Strona 2 z 17 PierwszyPierwszy 123412 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 162

Wątek: rozwazania o glebii ostrosci i perspektywie

  1. #11
    Początki nałogu Awatar homesicalien
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    295

    Domyślnie Odp: wady FF

    Cytat Zamieszczone przez pan.kolega Zobacz posta
    Powodzenia życzę z porzadkowaniem raz na zawsze. Niestety jest to praca syzyfowa, nie ma szansy, żeby ktoś co jakiś czas znowu nie wygłosił czegoś zupełnie od rzeczy na ten temat, bo najwidoczniej jest to po prostu bardzo trudne do ogarnięcia.



    Nie.

    Pojęcie głębi ostrości jest sporo starsze niż jakieś piksele. Zakładajac ten sam film, czy gęstość matrycy, przy tym samym otworze względnym, im większy format tym węższa GO. Kropka.

    Porównywalne warunki to takie, kiedy jest identyczny kadr. Identyczny kadr jest tylko i wyłacznie wtedy , kiedy jest ta sama odległość i obiektywy o ekwiwalenntnych ogniskowych. Porównywanie głębi ostrości na zdjęciach przedstawiajacych różne sceny ma mało sensu.

    Oczywiście otwierajac obiektyw szerzej dla mniejszego formatu można uzyskać taka sama GO jak dla większego formatu. Nawet możnaby właczyć maksymalny otwór do pojęcia "ekwiwalentnego obiektywu". W praktyce jednak ma to niewielki sens, dlatego, że rynek nie dostarcza takich obiektywów dla mniejszych formatów. Najjaśniejsze obiektywy istnieja dla formatu "małoobrazkowego" 35 mm. Im mniejszy albo im większy format od tego, tym ciemniejsze obiektywy.
    Dr11 miał na myśli jak sądzę głebię ostrości przy powiększeniu 100% obrazu na monitorze. Wtedy wielkość pikseli ma znaczenie. W klasycznym znaczeniu, czyli powiedzmy na odbitce 15x10 wielkość pikseli nie ma znaczenia przy obecnych rozdzielczościach. Więc to tak jak napisał Dr11 teoria do pominięcia.

  2. #12
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie Odp: wady FF

    Cytat Zamieszczone przez homesicalien Zobacz posta
    Dr11 miał na myśli jak sądzę głebię ostrości przy powiększeniu 100% obrazu na monitorze. Wtedy wielkość pikseli ma znaczenie. W klasycznym znaczeniu, czyli powiedzmy na odbitce 15x10 wielkość pikseli nie ma znaczenia przy obecnych rozdzielczościach. Więc to tak jak napisał Dr11 teoria do pominięcia.
    Zgadza się, tylko ja z tej wypowiedzi wyczytałem, że poza (ubocznym) wpływem wielkości pikseli jakoby nie ma widocznej różnicy spowodowanej sama wielkościa filmu/matrycy. Co nie jest prawda.

  3. #13
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Dec 2010
    Posty
    1 631

    Domyślnie Odp: wady FF

    czyli idąc dalej wystarczy mi f2,8 na FF by pobawić sie już fajnie małą GO a nadal zachowuje jakość, kontrast i kolorki
    oczywiście mam jeszcze zapas 2działki w dół jęśli mi mało
    Czyli 35 mm 1.4 na APS-C to tyle co 50 mm 2.2 na FF. Teraz porównaj ceny obu szkieł. I jednak 2.2 to nie 1.4 światła...

    Poza tym to jest makro. Im bliżej do obiektu tym GO jest płytsza. Jak podejdziesz bliżej to możesz i kompaktem mieć małą GO.

  4. #14
    Pełne uzależnienie Awatar jan pawlak
    Dołączył
    May 2012
    Posty
    4 292

    Domyślnie Odp: wady FF

    Prawda o Głębi Ostrości GO

    1.
    Zjawisko GO (na powierzchni klatki) tworzy obiektyw, zależy TYLKO od ogniskowej, przesłony i odległości ostrzenia.
    Nie ma znaczenia czy w płaszczyźnie ogniskowej jest klatka filmu, jaki ma rozmiar czy też jej nie ma.

    2.
    - Lustrzanki dają najmniejsze głębie ostrości i mają największe klatki/matryce
    - kompakty dają większe głębie ostrości i mają mniejsze matryce
    - smartfony dają największe głębie ostrości i mają najmniejsze matryce
    ale TYLKO dlatego, że ogniskowe przy lustrzankach są najdłuższe, w kompaktach krótsze (równoważniki ogniskowych) a w smartonach najkrótsze.

    3.
    Czysta zależność GO od rozmiaru matrycy polega na pogarszaniu wytworzonej przez obiektyw ostrości (i głębi ostrości) na powierzchni klatki
    w zjawisku powiększania z rozmiaru klatki do rozmiaru wydruku/ekranu.
    Im więcej się powiększa tym więcej pogarsza się ostrość i skraca głębia ostrości.
    Czysta zależność GO od rozmiaru klatki to : im większa klatka tym większa GO

    4.
    Są to więc "przeciwstawne" efekty, przejście z lustrzanki do kompaktu powoduje używanie mniejszych ogniskowych (a więc zwiększanie GO) ale
    mniejsze matryce to mocniejsze powiększanie do wydruku (a więc znaczniejsze pogarszanie uzyskanej GO). Zależność od ogniskowej jest jednak dominująca

    Dla lustrzanki FF i APS-C, przy tym samym obiektywie( przesłona, odległość, ogniskowa), na obu matrycach wytworzona głębia ostrości jest taka sama.
    Owszem, kąt widzenia jest inny, ale GO w zarejestrowanym obrazie jest taka sama.
    Teraz musimy z APS-C powiększać (do tego samego rozmiaru) 1.6 razy więcej niż z FF co powoduje, że z FF mamy 1.6 razy większą głębię ostrości niż z APS-C
    Wszystkie te zależności ujmują kalkulatory GO.

    Powoływanie się, przy zależności GO do rozmiaru klatki,
    na konieczność uzyskiwania tego samego obrazu (kąta widzenia) w FF i APS-C świadczy o :
    - braku znajomości definicji głębi ostrości, wyprowadzonych z niej zależności itd.
    - "świadomym" pomijaniu faktu że aby uzyskać ten sam kąt widzenia trzeba także zmienić albo ogniskową albo odległość
    nie jest to więc zależność tylko od rozmiaru klatki.

    5.
    Zależność GO od rozmiaru elementu światłoczułego, wzory i kalkulatory GO są aktualnie jedynie "historyczne"
    W erze matryc pikselowych i drukarek (dpi) zależności te są drastycznie różne niż dla ultra drobnoziarnistego filmu cz-b, i powiększalnika

    jp
    Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 10-09-2013 o 21:34

  5. #15
    Początki nałogu Awatar tkosiada
    Dołączył
    Dec 2007
    Miasto
    UK
    Posty
    419

    Domyślnie Odp: wady FF

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    Prawda o Głębi Ostrości GO

    1.
    Zjawisko GO (na powierzchni klatki) tworzy obiektyw, zależy TYLKO od ogniskowej, przesłony i odległości ostrzenia.
    Nie ma znaczenia czy w płaszczyźnie ogniskowej jest klatka filmu, jaki ma rozmiar czy też jej nie ma.

    2.
    - Lustrzanki dają najmniejsze głębie ostrości i mają największe klatki/matryce
    - kompakty dają większe głębie ostrości i mają mniejsze matryce
    - smartfony dają największe głębie ostrości i mają najmniejsze matryce
    ale TYLKO dlatego, że ogniskowe przy lustrzankach są najdłuższe, w kompaktach krótsze (równoważniki ogniskowych) a w smartonach najkrótsze

    jp
    sorry, ale kompletnie sie z tobą nie zgadzam i popre to przykładami, co prawda z sąsiedniego forum, ale to widać
    cytat:
    kadrujesz 2 metrową tyczkę tak aby w całości wypełniała kadr, najlepiej na powierzchni brukowanej ( był łatwo było zobaczyć GO).
    Ogniskowa 70mm - robisz zdjęcie i ustawiasz 135mm. Przy 135mm tyczka nie mieści się w kadrze, więc robisz większe odejście i kolejna fotka. Na 200mm odchodzisz jeszcze dalej, tak aby tyczka mieściła się kadrze, kolejny pstryk; oczywiście wszystko tym samym obiektywem ze stałą wartością przesłony.
    Na wszystkich zdjęciach będziesz miał tą samą GO.
    Analogicznie jeśli będziesz stał w miejscu i zrobisz kolejne 3 zdjęcia ( tym razem tyczka nie będzie potrzebna, bo nie zachowasz skali odwzorowania, wystarczy punkt na który będziesz ostrzył) zmieniając ogniskową od 70 do 200mm, GO będzie się odpowiednio zmianiać
    istotna jest skala odwzorowania
    najwiekszy wpływ na GO ma przesłona i pomaga też w tym wielkość matrycy

    cały watek z fotkami to: http://forum.nikoniarze.pl/showthrea...=187930&page=4
    czcszególnie na stronie 4, choć zachecam do przejzenia całego tematu
    Ostatnio edytowane przez tkosiada ; 10-09-2013 o 21:55

  6. #16
    gajowy Awatar akustyk
    Dołączył
    Dec 2004
    Miasto
    holandia
    Wiek
    46
    Posty
    12 202

    Domyślnie Odp: wady FF

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    1.
    Zjawisko GO (na powierzchni klatki) tworzy obiektyw, zależy TYLKO od ogniskowej, przesłony i odległości ostrzenia.
    Nie ma znaczenia czy w płaszczyźnie ogniskowej jest klatka filmu, jaki ma rozmiar czy też jej nie ma.
    jedna rzecz do przemyslenia: wezmy fote wykonana srednim formatem i bardzo jasnym szklem, np. klasyczny portret 3/4.
    jesli obejrzymy wydrukowana w rozmiarze 60x60cm. ogladajac takie zdjecie bedziemy mieli wrazenie bardzo duzej plastyki i percepcje bardzo plytkiej glebii ostrosci bo np. oczy beda ostre ale juz grzywka czy uszy nie.
    jesli obejrzymy ja na TV Full HD (albo ekwiwalentnej odbitce 13 x 13 cm) to juz takiego wrazenia nie bedzie i np. nie zauwazymy, ze z uszami jest cos nie tak
    jesli zrobimy do tego jeszcze miniaturke webowa (badz wydruk wielkosci w porywach do 5 x 5 cm) to tam nagle nasza percepcja GO straci na znaczeniu, bo poza bezdyskusyjnie nieostrym tlem reszta bedzie nam sie wydawac w zupelnosci ostra...

    z czego w prosty sposob wynika, ze... ww. lista elementow skladowych percepcji GO (ogniskowa, przeslona, odleglosc ostrzenia) nie jest kompletna...

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    2.
    - Lustrzanki dają najmniejsze głębie ostrości i mają największe klatki/matryce
    mysle, ze tu chodzilo Ci o aparaty o duzym elemencie swiatloczulym. maloobrazkowym, srednioformatowym, itd. itp.
    lustrzankowosc to cecha konstrukcyjna, luzno powiazana z faktycznym rozmiarem elementu rejestrujacego swiatlo

    Cytat Zamieszczone przez jan pawlak Zobacz posta
    (...)
    5.
    Zależność GO od rozmiaru elementu światłoczułego, wzory i kalkulatory GO są aktualnie jedynie "historyczne"
    W erze matryc pikselowych i drukarek (dpi) zależności te są drastycznie różne niż dla ultra drobnoziarnistego filmu cz-b, i powiększalnika
    otoz to. wszystko jest kwestia mocno teoretyczna a w praktyce ciezko z jakichs wzorow korzystac i zanadto w nie wierzyc.
    koniec koncow jesli chce sie jak najwiecej ostrego, to i trzeba przymykac i starannie ostrzyc i zachowac dyscypline focenia (jak najnizsze ISO,
    najlepiej podparcie na statywie, MLU, itd. itp.)... a juz szczegolnie kiedy mowimy o gesto upakowanym cropie, gdzie jakiekolwiek odejscie
    od warunkow brzegowych ISO 100, statyw badz naprawde krotka dla danej ogniskowej ekspozycja), odpowiednio przymkniete bardzo
    ostre szklo - to o wzorcowej ostrosci i tak mozemy zapomniec
    Ostatnio edytowane przez akustyk ; 10-09-2013 o 22:19
    www albo tez flickr

  7. #17
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2009
    Posty
    1 055

    Domyślnie Odp: wady FF

    Jezeli chodzi o zaleznosc GO od wielkosci matrycy. To ja bym prosil (tych co tak twierdza) o wyjasnienie skad foton przelatujacy przez obiektyw wie czy za nim (obiektywem) jest APS-C, FF czy wrota od stodoly??? Wazna jest tu chyba skala odwzorowania. W kalkulatorach "on line", jest zawarta w "magicznym wspolczynniku "krazek rozproszenia".

    --- Kolejny post ---

    Jezeli chodzi o zaleznosc GO od wielkosci matrycy. To ja bym prosil (tych co tak twierdza) o wyjasnienie skad foton przelatujacy przez obiektyw wie czy za nim (obiektywem) jest APS-C, FF czy wrota od stodoly??? Wazna jest tu chyba skala odwzorowania. W kalkulatorach "on line", jest zawarta w "magicznym wspolczynniku "krazek rozproszenia".

  8. #18
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Mar 2005
    Posty
    1 905

    Domyślnie Odp: wady FF

    Bo ponieważ głębia ostrości nie zależy od matrycy, filmu, szklanej płyty ani od skali powiększenia, ekranu, papieru czy drewna, jak ktoś ma fantazję na zrobienie odbitki na desce. Wrażenie głębi ostrości - owszem, od tych czynników już zależeć może. Sama głębia ostrości zależy wyłącznie od przysłony i odległości przedmiotowej. A w dyskusjach internetowych (i nie tylko internetowych) istnieje tendencja do utożsamiania głębi z wrażeniem głębi - ponieważ człowiek ma skłonność do odnoszenia się do tego, co po prostu widzi. Trochę jak z Ziemią w centrum wszechświata :-) Ale to błędne założenie

  9. #19
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Nov 2006
    Miasto
    Kraków
    Posty
    1 872

    Domyślnie Odp: wady FF

    trochę dla rozładowania atmosfery:
    aparat APS-C, obiektyw Sam. 8mm, przesłona 11, a dużej GO jak nie było tak nie ma

  10. #20
    Pełne uzależnienie Awatar pan.kolega
    Dołączył
    May 2008
    Posty
    2 817

    Domyślnie Odp: wady FF

    Cytat Zamieszczone przez strideer Zobacz posta
    Bo ponieważ głębia ostrości nie zależy od matrycy, filmu, szklanej płyty ani od skali powiększenia, ekranu, papieru czy drewna, jak ktoś ma fantazję na zrobienie odbitki na desce. Wrażenie głębi ostrości - owszem, od tych czynników już zależeć może. Sama głębia ostrości zależy wyłącznie od przysłony i odległości przedmiotowej. A w dyskusjach internetowych (i nie tylko internetowych) istnieje tendencja do utożsamiania głębi z wrażeniem głębi - ponieważ człowiek ma skłonność do odnoszenia się do tego, co po prostu widzi. Trochę jak z Ziemią w centrum wszechświata :-) Ale to błędne założenie
    Niestety, nie ma odróżnienia między "sama głębia ostrości" a "wrażeniem głębi ostrości". GO z definicji jest właśnie wrażeniem, czyli jest inna dla ludzi bez lupy, inna dla ludzi z lupa, inna dla kretów, inna dla sokołów. Perception is reality w tym przypadku.

    "Sama głębia" w granicy bardzo małych pixeli czy ziaren, albo bez pikseli w ogóle jest w zasadzie* zawsze zerowa czyli o wiele cieńsza niż wszelkie kalkulatory obliczaja . Szczególnie dla świetnych obiektywów Zeissa

    W myśl normalnie przyjętej definicji GO, GO na negatywie albo na matówce jest >>>nieokreślona,<< bo zależy od późniejszego powiększenia i odległości ogladania. Elektron oczywiście nie wie, czy kariera zdjęcia skończy się na negatywie albo telewizorze, czy na plakacie zawieszonym na Pałacu Kultury (i nauki).

    Natomiast tutaj rozmawiamy o wpływie tylko formatu negatywu, wszystko inne takie samo.
    Wtedy jest jasne, że im większy negatyw, tym węższa GO.
    Ostatnio edytowane przez pan.kolega ; 10-09-2013 o 23:33

Strona 2 z 17 PierwszyPierwszy 123412 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •