Czlowiek dopiero raczkuje,a wy mu wyjezdzacie z Velvia...
Niestety aby "strzelac odwrotki" trzeba byc 'kozakiem",jesli nie,to ponad polowa zdjec bedzie nadawala sie do kosza.
Moim zdanie powinienes zaczac od tanszych wyrobow firmy Agfa,sa naprawde niezle,choc dla mnie
Fuji is the best.Dla Ciebie wazna jest jak rozumiem cena i jakosc.Na poczatek musisz "wstrzelic sie"
w material i zrozumiec sam mechanizm powstawania obrazu na materiale odwracalnym i roznicach
w stosunku do naswietlania materialow negatywowych.Trening,trening,trening.Kup na poczatek Agfe 100 (nie musisz sie obawiac filmow nie z lodowki,roznica miedzy profesjonalnymi,a tymi z polki jest mala.Zamowienia na zdjecia do albumu o Krakowie chyba jeszcze nie masz... :wink: )
Zrob na tym filmie serie probnych zdjec tego samego motywu ale przy roznych parametrach ekspozycji(1-sze wedlug pomiaru swiatlomierza,2-gie przeswietlone o +1 stopien ,3-cie,niedoswietlone o -1 stopien,jesli to za malo to w
szerszym zakresie interwalow)Wyniki zapisz,zebys mogl je porownac z tym co otrzymales po wywolaniu kliszy.
Nastepnie musisz wyciagnac wnioski na temat swoich pomiarow.Jest jedna ogolna zasada,ze negatywy naswietla sie na cienie(zazwyczaj lepiej przeswietlic jest o +1 EV),a slajdy na swiatla(tu nie ma mocnych
i trzeba stosowac "bracketing" czyli to co robiles na poczatku).zawsze kiedy bedziesz mial motyw z wysokimi
swiatlami i glebokimi cieniami stosuj pomiar na tony srednie (w swiatlach) i bracketing.Jesli z czasem poczujesz sie mocny w temacie "odwrotek" siegnij po filtry (polaryzacyjny kolowy jesli masz AF,choc najnowsze
czujniki swietnie daja sobie rade z liniowymi,duzo tanszymi "polarami",polowkowy szary i ND-neutral density grey;sprawe ND zalatwi ci oczywiscie "polar";oraz CC filtr kompensacyjny do dlugich;powyzej 30s; naswietlen nocnych).Tyle w "pigulce".Bez czytania wiedzy fachowej i treningu "w polu" nie nabierzesz wprawy,a wiec
do dziela![]()
i powodzenia 8)