektywa

    Zgodziłeś się, że perspektywa w malarstwie to sposób wywierania wrażeni głębi, tak ?
    Zgodziłeś się, że na zdjęciach 35mm, 200mm (i na tych pokazanych powyżej pewno też się zgodzisz) masz wrażenie różnej głębi, tak ?

    to staraj się też zrozumieć, że sposób wywierania wrażenia głębi przez różne obiektywy jest różny, zależy od ogniskowej.
    W malarstwie perspektywa teleobiektywu jest poprawnym terminem

    Tak jak poprawnym terminem jest perspektywa finansowa, w perspektywie 2 lat, itd.

    Tutaj nie potrzeba nawet kartki.

Strona 8 z 16 PierwszyPierwszy ... 678910 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •