fajny temat lobię takie łamigłówki
chciał bym mieć tylko na dzień sprzęt ze by sobie poeksperymentować
![]()
fajny temat lobię takie łamigłówki
chciał bym mieć tylko na dzień sprzęt ze by sobie poeksperymentować
![]()
6D, C16-35L II, C50 1.8II, C85 1.8, S70-300 APO DG MACRO, 600D+kit, 2X YN568EXII, 3X YN622C, jupiter 21m (200mm f4), helios 44m-5(58mm f2)
Najprawdopodobniej doczytałem wtedy kiedy Cię jeszcze nie było nawet w planach
---------------------------------------------------------------------------------------
Wiesz, aby coś wnioskować typu większe/mniejsze to wpierw trzeba zdefiniować :
- jak oceniać (mierzyć)
- jakie przyjmuje się miary (co to znaczy większy/mniejszy wpływ)
Próbuj to zdefiniować to wtedy dopiera będzie można sprawdzić czy masz rację.
Ja twierdzę, że ponieważ zależności są nieliniowe to nie jest prawdą że najmniejszy wpływ ma ogniskowa.
To może być prawdą w wybranych warunkach (odległość, przesłona, ogniskowa) a w innych warunkach może być fałszem
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 28-09-2013 o 18:55
Oj słabiutko, widzę żyłka ciśnie i nerwy puszczają. Mając na uwadze co piszesz tutaj i jak nie dawałeś sobie nic wytłumaczyć przez ludzi mądrzejszych ode mnie na forum DFV, wnioskuję jedynie, że Twój ogląd tematu polega na stworzeniu jakiejś absolutnej teorii, która ma ująć w sobie wszelkie niuanse. Bo na przykład dyskusje w rodzaju: czy zakładać telekonwerter, czy ucinać połowę kadru (bo idąc dalej tyle a tyle pikseli da lepszy wydruk) to jest wyższy poziom abstrakcji, zupełnie oderwany od teorii. Taka sztuka dla sztuki, próba odnalezienia uniwersalnej odpowiedzi. Szczerze mówiąc nie wiem czy ona w ogóle istnieje w naszej materii.
A w praktyce jest tak, że oczywiście wszystko zależy od warunków brzegowych, dokładnie tak jak piszesz. Tyle tylko, że nie ma sensu zakładać wszystkich możliwości, ogniskowych od 1 mm po 1800 mm i wielkości matryc od 1 mm^2 po 6x7 czy ile tam sobie zechcemy przyjąć. Moja teoria głębi ostrości jest oczywiście bardzo uproszczona (jak w którymś poście wytknął mi celnie pan kolega), ale za to pozwalająca w prosty sposób wyjaśnić wcale nie proste zjawisko. Bo jak inaczej osoba początkująca, dopiero ucząca się fotografować, ma uzyskać bardziej rozmyte tło? Oczywiście biorąc dłuższą ogniskową! Tak tłumaczy większość mądrych poradników. Tymczasem, żeby bardziej rozmyć tło, wystarczy odsunąć fotografowany obiekt od tła (w pierwszej kolejności) i jeśli to możliwe bardziej otworzyć przysłonę (w kolejności drugiej). Owszem, zmiana ogniskowej może pomóc, ale zmieni również kadr. Ale przyjmijmy, że pójdziemy tą drogą. Taki fotograf będzie musiał się oczywiście odsunąć od modela, żeby uzyskać podobne jak wcześniej wypełnienie - ale jednocześnie nie zmieni się relacja model-tło. Czy w tej sytuacji zysk polegający na uzyskaniu płytszej głębi przez zmianę ogniskowej nie zostanie zjedzony przez zmianę relacji odległości fotograf-model-tło? Mogę się założyć, że tak. To jest prosty powód, dla którego ogniskowa jest mniej istotna od z góry przyjętych odległości i przysłony. Dowodu absolutnego, matematycznego nie mam. Jestem kiepski w liczbach, jak chcesz to sobie sam to policz :-)
Temat rzeka...
Nie wiem czy pisałem gdzieś o tym kiedyś porównałem crop z 5D-200mm tak aby odpowiadal 30D-200mm, po skropowaniu FF do wielkości z 30D (dało to zresztą równo 8mpix) w głębi nie było żadnej rożnicy.
Kiedyś widziałem takie bardziej praktyczne porównanie;
Zdaje się 40D + 28mm f1.8
vs.
5D2 + 50mm f1.8
płytszą głebie miał zestaw nr.2 i wątpie aby była to różnica spowodowana tymi 5.2mm
Utarło się że mały obrazek ma płytszą głębię, bo nań dostępne są jasne szerokie stałki, niedostępne na APS-C które to tak a nie inaczej rysują.
Ostatnio edytowane przez PoulN ; 28-09-2013 o 19:53
Dla początkujących można to podsumować następująco:
Im mniejsza odległość od obiektu, im większa odległość obiektu od tła im większy otwór przysłony (wartość przysłony mniejsza) i im dłuższa ogniskowa obiektywu tym tło będzie bardziej rozmyte.
Teraz stojąc w danym miejscu i fotografując dany obiekt żeby otrzymać analogiczne kadry musimy na APS-C zamontować obiektyw o krótszej ogniskowej. Więc GO się zwiększy, tło będzie mniej rozmyte. Możemy wziąć ten sam obiektyw, ale wtedy musimy się cofnąć, czyli zwiększymy odległość od obiektu, czyli znowu otrzymamy mniej rozmyte tło. Ale faktycznie nie zależy to od wielkości matrycy tylko od użytego szkła.![]()
Tu ten fragment: głębia będzie owszem większa, ale czy tło będzie mniej rozmyte - tego bym nie był pewien. To znaczy w sensie matematyki najpewniej tak, ale percepcyjnie, biorąc dwie odbitki do ręki, różnica może być pomijalna (zależnie od istniejącej relacji odległości).
streeder
czyli rozumiem więc że w zdaniu :
niemniej wpływ ogniskowej na głębię ostrości na poziomie, który nas interesuje, jest po prostu najmniejszy.
chciałeś powiedzieć :
Tymczasem, żeby bardziej rozmyć tło, wystarczy odsunąć fotografowany obiekt od tła (w pierwszej kolejności) i jeśli to możliwe bardziej otworzyć przysłonę (w kolejności drugiej). Owszem, zmiana ogniskowej może pomóc, ale zmieni również kadr.
To jest prosty powód, dla którego ogniskowa jest mniej istotna od z góry przyjętych odległości i przysłony.
To z tą drugą wypowiedzią się z Tobą zgadzam
jp
Ostatnio edytowane przez jan pawlak ; 28-09-2013 o 20:01
Bokeh difference - full frame vs crop??Tu ten fragment: głębia będzie owszem większa, ale czy tło będzie mniej rozmyte - tego bym nie był pewien. To znaczy w sensie matematyki najpewniej tak, ale percepcyjnie, biorąc dwie odbitki do ręki, różnica może być pomijalna (zależnie od istniejącej relacji odległości).
kraftsman.pl: FX VERSUS DX (1)
Difference Between Full Frame (35mm) Sensor & Cropped (APS-C) Sensor - PentaxForums.com
Prośba o porównanie GO - Strona 4 - Nikoniarze.pl - Forum fotograficzne
drogi Janie P, z całym szacunkiem dla twojego kunsztu i doświadczenia, zwracam sie do Ciebie byś ocenił fotki z w/w linku chłopca który stoi na tle ściany, autor posługiwał sie N70-200 2,8 i pokazał że po mimo używania różnych ogniskowych, nie zmieniając przesłony i skali odwzorowania (musiał sie oddalić by ją zachować), a jedynie ogniskową GO sie nie zmieniła
natomiast jeśli by zrobił te fotki na f1,4 stałką wtedy byśmy zobaczyli pewne zmiany z GO
w tym wątku jest wiele innych ciekawych porównań i wypowiedzi
czy możesz sie do tego ustosunkować, co o tym sądzisz?
zachęcam pozostałych kolegów do wypowiedzi